شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
 
۰
۴

قصاص افراد زير ۱۸ سال ممنوع شد

يکشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۰ ساعت ۱۰:۱۷
کد مطلب: 208314
سخنگوي كميسيون حقوقي و قضايي مجلس تاكيد كرد كه با تصويب قانون جديد مجازات اسلامي، مجازات قصاص براي افراد زير 18 سال ممنوع شده است.

قانون: امين‌حسين رحيمي، نماينده ملاير در ارتباط با آخرين تغييرات قانون مجازات اسلامي گفت: «سن كيفري در قانون قبلي 9 و 15 سال قمري بود كه ميان دختر و پسر متفاوت و سن قمري و بلوغ شرط بود اما در قانون جديد سن مسووليت كيفري را اين‌گونه تعريف كرديم كه دختران و پسران زير 18 سال شمسي جزو اطفال و نوجوانان محسوب مي‌شوند و مجازات بزرگسالان براي آنها اعمال نمي‌شود.»

وي ادامه داد: «از 18 سال به بالا نيز دختران و پسران مشمول مجازات مي‌شوند و براي زير 18 سال نيز تمهيداتي در نظر گرفته شده، از جمله آنكه براي كودكان 9 تا 15 سال يكسري اقدامات مراقبتي از جمله تحويل به والدين و نصيحت در نظر گرفته شده است. براي افراد بين 15 تا 18 سال با توجه به نوع جرم آنها معرفي به كانون‌هاي اصلاح و تربيت در نظر گرفته شده و به صورت كلي مجازات اطفال و نوجوانان زير 18 سال كاملا تفكيك شده و قصاص براي كودكان و نوجوانان زير 18 سال طبق قانون جديد منتفي شده است.»

اين نماينده مجلس در ارتباط با اينكه آيا همچون گذشته اين افراد پس از رسيدن به سن قانوني به مجازات مي‌رسند يا خير، گفت: نه، اين موضوع براي زماني بود كه سن مسووليت كيفري 9 و 15 سال بود و در حال حاضر اگر در زمان ارتكاب جرم زير 18 سال باشند به كانون اصلاح و تربيت معرفي مي‌شوند. رحيمي همچنين از كاهش ميزان مجازات شلاق در اين قانون نسبت به قانون قبلي خبر داد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
اصلا خوب نیست قصاص یک مجازات باز دارنده است با این قانون جدید امار جرایم بخصوص قتل بالا میره وافراد زیر 18خلاف کار با گستاخی بیشتری به خلاف دست میزنن و میگن، اخرش کانونه دیگه!!!
Europe
هر انسان بالغ و عاقل و مختارى كه مرتكب جرم حد دار مى شود بايد بلافاصله حدش اجرا شود مگر در تاخير حد مصلحت باشد
نه اينكه حد مثلا قصاص برداشته شود
قانون جدید مجازات اسلامی ، صدور مجازات قصاص را برای کودکان زیر 18 سال ممنوع نکرده است. بلکه ماده 90 این قانون به قاضی این امکان را می دهد تا از احکام تعزیری بجای قصاص استفاده کند به شرطی که قاضی تشخیص دهد که کودک مورد نظر از نظر عقلی رشد نیافته و حرمت جرم مرتکب شده را درک نکرده باشد. در غیر این صورت فرد همچنان مشمول قصاص خواهد بود.
آنقدر تفسیر نفرمائید . اگر قصاص گرانفروش و محتکر و کلاش و کلاهبردار و حق الناس و حق الله کننده و بی لیاقت و مسببان بیکاری و فقر را عین کتاب قانون و کتاب خدا بعمل آورند یقین بدانید دیگر شاهد جنایت و دزدی و سرقت و کشت و کشتار نخواهیم بود و حد اقل تا 80 در صد کمتر !!!