دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰
۱۶

خسرو معتضد: شركت گاز به پیش از دوره قاجار بازگشته است!

دوشنبه ۲۰ تير ۱۳۹۰ ساعت ۰۷:۳۵
کد مطلب: 175302
خسرو معتضد درروزنامه قدس روایتی از ابتكار غریب مدیر عامل شركت گاز برای وصول گاز بها را بازگو كرده است.

معتضد نوشت: شركت ملی گاز به تازگی پس از گران كردن مضاعف اندر مضاعف بهای گاز، به گونه ای كار را بر مردم سخت كرده كه به چشم خود دیدم مردم دوباره دست به دامن كپسولهای گاز خانگی شدند و در تاكسی نشسته بودم كه دیدم شش هفت كپسول در داخل خودرو و صندوق عقب آن، بار كرده اند.

در این هنگامه، ابتكار غریبی به ذهن مدیرعامل محترم شركت گاز رسیده و ایشان با استخدام عده ای برای وصول گازبها به عصر پیش از مشروطه رجعت فرموده اند.

مانند عصر عین الدوله و امیر بهادر جنگ كه برای وصول خراج و قلق و پیشكش و حق البوق، فراشهای سبیل از بناگوش در رفته ای را استخدام كرده بودند و آنها را در خانه مردم می فرستادند. این مدیر محترم نیز گویا درصدد برآمده به بهانه سپردن كار به بخش خصوصی، عده ای رابه جان مردم بیندازد كه قبوضی را كه مردم از پرداخت بهای گزاف آنها عاجزند، به زور از مردم بستانند.

چند روز پیش در یكی از شهركهای اطراف تهران در ساختمانی با حدود ۲۲ آپارتمان، میهمان یكی از دوستان بودم. او مغموم و مبهوت بود. می گفت ساكنان این آپارتمان ها ۸۰ درصد اجاره نشین هستند. قبض گاز ۱۲۰ هزار تومانی برای چندین ماه اكنون به ۸۰۰ هزار تومان رسیده است. بعضی از این آپارتمانها غیرمسكونی است و صاحبان آنها در محل نیستند. مبلغ هشتصد هزار تومان برای جمعی حقوق بگیر كارگر و كارمند ساكن آپارتمانهای ۵۰ - ۴۰ متری تا ۷۰ متری بسیار سنگین است. مدیرعامل شركت ملی گاز فكر بكری به مخیله اش رسیده و رندانه خواسته است، به بهانه اجرای سیاستهای اصل ۴۴ قانون اساسی و خصوصی سازی، برخی مؤسسات منتظر وقت را به جان مردم بیندازد.

مردم از این پس با «جایزه بگیرها» و فراش های عین الدوله و امیر بهادر سر و كار خواهند داشت. فراش های امیربهادر جلوی خانه مردم كنگر خورده، لنگر انداخته و با روشن كردن چپق و یا برافروختن اجاق و نشستن جلوی در خانه و سكوهای دو طرف در ورودی و با صدای بلند حرف زدن و ایجاد مزاحمت برای صاحبخانه پول زور را می ستاندند.

اكنون هم شركت ملی گاز بدون كسب مجوزهای قانونی از مجلس شورای اسلامی، فعالیتهای وصول مطالبات را به «به اصطلاح بخش خصوصی» یعنی جایزه بگیران واگذار می كند كه در خانه مردم بروند و این پول را بستانند. فعالیتهای گازرسانی شهری و روستایی دستاویز خوبی برای لاپوشانی اصل ماجرا یعنی وصول مطالبات از میلیونها مشترك بی پول و درمانده در پرداخت مطالبات یك میلیونی گاز است. وی گفته: «یك درصدی برای وصول مطالبات گاز طبیعی از مشتركان برای بخش خصوصی در نظر گرفته شده است.»

گذشتگان مرده اند و كسی زنده نیست كه برای ما تعریف كند، اما در كودكی و نوجوانی و جوانی از پدربزرگ و پدر و عموها می شنیدم كه پیشترها همه چیز را به مقاطعه می گذاشتند تا بی دردسر، مردم را سر كیسه كنند. از همه خنده دارتر ماجرای حاكم كاشان در زمان ناصرالدین شاه بود كه عملیات چوب زدن و شلاق و تازیانه زدن و كور كردن هر كس را كه حاكم كاشان اراده می فرمود، به مقاطعه گذاشته بود و كسی كه داوطلب انجام این مقاطعه شد و در مزایده، پول بیشتری پیشنهاد كرد و برنده شد، «نایب حسین كاشی» بود كه بعدها كارش بالا گرفت و ادعای حكمرانی كاشان را كرد.

شیوه كار «نایب حسین» این بود كه محكومی را كه باید شلاق بزند یا اشكلك كند یا چشمش را درآورد و یا زبان یا گوشش را ببرد، آن قدر آزار می داد كه طرف راضی می شد سه برابر آنچه را حاكم كاشان مطالبه می كرد، بدهد و از شر آزار و شكنجه نایب حسین و نوچه هایش آسوده شود.

من تصور می كنم اكنون هم شركت گاز می تواند میلیاردها مطالبات معوق خود را از مردم بیچاره و ندار، با واسطه گری امثال فراشهای نایب حسین و امیر بهادر و عین الدوله مطالبه كند و به ریش مردم بخندد.

باید در آن مجموعه شهرك كه مستأجران بر سر خود می كوبیدند ومانده بودند با حقوق ۴۰۰- ۳۰۰ هزار تومانی چگونه بهای گاز چند صد هزار تومانی را بدهند، می بودید و مانند من خون جگر می شدید كه چگونه شركتی جرأت می كند جایزه بگیرها را به جان مردم بیندازد.

من نمی دانم از ۴۵۰ میلیارد دلاری كه در مدت شش سال گذشته بابت عایدات نفت به خزانه ریخته شد، چقدر باید خرج امور زیربنایی و روبنایی و حقوق مدیران عامل و مدیران كل و ساخت ساختمانهای چندین طبقه آنچنانی برای مدیران پرادعا شود كه باز هم ناله «چه كنم دولت» به عرش می رسد و هر روز مالیات و خراج تازه ای از مردم می ستانند؟
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
جاناسخن اززبان ماميگوئي . ماكه راضي به اين قيمتهاي ظالمانه نيستيم ودرقيامت ازباعثينش ميگيريم .
Iran, Islamic Republic of
چه عجب آقاي معتضد يه بارم انتقادي كرد!!!
Iran, Islamic Republic of
خیلی شلوغش کرده اینقدر هم اوضاع خراب نیست. تشبیه به دوره قاجار هم اصلا کار درستی نیست.
Iran, Islamic Republic of
فکر می کنم الان یک قبر دو متری به یک باغ هزار متری می ارزد.
Iran, Islamic Republic of
نرخ كرايه ها چي در مورد اين از تاريخ چيزي يادتون نمياد
Iran, Islamic Republic of
اگر این مالیات ها وخراج ها درجهت ابادانی کشور عزیزمان ایران باشد بسیار هم خوب است.طوری باشد که ابادانی قابل مشاهده باشد.
بنام خدا
گاز يك نعمت خدادداد است و جزء انفال و از اموال تمامي مردم بنابراين بايد همه در ان سهيم باشند نه يك شركت و چند جايزه بگير. گاز كلا بايد براي تمام ايرانيان مجاني باشد( نه مثل الان كه فقط براي خارجيها تقريبا مجاني است ) و فقط در صورت مصرف غير متعارف بايد قيمت اضافه ان از مصرف كننده وصول گردد
Iran, Islamic Republic of
خوب گاز را قطع كنند خودشان را راحت كنند
Iran, Islamic Republic of
تو هم تاريخو بگو ديگه نميخواد وارد سياست بشي بهت نمياد
Iran, Islamic Republic of
من که مصرفم پایینه پول گاز برام اومده پنج هزار و پانصد تومان. اینهایی که مصرفشون بالاست مصرفشون رو کم کنن. اینکه دیگه ربطی به دولت نداره.
شاید خیلی مطابق با قاجار نباشد ولی در این دوره مردم شان بالایی دارند و پیشگیری بهتر از درمان است.
Iran, Islamic Republic of
ما كه درست مصرف كرديم پول هم كم داديم. اما در برخي آپارتمانها كه هزينه گاز را بر تعداد واحدها تقسيم مي كنند واحدهاي كم مصرف برايشان مشكل پيش آمده اين يك واقعيت است. اما اين آقا خسرو هم خيلي چاشني اش را زياد كرده. همان تاريخ را بگويد بهتر است تا تحليل اقتصادي ارائه نمايد. بهترين راه حل براي واحدهاي اپارتماني جدا كردن انشعابات مي باشد بعضي ها واقعا" در حقشان جفا مي شود.
Iran, Islamic Republic of
چیزی نیست اگر ثروتمندان ثروتمند تر نشوند ولی اغلب فقیرها، فقیر تر می شوند!
Iran, Islamic Republic of
اصلا معلوم نیست این قبض ها رو چه حسابی میان.ما که 2 نفریم هفته ای 2 یا 3 روز خونه ایم واسه ما اومده 100 هزار تومن ولی واسه خونه پدرم که 2 خونواده هستن اومده 35 هزار تومن.اخه این چه وضعشه.منه بدبخت که هردومون دانشجو هستیم از کجا بیارم 100 تومن پول گاز بدم.
United States
مملکت قانون دارد نهایتا کسی هم پول قبضش را نداد گازش را قطع کنید این کارها چه معنی دارد من که یک چوب آماده کردم کسی از اینها پاشو بذاره جلوی در خونم حسابی از خجالتش در میآم کاری میکنم که دیگه هوس وصول مطالبات رو نکنه
Iran, Islamic Republic of
واقعا قیمت گاز برای کشور ما که دارای منابع عظیم گازی هستیم ظلم بسیار زیادی به این ملت است