يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰

يك عالميان براي پينگ‌پنگ ايران كافي نيست

شنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۰ ساعت ۰۸:۴۷
کد مطلب: 166357
كارنامه تيم ايران در مسابقات جهاني پينگ‌پنگ با حضور يك نماينده در جدول اصلي بسته شد.
به گزارش باشگاه خبري فارس «توانا»، پنجاه‌ويكمين دوره مسابقات جهاني پينگ‌‌پنگ از ۱۸ ارديبهشت در شهر روتردام هلند آغاز شده است و تا ۲۵ اين ماه ادامه خواهد داشت.
تيم ملي ايران متشكل از ۵ پينگ‌پنگ‌باز در بخش مردان و ۴ ورزشكار درقسمت بانوان در اين دوره از مسابقات حضور داشت كه كارنامه نمايندگان ايران در روز سوم بسته شد.
اين دوره از مسابقات با حضور ۴۴۲ پينگ‌پنگ‌باز از ۱۲۲ كشور برگزار شد. البته ۳۴۶ پينگ‌پنگ‌باز در مرحله مقدماتي در قالب ۱۰۲ گروه با يكديگر به رقابت پرداختند و پس از ۳ مرحله ۳۲ نفر به ۹۶ پينگ‌پنگ‌باز برتر دنيا اضافه شدند تا جدول اصلي رقابت‌ها آغاز شود.
نمايندگان ايران به جز نيما عالميان توانستند از مرحله گروهي رقابت‌ها صعود كنند. نوروزي، اخلاق‌پسند، نوشاد عالميان و لطف‌الله‌نسبي در بين ۱۲۸ پينگ‌پنگ‌باز قرار گرفتند و در اين دور كه رقابت‌ها به صورت حذفي برگزار شد تمامي آنها به پيروزي دست يافتند و به جمع ۶۴ پينگ‌پنگ‌باز راه يافتند، اما در اين مرحله تنها نوشاد عالميان توانست حريف خود را شكست دهد و براي اولين بار در تاريخ پينگ‌پنگ ايران راهي جدول اصلي مسابقات شود.
عالميان در اين مرحله به مصاف زوران پريموراك از كرواسي با رنك ۳۹ رفت. اين درحالي بود كه رنك عالميان ۱۸۰ بود و اختلاف ۱۴۱ رتبه‌اي او با حريفش كار را براي او سخت كرده بود. جوان ۲۰ ساله ايران كه دومين حضور خود را در رقابت‌هاي بزرگسالان جهان تجربه مي‌كرد در برابر پينگ‌پنگ‌بازي قرار گرفت كه تجربه حضور در رنك ۵ دنيا را داشت و در پايان نيز طبق پيش‌بيني‌‌ ها مغلوب حريفش شد و از دور مسابقات كنار رفت.
عالميان در دوره گذشته رقابت‌هاي جهاني كه در ژاپن برگزار شد نتوانسته بود در جمع ۱۲۸ ورزشكار برتر قرار گيرد و شايد عملكرد وي در مقايسه با سال گذشته و ساير نفرات تيم ملي بهتر ارزيابي شود، اما موضوعي كه خود مسئولان فدراسيون نيز به آن اذعان دارند اين است كه پينگ‌پنگ‌بازان ايران مي‌توانند به مراحل بالاتر مسابقات جهاني راه يابند. حال سوالي كه مطرح مي‌شود اين است كه آيا حضور در اين مرحله ورزشكاران را قانع خواهد كرد و يا اينكه راه صعودي براي دوره‌هاي آينده خواهد بود؟
هيچ كس توقع كسب مدال از ورزشكاران ايران در اين دوره را نداشت و زماني كه از خود مسئولان نيز اين موضوع را جويا مي‌شديم، مي‌فهميديم كه شانسي براي حضور در جدول اصلي را نيز قائل نبودند و تنها هدف آنها رسيدن به جدول اصلي و رقابت با پينگ‌پنگ‌بازان برتر دنيا بود كه با كسب تجربه از اين ديدارها بتوانند در مسابقات آينده نتايج بهتري كسب كنند. رسيدن به جايي كه تاريخ ايران در پينگ‌پنگ تجربه نكرده است، اما نوشاد عالميان به اين مرحله راه يافت تا نشان دهد تعريف و تمجيدهاي افراد مختلف و سايت فدراسيون جهاني پيش از آغاز رقابت‌ها نادرست نبوده است و او مي‌تواند دريچه‌اي نو به روي پينگ‌پنگ ايران باز كند. اين پينگ‌پنگ‌باز ايراني عنوان پنجمي رقابت‌هاي جوانان جهان در سال ۲۰۰۸ را در كارنامه خود مي‌بيند و پيش از آغاز رقابت‌هاي جهاني امسال نيز مدال طلاي پروتور لوكزامبورگ را روي سينه خود ديد كه اين قهرماني باعث شده بود سايت جهاني در مورد درخشش و توانايي‌هاي او بنويسد و قهرماني را چشم‌انداز اين ورزشكار معرفي كند.
حضور عالميان براي اولين‌بار در جدول اصلي شايد نقطه عطفي باشد براي پينگ‌پنگ ايران و مي‌توان روي توانايي‌ها و استعداد اين جوان در آينده حساب جداگانه‌اي باز كرد، اما نكته‌اي كه قابل توجه است اين است كه پينگ‌پنگ ايران براي خودنمايي در جهان نياز به چندين عالميان دارد، چرا كه در صورت وجود تك بازيكن نمي‌توان صحبت زيادي در مورد پيشرفت و رشد در رشته مربوطه كرد.
مطرح شدن يك ورزشكار ايراني آن هم در رشته پينگ‌پنگ كه سابقه درخشاني از گذشته نشان نداده است، اين نويد را مي‌دهد كه جوانان ايراني استعداد لازم را براي اين رشته دارا هستند و فقط نياز به استعداديابي و برنامه‌ريزي اساسي براي يافتن آنها وجود دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *