جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 10 May 2024
 
۰

مسائل اصلي كشور كدامند؟

يکشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۰ ساعت ۱۰:۴۶
کد مطلب: 180045
تفكيك مسائل اصلي و فرعي يكي از ضرورت‌هايي است كه بارها در بيان مقام معظم رهبري مورد تأكيد قرار گرفته است. مسئله‌اي كه جستار در آن و در ادامه پُررنگ كردن مرز بين مسائل اصلي كشور با مسائل فرعي، ضرورتي براي مقابله با توطئه‌هاي نرم دشمنان است.

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري فارس، بحث مسائل اصلي و فرعي و تشخيص آنها در‌ گير و دار روزمرّگي‌هاي مختلف كشور يكي از مباحث مهمي است كه به نظر مي‌رسد در دهه پيشرفت و عدالت؛ ضرورت پرداختن به آن صد چندان است.

ضرورتي كه بارها نيز توسط مقام معظم رهبري در بيانات و ديدارهاي مختلف ايشان به صور مختلف بيان و بر آن تأكيد شده است.

جالب آنكه نكته مهم "تفكيك مسائل اصلي و فرعي كشور از يكديگر " همواره در مقاطعي مورد تأكيد مقام عظماي ولايت قرار گرفته است كه كشور به نوعي درگير دلمشغولي‌هاي مهم سياسي يا اقتصادي بوده است.

دلمشغولي‌ها و درگيري‌هايي كه به نوعي اذهان تمام مردم و مسئولان را با خود همراه كرده بود اما درست در همين مقاطع شاهد بوديم كه حضرت آيت‌الله خامنه‌اي تأكيدات صريحي را پيرامون لزوم تفكيك مسائل از يكدگير و اولويت بخشي به آنها مطرح كردند.

براي مثال، معظم‌له در بخشي از بيانات خود كه در ابتداي سال ۸۹ در جمع مسئولان كشور بيان فرمودند، تصريح كردند: "... ما مسائلمان را تقسيم كنيم به مسائل اصلى و غير اصلى؛ به اصلى‌ها بپردازيم. مسائل اصلى در كشور ما زياد است. بخشى‌اش مربوط به مسئولين است، بخشى‌اش مربوط به فرهنگ‌سازان است، بخشى‌اش مربوط به مؤسسات عظيم و وسيعى است كه خوشبختانه در كشور وجود دارد؛ هركدام وظيفه‌اى دارند، كارى دارند. به هدايت اين مردم و به هدايت نظام و پيشبرد نظام بينديشيم و بپردازيم. "

مقام معظم رهبري همچنين در بخشي از بيانات خود در ديدار با دانشجويان در رمضان سال گذشته نيز اين نكته را اينگونه تبيين فرمودند: "يكى از دوستان گفتند ما از دست چپ و راست رئيس جمهور دلمان خون است. خُب، حالا دل شما خون – كه خدا نكند خون باشد – اما به شما عرض بكنم؛ اينها جزو مسائل تعيين كننده و اصلى نيست. ممكن است ايراد و اشكال وارد باشد – من در اين مورد هيچ قضاوتى نمي‌خواهم بكنم – ممكن است كسى به يك شخصى يا به يك كارى ايراد داشته باشد؛ منتها بايد توجه كنيم كه مسائل را اصلى ـ فرعى كنيم. مسائل درجه‌ دوم جاى مسائل اصلى را در انگيزه‌هاى ما، در همت ما، در صرف انرژى‌اى كه مي‌شود، نگيرد. فقط توجه كنيد كه اين جاى مسائل اصلى را نگيرد. مسائل اصلى ما چيزهاى ديگرى است. "

در ادامه اين تأكيدات و در ضرورت معرفي بيشتر اولويت‌ها و مسائل اصلي كشور در موقعيت كنوني با سه تن از چهره‌هاي مبرّز ديني و سياسي كشور پيرامون اين مسئله به گفت‌وگو نشستيم و نظرات آنان را جويا شديم.

* آيت‌الله نمازي: مسئله اصلي "اتحاد " است

آيت‌الله عبدالنبي نمازي عضو مجلس خبرگان رهبري در همين زمينه و در پاسخ به اين سؤال كه با توجه به تأكيدات مقام معظم رهبري مبني بر ضرورت توجه هميشگي به اولويت‌هاي اصلي كشور؛ در موقعيت كنوني مسئله اصلي كشور از نظر شما چيست؟ خاطرنشان كرد: بر اساس تجربه ۳۲ ساله از فرمايشات امام راحل(ره) و مقام معظم رهبري مي‌توان گفت كه اولويت اصلي كشور مسئله اتحاد است.

وي افزود: اگر همواره بحث يكپارچگي مردم و در ادامه تبعيت محض از ولايت همانند امروز در جامعه وجود داشته باشد، هم زمينه تعالي كشور فراهم مي‌شود و هم قدرت هجومي كشور عليه تهديدات پيراموني افزايش خواهد يافت.

* بايد به جهاد اقتصادي توجه ويژه داشت

نماينده مردم در تهران در مجلس خبرگان رهبري تصريح كرد: در ذيل اين اولويت اصلي، زيرفصل‌هايي نيز همانند بحث جهاد اقتصادي كه مقام معظم رهبري امسال را به نام آن نامگذاري كرده‌اند، وجود دارند كه بايد در جهت تحقق آنها تلاش كرد.

وي با بيان اينكه نگاه به هر مسئله و اولويتي بايد در جاي خود باشد، گفت: جهاد اقتصادي هم‌اكنون به اين دليل از اهميت بسيار زيادي برخوردار است كه استكبار جهاني اقدامات گسترده‌اي را از مدتي قبل عليه اقتصاد ايران اسلامي تدارك ديده است و آنها بر روي اين مسئله حساب ويژه‌اي باز كرده‌اند.

آيت‌الله نمازي در ادامه گفت‌وگوي خود با خبرنگار فارس به مسئله انتخابات نيز اشاره كرد و گفت:‌ انتخابات در كشور ما جبهه‌اي سياسي عليه نظام سلطه است و حضور چشمگير مردم در عرصه انتخابات نيز سيلي محكمي به گوش استكبار است.

وي تأكيد كرد: اتحاد در كنار پيروي از ولايت و در ادامه توجه به ساير اولويت‌هاي اقتصادي و سياسي كشور جملگي به عنوان مكمل‌ يكديگر خواهند بود تا اقتدار نظام در مسير پيشرفت خود حفظ شود.

* آيت‌الله كعبي: حركت اصلي بايد حركت به سمت پيشرفت و عدالت باشد

آيت‌الله عباس كعبي عضو ديگر مجلس خبرگان رهبري نيز ‌معتقد است: اولويت اصلي كشور، حركت به سمت پيشرفت و عدالت و تلاش براي تحقق سند چشم‌انداز ۲۰ ساله است.

وي با بيان اينكه افقي كه در مقابل همه ما قرار دارد، ساخت تمدن اسلامي است، گفت: براي اينكه ما بتوانيم به اين هدف دست پيدا كنيم، بايد همواره به اولويت‌هايي كه مقام معظم رهبري آنها را تبيين و تعيين مي‌كنند، توجه كنيم كه از جمله اين موارد نامگذاري خاص براي هر سال است كه توسط معظم‌له صورت مي‌گيرد.

* جهاد اقتصادي يكي از اولويت‌هاي اصلي است

عضو مجلس خبرگان رهبري تصريح كرد: اولويتي كه امسال توسط مقام معظم رهبري بر آن تأكيد شده، بحث جهاد اقتصادي است و همه بايد تحقق آن را مد‌نظر داشته باشند.

آيت‌الله كعبي با بيان اينكه "اولويت‌هاي اصلي كشور همواره متناسب با رسالت اصلي انقلاب اسلامي گسترده مي‌شوند "، بر رصد فعاليت دشمنان و برخي توطئه‌هاي داخلي در تمام مقاطع تأكيد كرد و گفت: در عين حال همه بايد به‌گونه‌اي تلاش كنيم كه نظام حفظ شود و كشور به قله‌هاي بايسته‌اش برسد.

وي همچنين به بحث بيداري اسلامي نيز اشاره كرد و با اشاره به اينكه "اين مسئله افق نويني را پيش روي ملت‌ها باز كرده است "، گفت: ما نيز نبايد از اين نقطه عطف تاريخي غافل شويم و فقط به مسائل روزمره كشور فكر كنيم.

* مسير رشد و پيشرفت ملت نبايد متوقف شود

نماينده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبري تصريح كرد: درگيري در مسائل روزمره و بحث بر سر امور جاري كشور در هر عرصه‌اي نبايد مسير رشد و پيشرفت ملت ايران را متوقف كند.

آيت‌الله كعبي گفت: براي مثال بحث تشكيل هيئت عالي حل اختلاف و تنظيم روابط قواي سه‌گانه كه اخيراً توسط مقام معظم رهبري صورت گرفت، نشان‌دهنده اين است كه اولويت اصلي نظام، محقق شدن پيشرفت و عدالت در كشور است و برخي اختلافات جزئي نبايد سبب كند شدن اين حركت شود.

عضو مجلس خبرگان رهبري در ادامه صحبت‌هاي خود با تأكيد بر اينكه همه بايد براي محقق شدن تمدن اسلامي تلاش كنيم و مسئولان در اين رابطه نبايد از مكر دشمنان غافل شوند، گفت: تمامي مردم و مسئولان بايد تلاش كنند تا در هر عرصه‌اي كه هستند، وظيفه شرعي خود را به نحو احسن انجام دهند.

* طائب: بسط عدالت در داخل و رها كردن جهان از ظلم دو هدف اصلي ما هستند

حجت‌الاسلام مهدي طائب نيز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در پاسخ به اين سوال كه مسائل اصلي كشور كدامند؟ تصريح مي‌كند: ما بايد توجه داشته باشيم كه جهت اصلي حركت انقلاب اسلامي ايران در وهله نخست، ايجاد عدالت در داخل كشور و سپس تلاش در جهت بيداري تمام ملت‌هاي عالم براي رهايي از ظلم است.

اين استاد دانشگاه با بيان اينكه هر مسئله‌اي كه ما را از اين دو هدف منحرف كند، طراحي دشمن است، گفت: بر همين اساس، برخي جريان‌ها ‌قصد دارند ملت ما را از استقرار عدالت در داخل كشور منحرف كرده و به مسائل فرعي توجه دهد،. لذا قواي كشور از جمله دولت و مجلس و در ادامه، مردم بايد در اين زمينه هوشيار باشند و از مسئله اصلي و در ادامه اولويت‌هاي ديگر كشور در همين راستا غافل نشوند.

حجت‌الاسلام طائب افزود: تلاش اصلي بايد اين باشد كه هريك از اين ارگان‌ها و قشرها به وظيفه اصلي خود در راستاي اهداف اصلي انقلاب عمل كنند.

* دشمن مي‌خواهد در مورد ايران بحران‌نمايي كند

اين فعال سياسي و مذهبي در ادامه گفت‌وگوي خود با تأكيد بر اينكه در روند بيداري جهان، چشم تمامي ملت‌ها به انقلاب اسلامي ايران دوخته شده است و الگوي اصلي حركت آنها، ما هستيم، گفت: دشمن با علم به همين مسئله سعي مي‌كند مسائلي را در كشور ما واقعي نشان دهد كه به هيچ وجه وجود خارجي ندارند. مثلاً بحث وجود بحران در ايران و يا خطرآفريني اين كشور را بيان مي‌كنند، در‌حالي‌كه اين مسائل به هيچ وجه صحت ندارد.

وي در پاسخ به سوال خبرنگار فارس در زمينه مسئله جهاد اقتصادي نيز اين مسئله را يك راهبرد مهم با وسعت ديد جهاني عنوان كرد و گفت: مقام معظم رهبري با طرح اين مسئله ما را براي يك افق بسيار بلند آماده كرده‌اند و بايد تأكيد كرد كه جهاد اقتصادي در راستاي رسيدن انقلاب اسلامي ما به اهداف خود يك ضرورت است.

حجت‌الاسلام طائب افزود: جهاد اقتصادي در راستاي استقرار عدالت در داخل و پاسخگويي به نيازهاي بيداري در جهان مطرح شده و بايد مسئولان امر به اين مسئله توجه كنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *