يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 5 May 2024
 
۰

پیام سازمان یونسکو به مناسبت نوروز

دوشنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۰ ساعت ۱۷:۰۵
کد مطلب: 214371
مدیرکل یونسکو در پیامی به مناسبت روز بین المللی نوروز گفت: نوروز جشن تجدید زندگی است. لحظه ای است که گذشته را مرور می کنیم و به آینده با امید نگاه می کنیم. نوروز زمانی است که دوستان، خانواده و اجتماع به لحاظ ارزشها و آرمانهای مشترک گردهم می آیند.
به گزارش مهر، خانم ایرینا بوکووا در پیام خود گفت: نوروز هزار سال است که توسط مردمان آسیای غربی، مرکزی و جنوب و همینطورمردمان قفقاز، بالکان و دیگر مناطق جشن گرفته می شود. امروزه، نوروز نماد پرده نقش دار غنی ای است که رسوم و تشریفات و جشنها را همسو با طبیعت به هم پیوند می زند. نوروز روز سرودها، رقص ها، بازیها و غذاهای مخصوص است. روزی که گذشته و آینده را به هم متصل می کند و مردمانی از فرهنگ ها، ملیت ها، مذاهب و زبان های مختلف را گرد یک پیام از جنس صلح جمع می کند. با توجه به چنین روحیه آزاده ای، نوروز جشن باهم تقسیم کردن ها است.

وی افزود: نوروز مظهر قدرت میراث فرهنگی ناملموس بشریت نیز هست. از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود و حس هویت و بقا را استحکام بخشیده و از مرزها عبور می کند. به همین دلیل، نوروز در سال ۲۰۰۹ در فهرست میراث فرهنگی ناملموس بشری، تحت کنوانسیون یونسکو برای پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس، به ثبت رسید. ثبت نوروز نتیجه ی تلاشهای مشترک کشورهای بسیاری بوده که نوروز را جشن می گیرند.

در این برهه ی زمانی که تغییرات سریعی اتفاق می افتند، ما به جشنهای فرهنگی که مردم را به هم نزدیک می کنند و روابط بین جامعه و طبیعت را مستحکم می کنند، نیاز داریم. فرهنگ یک منبع پیوستگی و خرد اجتماعی است؛ نقشه ای است که می توان با آن دنیا را خواند و راهنمایی است که با کمک آن می توان دنیا را شکل داد و فواید بسیاری در توسعه و پایداری محیط زیست برای تمام جوامعی که به هم مرتبط هستند، به همراه دارد. همان گونه که برای شرکت در کنفرانس سازمان ملل در خصوص توسعه پایداردر ریو آماده می شویم، بایستی اهمیت فرهنگ را بعنوان یک اصل برای آینده ای پایداری برای همه به رسمیت بشناسیم.

مدیرکل یونسکو در پایان پیام خود به مناسبت نوروز گفت: بیش از هر چیز دیگر، نوروز روز وعده است – وعده ی زندگی مجدد و امید تازه. در اولین روز بهار، پیام همه ما باید پیام صلح، هماهنگی و آشتی باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *