جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 10 May 2024
 
۰

کتاب "فمینیسم" منتشر شد

دوشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۸۸ ساعت ۱۰:۱۱
کد مطلب: 102474
دفتر نشر معارف نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، کتاب "فمینیسم" اثر سید ابراهیم حسینی را منتشر کرد .

به گزارش سرويس فرهنگي خبرگزاري زنان ايران ، به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها "مأوا"، آنچه در این کتاب گرد آمده است مهم‌ترین سوالات درباره فمینیسم است که از سوی حجت الاسلام سید ابراهیم حسینی عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) و مؤلف کتاب پاسخ دهی و بازپژوهی شده است .

این کتاب در دوازده پرسش که بخش‌های کتاب را از هم مجزا می‌کند به "مفهوم فمینیسم"، "جنبش فمینیستی"، "موج‌های فمینیستی"، "پیدایش فمینیسم"، "انگیزه‌های فمینیسم"، "فمینیسم و تفاوت زن و مرد"، "تفاوت‌های تکوینی و حقوقی زن و مرد"، "سنجش نگرش فمینیستی"، "دیدگاه اسلام و فمینیسم"، "فلسفه تفاوت‌های حقوقی زن و مرد"، "پیامدهای جنبش فمینیستی" و "اسلام و تجدد زندگی" پرداخته است .

در بخشی از کتاب که به فلسفه تفاوت‌های حقوقی زن و مرد پرداخته و با پرسش من به عنوان یک مسلمان نمی‌توانم افکار فمینیستی را بپذیرم، اما همواره با این پرسش مواجه می‌شوم و دوست دارم بدانم که اگر اسلام دین مردان نیست و حقوق برابر برای زن را به رسمیت می‌شناسد پس چرا تفاوت‌های حقوقی فراوانی بین زن و مرد قایل شده است؟ آغاز شده است، می‌خوانیم :
مسلم است که اسلام در همه جا برای زن و مرد حقوق مشابهی وضع نکرده است، همچنان که در همه موارد برای آن‌ها تکالیف و مجازات‌های مشابهی نیز وضع نکرده است. اسلام اصل مساوات انسانی را در حقوق زن و مرد رعایت کرده است اما لازمه تساوی، تشابه و یکنواختی نیست. لازمه عدالت، وضع حقوق و تکالیف برابر و یکسان در شرایط همسان و حقوق و تکالیف متفاوت در زن و مرد متفاوت است، زیرا زن و مرد از نظر تکوین دارای شرایط همسانی هستند و یکی از شاخصه‌های نظام حقوقی شایسته آن است که به واقعیات هستی توجه داشته باشد.

از آنجا که زن و مرد به لحاظ جسمی و روحی تفاوت‌های فراوانی دارند، عدالت اقتضا می‌کند زن و مرد حقوق برابر اما احیاناً متفاوت داشته باشند. لازمه اشتراک زن و مرد در حیثیت انسانی و برابری آن‌ها از لحاظ انسانیت، برابری آن‌ها در حقوق انسانی است. اما حقوق و تکالیفی که به مقتضای جنسیت و تقسیم وظایف طبیعی متناسب مقرر می‌شود، همسان نیست؛ البته همین حقوق و تکالیف بر اساس تلازم حق و تکلیف متوازن و برابر است و اسلام هرگز امتیاز و ترجیح حقوقی برای مردان نسبت به زنان قائل نیست و از سوی دیگر با پیوند و برقراری تعامل شایسته بین حقوق و اخلاق، زن و مرد را رفیق هم قرار داد نه رقیب یکدیگر از این رو رعایت حقوق زن و مرد از سوی طرف مقابل، امری مقدس و انسانی محسوب می‌شود .

کتاب "فمینیسم" از سوی دفتر نشر معارف نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در شمارگان 5 هزار جلد به قیمت 800 تومان وارد بازار نشر شد .
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *