دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

افزایش عمل جراجی زیبایی در ایران به خاطر ارزان بودن آن

شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۸۹ ساعت ۱۳:۲۵
کد مطلب: 120761
در کشور های اروپایی و آمریکایی عمل های زیبایی بسیار گران است اما در ایران عمل های جراحی بسیار ارزان است و قشر وسیعی از مردم جامعه می توانند جراحی های زیبایی انجام دهند.
به گزارش سرویس زنان جهان؛ امروزه در کشور  آمار عمل جراحی زیبایی روند افزایشی دارد به طوری که که رکورد دار جراحی های زیبایی در دنیا لقب گرفته است در حالی که سایر کشورها کمتر از روش هایی مثل جراحی برای زیبایی استفاده می کنند .

روانشناسان بر این باورند افرادی که زیاد به ظاهر خود اهمیت می دهند و برای زیبا شدن و مقبول بودن چهره شان حاضرند دست به هر کاری بزنند به دلیل نداشتن اعتماد به نفس لازم این کار را انجام می دهند .

اما برخی از متخصصان جراحی می گویند که عمل جراحی زیبایی کاری مفید است و میتواند سرنوشت فرد را تغییر دهد بنابراین دلیلی ندارد که فرد از جراحی بگذرد و حاضر نباشد برای اینکه سرنوشتش تغییری مثبت داشته باشد کمی درد را تحمل کند . این اصلا منطقی نیست.

عده ای دیگر از جراحان بر این باورند که باید تا جایی که امکان دارد از جراحی دوری کرد چرا که عوارض ناشی از آن بسیار زیاد است و تا زمانی که پزشکی اطمینان نداشته باشد فواید جراحی برای فرد بیشتر از مضراتش است نباید بیمار را عمل کند. بنابر این پزشکانی که اقدام به عمل های جراحی غیر ضروری مانند عمل های جراحی زیبایی می کنند در واقع به بیمار خود خیانت کرده اند .


اما واقعا چرا عمل های جراحی زیبایی در ایران تا این حد طرفدار دارد؟ 
قرایی مقدم جامعه شناس در این باره می گوید : فرهنگ حاکم بر جامعه مهترین دلیل پر طرفدار بودن عمل های زیبایی در کشور است.
 
وی در ادامه افزود: در جامعه ما که فرهنگی سنتی دارد و معمولا مادران برای پسرانشان عروس انتخاب می کنند معمولا معیار هایی چون زیبایی بسیار مهم است. بنابراین دختران برای اینکه بتوانند راحتتر شوهر پیدا کنند اقدام به انواع جراحی می کنند.

مقدم با اشاره به آمار بالای عمل های جراحی در ایران گفت: این آمار نه تنها در کشور ما بلکه در همه کشور های سنتی که خانواده در ازدواج جوانها نقش مهمی دارند بسیار دارند زیاد است و البته کشور ما به دلیل اینکه کشور جوانی است و بالای 60 درصد مردم ایران را جوانان تشکیل می دهند به طور طبیعی این آمار بالاتر از حد معمول است .

این جامعه شناس با تاکید بر موثر بودن فرهنگ جامعه در بالا رفتن عمل جراحی زیبایی اظهار داشت : بیشتر افراد که عمل حراجی زیبایی انجامن می دهند از قشر فرهنگی جامعه محسوب نمی شوند یعنی یا جزء اقشار پردرآمد و مرفه جامعه هستند و یا جزء اقشار کم درامد و کم سواد جامعه هستند و قشر متوسط که شامل دانشگاهیان و قشر فرهنگی جامعه هستند کمتر به سمت عمل جراحی و مراکز زیبایی می روند. علت این مسئله نوع نگاه این اقشار به زندگی است . افرادی که در آمد بالایی دارند برای اینکه پرداخت هزینه برای زیبا شدن برا ی آنها چندان مهم نیست و با توجه به سبک زندگی اشرافی که دارند به سمت عمل های زیبایی می روند . این افراد معمولا خود را در ظاهر با دیگران مقایسه می کنند و احساس زیبایی و خوش تیپ بودن آنها را ارضا می کند . قشر ضعیف جامعه نیز به دلیل اینکه خود را بسیار حقیر احساس می کند برای اینکه بتواند به آرزوهای خود برسند و خود را مانند الگوهایشان و یا بهتر بگویم مدلهایشان ببینند به سمت جراحی های زیبایی می روند .
اما قشر متوسط جامعه از آنجایی که احساس رضایت در خود را ازطریق پیشرفت های اجتماعی و مدارج علمی بالا می برند کمتر به ظاهر خود می رسد و توجه می کنند. 

گفتنی است در کشور های اروپایی و آمریکایی عمل های زیبایی بسیار گران است و کمتر کسی می تواند به سمت این عمل ها برود اما در ایران اینطور نیست.عمل های جراحی بسیار ارزان است و قشر وسیعی از مردم جامعه می توانند جراحی های زیبایی انجام دهند . ضمن اینکه مردم از عوارضی که این عمل ها دارند آگاهی چندانی ندارند و فقط ظاهر ماجرا را می بینند و به اینکه بیهوشی و داروهایی که مصرف می کنند چه عوارضی دارد توجهی نمی کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *