شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

عرضه نفت خام در بورس متوقف شد

دوشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۰ ساعت ۱۵:۰۵
کد مطلب: 190204
سه مقام مسئول در بورس کالا از توقف عرضه نفت خام در بورس تا مشخص شدن شرایط و مهیا شدن سازو‌کار عرضه از سوی شرکت ملی نفت خبر دادند.


به گزارش خبرنگار اقتصادی فارس، بورس نفت که در ۲۲ تیر ماه با حضور وزیر نفت و اقتصاد، رئیس سازمان بورس، مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران و مدیر عامل بورس کالای ایران راه اندازی شد با انجام ۹ عرضه و موفقیت تنها یک عرضه، در حال حاضر از وضعیتی نا معلومی برخوردار است.
پس از گذشت دو عرضه نفت خام خریداران خواهان تغییر شرایط عرضه و نحوه تسویه بودند و از همان زمان پیگیری‌های خود را شروع کردند ولی شرکت ملی نفت ایران هیچ انعطافی نسبت به تقاضای بورس و خریداران از خود نشان نداد. بورس کالا بر اساس وظیفه هر هفته چهارشنبه‌‌ها عرضه خود را انجام می‌داد ولی به دلیل اختلاف قیمتی که بین نرخ خریدار و فروشنده وجود داشت معامله‌ای انجام نمی‌شد.
عدم توجه به خواسته خریداران باعث شد، تعداد مشتریان نفت خام از پنج متقاضی در عرضه‌های نخست، از عرضه ششم به بعد به صفر رسید و هیچ متقاضی برای خرید وجود نداشت.
این وضعیت باعث شد کمیته‌ای در بورس کالا با حضور مسئولان این شرکت، خریدارن و کارگزاران تشکیل شد تا مشکلات را بررسی کنند و نتیجه این جلسات و پیشنهادات به معاون اقتصادی رحیمی معاون اول رئیس جمهور ارائه شد. همچنین قرار بود چنین جلسه ای نیز با مجموعه وزارت نفت انجام شود و نظرات آنها نیز اخذ و در نهایت در یک جلسه مشترک با حضور وزیر نفت این موارد مطرح و تکیلف بورس بین المللی نفت که به نوعی تعطیل شده، مشخص شود. اما همچنان همه در انتظار تعیین وقت جلسه از سوی وزیر نفت هستند.
بر اساس این گزارش، وقتی هفته گذشته شرکت ملی نفت ایران تقاضای عرضه خود را به بورس کالا ارائه کرد ولی در روز چهارشنبه این عرضه انجام نشد، دلیل این مسئله را اعلام نکردند. اما وقتی این هفته تقاضایی از سوی شرکت ملی نفت ایران به بورس کالا ارائه نشد سؤالات زیادی را ایجاد کرد.
با پیگیری‌های خبرنگار فارس در خصوص دلیل عدم عرضه هفته گذشته و این هفته نفت خام ، سه مسئول بورس کالا این مسئله را تأیید کردند که قرار است تا زمانی که شرایط عرضه تغییر نکرده و شرکت ملی نفت ایران نسبت به خواسته‌های مشتریان انعطاف نشان دهد عرضه‌های نفت خام در بورس کالا متوقف شود.
بر این اساس، عرضه نفت خام که در شش مهر ماه یعنی دو هفته گذشته، به عنوان نهمین عرضه انجام شد آخرین عرضه بود.
توقف عرضه‌های نفت خام از سوی سه مسئول بورس کالا و کارگزاران تأیید شده است و یکی از نکاتی که از سوی این مسئولان مطرح شد این بود که تا زمانی که سازو کار بازار برای معاملات نفت خام مهیا نشود بورس کالا عرضه‌های نفت خام را متوقف کرده است زیرا از ابتدای شروع معاملات نفت خام در ۲۲ تیر ماه با توجه به اینکه زیر ساخت‌های بورس کالا مهیا بود ولی عرضه کننده حاضر به همکاری و منعطف بودن با مشتریان و مقررات بورس کالا نبود، بهتر است تا زمان مشخص شدن شرایط و سازو کار عرضه، این کار متوقف شود.
‌به گزارش فارس، نخستین محموله نفت خام در ۲۲ تیر ماه انجام و عرضه‌های بعدی آن به ترتیب در تاریخ‌های ۱۲، ۱۹، ۲۶ مرداد و ۲، ۲۳ و ۳۰ شهریور ماه و ۶ مهر ماه انجام شد که تنها چهارمین عرضه آن به فروش نیمی از محموله انجامید.
شرکت ملی نفت ایران به منظور بالابردن احتمال فروش تنها دست به تغییر نوع نفت زد ولی این تغییر نیز اثری نداشت و خریداران اقدامی به خرید نکردند. زیرا خریداران خواهان تغییر شرایط تسویه و پرداخت هستند نه تغییر نوع نفت خام.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *