يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 12 May 2024
 
۰

پارلمان کویت تصرف شد

پنجشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۰ ساعت ۱۵:۰۶
کد مطلب: 195425
به گزارش ایسنا، معترضان کویتی در اعتراض به فساد مالی و سیاسی شیخ ناصر محمد الصباح، نخست وزیر این کشور در میدان "الاراده" در مقابل پارلمان تظاهرات کردند و خواهان برکناری او شدند که این تظاهرات به درگیری با نیروهای پلیس منجر شد.

معترضان در پایان تظاهرات اعتراض‌آمیز که در جریان آن شماری از نمایندگان مجلس و رهبران جریان‌های سیاسی طی سخنانی دولت و مجلس را به فساد متهم کردند، به سمت مجلس حرکت کرده و با شکستن یکی از درهای آن وارد محل برگزاری جلسات شدند که به صحن "عبدالله السالم" معروف است.

آنان با خواندن سرود ملی و سردادن شعارهایی علیه نخست وزیر و اعلام اینکه پیام‌شان به گوش دولت و مجلس رسیده است، صحن پارلمان را ترک کردند و با حضور مجدد در میدان الاراده خاطرنشان کردند که به اعتراضات خود تا برکناری نخست وزیر ادامه خواهند داد.

تظاهرکنندگان ابتدا قصد رفتن به سمت منزل نخست‌وزیر را داشتند که در پی ممانعت نیروهایی امنیتی و درگیری با آنها به سمت مجلس به راه افتادند.

جریان‌های سیاسی وابسته به جوانان و شماری از نمایندگان مخالف دولت از قبل مردم را به شرکت در این تظاهرات دعوت کرده بودند.

شرکت‌کنندگان در این تظاهرات دولت و برخی نمایندگان مجلس را به فساد مالی و سیاسی و رشوه خواری متهم کردند و خواستار محاکمه افرادی شدند که به گفته آنان در رسوایی مالی مربوط به سپرده‌های میلیونی دست دارند.
مخالفان اعلام کرده‌اند که در جریان رسوایی مالی اخیر کویت، میلیون‌ها دلار به حساب شماری از نمایندگان هوادار دولت واریز شده است.

آنان همچنین از شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح، امیر کویت خواستند تا برادرزاده‌اش شیخ ناصر محمد الصباح و کابینه وی را برکنار و مجلس را منحل کند.

مسلم البراک، نماینده پارلمان مخالف دولت ضمن درخواست از امیر کویت برای برکناری نخست وزیر، خطاب به وی گفت: زمان آن فرا رسیده که تصمیم تاریخی برای برکناری دولت و انحلال مجلس گرفته شود.

وی با بیان اینکه هیچ مشروعتی جز قانون اساسی وجود ندارد؛ تاکید کرد که به تظاهرات و تحصن تا برکناری نخست وزیر و انحلال مجلس ادامه خواهند داد.

مبارک الوعلان، یکی دیگر از نمایندگان پارلمان نیز بر ضرورت برکناری نخست وزیر تاکید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شبکه خبری العالم، تظاهرات مخالفان با حضور گسترده نیروهای امنیتی برگزار شد و نیروهای پلیس کلیه خیابان‌ها و راه‌های منتهی به پارلمان و منزل نخست وزیر را بسته بودند.

از سوی دیگر اعلام شد که در پی ناآرامی شب چهارشنبه تعدادی از افراد زخمی و شماری نیز دستگیر شده‌اند.
شاهدان عینی اعلام کردند که دست کم پنج تن در این تظاهرات زخمی شدند.

این حرکت اعتراض‌آمیز پس از رسوایی فساد مالی ۱۵ نماینده از مجموع ۵۰ نماینده پارلمان کویت و دریافت رشوه به مبلغ ۳۵۰ میلیون دلار آغاز شد.

دادستان کل کویت از یک ماه پیش با گشودن پرونده‌ای در مورد حساب‌های نمایندگان پارلمان این کشور، شروع به تحقیقات در مورد فساد مالی نمایندگان کرده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *