دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 6 May 2024
 
۰
۱

مهمترين مبادي ورود مواد مخدر به كشور

سه شنبه ۲۸ تير ۱۳۹۰ ساعت ۱۹:۰۵
کد مطلب: 176741
مـرز بين استـان سيـستان و بـلوچستان ايـران با افغـانستان و پاكستـان امروزه يكي از مهمترين گذرگاه‌هاي ترياك و هروئين است. جمهوري اسلامي ايران بالاترين ميزان كشفيات جهان را با ۸۹ درصد ترياك و ۴۱ درصد هروئين و مورفين كه وارد آن كشور مي‌شود از آن خود كرده است.

به گزارش فارس، به نقل مركز اطلاعات سازمان ملل متحد، يوري فدوتوف، مدير اجرايي دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد براي مشاهده مسير قاچاق مورد استفاده قاچاقچيان و نيز بررسي روش‌هاي كنترل و كاهش انتقال مواد مخدر و ديگر كالاهاي غير قانوني به داخل مرزهاي ايران، امروز از مناطق مرزي شمال سيستان و بلوچستان و جنوب خراسان بازديد كرد.

سامانه عظيمي به طول هزار كيلومتركانال، خندق و ديوارهاي بتني در مرز شرقي ايجاد شده است. خطرات كار كردن در اين منطقه به عنوان خط اول مبارزه با قاچاق و انتقال مواد مخدر به داخل ايران، بسيار نمايان است. طي سه دهه گذشته بيش از ۳۷۰۰ نفر از افراد پليس ايران در عمليات مبارزه با مواد مخدر كشته شده و ده ها هزار نفر نيز زخمي شده اند.

طبق اظهارات پليس، هم اكنون حدود ۵۰ مسير قاچاق در استان سيستان و بلوچستان مورد استفاده قرار مي‌گيرد و مهمترين آنها در زاهدان، مير جاوه و ايرانشهر هستند. در سال هاي اخير قاچاقچيان با استفاده از تاكتيك هاي جديد بر تعداد اين مسيرها افزوده‌اند كه باعث ايجاد چالش‌هاي جديد در امر مبارزه با قاچاق در منطقه شده است. قاچاق مواد مخدر و جنايات همراه با آن چالش امنيتي بزرگي براي ايران محسوب مي‌شود. علاوه بر تهديدات امنيتي، مسائل بهداشتي نيز از نگراني‌هاي جدي است زيرا ايران داراي ميزان بالاي مصرف مواد است.

فدوتوف طي ديدار از نقطهَ مرزي ايران با پاكستان و افغانستان بر نقش مهم ابتكار سه جانبه تأكيد كرد. هدف اين برنامه كه در سال ۲۰۰۷ شروع شد افزايش همكاري نيروهاي پليس سه كشوري است كه بيشترين تأثير را از مواد افيوني غير قانوني در افغانستان مي پذيرند.

افغانستان مبدأ ۹۰ درصد ترياك و هروئين جهان است. اين برنامه با افزايش مشاركت در امنيت مرزي و همكاري‌هاي منطقه‌اي در مقابله با قاچاق مواد مخدر باعث شده اين سه كشور به سطح بي سابقه اي از همكاري دست يابند.

فدوتوف بر نقش فعال دولت ايران در حمايت از ابتكارات منطقه‌اي تأكيد كرد كه شامل ابتكار سه جانبه از سوي دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد پايه گذاري شده است.

اين برنامه وزارتخانه‌هاي مرتبط با كنترل مواد مخدر در ايران، پاكستان و افغانستان را گردهم آورده است. وي از مركز برنامه‌ريزي مشترك كه تاكنون نتايج خوبي به بار آورده است نيز ديدار كرد. در نتيجهَ عمليات مشترك و تبادل اطلاعات تاكنون ۶ تن مواد مخدر كشف شده است.
وي گفت: من ۳ كشور را تشويق مي‌كنم به گفتگوهاي خود بيفزايند، همكاري‌ها را گسترش دهند تا به نتايج چشمگيرتري دست يابند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
بهترين روش براي مبارزه با مواد مخدر فقط دو راه است يا تمام مزارع خشخاش را در افغانستان قبل از برداشت آتش بزنند و يا تمام مواد مخدر را سر زمين از كشاورزان بخرند و نابود كنند كه به مراتب هزينه آن كمتر از هزينه مبارزه با مواد مخدر و معتادين و بزهكاري در پي آن و هزاران معضل اجتماعي ديگر پس از مصرف آنست