جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
 
۱
۱۴
سکوت دولت و گمانه زنی‌ها درباره قیمت بنزین؛

از 800 تا 1500 تومان/ احتمال آزادسازی نرخ بنزین

سه شنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۲۲
کد مطلب: 217042
در شرایطی که اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها با توجه به هشدار بخشی از نمایندگان، رئیس مجلس و برخی کارشناسان در هاله ای از ابهام قرار دارد اما همچنان موضوع افزایش جهشی قیمت های بویژه سوخت و بویژه سوخت نقل محافل مردمی و رسانه ای است.
به گزارش جهان، بر اساس آنچه تاکنون قطعی شده، قیمت حامل‌های مختلف انرژی همچون بنزین، گازوئیل، برق، گاز طبیعی و آب دست کم 20 و حداکثر 40 درصد افزایش می یابد.

هرچند در قانون هدفمندی یارانه‌ها قیمت حامل‌های انرژی مانند بنزین و گازوئیل باید در پایان زمان ۵ ساله اجرای این قانون، به ۹۵ درصد فوب خلیج‌فارس برسد اما اکنون برخی هم از آزادسازی کامل قیمت ها در سال جاری رسیدن نرخ آن به 1500 تومان هم سخن گفته اند.

آزادسازی کامل نرخ بنزین؟
 
در همین زمینه، یک منبع آگاه از افزایش قیمت بنزین به حداکثر رقم در نظر گرفته شده در قانون هدفمندی یارانه‌ها خبر داد و به فارس گفت:" قیمت بنزین آزاد به گونه‌ای تغییر می‌کند که در فاز سوم هدفمندی نیازی به تغییر آن وجود نخواهد داشت."

در اسفند ماه سال گذشته قیمت بنزین معمولی و سوپر فوب خلیج‌فارس به ترتیب ۱۰۳۲ و ۱۱۳۵ دلار در هر تن بوده است که قیمت هر لیتر از این فرآورده‌ها در اسفند ماه سال گذشته به ترتیب ۷۶ و ۸۴ سنت محاسبه می‌شود.

بر پایه این گزارش با احتساب قیمت ۱۹۰۰ تومان برای دلار آزاد، قیمت هر لیتر بنزین معمولی بر اساس قیمت‌ها فوب خلیج فارس به ۱۴۵۰ تومان و قیمت هر لیتر بنزین سوپر نیز به نزدیک ۱۶۰۰ تومان بالغ خواهد شد. بر این اساس با احتساب رقم ۹۵ درصد قیمت فوب برای ارائه بنزین در داخل کشور بر اساس قانون هدفمندی یارانه‌ها، با احتساب دلار به قیمت آزاد، قیمت بنزین معمولی به ۱۳۸۰ تومان و قیمت بنزین سوپر حدودا به ۱۵۱۰ تومان بالغ خواهد شد.

در عین حال با احتساب دلار به قیمت رسمی ۱۲۲۶ تومانی، قیمت بنزین سوپر و معمولی بر اساس قیمت‌ها فوب به ترتیب به ۹۳۶ و ۱۰۳۰ تومان محاسبه می‌شود. بر این اساس بر مبنای نرخ رسمی دلار با احتساب رقم ۹۵ درصد قیمت فوب برای ارائه بنزین در داخل کشور، قیمت بنزین معمولی ۸۹۰ تومان و قیمت بنزین سوپر ۹۸۰ تومان محاسبه می‌شود.

قیمت روز بنزین سوپر در فوب خلیج فارس ۱۱۶۰ دلار در هر تن اعلام شده است که ۲ درصد رشد را نسبت به قیمت‌های اسفندماه نشان می‌دهد.

بر این اساس با آزادسازی کامل قیمت بنزین، قیمت عرضه این فرآورده نفتی بر اساس انواع آن و همچنین نرخ‌های متفاوت دلار می‌تواند بین۹۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان در هر لیتر نوسان کند.

سناریوهای بنزینی احمدی‌نژاد

در همین حال، قائم مقام ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت از ارائه سناریوهای مختلف بنزینی به رئیس جمهور خبر داد و اعلام کرد: شخص رئیس جمهور تغییرات جدید بنزینی را تعیین می‌کند، ضمن اینکه افزایش قیمت بنزین به 1000 تومان یکی از این سناریوهاست.

عبدالله جلالی در گفتگو با مهر درباره قیمت بنزین در فاز دوم اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، گفت: سناریوهای نهایی قیمتی و غیر قیمتی بنزین نه در ستاد ستاد حمل و نقل و سوخت بلکه در ستاد هدفمندی یارانه‌ها نهایی می‌شود.

قائم مقام ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور با اعلام اینکه در حال حاضر هیچ سناریو و قیمتی برای اجرا در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها نهایی نشده است، تصریح کرد: اخیرا با تکمیل مطالعات کارشناسی شده، تمامی سناریوها برای تصمیم گیری نهایی در اختیار رئیس جمهور قرار گرفته است.
 
این مقام مسئول با اعلام اینکه سناریوی نهایی قیمت و نحوه اجرای این فرآورده نفتی در فاز دوم هدفمندی یارانه ها توسط شخص رئیس جمهور تعیین می شود، اظهار داشت: همچنین زمان اجرای تغییرات جدید بنزین هم توسط رئیس جمهور به دستگاه‌های مختلف دولتی اعلام می شود.
 
وی در پاسخ به این سئوال که آیا افزایش قیمت بنزین به 1000 تومان یکی از گزینه ها در فاز دوم اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها است؟ بیان کرد: افزایش قیمت بنزین به 1000 تومان هم یکی از این گزینه هاست اما هنوز نهایی نشده است.

احتمال حذف نظام سهمیه بندی بنزین
 
جلالی همچنین در مورد احتمال حذف نظام سهمیه بندی بنزین هم توضیح داد: حذف سهمیه بندی و یا عرضه بنزین تک نرخی هم در قالب سناریوهای جداگانه ای به رئیس جمهور ارائه شده است.
 
شامگاه 6 فروردین ماه دولت در اقدامی ناگهانی با واریز 28 هزار تومان مابه التفاوت فاز اول و دوم یارانه‌ها را به ازای هر ایرانی به حساب سرپرست خانوار، گام اول برای اجرای فاز دوم قانون هدفمندسازی یارانه ها را برداشت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
کسی نیست به این اقای جلالی بگه همانطور که طرح افزایش قیمت ها را کیلویی ارائه میکنید همانطور هم حقوق کارمندان و کارگران را اضافه کنید
Iran, Islamic Republic of
حال حدس بزنید که چنانچه در پایان زمان اجرای این قانون نرخ دلار آزاد بالغ بر 50.000 ریال شود، نرخ بنزین چقدر خواهد شد؟
Iran, Islamic Republic of
در جواب دوست عزیزی که راجع به آقای جلالی نوشتند باید عرض کنم نه عزیز دل برادر فقط قیمت هایی که دست اینهاست را کیلویی اضافه میکنند نه حقوق کارمندان وکارگران را!!!!!!
واقعا که نرخ تورم رو بر اساس افزایش نرخ ارز دولتی حساب می کنند و افزایش حقوق ها رو اعلام می کنند . وقتی موقع حساب خرج مردم می رسد دلار بازار ازاد رو ملاک می گیرند. اصلا مگر بر اساس سیاست دولت محترم ارز تک نرخی نشده است. برخی مسئولان هنوز در دوره مصدق زندگی می کنند و از از اخبار و قوانین و بخشنامه های روز اطلاعی ندارند
Iran, Islamic Republic of
لعنت خدا بر کسانی که در این گرانیها دست دارند تا ابد باد
Iran, Islamic Republic of
بدليل حذف واردات بنزين و توليد آن در كشور در آزاد سازي بنزين بايد بهاي تمام شده توليد+هزينه هاي حمل و ذخيره سازي آن+كارمزد جايگاهها +ساير هزينه ها و درصدي سود در نظر گرفته شود نه قيمت فوب خليج فارس
ضربه ای که این گرانی ها و ندانم کاری و عدم مدیریت برخی مسئولان به دین و رهبری می زند از ضربات چندین ساله آمریکا و غربیها بیشتر است. آیا این بود عدالتی که رئیس جمهور از آن صحبت می کرد؟ باور کنید مردم به احترام دین و رهبری عزیز سکوت کرده اند و گرنه مثل اتش زیر خاکستر می مانند که اگر جلو این گرانیها گرفته نشود شعله ور خواهند شد.
Russian Federation
گرانی!! همه این فشار ها برگرده مردم ضعیف است آنها که در حلقه محافظان و در اتومبیل های گران قیمت خود سوارند و احتمالا پول بنزینشان را از بیت المال میپردازند چه میدانند بر مردم مستضعف تهی دست چه میگذرد مردم به خاطر خدا و اسلام و منافع ملی و حفظ استقلال و امام و شهدا و رهبر عزیز صبر می‌کنند اما صبر مردم هم حدی دارد اگر نیست باید برای همه نباشد و اگر هست باید عادلانه توزیع شود نه اینکه عده ای از فرط پر خوری فربهی رو به انفجار باشند و عده ای از فرط گرسنگی لاغری رو به انکسار . برای آنها که دارند و در این سال ها از خوان حکومت بهره ها بردند و وصل به آب کر بیت المال شده اند همان ها که در قبل و اوایل انقلاب اگر خواب هزار تومانی را میدیدند در خواب قالب تهی میکردند اما پس انقلاب به تهران آمدند خوردند و بردند صاحب همه چی شدند همان ها که پنجشنبه ها بعد از ظهر رنگ عوض میکنند پیراهن سفید یقه آخوندی و کت و شلوار رسمی خود را عوض میکنند ماشین پژو یا سمند را که مخصوص سر کار رفتن است در پارکینگ پارک میکنند و لباس اسپرت میپوشند ریش خود را میتراشند و بر اتومبیل های گران قیمت خود که مخصوص راحتی زن و فرزند نوعا بدحجابشان است مینشینند به مسافرت شمال یا تفریح در محله های بالای شهر یا خرید از پاساژ ها و مراکز تجاری گران قیمت و....میپردازند و شنبه دوباره باریش در آمده و بر اتومبیل مخصوص وزارت خانه، سازمان یا اداره نشسته در حالی که انگشتر به دست و لباس کت شلوار مورد اشاره به تن و معطر به عطر یاس یا گلاب به سر کار میروند و تا ظهر به مطالعه روزنامه و رسیدگی به توصیه ها و دستورات و سفارش ها و مسایل گروهی و جناحی و حزبی و سیاسی میپردازند و تمام دغدغه شان حفظ مال و موقعیت و مقام خودشان است و نیم ساعت قبل از نماز هم دست از کار میکشند و با آستین بالا زده یک وضوی تمام عیار با تمام آداب جلوی چشم بقیه میگیرند و بر سر نجس بودن یا نبودن ترشح آب بحث ها و اظهار فضل ها میکنند و ترشح قطره آبی دل چرکینشان میکند در حالی که هزاران رشوه و رانت و بهره و نصیب و مال از بیت المال را که برای آن ها از گوشت سگ نجس تر است بر میدارند و راحت میخورند و نجاست این مال ها اندکی آزارشان هم نمیدهد و در آخر نماز بلند بالایی هم میخوانند و دوباره به زد و بند و بخور و بخور و بریز و بپاش و غیره و غیره میپردازند و اگر رسیدند دست آخر کمی هم برای خالی نبودن عریضه به کار مردم میرسند برای این ها اگر بنزین ده هزار تومان هم باشد ناراحتی ندارد اگر نرخ حامل های انرژی و کرایه و اجناس دیگر ده برابر هم باشد فرقی نمیکند چون اساسا از مال نداشته خود چیزی پرداخت نمیکنند تمام مخارجشان و اموالشان از محل پول های باد آورده و هزارن حلال و حرام دیگری است چرا بی‌خود ناراحت باشند وقتی با یک گردش قلم جبران تمام گرانی ها را میکنند چرا غم به دل راه دهند. اگر بنزین ده هزار تومان باشد اشکالی ندارد اما با گران شدن بنزین همه اجناس گران خواهد شد و دود آن دوباره به چشم اقشار ضعیف خواهد رفت و کمر ضعفا خواهد شکست
قابل توجه مسئولان(سران سه قوه، مجمع تشخیص، شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی) این گرانی در نهایت دود آن به چشم شما می رود ، مردم ناراضی باشند اولین هایی که از گردونه مملکت حذف می شوید شما هستید
Iran, Islamic Republic of
خواهش میکنم گمانه زنی نکنید ببینیم چه خاکی روی سرمون میریزند!!!!!!!!
احسنت بر این عدالت مهرورزی
دست از ظلم بر مردم بردارید
می خواهید مردم را بیچاره کنید؟
اگر در آمریکا و یا اروپا بنزین 2 دلار است زندگی رفاه معیشت حیات و مماتشان با ما فرق دارد مردم در ایران از ترس فقر و تهیه قبر نمی میرند
خجالت بکشید
کاش لااقل اگر بنزین گران می شد ، کرایه حمل و نقل عمومی ثابت نگه داشته می شد.
صفی احمدید
Iran, Islamic Republic of
قیمت بنزین ونان افزایش خواهد یافت یانه آخرین اخبار چه لطفٱ جواب را با تلگرام برام بفرستید ممنونم