يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰

مردم مصر سخنراني مبارك را محكوم كردند

شنبه ۹ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۰۷:۵۶
کد مطلب: 154682
مردم مصر بار ديگر با حضور در خيابان‌ها و سردادن شعارهايي عليه دولت حستي مبارك خواستاري بركناري رژيم وي شدند.

به گزارش فارس، خبرنگار الجزيره از قاهره گزارش داد كه مردم خشمگين مصر پس از سخنراني مبارك بار ديگر در خيابان‌ها به تظاهرات پرداخته و شعارهايي را عليه رئيس جمهور كشورشان سر دادند. از جمله اين شعارها "رژيم مبارك سرنگون بايد شود " بود كه شنيده مي‌شد.

"حسني مبارك " در پي تظاهرات‌ها اعلام كرد كه دولت فعلي استعفا مي‌‌كند و وي فردا دولت جديد را معرفي مي‌كند.

رئيس جمهور مصر ضمن دفاع از سركوب مردم خشمگين توسط پليس و دادن وعده‌هاي بهبود اوضاع گفت كه تغيير از طريق گفت‌وگو و نه هرج و مرج ميسر مي‌شود.

حسني مبارك گفت: من تظاهرات‌ها و شعارها را ديدم و بخاطر كشته شدن بيگناهان از هر دو طرف متاسفم. پليس در اين ناآرامي به دفاع پرداخت.

وي گفت: اين تظاهرات بدون آزادي اتفاق نمي‌افتادند. يك خط ظريفي بين هرج و مرج و آزادي وجود دارد.

مبارك افزود: ما بايد مراقب و محتاط باشيم تا مثل آنهايي دور و بر ما هستند به سوي هرج و مرج نرويم.

وي ادامه داد: تغيير از طريق هرج و مرج ميسر نمي‌شود، بلكه نيازمند گفت‌وگو است. من كاملا از خواسته‌هاي مشروع و رنج‌هاي مردم مصر آگاهم. من هميشه طرف مردم فقير بوده‌ام و خواهم بود.

مبارك گفت: من امروز نه تنها به عنوان رئيس جمهور بلكه به عنوان يك شهروند مصري با شما سخن مي‌گويم... مرحله اصلاح نقطه بازگشتي ندارد و ما ادامه خواهيم داد... ما بيكاري را كاهش خواهيم داد و اوضاع خدمات درماني و آموزش را بهبود خواهيم داد.

وي ادامه داد: چند روز گذشته اكثر مردم را نگران مصر كرده است.

"نيك رابرتسون "، خبرنگار سي‌ان‌ان در گزارشي اعلام كرد كه هنوز شعارهايي در خيابان سر داده مي‌شود كه "ما او را نمي‌خواهيم ".

مردم عادي مصر با سخنان باراك اوباما، رئيس جمهور آمريكا نيز قانع نمي‌شوند.

رئيس جمهور آمريكا طي اظهاراتي پس از سخنراني حسني مبارك از دولت قاهره به عنوان متحد نزديك واشنگتن در خاورميانه ياد كرد و خواستار گفت‌وگو بين دولت و مردم در مصر شد.

وي اعلام كرد كه لحظاتي پس از سخنراني "حسني مبارك "، رئيس جمهور مصر با وي گفت‌وگو كرده است.

اوباما گفت كه در اين گفت‌وگو وي از مبارك خواسته است تا اقدامات عملي را در تحقق اصلاحاتي كه مردم مصر خواستار آن هستند، انجام دهد.

وي افزود: آنچه الان لازم است ... يك مسير تغيير سياسي كه منتهي به آينده‌‌اي با آزادي بيشتر مي‌شود... در مصر بايد اصلاحات سياسي، اجتماعي و اقتصادي صورت گيرد.

اوباما با اشاره به اينكه دولت قاهره يكي از متحدان نزديك واشنگتن است، از دولت مبارك خواست تا خشونت اجتناب كند. رئيس جمهور آمريكا خواستار گفت‌وگو بين طرفين شد.

وي همچنين از دولت مصر خواست تا امكان دسترسي به اينترنتي و وسايل ارتباطي را دوباره مهيا سازد.

رئيس جمهور آمريكا خواستار احترام به حقوق شهروندان مصري شد و گفت كه سركوب ايده‌ها باعث فرار آنها نمي‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *