يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰

آمار جدید از سرانه مطالعه در کشور

سه شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۰ ساعت ۱۷:۴۱
کد مطلب: 206476
مدیركل امور كتابخانه های نهاد كتابخانه های عمومی گفت: سرانه مطالعه كتاب، قرآن، ادعیه، روزنامه، صفحات اینترنت و مطالعات آزاد در كشور در مجموع روزانه 76 دقیقه است.

به گزارش ایرنا 'ابراهیم شمشیری' روز سه شنبه در حاشیه 'گردهمایی منطقه ای مدیران مسوول كتابخانه های عمومی مشاركتی 11 استان كشور' در مشهد طی گفت و گو با خبرنگاران افزود: از این سرانه، مطالعه كتابهای غیردرسی حدود 30 دقیقه در روز است كه 12 دقیقه آن مختص كتابهای قرآن و ادعیه و بقیه مربوط به سایر كتابها می باشد.

وی گفت: تا سه سال پیش آمار مشخصی از سرانه مطالعه در كشور وجود نداشت ولی از آن زمان به بعد شورای فرهنگ عمومی برای تعیین آخرین سرانه مطالعه در بخشهای مختلف هر سال از 18 هزار نفر نظرسنجی كرده و میزان آن را مشخص می كند.

او در ادامه افزود: از مجموع دو هزار و 801 كتابخانه عمومی در كشور 800 كتابخانه و معادل یك سوم آن 'كتابخانه های مشاركتی' هستند.

مدیركل امور كتابخانه های نهاد كتابخانه های عمومی گفت: با توجه به گسترده نبودن فعالیتها در حوزه كتاب و كتابخوانی همت بیشتر بخشهای گوناگون اعم از دولتی و خصوصی در این ارتباط بسیار ضروری است.

وی اظهار داشت: 'سند نهضت مطالعه مفید' پارسال به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید كه در آن نقش هر یك از دستگاههای اجرایی، تشكلهای مردم نهاد و افراد تاثیرگذار در توسعه كمی و كیفی مطالعه مفید بررسی و راهكارهای موثر در این زمبنه ارایه شد.

مدیركل امور مشاركتها و شهرداریهای نهاد كتابخانه های عمومی نیز گفت: ایجاد و توسعه كتابخانه های مشاركتی از اولویتهای این نهاد است.

'علی غیاثی' افزود: كتابخانه های مشاركتی برخلاف كتابخانه های عمومی بر اساس نیاز و ظرفیت هر منطقه ایجاد نمی شوند بلكه در صورت فراهم شدن بسترهای لازم در هر منطقه و محله می توان نسبت به ایجاد آنها اقدام كرد.

وی اظهار داشت: كتابخانه های مشاركتی مكمل كتابخانه های عمومی هستند و خلاء كمبود فضا، امكانات و كتب مورد نیاز این كتابخانه ها را در مناطق شهری و روستایی جبران می كنند.

او افزود: كتابخانه های عمومی مشاركتی با عضویت بیش از 386 هزار نفر با پنج میلیون و 500 هزار نسخه كتاب و 33 هزار صندلی مطالعه در سطح كشور فعالند.

وی با بیان اینكه حداقل فضای مورد نیاز برای ایجاد كتابخانه های مشاركتی در مناطق شهری 100 و در مناطق روستایی 80 مترمربع است گفت: تامین فضا و امكانات اولیه برای ایجاد این كتابخانه ها توسط موسسان آنها الزامی است.

او اظهارداشت: نهاد كتابخانه های عمومی كشور با تامین منابع، كتب، نشریات و نرم افزارهای مورد نیاز و برگزاری كارگاههای آموزشی برای مسوولان و دست اندركاران كتابخانه های عمومی مشاركتی در حد توان از آنها حمایت می كند
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *