جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 10 May 2024
 
۰

نقش کارتل های نفتی در تعیین میزبان جام جهانی

دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۸۹ ساعت ۱۱:۰۸
کد مطلب: 147120
کارشناسان اقتصادی، سیاسی و ورزشی در استرالیا معتقدند حضور رومن آبراموویچ و پسران شیخ حمد در مراسم معرفی میزبان جام جهانی، بیش از پیش نشان می‌دهد که دلارهای نفتی و گازی و مافیای انرژی بر این انتخاب‌ها سایه افکنده است.
نقش کارتل های نفتی در تعیین میزبان جام جهانی
سرویس ورزشی جهان - در حالی که جام جهانی 2010 چند ماهی است به اتمام رسیده و تا جام جهانی 2014 برزیل بیش از سه سال باقی است، هیاهوی انتخاب میزبانان جام جهانی 2018 و 2022 همچنان ادامه دارد؛ و بیش از هر چیز انتخاب دو غول نفتی و گازی جهان که یکی، از پهناورترین و دیگری از کوچکترین کشورهای دنیاست، به یکی از پربحث‌ترین عناوین ورزشی تبدیل شده است.

رسانه های استرالیا و مردم این کشور معتقدند میزبانی جام جهانی را به مافیای انرژی جهان باخته‌اند و پول همچنان سنگ بنای معادلات جهانی است.

بنا بر گزارش‌های رسمی دولت قطر، برای تبلیغات دو سال اخیر این دولت برای رسیدن به میزبانی جام جهانی، 371 میلیون دلار از طرف شرکت‌های نفت و گاز قطری، به پسران شیخ حمد (حاکم قطر) پرداخت شده است. 

رسانه‌های تصویری استرالیا گمانه‌زنی می‌نمایند که قطر برای به دست آوردن میزبانی جام جهانی که 12 سال دیگر خواهد بود، پول‌های پنهانی هزینه کرده است. 

از سوی دیگر کارشناسان اقتصادی، سیاسی و ورزشی در استرالیا معتقدند حضور رومن آبراموویچ (غول ثروتمند نفتی روسیه و رابط نفتی دولت روسیه با شرکت های بزرگ نفتی و گازی جهان) و پسران شیخ حمد (که اداره کننده پشت پرده معاملات انرژی این کشور هستند) در مراسم معرفی میزبان جام جهانی، بیش از پیش نشان می‌دهد که دلارهای نفتی و گازی و مافیای انرژی بر این انتخاب‌ها سایه افکنده است.
 
یک مقام ارشد اسپانیایی شرکت کننده در مراسم انتخاب میزبانان جام جهانی به یک شبکه خبری استرالیا گفت: قطر و روسیه و به ویژه قطر پول‌های هنگفتی در پشت پرده انتخاب کشورهای خود برای میزبانی هزینه کرده اند و صحبت های انتقادی سپ بلاتر در ماه گذشته علیه قطر و روسیه یک ظاهرفریبی بوده است.
 
وی با اشاره به فساد حاکمان جوان قطر که اغلب از پسران امیر قطر و نخست وزیر این کشور هستند، گفت: آنها با پول در اروپای شرقی دختران را به صورت برده به استثمار جنسی می‌کشند. آنها اخیراً با پول های بی حد خود بخشی از کارخانه اتومبیل سازی پورشه آلمان را خریده اند؛ پس برای آنها چند صد میلیون دلار هزینه اضافی برای کسب میزبانی جام جهانی چیزی نخواهد بود.

کارشناسان ورزشی استرالیا معتقدند فیفا به یک نهاد فاسد تبدیل شده است که بر پایه دریافت پول و انباشت ثروت، سیاست های خود را دنبال می کنند، تا امثال سپ بلاتر دبیر کل فیفا به صورت یک پادشاه در جام جهانی آفریقای جنوبی زندگی نماید. این انتخاب ها به ویژه در مورد قطر حتی خشم آمریکاییها را در پی داشت تا پشت پرده مهم ترین تشکیلات ورزشی جهان، عریان تر از همیشه در برابر چشم جهانیان باشد.

در ضمن باید این نکته را نیز مد نظر داشت که رسانه‌های استرالیایی پس از ناکامی کشورشان در کسب میزبانی جام جهانی، با هر وسیله‌ای سعی دارند این شکست را توجیه نمایند. لذا انعکاس چنین خبرها و تحلیل‌هایی را می‌توان تا حدودی در همین جهت ارزیابی کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *