شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
 
۰
۵

مشروح مناظره اطاعت و زاکانی در برنامه "رو به فردا"

جمعه ۲۵ دی ۱۳۸۸ ساعت ۱۱:۱۷
کد مطلب: 89915
"عليرضا زاکاني"نماينده مجلس شوراي اسلامي- اصولگرا و "جواد اطاعت" استاد دانشگاه - اصلاح طلب پنجشنبه شب دربرنامه مناظره تلويزيوني موسوم به"روبه فردا"شرکت ونقطه نظرات خود را درباره وضع موجود کشور،انتخابات رياست جمهوري ،حوادث پس از انتخابات وبويژه حماسه 9دي و پيامدهاي آن بيان کردند.

به گزارش ايرنا، اين مناظره در دقايق اوليه به علت تاخير آقاي زاکاني تنها با حضور آقاي اطاعت آغاز شد و " وحيديامين پور" مجري مناظره با سئوالي در باره " چرايي و ويژگي هاي حماسه نهم دي" از ميهمان اصلاح طلب برنامه خواست تا مطالبش را بيان کند.
اما اطاعت ترجيح داد قبل از پاسخ به اين سئوال، مقدمه اي را با معرفي خودش بيان کند.
وي بعداز تسليت درگذشت استاد مسعود عليمحمدي به خانواده ، همکاران دانشگاهي و همه کساني که به سرنوشت کشور و ملت علاقه مند هستند، گفت:
" در انتخابات از جناب آقاي موسوي حمايت کردم و به اين حمايت افتخار مي کنم و در ضمن احترام بسيار ويژه و مخصوصي نسبت به آقاي کروبي دارم و از علاقه مندان و ارادتمندان به ايشان از گذشته بوده ، هستم و خواهم بود".
اطاعت اين گونه به سخنان خود ادامه داد:" من که اينجا صحبت مي کنم عضوي از جريان اصلاحات هستم اما اين نيست که اين جريان مرا به عنوان نماينده خودش در اين مناظره معرفي کرده باشد، اين تصميم شخصي خود من بوده و البته تلاش مي کنم با آن نگاه اصلاحي در چارچوب قانون اساسي و با نگاه و تعريفي که از جمهوري اسلامي دارم برنامه خودم را ارائه کنم.
اين توضيح را از اين جهت گفتم که در برنامه شما کساني مثل آقاي مطهري ، خوش چهره از موضع انتقادي صحبت مي کنند، کساني مثل آقاي افروغ که منتقد وضع موجود هستند، دکتراحمد توکلي منتقد وضع موجود هستند، من را بينندگان از اين زاويه نبينند من مخالف وضع موجود هستم اصلا وضع موجود را برنمي تابم ، انتقاد جدي هم دارم نه تنها به بحث انتخابات، بلکه به سياست هاي ، اقتصادي ، فرهنگي و اجتماعي در عرصه داخلي و خارجي.
به عنوان کسي که 20 سال روي مسائل ايران کار کرده ، ادعا مي کنم در اين حوزه صاحب نظر هستم ، مي توانم اگر شما برنامه بگذاريد، در برنامه هاي مختلف سياست هاي اقتصادي، خارجي و داخلي دولت را در حوزه هاي مختلف نقد و ارزيابي کنم .
پيشنهاد مي کنم مثل برنامه 90 يک ارتباط با مردم برقرار کنيد تا نظرشان را بدهند. اصلا صاحب نظرترين فردي که در جريان اصولگرا فکرمي کنيد طرفدار وضع موجود است ، اصلا خود آقاي رييس جمهور که بحمد الله در همه حوزه ها صاحبنظر هستند از مذهبي گرفته تا حوزه هاي اقتصادي و سياسي بيايند اينجا ، حاضرم با ايشان بحث کنم و مردم راي شان را بدهند و بگويند کدام ديدگاه و نظر را مي پسندند.
من هم وضع موجود را قبول ندارم و هم براي آن راه حل دارم.اين را از اين جهت گفتم که بينندگان بدانند من ضمن اينکه احترام مي گذارم به آقايان مطهري و خوش چهره و ديگر دوستان از اين دست ، موضع من با آنان کاملا متفاوت است. آنان از درون جريان اصولگرا منتقد وضع موجود هستند اما من از موضع اصلاح طلب مخالف وضع موجود هستم".
در اين لحظه دکتر زاکاني در مناظره حضور يافت و ضمن عرض ادب به بييندگان و مجري و آقاي اطاعت از شرکت در اين مناظره ابراز خوشحالي کرد.
وي در پاسخ به درخواست مجري مناظره گفت:بنده عليرضا زاکاني هستم نماينده دور هفتم و هشتم مجلس شوراي اسلامي از حوزه انتخابيه تهران ، ري و شميرانات و اسلام شهر ، يک اصولگرا که کمترين آنها هستم و اميدوارم اين کشور بتواند قله هاي افتخار و ترقي را روز به روز طي کند و اين حرکت با بهره گيري از همه پتانسيل هاي کشور ادامه يابد.
سپس آقاي اطاعت سخنان نيمه تمام خود را پي گرفت و گفت:"بحث مقدماتي ام تمام نشده بود ، يک نکته به دوستان صدا وسيما عرض کنم ، شما بيشترروي معلول ها بحث مي کنيد در حاليکه بايد به علت ها بپردازيد، علت هايي که پيامدهاي اجتماعي بدنبال دارد و بعد هم بيشتر برنامه هاي صدا وسيما که من مي بينم ، همه چيز را به استکبار جهاني ، آمريکا و صهيونيست ها و اينها وصل مي کنيد، اين ذهن براي من بيننده ايجاد مي شود که اگر همه چيز دست استکبار جهاني است پس ملت ايران کجاست ، شعور و درک و فهم مردم چه مي شود، اگر قرار باشد که پشت انتقاد و اعتراض مردم ، آمريکا و استکبار جهاني و صهيونيست و اينها باشد اصلا انقلاب نبايد مي شد. اگر انقلاب شده پس حرف محمدرضا پهلوي درسته که در کتابش نوشته ،" انگليسي ها و آمريکايي ها انقلاب کردند". من تعجب مي کنم ، شما کارشناس داريد.
بحثي ديگر در تلويزيون از چند سال پيش شروع شده ، يک روز هم از من دعوت کردند که بيايم راجب انقلاب مخملي صحبت کنم ؛تلفني به آن دوست عزيز گفتم که انقلاب مخملي در کشورهاي استبدادي اتفاق مي افتد . شما وقتي اين را مي گوييد در ايران انقلاب مخملي اتفاق افتاده، تالي فاسد و روي ديگر سکه اش اين است که نظام جمهوري اسلامي انتخابات آزاد ندارد. خودتان ناخواسته مي پذيريد. اگر انتخابات آزاد ، فرايند دموکراتيک و عرصه رقابت آزاد باشد و سرنوشت در صندوق راي تعيين شود، مردم چرا بخواهند انقلاب کنند. انقلاب که يک چيز همين جوري نيست ، يک ملت در طي چندين سده ممکن است يکبار انقلاب بکند و آن موقعي است که کارد به استخوانش برسد. حالا از نوع خشن ، نرم ، مخملي و يا رنگي سياه ، سفيد، قرمز و زرد باشد.
شما ناخواسته داريد مي گوييد جمهوري اسلامي کشور آزادي نيست و يک عده چون نمي تواننداز راه هاي دموکراتيک به حقشان برسند مي خواهند انقلاب مخملي بکنند.
واقعا به عنوان يک کارشناس مسايل سياسي تاسف مي خورم که در تلويزيون جمهوري اسلامي اينقدر سطحي به قضايا نگاه مي شود.
مثلا پاره شدن عکس امام ، يک نفرعکس امام را پاره کرده و حالا که بوده و يا نبوده معلوم نيست . اين کار بدي است زيرا به حضرت امام اهانت شده است، تلويزيون بارها و بارها آن را پخش مي کند ، يک منکر را در سطح تيراژ بسيار و ميليوني براي ملت منتشر مي کند. اگر آن منکر است ، اين که به مراتب بدتر و خلافش بيشتر است. مردم مي بينند و ايراد مي گيرند. اگر پاره شدن عکس حضرت امام منکر است که هست، آيا توهين به بيت امام منکر نيست، اين کار خلافي نيست که شما يک فردي مثل آقاي خاتمي انساني متعهد و متدين ، من مي توانم قسم بخورم که کمتر فردي پيدا مي شود تعهدش نسبت به اسلام، کشور، انقلاب ، ملت و قانون اساسي مثل او باشد و بخواهد در روز عاشوراي حسيني سخنراني کند و جلسه سخنراني او را به هم مي زنند. مگر قرار است همه مثل هم صحبت کنند، هرکسي ممکن است قرائت خودش را از عاشورا داشته باشد. ممکن است آقاي خاتمي انتقاد داشته باشد که دارد ولي قرارنيست يک مشت چماق بدست را واداريم که جلسه را بر هم بزنند، اين زشت است که بعداز 30 سال در جمهوري اسلامي اين کارها را مي کنند و آنوقت تلويزيون هم مي شود سخنگوي اين جريان و تفکر. باعث تاسف است.
اما 9 دي ، بيانيه آقاي محسن رضايي را خواندم، حرف قشنگي دارد که 9دي مربوط به هيچکسي نيست ؛ در اين کشورهرايراني اعم از يهودي، مسيحي و مسلمان اعم از سني و شيعه همه به امام حسين و عاشورا ارادت دارند. اگر کسي خداي نخواسته در روز عاشورا خطايي را صورت داده همه ملت با او مخالف است و در اين بحثي نيست. منتهي حرف من با دوستان خودم اين است که عزيزان اگر در روز عاشورا کف و سوت زدن اشتباه است، زدن به مردم اشتباهش بالاتر است و کشتن مردم به مراتب خطايش بيشتر است، من نمونه هايي را از نهج البلاغه امشب مي خوانم تا ببينيم حضرت علي چگونه حکومت مي کرد و ما چکونه حکومت مي کنيم و بنابراين 9 دي متعلق به همه ملت است و به هيچ جريان خاصي بستگي ندارد اما صداوسيما سعي مي کند آن را به جريان خاصي منتسب کند و بگويد اين مردم ما بودند .
خوب اگر واقعا همه مقدسات را شما مصادره مي کنيد آنوقت ملت چکار بايد کند و مخالفت و انتقادش را چگونه ابراز کند . اينها بحث هايي است که معتقدم شما و صداوسيما بايد در برنامه توجه کنيد . شما اشاره کرديد( تذکر مجري ،قبل از شروع برنامه) برخي دوستان حاضرنيستند به صداوسيما بيايند و من هم با اکراه آمدم . اما گفتم بيايم و با استفاده از اين فرصت حرف هايم را بزنم و بگويم اين رويه که صدا وسيما در پيش گرفته ، درست نيست".
اطاعت در باره رويه برنامه رو به فردا گفت: زماني که برنامه و صحبت هاي من پخش مي شود و طبيعتا دوستاني مي بينند، اگر اين فضا واقعا تداوم پيدا کند به نفع کشور است.
آقاي زاکاني در پاسخ به سخنان ميهمان اصلاح طلب برنامه گفت:" استفاده کرديم از بيانات شيواي آقاي اطاعت اما اي کاش ايشان يک کم هم به شعارهاي روز 9 دي توجه مي کرد و خواسته هايي که مردم داشتند. به هر حال نمي شود چشم را بر واقعيت ها بست . به نظرم جناب آقاي اطاعت يک سلسله نکات حفظ شده را تکرار مي کند و اين نکات بارها تکرار شده و پاسخ هاي خودش را هم دريافت کرده است. 9 دي در واقع و درحقيقت اوج شور و شعور انقلابي مردم مسلمان ايران بود. اين را کسي نمي تواند منکر بشود و هرچقدر هم بخواهند تلاش بکنند و اين افتخار و يادگار ملت را که در تارک تاريخ ثبت شد محو و يا مصادره کنند، نمي توانند ، اين افتخاراصلا مصادره شدني نيست زيرا اين مربوط به انقلاب است.
اما تمام حرف ما با امثال جنابعالي و ديگران اين است، چرا زمينه ساز مسايلي شديد که منجر به آشوب بشود و چرا در حقيقت مسيري را اختيار کرديد که قانون را بشکنيد و نه در مقام شعار بلکه در مقام عمل مسيري را اختيار کرديد که در اين بستر ضد انقلاب بتواند رشد پيدا کند.
برخلاف نظر جناب آقاي اطاعت که براي من بسيار محترم است، جناب آقاي جواد اطاعت که قبلا توفيق داشته ام با ايشان در مناظره دانشگاه شريف شرکت کنم . بنده فکر مي کنم کشور هفت ماه است که در آتش يک فتنه مي سوزد و اين آتش فتنه در حقيقت خيلي عميقتر از آن است که بخواهيم آن را منتسب کنيم به رقبا و عناصري که در داخل کشور هستند. اين در حقيقت تجلي يک بعداز تقابل نظام اسلامي با نظام سلطه است.
اگر ايشان منکر اين موضوع هستند مي توانند به گفتار کسينجر که قبل از انتخابات بيان کرده است اينکه چه کسي پيروز شود.
مجري صحبت هاي ميهمان اصولگرا را قطع کرد و گفت : ايشون منکر نيست، ايشون معتقد است که نمي شود همه اتفاقات کشور را به گردن استکبار انداخت.
زاکاني ادامه داد: توضيح مي دهم، کسينجر مي گويد مهم اين نيست که چه کسي پيروز انتخابات است بلکه مهم اين است که ايران و در واقع انقلاب اسلامي بايد منقرض شود.
در بحث انتخابات که يک سناريوي بزرگ طراحي مي شود لازم نيست همه ضد انقلاب باشند اصلا کسي يک چنين حرفي را نزده است. ممکن است کسي دوست انقلاب باشد اما در سناريوي دشمن بازي کند. اين تعبير را از حضرت امام بارها شنيده ايم که ممکن است به ده واسطه يک نيروي انقلاب تحريک بشود و عملي را انجام دهد که خواست دشمن است.
اين انگ زدن ها و برچسب زدن ها را بنده نمي پسندم. بنده معتقدم اين اتفاقي که تحت عنوان جنگ نرم رخ داد ماحصل در واقع دو دهه تلاش بوده که بتوانند فرهنگ سازي و نهادسازي و هم شبکه سازي کنند و ماحصل آن تغييري را دامن بزنند. لذا بخشي از افرادي که زمينه ساز اين قضيه بودند حتما متعلق به دشمن نيستند.
بخشي از افراد مخالف هستند اما تلاش دشمن جوري است که صورت مساله را طوري نشان دهد تا آنچه آنها نتيجه گيري مي کنند خروجي اش عمل در جهت آنها باشد و برخي هم معاند هستند.
در انتخابات ريشه يابي موضوع خيلي مهم است و معتقدم بايد ريشه يابي کرد.
40 ميليون نفر شرکت کردند ، 20 ميليون و خورده اي به جناب آقاي احمدي نژاد راي دادند و نمي توانيد منکر شويد، بيش از 13 ميليون هم به جناب آقاي موسوي راي دادند.نفرات بعدي هم ميزان آرايي را به خود اختصاص دادند.
در حقيقت اولين بردي که در انتخابات بود، اين بود که مردم آمدند پاي صندوق هاي راي و به جهت گيري هاي انقلابي راي دادند . آن 24 ميليون و خورده اي که تکليفش روشن است و از آن 13 ميليون و خورده اي هم که به آقاي موسوي راي دادند، بخش عمده کساني بودند که ايشان را نخست وزير دوران امام و جنگ مي دانستند.
ايشان خودش ادعاها داشت در باره تثبيت انقلاب و تجلي ارزش ها در دوراني که اگر توفيق داشته باشد در خدمت مردم باشد.
بالطبع اولين وي‍ژگي انتخابات اين بود که مردم به رويکرد کشور و جهت گيري ها و ارزش هاي انقلابي راي دادند و نکته دوم اين بود که کثرت شرکت کنندگان ميزاني را ترسيم کرد که چشم جهانيان را خيره ساخت و اتفاقي افتاد که ماحصل آن مي توانست خيلي مشکلات داخلي و خارجي ما را حل کند.
در واقع بعداز انتخابات شاهد بوديم با يک نوع ساماندهي که از قبل از انتخابات شده بود ، بحث دروغ ، تقلب و بعد بحث جنايت مطرح و شرايط به سمتي رفت که ماحصلش يک سلسله اعتراضاتي شکل گرفت. در اين اعتراضات يک اکثريتي بودند که سئوال داشتند و نظام و ما مسئولين کشور هم موظف به پاسخگويي هستيم و يک اقليت بودند که از روز اول آشوب کردند و اصلا منتظر نماندند، عصر روز شنبه بعداز انتخابات در دانشگاه تهران و يکي دو روز اول در دانشگاه صنعتي اصفهان، قريب سه ميليارد تومان آتش سوزي راه انداختند. آن موقع نه کسي کشته شده بود و نه خوني از دماغ کسي آمده بود . اصلا يک سناريوي عملياتي بود که پياده شد.
زاکاني از ميهمان ديگر برنامه پرسيد که اگر منکر اين حرف ها هستيد بفرماييد.
اطاعت گفت : صددرصد
زاکاني ادامه داد: حداقل دانشجويان دانشگاه تهران، رييس دانشگاه تهران ، دانشگاه صنعتي اصفهان مي توانند شهادت بدهند.
بعداز اين موضوع ، مسيري اختيار و انتخاب شد که ماحصل آن اعتراض هاي اکثريت بود که معتقد بودند و حق طبيعي شان هم بود و البته اقليتي هم آشوبگر بودند .
جواب آن اکثريت معترض راهش پاسخگويي بود که نظام هم اين مسير را پيش گرفت . اما يک اقليت بودند که از همان روز اول آشوب کردند و اتوبوس ها را در خيابان مطهري آتش زدند که الحمد لله شما (آقاي اطاعت) نديد و منکر مي شويد. اين اتفاق که افتد نظام مسئوليت برقراري امنيت جامعه را داشت در برابر آن آشوبگران .
اگر کسي يک کاسه بخواهد با موضوع برخورد کند حتما اشتباه است. توجه به فرمايشان مقام معظم رهبري در 29 خرداد ماه نشان مي دهد ، ايشان همين تفکيک را به صراحت بيان مي کنند و آن موقع بحث جذب حداکثري را مطرح مي فرمايند.
بله نظام وظيفه جذب حداکثري دارد نسبت به آن اکثريت معترض . و توانسته تا حدودي موفق باشد اگرچه کامل نيست.
روز 25 خرداد چندصدهزار نفر به خيابان آزادي مي آيند اما روز قدس حداکثر 40تا 50 هزار نفر مي آيند و شعار نه غزه ، نه لبنان جانم فداي ايران و از اين جنس شعارها مي دهند ، روز 13 آبان چند هزار نفر در ميدان هفت تير شروع به آتش زدن مي کنند که با چشم خود اينها را ديده ام.
اينها معترض نيستند، معترضين آنهايي بودند که به خيابان آزادي آمدند و نظام توانسته به آنها پاسخ دهد و البته مي شد خيلي بهتر از اين هم عمل بشودو اين مسير را دنبال کرد. و در نهايت روز 16 آذرکه اوج انتظارات آنها از دانشجويان و دانشگاهيان عزيز بود، مي بينيم با بصيرت دانشجويان و دانشگاهيان عزيز و اساتيد محترم آنها طرفي نمي بندند. و در کل کشور به 4 تا 5 هزار نفر و در تهران به چند صدنفر مي رسند.
مجري : شما مدعي هستيد که غير از اين چند هزار آشوبگر معترض ديگري به خيابان نيامده است؟
زاکاني: نه عرض من اين است که جريان اعتراض اولي رو به فروکش رفته زيرا نظام خود را درمقابل آنان پاسخگو مي ديده است که بايد پاسخ شبهات آنها را بدهد و اين وظيفه را انجام داده اما اينکه رسانه ها توانسته اند به نيکي آن را منتقل کنند اين امري است که بنده محل ترديد دارم . برهمين اساس اي کاش اين مناظره ها 4 يا 5 ماه پيش برگزار مي شد و يا همان ايام انتخابات برگزار مي شد.
دو جريان اقليت آشوبگر و اکثريت معترض همان هفته اول خطشان از هم جدا شد. لذاعده اي هتاک روز عاشورا آمدند تا آشوب کنند و آتش بزنند و شرايطي ايجاد کنند در روزي که مردم در اوج احساسات و عزاداري هستند تا فتنه انگيزي کنند.
برخوردي که با اين عناصر صورت مي گيرد دقيقا در راستاي تثبيت امنيت است و اگر کسي منکر آن شود در حقيقت جامعه اي آشوب زده را طلب مي کند که در آن سنگ روي سنگ بند نمي شود .
9 دي در واقع پاسخ به عناصر زمينه ساز فتنه و فتنه گران است و پيام مردم در اين روز بسيار روشن است . نمي دانيم دکتر اطاعت در آن روز کجا تشريف داشتند.اگر در مسير راهپيمايي بودند مي ديدند حضور مردم را.
مجري : آقاي اطاعت شما در تهران بين مردم بوديد،
اطاعت: خير تهران نبودم.
زاکاني : هرکجاي کشور که تشريف داشتيد حتما بين مردم بوديد ، نبوديد؟
اطاعت: خيرنبودم.
زاکاني : مشکل همين جاست ، خدمت شما عرض کنم که در اين مسير امکاني ايجاد مي شود تا مردم به صحنه آمده و خودشان ابراز برائت و بيزاري مي جويند از کساني که آن هتاکي ها را انجام دادند، هتاکي هايي که هيچ ربطي به عناصر معترض چند صدهزار نفر و يا چندين ميليون نفر ندارد . معتقدم اينها کاملابايد از هم تفکيک شوند، کسي که ادعايي و سئوالي دارد، راهش پاسخ و پاسخگويي است و کسي که در واقع آشوب مي کند نظام موظف به ايجاد امنيت است.
مجري : در جريان اصولگرايي کساني نبودند که اين دو دسته را از هم تفکيک نکرده باشند؟ يک آسيب شناسي کنيد جريان اصولگرايي را در جريانات پس از انتخابات.
زاکاني : نگاه کنيد راس نظام که مقام معظم رهبري هستند ، روز 29 خرداد اين تفکيک را انجام دادند و در واقع يک جهت گيري هايي را در کشور معلوم و مشخص کردند که کسي غير از اين نمي توانست اگر کمي اعتقاد و انصاف داشت ، مسيري را انتخاب کند و برود . نکته دوم اينکه ما در مجلس گروهي تشکيل شد تا برويم عوارض بعداز انتخابات را بررسي کنيم و رفتيم با نامزدهاي محترم معترض جلسه تشکيل داديم .
با همه آنها و در واقع وقتي گزارشي که در مجلس که بيش از 290 نفر حاضر بودند، عين همين تحليل را هفته دوم بعداز انتخابات ارائه کردم و به نمايندگان محترم عرض کردم که براي معترضان راه ما پاسخگويي و گره گشايي ذهني است و اما براي آشوبگر راهش برخورد و ايجاد امنيت براي مردم است. 

جواد اطاعت استاد علوم سياسي دانشگاه شهيد بهشتي و عضو شوراي مرکزي حزب اعتماد ملي در ادامه مناظره با زاکاني در برنامه رو به فردا که از شبکه سوم سيماي جمهوري اسلامي پنجشنبه شب بطور زنده پخش شد، افزود: در روز 25 خرداد مردم خودجوش به خيابان آمدند و نه اطلاعيه کسي داد و نه کسي از آنها دعوت کرد. در اعتراض به عملکرد دولت در زمينه انتخابات حدود دو سه ميليون جمعيت از ميدان امام حسين تا ميدان آزادي آمدند و اعتراض کردند. اگر اجازه مي داديد ، براساس اصل 27 قانون اساسي بايد عمل مي کرديد اما متاسفانه شما فقط مي گوييد قانون قانون ولي به آن عمل نمي کنيد.
وي با قرائت اصل 27 قانون اساسي گفت: دوستان تاکنون چندين بار تقاضا کرده اند و اتفاقا در اعتراض به پاره شدن عکس حضرت امام تقاضا کردند که اجازه بدهيد ما به خيابان بياييم و اعتراض خود را بيان کنيم.
اگر دولت اين اصل را رعايت مي کرد و اجازه مي داد مردم منتقد مي آمدند و البته من هيچ از خشونت دفاع نمي کنم و همين جا تاکيد مي کنم هرکسي خودش را وابسته و متعلق به جريان اصلاحات مي داند ، سبز مي داند و متعلق به آقاي ميرحسين موسوي مي داند ، اينها همه با خشونت مخالف هستند.اگر اقليتي خشونت مي کند نبايد قاطبه مردم به حساب آوريم . ما هم محکوم مي کنيم و بحثي در آن نيست.
مجري گفت: آقاي اطاعت مي شود دعوت کرد به اعتراض و بعد دولت اعلام کند کساني که مي خواهند مسالمت آميز اعتراض کنند مثلا خيابان آزادي بيايند و کساني که مي خواهند آشوب کنند بروند ميدان هفت تير؟
اطاعت در پاسخ گفت:نه، تعجب مي کنيم ، چند روز پيش يکي از همکاران آقاي دکتر زاکاني مي گفت متقاضي راهپيمايي خودشان بايد مسئوليت امنيت آن را برعهده بگيرند. پس ما براي چه به پليس حقوق مي دهيم، حقوق مي دهيم که امنيت اجتماعات را حفظ کند ، در انتخابات چطور در خيابان ولي عصر از ميدان تجريش تا پايين خيابان، سبزها مي آمدند از آقاي ميرحسين حمايت مي کردند و امنيتشان هم حفظ مي شد کسي هم شورش نمي کرد. راهپيمايي 25 خرداد که سکوت بود ، پليس بايد مي آمد و امنيت را برقرار مي کرد و اتفاقا اطلاعيه آنها از تلويزيون هم پخش مي شد و مجوز هم مي دادندتا ملت بيايد و انتقاد و اعتراضش را بيان کند و همه بدانند که در جامعه اعتراض است.
من اعتراض مردم را فراتر از آنهايي که در خيابان آمدندو هم فراتر از انتخابات مي دانم.
آقاي دکتر عزيز شما در 5 سالي که در مجلس و دولت هستيد اقداماتي کرديد که ملت نسبت به رفتار شما مخالف است، در حوزه سياسي در اصل ششم و 56 قانون اساسي حاکميت مردم به رسميت شناخته شده و آخرين اصل قانون اساسي هم خيلي جالب است که مي گويد جمهوري بودن حکومت، اسلامي بودن آن و اداره کشور به اتکاي آراي عمومي لايتغيراست و اگر بخواهيم هم نمي توانيم تغيير بدهيم.
در اصل 56 قانون اساسي به زيبايي رابطه حاکميت الله و حاکميت ملت را روشن مي کند و مي گويد حاکميت مطلق بر جهان انسان از آن خداست و همان انسان را بر سرنوشت اجتماعي خويش حاکم ساخته است و هيچکس نمي تواند اين حق الهي را از انسان سلب کند و يا در خدمت منافع فرد يا گروه خاصي قرار دهد و ملت اين حق خداداد را در اصول بعد اعمال مي کند.
مي گويم پذيرش حاکميت ملت را مي پذيرفتيد و ملت را رد صلاحيت نمي کرديد . شما براي مجلس شوراي اسلامي که 290 نماينده دارد کافي است که 150 نفر را که راي مي آورند رد صلاحيت کنيد اکثريت مجلس تغيير پيدا مي کند. شما 15 برابر را رد صلاحيت کرديد. معلوم است که مردم انتقاد مي کنند ،در مجلس هشتم وضع را بدتر کرديد و باز آنقدر رد صلاحيت کرديد که جريان اصلاح طلب نمي توانست ليستش را تکميل کند آن هم از نيروهاي دست چندم .
اين بحث فقط انتخابات و آن هم اين انتخابات نيست، تفسيرهايي که شوراي نگهبان دلبخواهانه از قانون اساسي مي کند. وي با قرائت اصل 44 قانون اساسي که مربوط به بخش دولتي است گفت که شما همه زيرمجموعه هاي آن را خصوصي مي کنيد ، اما به تلويزيون که مي رسيد شوراي نگهبان تفسير مي کند که نمي شود راديو تلويزيون را خصوصي کرد.
شما داريد به انحاي مختلف ملت را تحقير مي کنيد، آن وقت مي گوييد ملت نبايد اعتراض کند و به آن اجازه راهپيمايي هم نمي دهيد، روزنامه ها را مي بنديد و فضاي نقد و انتقاد را مانع مي شويد.
در بحث اقتصاد دو بار با تورم سرسام آور مواجه بوديم . يکي در مجلس چهارم که اصولگرا بوده تورم 49 درصد را تجربه کرديم.
مجلس که قانونگذار و ناظر است مي تواند در ايجاد تورم نقش داشته باشد . الان که در دنيا بحران اقتصادي قاعدتا بايد قيمت ها پايين باشد. چرا قيمت گوشت در دوره اصلاحات در طي 8 سال دولت آقاي خاتمي بين 3 هزار تا 3 هزار و 700 تومان نوسان داشت اما در دولت فخيمه فعلي و مجلس محترم به 18 هزار تومان افزايش پيدا کرده يعني 500درصد اين يک مثال است . مسکن هم همين وضعيت را دارد. ملت از
عملکرد سياسي ، فرهنگي و اقتصادي شما ناراحت هستند.
اطاعت بااشاره به بيانات امام علي در باره خوارج بسيار لجوج که به ايشان در مسجد توهين مي کردند، گفت که امام به آنها مي فرمود ، شما را از نمازگزاردن در مساجد
مانع نمي شويم ، سهميه بيت المال شما را قطع نمي کنيم و تا زماني که دست به شمشير نبرده ايد با شما مبارزه نمي کنيم.
متاسفم مسجدي که در جريان انقلاب به آن علاقه داشتم يعني مسجد آقاي دستغيب يک مرجع تقليد در شيراز را بسته اند. اين با امام علي چه فاصله بعيدي را پيش پاي ما مي گذارد.
مي فرمايد اي مالک،بداخلاقي، درشت گويي و بدزباني مردم را بجان خريدار باش و در حق آنان سخت گيري و قلدري روا مدار تا خدا به پاداش اين کار ساحل هاي رحمت خود را بر تو بگشايد و ثواب به تو عنايت فرمايد.
نبايد بگويي من نيرومندم و امر مي کنم پس دستوراتم اجرا مي شود زيرا اين روش موجب فساد فکر و ضعف دين و نزديک شدن به انحراف است.
اين دوستاني که گرفتيد و رفته اند زندان ، خود آقاي بهزاد نبوي به من گفت که 4 روز قبل از انتخابات حکم دستگيري مرا گرفته بودند. گفتند که کسينجرعاملش بوده، سئوال مي کنم آقاي دکتر زاکاني از کي تا حالا کسينجربراي ما تعيين کننده شده است، اگر امام را قبول داريد که ايشان مي فرمايند آمريکا هيچ غلطي نمي تواند بکند . حالا کسيجنرکه يک زماني وزير خارجه بوده و يک حرفي زده ، اين شد براي شما حجت، اگر کسينجر نقش داشت تا آشوب ها را راه بياندازد چرا نتوانست مانع راي آوردن آقاي احمدي نژاد که به قول شما راي آورد، بشود . حرف هايي نزنيد که در آن بمانيد.
يک عده را گرفته ايم و در زندان کرده ايم خوب با معيارهاي اسلامي نمي خواند و مردم معترض هستند. مردم از نظر عملکرد سياسي ، اقتصادي معترض هستند.
امام علي به مالک اشتر مي فرمايدکه از ميان مردم کسي را بخودت نزديک کن تا حرف حقي را که تلخ است بتو بهترو بيشتر بزند ، در گفتار و کردارت که خدا براي دوستانت نمي پسندد کمتر تورا ستايش کند هرچند ترا ناراحت کند و دلتنگ شوي .
آقا مگر اين روزنامه ها که بستيد غيراز انتقاد تلخ کار ديگري انجام مي دادند. آقاي موسوي که در دانشگاه مي خواستم دانشجويان را ترغيب کنم به او راي بدهند مي گفتند که او اصولگرا و نماينده حاکميت است. او را که يک اصولگرا است براساس اصول انقلاب ، امروز او را به کسي تبديل کرده و مي گوييد از سران فتنه است . يعني او را به ضد انقلاب تبديل کرده ايد آيا هنر شما و حکومت اين است.
اميرالمومنين (ع) مي فرمايد از گفتن حق و يا راي زدن برعدالت بازنايستد که نه من
برتر از آنم که خطا کنم و نه در کار خويش از خطا ايمن هستم. اما ما هر اتفاقي که مي افتد مي زنيم بر سر مخالف خود که نه امکانات و رسانه اي و ابزاري دارد. اما آقاي زاکاني نمي گويد چرا من کاري کرده ام که دولت نقدينگي اضافي تزريق کرده در جامعه و تورم سرسام آور شده و مردم ناراضي هستند. اين عدم رضايت را مردم چگونه بايد بيان کنند، يک راهکاري پيش ما بگذار آقاي زاکاني ، مخلص شما هم هستيم مي گوييم اصل 27 قانون اساسي مي گويد مردم بيايند اعتراض کنند اما ما راه بهتري پيشنهاد کرده و آن اينکه دو طرف نظرمان را بگوييم و بگذاريم مردم از طريق پيامک بگويندکدام حرف را بهتر قبول دارند. شما الان بحث هدفمند کردن يارانه ها را دنبال مي کنيد ، اين هدفمند کردن يارانه ها در برنامه چهارم توسعه طي يک فرآيند ده ساله پيش بيني شده بود شما در مجلس هفتم طرح تثبيت قيمت ها را آورديد چون پلکاني قيمت ها سالي ده درصد افزايش پيدا مي کرد گفتيد اين عامل تورم است و آنقدر ساده انگاري کرده و فکر کرديد که با بخشنامه و قانون مي شود جلوي تورم را گرفت. دولت دچار کسري بودجه شد و 8 هزار ميلياردتومان پول بدون پشتوانه چاپ کرد و ريخت در بازار و آن تورم سرسام آور بوجود آمد و امروز از آن طرف گود افتاده ايد. در مجلس هفتم آقاي سبحاني اقتصاددان مجلس گفت که بنزين بايد بشود ليتري 30 تومان ولي الان در مجلس هشتم مي گويند بنزين بايد ليتري 600 ، 700، 500 و 400 تومان به بالا باشد. خوب معلوم است که در بحث اقتصادي برنامه نداريد، شما بايد برنامه چهارم توسعه را اجرا مي کرديد ، متاسفانه برنامه چهارم توسعه را که با ارز 19 و نيم دلار هر بشکه نفت بسته شده بود ،برنامه اي را که خود من در آن مشارکت داشتم ، اجرا نکرديد. نفت بشکه اي ميانگين حدود 80 دلار فروختيم اما اين برنامه اجرا نشد. امروز هم که مي خواهيد هدفمند کردن يارانه ها را اجرا کنيد با مشکل مواجه مي شويد و علت آن هم نداشتن برنامه و طرح است . اينها مردم را عصباني مي کند . مي گوييم آقا مردم با سياست اقتصادي شما مشکل دارند زيرا بحث پيچيده اي نيست و هر روز آن را لمس مي کنند . مردم به اينها انتقاد دارند، چگونه بايد انتقاد کنند ، روزنامه هاي منتقد را که مي بنديد، اجازه راهپيمايي و اجتماعات هم که نمي دهيد، ما بايد چه کار کنيم در اين کشور، آقاي زاکاني توضيح بدهند و يک راه حل پيش پاي ما بگذاريد. 

مجري در نتيجه گيري از سخنان اطاعت سه مطلب، آزادي اجتماعات، مساله روزنامه ها و بازداشت ها را مورد توجه قرار داد و از زاکاني خواست که در خصوص آنها توضيح دهد. البته من نمي دانم چرا بحث اقتصادي را مطرح کردند.
زاکاني خطاب به اطاعت گفت : مي شود در باره ماده سوم برنامه چهارم توسعه که خودتان نوشتيد به بينندگان توضيح بدهيد.
اطاعت پاسخ داد: اين برنامه که مربوط به هشت سال قبل است ، من سئوال مي کنم که ماده 73 برنامه چهارم را توضيح دهيد، آيا مي توانيد. اگر توانستيد من هم توضيح مي دهم.
زاکاني اظهار داشت: استفاده کردم اما معتقدم يک عنصر آکادميک دانشگاهي بايد کلاس بندي شده و شسته رفته صحبت کند نه از هرچيزي مطلبي بگويد.
اطاعت گفت: من مثال هاي مختلف در زمينه هاي مختلف آوردم تا راهي پيش پاي ما بگذاريد که منتقدان و معترضان نسبت به وضع موجود ، چگونه انتقاد و اعتراض خود را بيان کنند.
زاکاني تصريح کرد: از همين موضوع اقتصادي شروع مي کنم، متاسفانه آنچه که مصوب شده در برنامه چهارم ماده سه و خود آقاي اطاعت که در تصويب آن نقش داشته و الان اطلاع کافي از آن ندارد.
وي در واکنش به مداخله آقاي اطاعت در حرف هايش گفت: اجازه بدهيد من هنگام فرمايش هاي شما سکوت مي کنم دقيقا و آنها را در ذهنم دسته بندي مي کنم تا يکي يکي پاسخ بگويم واگر جايي فراموش کردم بفرماييد تا پاسخ بگويم.
زاکاني بعداز معذرت خواهي آقاي اطاعت ادامه داد: از ابتداي سال 84 قرار بوده که برمبناي فوق قيمت خليج فارس در واقع حامل هاي انرژي در ايران فروش برود يعني اگر بنزين ليتري 80 تومان بوده ، بنا بوده از ابتداي سال 84 و نه ده سال بشود قريب 360 تا 370 تومان. چون ده سنت گازوييل در بازارهاي جهاني از بنزين گرانتر است، بنا بوده که 15 تومان بشود 180 تومان. به نظرم دوستان مردم فکور ايران ، عناصر دانشگاهي و بزرگان و عزيزان را عناصري مي ديده اند که هرچه بيان مي کنند از روي احساسات ، مي پذيرند و موظف به قبول هستند.
مجلس هفتم اقداماتش در جهت منافع ملي و توجه به حال عموم مردم بود. بخاطر اينکه ما 15 تومان و 20 تومان اضافه مي کرديم يک شوک قيمتي وارد مي شد و اين در حالي است که آقايان قرار بود 290 تا 300تومان يکباره گران کنند. ما جلوي اين را گرفتيم.
در حوزه اقتصاد توجه کنند در مجلس ششم که خود آقاي اطاعت بودند ، بيان مي کردند ، ما که شعار اقتصادي نداديم که بخواهيم به اقتصاد مردم رسيدگي کنيم. بياناتشان کاملا معلوم است ، مي گفتند ما شعار آزادي داديم لذا توجه ما به ايجاد آزادي هاي مدني است ،در حوزه سياسي مسئوليت داريم زيرا شعارهاي سياسي داديم.
اين از نظريات بديع ايشان بود، اصولگرايي را که زاده دهه 80 است را بردند زمان جناب آقاي هاشمي رفسنجاني که تورم 49 و نيم درصد شد براساس سياست هاي اقتصادي دولت تجربه شد و آن را منتسب به اصولگرايي کردند که جعلش مربوط به سال هاي 81 و يا 82 است . اين اسباب تعجب من شد.
مجري : تمايل دارم بحث يارانه ها و اقتصاد را در ادامه بررسي کنيم.
زاکاني اظهار داشت: نکاتي است که بايدتوضيح بدهم ، ايشان از هر دري مطلبي را تقديم ملت کرد يک دسته گلي تقديم کرد. توجه جناب اطاعت را جلب مي کنم به آخرين مصاحبه جناب آقاي خاتمي در سال آخر دوره رياست جمهوريشان که پرسيده شد آيا آرزويي داريد يا نه که ايشان بيان کرد کاش مي توانستم يارانه ها را سامان بدهم.
نکته بعد، کارهاي بزرگي که در جريان اصولگرايي شد مثل همين بحث بنزين ، يکي از عزيزان و خواهر محترمه اصلاحات که الان عضو شوراي شهر تهران است، گفته بود که مي خواستيم اين کار را بکنيم اما اين جسارت ها نبود چون مي ترسيدم باعث تنش در جامعه بشود.
مي خواهم عرض کنيم در عرصه اقتصادي اکنون مسير انتخاب شده به اساس جامعه و اصلاح امور برمي گردد.
در حوزه سياسي که ايشان (آقاي اطاعت) خيلي اظهار علاقه و تعلق مي کند به هر حال خودشان که از متحصنين عزيزمجلس ششم هستند و علي الظاهر آن نامه 127 نماينده به مقام معظم رهبري را هم امضا کرده اند که بيان کردند به ايشان از موضع منافع ملي عقب نشيني کنيد و جام زهر را بنوشيد همانگونه که امام در جنگ نوشيدند و اگر نبوده اند بفرمايند.
مجري متذکر شد: سابقه خوبي از شخصي شدن مباحث نداريم .
زاکاني اظهار داشت: ايشان نکاتي را بيان کردند که من خواهش مي کنم برويم روي اصل موضوع، به اعتقاد من سه واژه دروغ ، تقلب و جنايت ، واژه هايي بودند که مبناي اين شرايط اخير قرار گرفت. بنده هم نگفتم که کسينجر همه اين کارها را کرد آنها اگر عرضه داشته باشند، خودشان را جمع کنند، بحث من اين بود که خواست آنها اين است، ما بايد توجه کنيم يک وقت در پازل آنها و نقش نماي آنها بازي نکنيم و اين خيلي مهم است.
بحث دروغ ، تقلب و جنايت مقدمه اين ذهنيت ها شد. فرداي آن روز هنوز نتايج توسط شوراي نگهبان تاييد نشده بود که اعلام کردند اين انتخابات بايد باطل بشه .
خوب من از جناب آقاي اطاعت مي پرسم که اين کار غير قانوني چرا، شما صحبت از مردم مي کنيد مردم به نظرم خوب است ، شهروند درجه يک و دو نکنيد.
کل مردم ايران عزيزند وقتي 24 ميليون و خورده اي راي مي دهندبه کسي راي آنها عزيز و محترمه ، هم سيزده ميليون و خورده اي که به فرد ديگري راي مي دهندو الباقي که به جناب آقاي رضايي و جناب آقاي کروبي راي مي دهند راي همه محترمه و بايد به ديده احترام به اين راي نگاه گنيم .
فردا ظهر روز شنبه بعداز انتخابات، من قبلا هم عرض کردم هياتي از مجلس رفتيم دنبال کرديم موضوع را ، هم خدمت آقاي موسوي رسيديم که اقلا يک ادله و يک دليلي براي درخواست ابطال انتخابات مطرح کنند ايشان . دليلي نشنيديم ، شش نفر از نمايندگان مجلس بوديم فرداي آن روز که خدمت جناب آقاي هاشمي که رسيديم بيانشان اين بود ، اصلا في الواقع ظهر روز شنبه بيست و سوم جناب آقاي موسوي ، جناب آقاي خاتمي و جناب آقاي حاج سيد حسن آقاي خميني اين عزيزان آمدن دفتر جناب آقاي هاشمي ، خود آقاي هاشمي بيانشان اين بود که آقاي موسوي کف خواسته هايش ابطال انتخابات بود ،من از جنابعالي سئوال مي کنم که با کدام ادله ، با کدام منطق در حقيقت بناست راي اکثريت زيرپاگذاشته بشه و بعدهم شعار در واقع مدنيت و دموکراسي بيان بشه ، اين با کدام منطق سازگاره . من خواهش مي کنم که اين را بيان کنيد
مجري : آقاي دکتر اطاعت بحث را از موضع در واقع مرحله تقلب انتخابات آغاز نکردند،
نکته اين است که ايشان اعتراضات بعداز انتخابات را معلول علت هاي ديگر مي داند
که يکي اقتصاد است و در واقع معترض رفتار حاکميت با معترضان است.
زاکاني ادامه داد: من عرضم اين است که با کدوم منطقه اين اتفاق افتاد و با کدوم منطق ظهر روز شنبه بيست و سوم اعلام مي شود که کف خواسته هاي جناب آقاي موسوي ابطال انتخابات است و چيزهاي ديگري هم مي خواهد . جناب آقاي موسوي که شب جمعه بيست و دوم انتهاي شب مصاحبه مطبوعاتي کرده و خودشان را پيروز انتخابات مي دانند . علاوه بر اين که در حقيقت کميته صيانت از آرا اطلاعيه مي دهد روز شنبه و بعد اعلام مي کند که اگر دليل دارند، دليل را به کميته صيانت از آرا منتقل کنند ، حکم را داده و بعد دنبال دليل مي گردد،من عرضم اين بود که بهتر نبود جناب آقاي موسوي مسير قانوني را انتخاب مي کردند و بعدهم اين سئوال را از جناب اطاعت دارم که خدمت شما عرض کنم که نظام چکار مي تونست بکنه بعداز انتخابات که بيش از ظرفتيهاي قانوني اش را دنبال کرده در خدمت دوستان قرار بده تا بتوانند در راستاي استيفاي حقوق خودشان فرضا که اين مسيري را دوستان انتخاب نکردند و دنبال نکردند، اگر نکته اي دارند در اين مسئله هم بيان کنند .
اما راجع به بحث فضاي تنگ سياسي کشور که ايشون بيان داشته و اينکه انتخابات آزاد نيست ، رد صلاحيت ميشه و شرايطي از اين دست .
من توجه ايشون را جلب مي کنم به انتخاباتي که هيچ رد صلاحيت در آن نبود و مردم آزادنه آمدند پاي صندوق هاي راي . انتخابات شوراي دوم شهر و روستا که اتفاقا ناظر آقايان بودند در مجلس ششم و در واقع مجريش وزارت کشوري بود که متوليش جناب آقاي خاتمي بود . من به نظرم اونجا مردم راي و نظرخودشون را دادند ، همه آن کساني که جناب آقا بيانشان اينه که آنها را رد صلاحيت مي کنند ومن جمله عناصر نهضت آزادي که امام خطاب به آقاي محتشمي آنها را براي هر منصبي خط قرمز دانست و آنها را داراي انحراف اعتقادي بيان کرد که اتفاقا دراين نمونه اعتماد ملي که آقاي اطاعت متعلق به آن است و سرمقاله نويس آن است بايد پاسخ بدهند که چرا از خط امام عدول کردند که امروز در اين موضع قرار گرفتند . در اين مقطع همه ثبت نام کردند ، مردم انتخابات خودشان را کردند در اوج شعارهاي سياسي مردم به اقليت حضور در پاي صندوق هاي راي نشان دادند که معترض هستند به همين آقايان در حقيقت آن مسيري بود که اختيار و انتخاب شد و اتفاقا در دوره اصولگرايي اين اکثريت زير 85 درصدي را شما شاهد هستيد .
دوست عزيزمان مي فرمايند که در واقع اصل 27 قانون اساسي بيانشون اين است که اجتماعات آزاده مگر مخل مباني اسلام باشد . تجربه نشان داده در اجتماعاتي که دوستان مي گذارند خروجي آن اين اتفاقات نامبارک است و براي آنهم مثالهاي متعددي در ذهن بنده است . که اصلا مربوط به اين دوره نيست و مربوط به دوره هاي قبل است . يعني درواقع وقتي شروع مي کننديه کاري را دنبال کردن خروجيش اتفاقات و مواردي مي افتد که عملا دوستان نمي توانند کنترل کنند شرايط را، نمي توانند گفتمان حاکمشون را کنترل کنند . خروجيش به نتايجي منتج مي شود .حتما مخل آن مباني اسلامي است و دوستان التزامي ندارند ، نيروي انتظامي کنترل کند درخواست تجمع مي دهند اما اگر در تجمع آشوبي صورت گرفت در واقع هيچ مسئوليتي در قبال آن نمي پذيرند . لذا عقل سليم حکم مي کند که درواقع يابايد شما مسنوليت پذيري داشته باشيد يا اگر مسئوليت پذير نيستيد بستر را نبايد براي آشوبگر فراهم کنيد .
من جمله روز بيست و پنجم در چهارراه خوش راهپيمايي کاملا آرام را بردند به سمتي که چندين نفر کشته شدند و حمله کردند به پايگاه بسيج که چندصد اسلحه در آن پايگاه بود و اگر اين اسلحه ها بدست آنها مي افتاد فتنه اي در شهر تهران راه مي افتاد و اينها به چندصدنفر هم قناعت نمي کردند. آسيبي که ملت مي زدند.
نکته دوم که بحث روزنامه ها را مي فرمايند من دو دوره عضو هيئت منصفه مطبوعات بودم و از نزديک با روند مطبوعات آشنا بودم که در همان دوره در حقيقت روزنامه هاي اجاره اي ، روزنامه هايي که مثلا دانشمند اين اجاره داده شده بود يک تيمي بودند اجاره مي کردند و مي آمدند روزنامه ها را اداره مي کردند و يک پولي هم ماهانه به مطبوعات مي دادند سيري را دنبال مي کردند و مي رفتند ، يک موقع است که روزنامه اعتماد هست الان اين فرمايشات شما را دارد دنبال مي کند آفتاب يزد است روزنامه هاي ديگر است که دارند بيان مي کنند درحقيقت مسيري که اختيار و انتخاب مي شه يک مسيري که انتخاب مي شود بايد يک مسير درستي در مسير قانون باشد تا به يک نوعي اگر يک روزنامه اي مسئوليت هاي خودشو را در ايجاد ابهام و در توسعه تهمت و شايعه پراکني در جامعه پرداخت ، ايشان بفرمايند که يک همچنين روزنامه اي حق حيات دارد يا ندارد يا بايد نسبت به قانون و در چارچوب قانون پاسخگو باشد . من عرضم اين است تاکيدي که برادر عزيزمان که دارند در قالب فرمايشان حضرت امير بله . حضرت امير تا وقتي که به يک نوعي در واقع خوارج دست به شمشير نبردند جور ديگري عمل کرد اما اگر خوارج دست به شمشير بردند که بردند و مزاحم شدند و چند صد نفرشون را حضرت در نصف روز از دم شمشير گذروند . اين هم منطق حضرت اميره يعني اگر در حقيقت حکومت اسلامي و نظام اسلامي و مردم را همين خوارج تهديد نکنند در واقع آن حرف باشد و بيان باشد ، تحمل کاملا صورت مي گيرد و کار انجام مي شه ، اما اگر در اين مقام پاشون را فراتر گذاشتند منطق حضرت امير چهار مرتبه را بيان مي کند و بعد هم بيانشون اين است که اگر پاتون را گذاشتيد در جايي که با منافع مردم در تضاد بود و خواستيد در حقيقت امنيت را زير پا بگذاريد و به آزادي ديگران و به حقوق اسلامي ديگران تجاوز کنيد آن هم کاملا معلوم است . آن اقليت آشوبگري که امروز دستهاي پنهان و پيداي بيگانه در آن پيداست ، اگر انسان انصاف داشته باشد ربطي به معترضين ندارند . آن اقليت آشوبگري است که از بستر استفاده کرده است و اتفاقا آن جرم بزرگي که اتفاق افتاده ، اين است که اولا چرا حق عمومي مردم در حقيقت ناديده گرفته شده و آن حضور باشکوه زير پا گذاشته شد و نظام متهم شد به چيزهايي که همش دروغ بود مثل تجاوز و امثالهم که همش دروغ بود.
نکته دوم که چرا همچنين بستري براي آشوب گران ايجاد شد که به هر حال آشوبگر راه برخورد با آن با همون منطق حضرت امير کاملا معلومه و راه پاسخگويي به منتقدان هم ميدان دادن و بيان کردن صحبت هاي آنهاست لذا خواهشم اين است که جناب آقاي اطاعت راجع به اين جهت ها هم توضيحات لازم را ارائه نمايند .
مجري گفت: آقاي دکتر اطاعت شما بالاخره نکاتي را يادداشت کرده ايد بايد پاسخ بدهيد . منتها علاقمندم بالاخره بايد يک بحثي به سرانجام برسد بويژه راجع به انتقاداتي که شما از وضعيت اقتصادي داشتيد و بحث برنامه ها و اينها ، اگر روي اين هم مستوفي توضيح بدهيد خيلي ممنون خواهيم شد .
اطاعت تصريح کرد: خدمت شما عرض کنم طرح تثبيت قيمت ها که دوستان در مجلس هفتم آوردند به خاطر جلوگيري از افزايش ده درصد بود که مشکلاتي را براي کشور به بار آورد . در برنامه چهارم سرجمع همه يارانه ها بود که در طي فرايند پلکاني اين کار صورت بگيره و اگر بخواهيم دفعي اين کار را انجام بدهيم بله آقاي خاتمي حرف درستي زده همه ما هم موافقيم که در واقع يارانه ها هدفمند بشود منتها مثلا اگر قرار است قيمت بنزين آزاد بشه بايد زيرساختهاي حمل و نقل را درست کنيم مثلا متروي تهران را توسعه بدهيم ، اهواز ، شيراز ، مشهد ،اصفهان و تبريز و جاهاي ديگر و بتدريج ماشين ها را گاز سوز کنيم که زندگي مردم از بنزين منفک بشه و بعد ديگر بنزين را هم آزاد کرديم خيلي آسيبي به مردم نمي زنه.
مجري : اگر شما الان نماينده مجلس هشتم بوديد و شايد کانديداي مجلس نهم بشويد، چه طرح را پيشنهاد مي کنيد؟
اطاعت : من بايد پاسخ آقاي زاکاني را بدهم اگر خواستيد يک برنامه اقتصادي بگذاريد من در خدمت شما خواهم بود من اجمالا عرض کنم که ايشان مي فرمايند شما درمجلس ششم گفتيد که ما شعار اقتصادي نداديم اصلا سياست و اقتصاد از هم منفک نيست ، در ثاني اگر ما شعار اقتصادي نداديم تورم 18 درصدي که تحويل گرفتيم ، کرديم تورم 11 درصد ،به گونه اي شيب تورم روبه نزول بود که در برنامه چهارم9/9 درصد پيش بيني کرديم يعني يک رقمي بشه . ولي خوب ما که شعار اقتصادي نداديم در آن زمان سخنان دوستان از بيرون در باره اين معيشت مردم گوش فلک را کر کرده بودند که چرا به معيشت مردم توجه نمي کنند و من سئوالم اين است که شما الان که دو دوره است در مجلس هستيد معيشت مردم را چکار کرديد ضمن اينکه آقاي دکتر زاکاني من عرض کنم خدمت شما که حل شدن معيشت مردم راه حل سياسي داره ،راه حل دموکراتيک داره با رد صلاحيت که نماينده واقعي مردم تو مجلس نره نمي تونه مشکل مردم را حل کنه شما يه آدم صاحب نظر را رد صلاحيت مي کنيد و يک فرد که تبحر نداره مي شه نماينده مجلس خوب نمي تونه مشکل مردم را حل کنه من يه مثال بزنم در تابستان من يک تحقيقي را انجام دادم يک مقايسه تطبيقي کردم بين کشورهاي اروپاي غربي که در آنها کارهاي دموکراتيک بيشتر مي شد و کشورهاي اروپاي شرقي که کمتر رعايت مي شد . ميانگين درآمد سرانه کشورهاي اروپاي غربي دموکراتيک ، کشورهاي آزاد ، بالاي 31 هزار دلاره و اروپاي شرقي که دموکراسي در انها کمتره و هنوز نهادينه نشده 4 هزار وخورده اي است يعني يک فاصله عجيبي را داره و من همين جا عرض کنم که ما از 187 کشور آمار گرفتم درآمد سرانه ما ، کشور هشتادوسومي هستيم ما هفت درصد منابع دنيا را داريم واقعا براي کشوري مثل ما که دومين کشور داراي ذخاير نفت دنيا هستيم بعداز عربستان و دومين کشور داراي ذخاير گاز دنيا هستيم با 16 درصد گاز و 11 درصد نفت . ما واقعابايد کشوري باشيم که وضع 14 درصد زير خط فقر داريم و اماري که بانک مرکزي اعلام کرده است رشد اين زير خط فقر 2 درصد است يعني روز بروز داريم فقيرتر مي شويم .
ما قرار بوده است در برنامه چهارم توسعه با نفت5/19 دلاري تورم را 9/9 درصد بکنيم ولي دوستان با نفت 80 دلاري رسانده اند به الي ماشاالله حالا مي گويند 25 يا 30 درصد ولي واقعا خيلي بيش از اينهاست و مردم آن را لمس مي کنند ضمن اينکه الان در دوره رکود اقتصاي هستيم .
من يک اشاره بکنم که در بحث اقتصاد نماينده عربستان در کنفرانس دوحه اشاره کرد که ما خوشمان نمي ايد که دنياي غرب دچار بحران اقتصادي شده است ولي ما سود کرديم از اين بحران چرا ؟ چون مشاوران اقتصادي به ما گفتند شما نفت گران خود را بفروشيد که حدود 130 تا 140 دلار شده بود ما چهارصد ميليارد دلار صندوق ذخيره ارزي که پول در ان جمع کرده ايم، گفتند هزينه نکنيد ما بعدا خواهيم گفت که کي هزينه کنيد . بحران اقتصادي که شد او زمان چون قيمت تمام شده پروژه ها بيشتر بود ، چون وقتي بحران اقتصادي مي شود کار نيست ، شرکت هاي سازنده حاضرند با نيم بها هم بيايند انجام بدهند، گفت ما الان با چهارصد ميليارددلاري که در ذخيره ارزي داريم مي توانيم معادل چيزي حدود 1000 ميليارد دلار سازندگي توي کشور انجام دهيم.
ما در چهار سال اول دولت ، دولت اقاي احمدي نژاد بيش از سيصد ميليارد دلار درآمد داشتيم نفهميديم چي شد ؟ کجا رفت ،کجا هزينه شد؟ چه سازندگي صورت گرفت ؟ و در بحث انتخابات مثلا سازندگي از چه نوعي بود قطار شيرازي که من اهل آنجاهستم ، آمدند و قطار را براي قبل از انتخابات روي خاک ريل راه اهن کشيدند مي خواهم اينها را بگويم که مردم را عصباني مي کند ، توهين به شعور ملت اينهاست ، يک مسافر را با اين قطار به هر ضرب و زوري بود مسافر را از شيراز سوار کردند و براي سالگرد امام اوردند تهران ، قطار بعدي که رفت از ريل خارج شد الان اين قطار کجاست ؟ تصويرهاي ان را اقلا از روي اينترنت ببينيم . جايي که بنابوده پل بزنند رودخانه اي که بايد پر مي کردند با کمپرسي با خاک پر کردند خط اهن کشيدند که فقط بخاطر راي اين کار را انجام دادند .
مجري : در شهر شما اتفاقي نيفتاده ؟ سازندگي انجام نشده است .
اطاعت : در شهر داراب که من نماينده اش بودم در دوران اصلاحات که ما بقول ايشان شعار اقتصادي نداديم يک کارخانه سيمان را با 11 درصد پيشرفت فيزيکي به اتمام رسانديم . يک بيمارستان با 33 درصد پيشرفت فيزيکي به اتمام رسانديم .يک سد را شروع کرديم که در سال اولي که ما شروع کرديم سه و نيم درصد پيشرفت فيزيکي داشت من پرينت اينها را گرفته ام و دارم ولي الان که قرار بود در سال 85 به بهره برداري برسد هنوز به بهره برداري نرسيده ، گاز گشي کرديم در عرصه هاي مختلف من از استاندار دولت اقاي احمدي نژاد در چهارسال قبل سئوال کردم که شما که کاري انجام نداديد فقط به ما بگوييد قرار است چکاري را انجام بدهيد که ما سه يا چهار سال آينده بياييم به شما بگوييم چرا اينکارها انجام نشده است يک تابلو راجع به پتروشيمي در فقط در داراب نصب کرده اند ديگر چيزي نديده ايم .
مجري سئوال کرد:شما در مجلس هفتم رد صلاحيت شديد؟
اطاعت گفت: بله رد صلاحيت شدم
مجري : اگر پيشنهادتان راجب به يارانه ها را بدهيد اين بحث را ببنديم.
اطاعت: بحث يارانه ها بسيار مفيد است.
زاکاني : شما قانون مصوب مجلس را خوانده ايد که در باره آن نظر مي دهيد؟
اطاعت : بله ديروز (سه شنبه )آقاي انصاري در بنياد باران آمد ، خودش عضو کميسيون است و در دانشگاه تدريس دارد آمد توضيح داد من الان آن را نياوردم .
زاکاني : مي شود راجب به آن يک دقيقه توضيح بدهيد.
اطاعت: با يک دقيقه که نمي شود من بايد به سئوال هاي شما جواب بدهم شما ده تا مسئله را مطرح کرديد.
زاکاني : قانون را خدمتتان بدهم
اطاعت: قانون را بدهيد مي خوانم و در يک برنامه با هم مناظره مي کنيم.
زاکاني : حرف هايي که شما گفتيد خلاف آن چيزي است که ما تصويب کرديم.
اطاعت: کليت آن اين است که شما قانون را ، دعوايتان سردولت اين است که بکنيد زمان اجراي آن 5 سال باشد همان بحث زماني که من مي گويم . ولي دولت مي گويد بايد اين را سه سال اجرا کند، من مي گويم که ظرف 5 سال هم نمي شود من در سعادت آباد دارم زندگي مي کنم.
زاکاني : شما چطور مي خواستيد يکساله آن را اجرا کنيد از سال 84 ماده 3 برنامه چهارم اين را مي گويد.
اطاعت : ما نمي خواستيم يکساله اينکار را انجام دهيم ما در سعادت آباد زندگي مي کنيم نان سنگک 200 تومان بود در همين بحث يارانه ها که مطرح شد، کردند 500تومان ، در سعادت آباد که منطقه تقريبا متوسط به بالاي جامعه زندگي مي کنند ، بالاشهر، قبلا که از دانشگاه مي امدم مي خواستم يک نان بخرم صف طولاني بود نمي توانستم بخرم الان خلوته . وقتي بالاي شهر جامعه ما نان 200 توماني مي شود 500 تومان نمي توانند بخرند شما ببينيد 14 ميليون جمعيت زير خط فقر چکار مي کند با هدفمند کردن يارانه ها.
مي گويند اصولگرايي زايده دهه 80 است ، نه اصولگرايي از مجلس دوم شکل گرفته، مجلس سوم ، مجلس چهارم چه کساني را رد صلاحيت کردند . انهايي که رد صلاحيت کردند شما از اعقاب فکري انها هستيد . ادامه همان ها هستيد . اقاي ناطق نوري و دوستانتان و اقاي باهنر الان هم هستند . من جريان اصولگرا را از دهه 80 نمي دانم از دهه 60 مي دانم ، بحث متحصنين مجلس سوم ، من جزء متحصنين نبودم موافق هم نبودم در تحصن بارها هم اشاره شده و اينکه شما هي در بولتن ها تون مي نويسيد که مجلس ششم نوشته که رهبري جام زهر بخوره اين واقعا خيلي بي انصافيه . ما آمديم با احترام بسيار بالايي طي يک نامه اي مشکلات کشور را به رهبري انتقال داديم و گفته ايم که اگر اين مشکلات حل نشود خداي نخواسته ممکنه زمينه و فضايي ايجاد بشه که ما مجبور به خوردن جام زهر بشويم . اين واقعا از يک نماينده مجلس بعيده که اينجور خلط مبحث مي کنه و يک مطلبي را خلاف به مردم مي گويد .
مجري :پس با نامه موافق بوديد؟
آاطاعت: بله نامه را امضا کرده بودم و از آن دفاع مي کنم؛ در بحث صيانت از آرا دوستان آنقدر اين قانون گرايي شان گوش فلک را کر کرده ،اقا اين صيانت از ارا قانونه در 30 مرداد سال 70 اين قانون تصويب شده که کانديداهاي رياست جمهوري مي توانند در پاي هر صندوقي يک نماينده داشته باشند خوب ما 6 هزار صندوق در سراسر کشور داشتيم . 45 هزار تا ، اصلا 40 هزار تا مي خواستيم 40 هزار تا نيرو را اموزش بدهيم سازماندهي کنيم که اينها بروند سر صندوق راي و انجا ناظر بر صندوق راي باشند اين کميته که هيچ يک سازمان عريض و طويل هم نياز داره . ان شب اقاي شريعتمداري هم فرمودند و ايشان هم مي فرمايند که شما چرا کميته صيانت از ارا تشکيل داديد لابد اين يک توطئه خارجي بوده ،بابا اين قانون بوده ،قانون من دارم مي خوانم ، شما که خيلي مدعي هستيد که به اصلاح قانونمند هستيد مي الان دستورالعمل آن را هم خدمت شما مي دهم بعد يک سئوال مي کنم.
از شما اقاي دکتر زاکاني. شوراي نگهبان 700 هزار راي مردم را ابطال کرد در انتخاباتي که ناظر شوراي نگهبان بود از يک جريان فکري اصولگرا که نبايد اينطور باشد و برگزار کننده ان اصلاح طلب ها بودند چطور در انتخاباتي در شهر تهران 700 هزار راي ابطال شد ولي در انتخابات رياست جمهوري که شب انتخابات رفتند و پول دادند به ملت، آن پروژه ها را آنطور افتتاح کردند . مثل قطار شيراز که اشاره کردم اين انتخابات بي عيب و ايراد بود، تا 25 خرداد ملت اومدند به اين نتيجه که اعلام شده بود اعتراض کردند .
حضرت امير چي مي گويد، اگر مردم به تو بدگمان شدند و تو را در موضوعي متهم کردند با بيان روشن دليل خود را بيان کن و سوء ظن انها را با بيان دقيق برطرف گردان زيرا تو با اين کار براي خودت پاداش درنظر گرفته اي و نسبت به مردم خود هم لطف کرده اي و با اين عذر خواهي به هدف خويش که راه يافتن به حق است دست يافته اي . من سئوالم اين است از اقاي دکتر که شما چرا اجازه نمي دهيدحالا ايشون مي گن اقا خروجي اش به اشوب کشيده مي شود . خوب نيروي انتظامي براي چي هست ، نيروي انتظامي امنيتش را تامين کنه ، اجازه بده مردم بياين ، از انطرف شما مي گين آقاي موسوي صحت کردن ، اگرآقاي موسوي اين بحث را کردند آقاي احمدي نژاد بر اساس چه منطقي آن ميتينگ پيروزي را برگزار کردند درحالي که شوراي نگهبان هنوز تاييد نکرده بود، اين که مي گوييد نظام بيشتر از ظرفيت خودش به دوستان امکان داد ، شما که اجازه راهپيمايي نداديد ، يه عده هم که مثل اقاي تج زاده ، اقاي نبوي ، اقاي ميردامادي ، اصلاح طلبان و دوستان ما که فقط در انتخابات فعاليت کردند و سخنراني انتقادي کردند ، سياستهاي دولت را نقد کردندآ زندان کرديد .اخر اين نظام چه ظرفيتي را براي ما ايجاد کرده که ما از ان ظرفيت خبر نداريم که بيايم از ان استفاده کنيم .
مجري: آقاي دکتر اطاعت ما وقت کم داريم و شما مستوفي ازوقتتان استفاده کرديد، آقاي زاکاني کوتاه صحبت کنيد.
اطاعت تصريح کرد: انتخابات شوراهاي دوم آزاد بود دوستان برنده شدند و ما هم به رايشان احترام گذاشتيم هيچ بحثي نبود. در انتخابات دوم اگر چه آقاي کروبي منتقد بود اما من با روزنامه ايران مصاحبه کردم و گفتم که انتخابات سالم بود، اگر انتخابات سالم برگزار شود ما مشکلي نداريم و مي پذيريم اما بحث اين است که شما انتخاباتي برگزار کرديد که از دوازه عضو شوراي نگهبان هشت تا به نفع يک کانديدا سخنراني کرده است . خوب معلوم است که مردم نتيجه انتخابات را نمي پذيرند و بعدش بحران بوجود مي آيد.
پريشب مي گفتند ما پيش بيني کرديم که بحران مي شود، معلوم است کسي مي خواهد در گوش ديگري بزند خيلي نياز به هوش ندارد، پيش بيني خيلي انتقاد و اعتراض ساده است.
امام در باره نهضت آزادي سخن گفته اند در باره عدم حضور نظاميان در سياست هم گفته اند چرا عمل نمي کنيد.
مجري به اطاعت متذکر شد که اين رسم مناظره و گفت وگو نيست.
زاکاني تصريح کرد: من استفاده کردم و ايشان اگر بخواهند حرف هاي تکراري را بازهم براي مردم بيان کند من حرفي ندارم. ايشان فرمودند من اين اتهام را زده ام در باره نامه 127 نماينده به آقا و موضوع جام زهر، اين اصل نامه است و موضوع هسته اي است و از روي نامه مي خوانم.
نوشته اند که اگرجام زهري بايد نوشيد قبل از آنکه کيان نظام و مهمتر از آن استقلال و تماميت ارضي کشور در مخاطره قرار گيرد، بايد نوشيده شود.
تهمت نزدم و اين نامه يک سند سياهي است که در تاريخ مجلس ششم ثبت شده است.
راجب همه چيز خودشان صحبت کردند و به جناب آقاي احمدي نژاد رييس جمهوري انتقاد داشتند که در باره همه چيز مي دانند، به نظرم خودشان هم راجب همه چيز مي دانند چون در باره همه چيز اظهار نظر کردند.
اطاعت گفت: من دکتراي سياسي هستم و آقاي احمدي نژاد مهندس است ، تخصص من توسعه است و در باره اقتصاد هم مي توانم حرف بزنم.
زاکاني ادامه داد: در اثناي سخنان ايشان مشخص و معلوم شد، به برنامه چهارم که خودشان تصويب کردند توجهي ندارند که قرار بود يکباره شوک افزايش قيمت به جامعه تحميل شود اما مجلس هفتم جلوي آن را گرفت.و نه يکبار برنامه مصوب مجلس هشتم در باره هدفمند کردن يارانه ها را خوانده اند و درباره اين سند بزرگ و کار ملي اظهار نظرمي کنند.
آقاي اطاعت به من جواب ندادند که چرا بحث تقلب و جنايت را مطرح کردند بدون اينکه يک دليلي بياورند. جز اين کلي گويي ها ،آنان مرتکب جرمي بزرگ يعني متهم کردن نظام شدند.
امروز کشور هفت ماه است که در آتش اين جرم بزرگ مي سوزد.
بيستم ماه جاري صداوسيما نظرسنجي کرده است با 829 نفر جامعه آماري در تهران ، مهمترين مسايل اعلام شده از سوي مردم اين است، 26 و نه دهم درصدبيکاري ، 18 درصد گراني ، 13 و شش دهم درصد اقتصادي ، انتخابات 4 و نيم درصد، آشوب هاي اخير چهار و سه دهم درصد و نبود اتحاد بين مردم دو و سه دهم درصد است که نافي اظهارات آقاي اطاعت مي باشد.
مردم مشکلشان چيز ديگري است و شما با اين التهاباتي که در جامعه ايجاد کرديد نرخ بيکاري در تهران 10درصد بوده و مرکز آمار الان 13 درصد اعلام کرده است. يک دهم يک دهم تلاش مي کنند کم کنند اما يکدفعه با اين شرايط التهابات که آن هم با قانون شکني ها و فراهم ساختن زمينه سوء استفاده يک عده اي شرايط رفت به سمتي که امروز دغدغه هاي ذهني مردم چيز ديگري است.
اگر بناست لايحه هدفمند کردن يارانه هاي به عنوان يک کار ملي انجام شود بايد از ظرفيت همه استفاده شود، در اين جهت همه بايد کمک کنند تا اين کار ملي که سياسي نيست به سامان برسد. اگر دولت آقاي خاتمي کار خوبي کرده ما موظف بوديم بگوييم و مي گفتيم ،پس من خواهشم مي کنم امروز هم بايد انصاف رعايت شود ، اين مردمي که آمدند پاي صندوق ها راي دادند يک بخش عمده اي که در واقع راي دادند بخاطر شرايط تغيير پيدا کرده در محيط جغرافيايي خودشان بود که آقايان معترض بودند که چرا کار کرديد و حالا ايشان مي گويد که کاري صورت نگرفته است.
برخي بجاي دليل و استدلال آوردن براي بهانه تقلب ، آن کارها را کردند و اين سرمايه ملي را مخدوش کردند.
به نظر من با توجه به اينکه اسم برنامه شما نگاه به آينده است و مردم هم از همه مسايل در 9 دي گذشتند و نشان دادند در نقطه نکات تکراري نمي مانند.نگاه به آينده التزام به قانون است ، توجه به عقلانيت بدور از احساس محض است و التزام به شعارها است . کسي که شعار مي دهد در مقام عمل بايد پاسخ دهد، آقاي موسوي اين عزيز محترم قبل از انتخابات گفتند من آمده ام قانون را پياده کنم ، با همين روحيه بي قانوني مخالفم اما بعداز انتخابات مشخص شد که اوج اين روحيه در وجود خود ايشان است و در حقيقت قانون را زير پاگذاشتند و قانون شکني کردند که اين اتفاقات و مشکلاتي بوجود آورد.
به نظرم نگاه به آينده بايد در چارچوب قانون ، توجه به عقلانيت ، مدنيت ، دوري از احساسات و رفتن در مسيري باشد که بشود از همه ظرفيت هاي کشور استفاده کرد.
کسي دشمن انگاري نمي کند، دوست هم ندارد کسي را از خانواده انقلاب بيرون کند، يک همچنين حقي براي هيچکس نيست، اما اگر کسي داشته هاي يک ملت را ناديده گرفت وضربه زد به اين داشته ها و در ادامه نه تنها توبه و از آشوبگران اعلام برائت نکرد و عذري از ملت نخواست و ادعاهاي گذشته اش را تکرار کرد ملت بايد با او چکار کند. بنظرم ملت نجابت بخرج داده است.
مسئولان بايد در مسير ريشه يابي اين فتنه باشند و سرنخ هاي پيدا و پنهان آن را پيدا کنند و از اين نقمت به عنوان يک نعمت استفاده کنيم براي آينده تا يک محيط کاملا شفاف فراهم شود تا بشود از همه ظرفيت ها استفاده کرد و ريشه فتنه هم خشکانده شود.

نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
مناظره "زاکانی-اطاعت" یادآور مناظره "احمدی-کروبی" بود و بس!

متانت آقای زاکانی قبل تقدیره.
Iran, Islamic Republic of
به نظرم آقای اطاعت هنوز در حال و هوای قبل از انتخابات بود.
چون نتیجه ی این بحثها در پای صندوقهای رأی مشخص شد.
اگه قرار باشه بعد از هر انتخاباتی طرف بازنده به بهانه ی انتقاد به وضع موجود قانون را زیر پا بگذاره و اردوکشی خیابانی راه بیندازه پس انتخابات را برگزار نکنیم بهتره.
Iran, Islamic Republic of
اطاعت از فرصت استفاده کرد و حرفهای معترضان را که در این چند ماه فرصت ابراز نظر پیدا نکرده بودند به گوش مسیولان رساند. ازایشان تشکر می کنمو امیدوارم گوش شنوایی هم وجود داشته باشه
چیزی که خیلی آزارم میده اینه که این آقای اصاعت جزء همون متحصنین مجلس ششم و امضاء کنندگان نامه وقیحانه اونها به رهبر عزیزمون بود. من با این آقا که مملکت ما مشکلات جدی داره کاملا موافقم. واقعا مشکل داره اگه نداشت که نباید به امثال این آقا اجازه میدادند این قدر جسورانه با مردم بازی کنند وهنوز هم بر دامن فتنه آتش بزنند. از صدا و سیما گله ای که دارم اینه که چرا امسال این آقا باید توی صدا و سیما آورده شود. خط مشی این آقایون کاملا مشخصه. یکی دیگر از هم مشرباشون ( اکبر گنجی ) هم دقیقاً یکی دو شب پیش خط مشی اینا را واضح بیان کرد
جای این عناصر ضد دین و ضد انقلاب در همان تریبونهای ضد دینه.
اینا همه به کنار میخوام از ایشون بپرسم مگه شما بیش از یک نماینده مجلس و یه استاد دانشگاه بوده ای. این ثروت از کجا اومده که شما تونسته چنین برج و بارویی در شمال تهران اونم در گران ترین مناطق داشته باشید. و بهتره بگم اگه اون نون سنگکیه نونش دونه ای 5000 تومان هم بشه امسال شما راحت می خرید. پس نگران مردم نباشید.
آخه کروبی چی داره که این بهش ارادت داره؟ واقعا براش متأسفم.