سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۰

امضای چند قرارداد نظامی و هسته ای بین فرانسه و قزاقستان

سه شنبه ۱۴ مهر ۱۳۸۸ ساعت ۱۷:۲۱
کد مطلب: 69863
منابع خبري از توافق جمهوري قزاقستان و فرانسه براي انتقال نيرو و تجهيزات نظامي فرانسه به افغانستان از طريق خاک اين جمهوري خبر مي دهند.
به گزارش آسوشيتدپرس از آستانه، بر اساس توافقنامه اي که در خلال سفر نيکلا سارکوزي رئيس جمهوري فرانسه به آستانه پايتخت قزاقستان توسط وزيران امور خارجه دو کشور امضا شد ارتش فرانسه خواهد توانست نيروها و تجهيزات نظامي خود را از طريق خاک قزاقستان که هيچ مرز مشترکي با افغانستان ندارد به اين کشور جنگ زده انتقال دهد.
سارکوزي در اين خصوص گفت "ما براي حل بحران در افغانستان به قزاقستان نياز داريم. همچنين به منظور مبارزه با افراط گرايي بايد روابط جديدي با دوستان خود در روسيه برقرار کنيم."
دو کشور همچنين توافقنمامه اي به ارزش حدود يک ميليارد دلار در زمينه انرژي امضا کردند.
بر اساس اين توافقنامه بيست و پنج درصد از سهم ميدان گازي برون ساحلي Khvalynskoye واقع در درياي خزر به شرکت هاي فرانسوي توتال و GDF Suez واگذار مي شود.
اين در حالي است که هم اينک شرکت نفتي لوک اويل روسيه در حال توسعه اين ميدان گازي است و انتظار مي رود بهره برداري از آن در سال دو هزار و شانزده آغاز شود. با بهره برداري از اين ميدان گازي قزاقستان سالانه سه تريليون فوت مکعب معادل نه ميليارد متر مکعب نفت توليد خواهد کرد.
همچنين قزاقستان به کنسرسيومي از شرکت هاي فرانسوي اجازه داد با انعقاد قرار دادي دو ميليارد دلاري در ساخت خط لوله ميدان نفتي کاشاگان به درياي خزر مشارکت کنند.
نورسلطان نظربايف رئيس جمهوري قزاقستان نيز در مصاحبه با خبرنگاران اين پروژه را بسيار با اهميت خواند و گفت خط لوله کاشاگان-خزر به شريان اصلي انتقال نفت قزاقستان به اروپا تبديل خواهد شد.
توافقنامه تاسيس شرکت مشترک توسط شرکت هاي انرژي هسته اي دو کشور به منظور توليد و بازار يابي سوخت نيروگاههاي برق هسته اي از ديگر قرار دادهايي بود که دو کشور امضا کردند.
قزاقستان در آستانه تبديل شدن به يکي از بزرگترين تامين کنندگان اورانيوم جهان است. اين جمهوري در سالهاي اخير در جستجوي شرکايي تجاري در روسيه، ژاپن و چين بوده است تا مطمئن شود که مي تواند در همه صحنه هاي چرخه توليد سوخت هسته اي حضور داشته باشد.
شرکت فرانسوي Thalesتالس هم قرار دادي به ارزش يکصد ميليون يورو معادل يکصد و پنجاه ميليون دلار با قزاقستان امضا کرده است که بر اساس آن تجهيزات مخابراتي نظامي در اختيار ارتش قزاقستان قرار خواهد داد.
نظربايف همچنين گفت "همه اين قرار دادها براي دو کشور منافع راهبردي دارند."

نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *