سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۰
خبرگزاری فرانسه:

دور دوم نشست ۱+۵ با ایران ماه آینده در بغداد

جمعه ۲۵ فروردين ۱۳۹۱ ساعت ۲۱:۱۰
کد مطلب: 217545
خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع آگاه اعلام کرد دور دوم نشست ۱+۵ با ایران ماه آینده در بغداد برگزار خواهد شد.
به گزارش فارس، خبرگزاری فرانسه در گفتگو با منابع آگاه خبر داد دور دوم نشست گروه ۱+۵ در صورت موفقیت‌آمیز بودن دور اول مذاکرات ترکیه ماه می در بغداد برگزار خواهد شد.

خبرگزاری فرانسه ابراز امیدواری کرد دور اول گفت و گوهای جدید گروه ۱+۵ با ایران بتواند نتایج موفقیت‌آمیزی داشته باشد اما تأکید کرد حتی اگر طرفین بتوانند در دور اول این مذاکرات زمینه‌های مشترکی پیدا کنند، دور دوم مذاکرات با دشواری‌های بیشتری همراه خواهد بود.

گفت وگوهای جدید گروه ۱+۵ با ایران قرار است فردا شنبه ۲۶ فروردین ماه در استانبول با حضور نمایندگانی از ۵ عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل و یک عضو غیر دائم این شورا برگزار شود.

آمریکا، روسیه، انگلیس، فرانسه، چین و آلمان کشورهایی هستند که در این گفتگوها شرکت می‌کنند.

تاکنون سه دور مذاکره بین ایران و گروه ۱+۵ در ژنو و یک دور نیز در استانبول برگزار شده است.

دور اول، دوم و سوم مذاکرات ژنو به ترتیب در تیر ماه ۱۳۸۷، مهر ماه ۱۳۸۸و آذر ماه ۱۳۸۹ برگزار شدند و پس از آن استانبول در بهمن ۱۳۸۹ میزبان دور بعدی گفت‌وگوها بود.

دور جدید این گفتگوها نیز در استانبول برگزار خواهد شد؛

ایران بغداد را به عنوان محل برگزاری دور دوم جلسات پیشنهاد داده است.

یک دیپلمات اروپایی که خواست نامش فاش نشود در گفتگو با خبرگزاری فرانسه گفت در صورتی که در دور اول این مذاکرات در استانبول پیشرفت‌های کافی حاصل شود، دور دوم این مذاکرات در ماه می در بغداد برگزار خواهد شد.

بعضی از دیپلمات‌های شش کشور شرکت کننده در نشست فردا، در گفتگو با خبرگزاری فرانسه در مورد شرایط نشست فردا و روند احتمالی مذاکرات نیز گفتگو کردند.

این دیپلمات‌ها خواستند به خاطر حساسیت موضوع نامشان فاش نشود.

آنها معتقدند در صورتی که در نشست فردا تنها مقرر شود ایران غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم خود را متوقف کند عقب‌نشینی غرب از تحریم‌های فعلی علیه ایران اقدامی ناپخته و پاداشی کاملا به نفع ایران خواهد بود.

یک دیپلمات اروپایی دیگر نیز در گفتگو با این خبرگزاری گفت بعید است کشورهای غربی، در این مذاکرات تحریم‌های نفتی علیه ایران را به حالت تعلیق درآورند.

اما آمریکا و اتحادیه اروپا ممکن است بعداً خارج از چارچوب این مذاکرات و در صورتی که علائم مثبتی در این گفتگوها مشاهده کنند، در این تحریم‌ها تجدید نظر کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *