دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

نفوذ آمريكا در حساس‌ترين لايه‌هاي حياتي دولت تركيه

جمعه ۶ آذر ۱۳۸۸ ساعت ۱۸:۴۳
کد مطلب: 78836
فارس: يك روزنامه تركيه‌اي در گزارشي از نفوذ آمريكا در حساس‌ترين لايه‌هاي حياتي دولت تركيه خبر داد.

روزنامه واكيت تركيه در خبري پيرامون نفوذ آمريكا در حساس‌ترين نهادهاي دولت تركيه به تشابه ساختمان "هيات كمك‌هاي نظامي آمريكا " در آنكارا با بناي "فرماندهي نيروي زميني ارتش تركيه " اشاره كرده و نوشت: معماري و ابعاد اين دو بنا دقيقا مطابق يكديگر است.
اين روزنامه تصريح كرد: اطلاعاتي كه در راستاي تشابه اين دو بنا و تاريخچه فعاليت هاي آمريكايي ها در اينجا به دست اين روزنامه افتاده شوكه كننده است.
بنا به اين گزارش، هر دو بنا روبروي يكديگر و در جاده اينونو در محله قزل آي آنكارا واقع شده و هر دو به يك اندازه بنا شده‌اند. همچنين گفته مي شود كه كريدورهايي در زيرزمين اين دو بنا را به يكديگر متصل مي‌كنند.
"هيات كمك هاي نظامي آمريكا " از سال 1947 در تركيه مستقر بوده و همزمان با تركيه در 21 كشور جهان فعاليت مي‌كند. اين در حالي است كه واقع شدن بناي اين نهاد نظامي آمريكايي در ميان بناهايي نظير فرماندهي نيروهاي ويژه، رايزني صنايع دفاعي، باشگاه افسران مركزي، دانشكده جنگ نيروي زميني و ساير نهادهاي نظامي از اين دست جلب توجه مي كند.
پيش از اين نيز بلنت اجويت از نخست وزيران فقيد تركيه طي اظهاراتي به واقع شدن دفتر جنگهاي ويژه با هيات كمك هاي نظامي آمريكا در يك بنا اشاره كرده بود.
آلپ ارسلان توركش رهبر فقيد حزب حركت ناسيوناليست هم ضمن تاييد اين مطلب گفته بود: پس از آنكه مشخص گرديد آمريكايي ها كليه رموز و تلگراف هاي وارده به وزارت كشور تركيه و نيز هر گونه اوراق و اسناد خارج شده از اين وزارتخانه را كنترل مي كنند، با آمريكايي ها هماهنگي كرده و دستور داده است كه همگي از آنجا خارج شده و در ساختمان فعلي "هيات كمك هاي نظامي آمريكا " مستقر شوند.
توركش كه عضو كميته كودتاگر موسوم به كميته اتحاد ملي در خلال كودتاي 17 مي 1960 كه طي آن عدنان مندرس نخست وزير وقت تركيه به همراه تني چند از يارانش اعدام شدند، بوده و پس از كودتا مدتي به عنوان مشاور نخست وزيري مشغول به كار شد، در مورد چگونگي اطلاع از حضور آمريكايي‌ها در وزارت كشور تركيه گفته است كه در بازديد از ساختمان وزارت كشور متوجه حضور تعدادي از نظاميان آمريكايي در دفتر جنگهاي ويژه شده و وقتي دليل اين امر را جويا شده به وي گفته‌اند كه در اينجا با آمريكايي ها در امر مبارزه با كمونيسم همكاري مي شود و آمريكايي ها در اينجا نقش هماهنگ كننده اين همكاري را ايفا مي‌كنند.
توركش در ادامه گفته است كه وقتي بيشتر موضوع را بررسي كرده متوجه شده آمريكايي ها كليه رموز و تلگراف هاي وارده به وزارت كشور تركيه و نيز هرگونه اوراق و اسناد خارج شده از اين وزارتخانه را كنترل كرده و از هرگونه فعاليت اين وزارتخانه با خبر مي شوند و لذا با هماهنگي آمريكايي ها دستور داده كه همگي از آنجا به ساختمان فعلي "هيات كمك هاي نظامي امريكا " منتقل شوند.
محمد ال كاتميش يكي ديگر از مقامات اسبق تركيه نيز طي سخناني در مجلس تركيه در 23 ژوئن 1998 با اشاره به دفتر جنگ هاي ويژه چنين گفت: اگر اين نهاد، نهادي متعلق به جمهوري تركيه است، پس در ساختمان هيات كمك هاي نظامي آمريكا چه مي كند؟
وي ضمن اظهار تعجب از اطلاعاتي كه در مورد فعاليت هاي اين دفتر به دست وي رسيده در ادامه خاطر نشان مي‌كند كه در بسياري از اسناد و مكاتبات رسمي تاكيد شده كه اين نهاد، كه در كنار هيات كمك هاي نظامي آمريكا قرار گرفته و فعاليت هاي خود را جلوي چشم آمريكايي ها ادامه مي‌دهد، نهادي غيرقانوني است و در بسياري از حوادث رخ داده در تركيه دخالت داشته است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *