چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 8 May 2024
 
۰

بزرگترين شريك تجاري ايران در اتحاديه اروپا

يکشنبه ۱۴ فروردين ۱۳۹۰ ساعت ۱۶:۱۰
کد مطلب: 161169
يورواستات مبادلات تجاري ايران و ايتاليا در سال ۲۰۱۰ را ۶.۶۷ ميليارد يورو اعلام و اين كشور را بزرگترين و آلمان و اسپانيا را دومين و سومين شركاي بزرگ تجاري ايران در اين سال معرفي كرد.
به گزارش فارس آخرين آمار منتشر شده از سوي كميسيون اروپا نشان مي دهد ايتاليا بزرگترين شريك تجاري ايران در ميان ۲۷ كشور اروپايي در سال ۲۰۱۰ بوده است.

بر اساس گزارش يورواستات مبادلات ايران و ايتاليا در اين سال به ۶.۶۷ ميليارد يورو رسيد كه بدين ترتيب ايتاليا بزرگترين شريك تجاري ايران در ميان كشورهاي اروپايي طي اين سال شناخته شده است. مبادلات ايران با ايتاليا بيش از يك ششم كل مبادلات ايران با اتحاديه اروپا در اين سال بوده است. كل مبادلات ايران و اتحاديه اروپا در سال ۲۰۱۰ بالغ بر ۲۴.۵ ميليارد يورو اعلام شده است.
بر اساس اين گزارش ايران در سال ۲۰۱۰ حدود ۴.۶۷ ميليارد يورو كالا به ايتاليا صادر و ۲ ميليارد دلار كالا از اين كشور وارد كرده است.

آلمان دومين شريك تجاري ايران در ميان كشورهاي اروپايي طي سال ۲۰۱۰ شناخته شده است. حجم مبادلات دو كشور در اين سال ۴.۶۵ ميليارد يورو بوده است. آلمان ۳.۸ ميليارد يورو كالا به ايران صادر و ۸۵۴ ميليون يورو كالا از ايران وارد كرده است.

اسپانيا با ۳.۷۷ ميليارد يورو سومين شريك تجاري ايران معرفي شده است. اين كشور نيز ۳.۲۸ ميليارد يورو كالا از ايران وارد و ۴۹۳ ميليون يورو كالا به ايران صادر كرده است.
هلند با ۲.۸۳ ميليارد يورو، فرانسه با ۲.۶۲ ميليارد يورو، بلژيك با ۹۹۴ ميليون يورو، اتريش با ۶۵۲ ميليون يورو، سوئد با ۵۷۳ ميليون يورو، انگليس با ۵۴۵ ميليون يورو و روماني با ۱۴۸ ميليون يورو به ترتيب چهارمين تا دهمين شركاي بزرگ تجاري ايران در اتحاديه اروپا طي سال ۲۰۱۰ شناخته شده اند.

ايتاليا با ۴.۶۷ ميليارد يورو بزرگترين واردكننده كالا از ايران در درون اتحاديه اروپا و آلمان با ۳.۸ ميليارد يورو بزرگترين صادركننده كالا به ايران در سال ۲۰۱۰ بوده است.

بر اساس گزارش يورو استات مبادلات تجاري اتحاديه اروپا با ايران در سال ۲۰۱۰ به‌عنوان نخستين سال اجراي تحريم‌ها با رشد ۲۴ درصدي نسبت به سال قبل مواجه شده و به ۲۴.۵ ميليارد يورو رسيده است.

در حالي مبادلات تجاري ايران و اتحاديه اروپا در سال ۲۰۱۰ ميلادي با افزايش مواجه شده است كه دولت آمريكا سياست تحريم ايران را در اين سال در پيش گرفت و متحدان اروپايي خود را به شدت تحت فشار قرار داد تا از سطح مبادلات خود با ايران بكاهند.

آمريكا اميدوار بود با وضع محدوديت هاي تجاري و مالي مشكلاتي را در زمينه همكاري هاي شركت هاي اروپايي با ايران و انتقال كالاهاي صنعتي به ايران پديد بياورد. به عقيده تحليلگران رشد ۲۴ درصدي مبادلات اروپا با ايران نشان دهنده شكست سياست تحريم آمريكا عليه ايران است.

واردات اتحاديه اروپا از ايران در سال ۲۰۱۰ با افزايش ۴۲ درصدي نسبت به سال قبل مواجه شده است. صادرات اين اتحاديه به ايران در سال۲۰۱۰ نيز با افزايش ۸.۸ درصدي نسبت به سال قبل مواجه شده و به ۱۱.۳ ميليارد يورو رسيده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *