دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰
۱۲
توکلی:

چرا رئيس جمهور بی محابا در آتش مطالبات مردم می دمد؟

سه شنبه ۲۸ تير ۱۳۹۰ ساعت ۱۳:۲۳
کد مطلب: 176668
کمی دقت در موضعگیری های آقای رئيس جمهور نشان می دهد که ایشان مرتباً در حال افزایش مطالبات مردم از نظام است. در این مسیر ظاهراً قیدی هم به قانون و عقلانیت ندارد.
به گزارش جهان احمد توکلی در الف نوشت: کمی دقت در موضعگیری های آقای رئيس جمهور نشان می دهد که ایشان مرتباً در حال افزایش مطالبات مردم از نظام است. در این مسیر ظاهراً قیدی هم به قانون و عقلانیت ندارد. در همین دو هفته تعطیلی مجلس لااقل سه مورد را می توان مصداق این رفتار ذکر کرد:

اول: رئيس جمهور اعلام کرد که به هر خانوار ایرانی یک هزار متر زمین رایگان داده خواهد شد تا در آن ویلا احداث کنند و باغداری نمایند.

دوم: رئيس جمهور اعلام کرد که ۷ میلیارد دلار از موجودی صندوق توسعه ملی را برای گسترش طرح مسکن مهر اختصاص خواهد داد. درباره تخصیص ۳ میلیارد آن تصمیم گرفته شده است.

سوم: با پیشنهاد رئيس جمهور تعداد پذیرش دانشجویان مقطع دکتری تا دو برابر افزایش یافت.

پیش تر هم از این موارد بسیار بوده است؛ مانند پرداخت یک میلیون تومان به هر نوزاد در بدو تولد و اهداء سالانه یکصد هزار تومان به همان حساب، یا تقسیم پول نفت به طور مساوی بین مردم، یا افزایش یارانه نقدی و مشابه آنها.

درباره همان سه مورد ذکر شده، کمی اطلاعات نسبت به امکانات کشور و نیز دانستن قانون بر نادرستی طرح گواهی می دهد. در اینجا نقد کارشناسی آن مواضع مقصود نیست، تنها قصد جلب توجه نسبت به این سوال است که چرا رئيس جمهور بدون اعتنا به قوانین و کار کارشناسی مطالبات مردم را بالا می برد؟

جلب رضایت خاطر عمومی از وظایف مسلم همه دولت هاست. شرط ضروری این کار کاهش شکاف سطح مطالبات و امکانات است. هرچه این شکاف کمتر باشد، رضایت خاطر عمومی بیشتر است و برعکس افزایش این شکاف نارضایتی مردم را در پی دارد. معمولاً مخالفان دولت ها برای انصراف اعتماد عمومی از دولت حاکم، بر مطالبات دامن می زنند تا با افزایش این فاصله از مقبولیت و مشروعیت دولت بکاهند. در مردم سالاری های عاقل و جاافتاده، حتی احزاب مخالف در این کار محتاط اند، زیرا اگر برای جلب آراء توقعاتی را به طور غیرواقع بینانه برانگیزند، ابزارهای فشار افکار عمومی در زمان پیروزی شان آنان را به عقب می راند.

چرا در اینجا رئيس جمهور حاکم که برای ادامه حاکمیت خود و دوستانش در قدرت اصرار زیادی هم دارد، شخصاً به مطالبات دامن می زند؟

پرواضح است که بخشش رایگان زمین به همه خانوارها بدون نظر مجلس مقدور نیست. از جنبه اجرایی نیز هر متخصصی می داند که کمبود آب و زمین مستعد مانع اجرای این کار خواهد شد. علاوه بر آن، اینکه همه خانوارها یکصد متر ویلا برای خود بسازند، به یک طنز غم افزا می ماند. در این صورت طبعاً مجلس مخالفت می کند. این موضع را همه کارشناسان مستقل تأیید خواهند کرد، ولی آیا همه مردم هم همین طورند؟ آیا رئيس جمهور به دنبال آن است که توده های مردم به این نتیجه برسند که دولت می خواهد خیری به آنها برساند، مجلس نمی گذارد؟

هرکس قانون برنامه پنجم توسعه را خوانده باشد و ماده ۸۴ آن را دیده باشد می داند که تخصیص ارز از صندوق توسعي ملي برای ساختن مسکن مهر غیرقانونی است. حتی اگر رئيس جمهور پیشنهاد اصلاح قانون را بدهد، چون تغییر برنامه است دو سوم نمایندگان باید به آن رأی بدهند و حتی در این صورت چون این تصمیم با سیاست های کلی ابلاغی رهبری مخالف است، شورای نگهبان آن را رد می کند. علت کارشناسی این مخالفت های مجلس حفظ مصالح مردم است که اقتصاد نفتی مصرفی بیش از این لطمه به مردم نزند. ولی این موضع کارشناسی را توده های بی مسکن منتظر کمک مسکن مهر باور می کنند؟ آیا رئيس جمهور نمی داند که دسته ای از مردم چنین استنباط خواهند کرد که رئيس جمهور می خواهد آنها را صاحب مسکن کند، ولی مجلس و شورای نگهبان نمی گذارند؟

مطالبات غیر قابل ارضاء، بر شکاف بین توقعات و امکانات می افزاید و زمینه های نارضایتی از حاکمیت را گسترش می دهد. این به سود کی و به زیان چه كساني است؟
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
سلام
اولا سخن گفتن کجا غیر قانونی هست ؟؟!!
دوما این طرح هم مثل طرح مسکن مهر هست که میگفتند نمیشه به هر ایرانی یک خونه داد و بعد معلوم شد خونه مال اونهایی هست که خونه نداشته باشند زمین نداشته باشند وام خونه نگرفته باشند و این طرح هم همین طور+باید در روستا زندگی کنند و خونه در روستا میدهند و...
بعد مگر دولت در مورد هدفمند کردن قبل از تصویب در مجلس سخن گفت اشکال داشت؟؟!! و بعد لایحه به مجلس داد و بعدتصویب شد و اجرایی این هم همینطوری هست به جای حاشیه بردن طرح هدفمندی هم از نظر شما غیر ممکن و به ضرر مملکت و... بود که نشد
دولت کار غیر قانونی انجام نمیدهد بلکه مجلس هست که کار غیر قانونی انجام میدهد اگر میشود شما فقط10مورد که 10مورد هم زیاد هست فقط5مرود به اندازه یک انگشتان دست بگویید قبول
راستی شما که در مورد همه چیز کارشناس هستید در مورد آخری هم حرفی میزدید
ببخشید شما بر مردم حکومت نمیکنید مردم بر شما حکومت میکنند این چه حرفی هست که میزنید مطالبات مردم از نظام زیاد شده ؟؟!! مگر این مطالبات خلاف دین و قانون و خلاف مصلحت هست ؟؟!! اگر هست بگویید تا مردم بدانند به چه اندازه حق حرف زدن دارند و مطالبات دارند
با تشکر
Iran, Islamic Republic of
خب شما در مجلس چرا كمكش نميكنيد؟
مطالبات مردم را زياد ميكند چه صيغه ايست ؟ حالا يك نفر واقعا ميخواهد براي مردم كار كند اينقدر به او حمله ميكنيد؟
تمام وقت نمايندگان در سال جهاد اقتصادي شده راي جمع كردن براي دور بعد و حزب بازي و حالا به رئيس جمهور ايراد ميگيرند كه چرا تو هم كار كردن براي مردم را رها نميكني و وارد بازي سياسي نميشوي
خدا عاقبت همه ما را به خير كند
Iran, Islamic Republic of
"آیا رئيس جمهور نمی داند که دسته ای از مردم چنین استنباط خواهند کرد که رئيس جمهور می خواهد آنها را صاحب مسکن کند، ولی مجلس و شورای نگهبان نمی گذارند؟"

این دقیقا استراتژی جناب رئیس جمهور در ماههای جاری است.با این روش درصدد کسب محبوبیت و مقبولیت بدون هزینه برای خود هستند.
Iran, Islamic Republic of
با نظر آقاي توكلي موافقم چرا كه تمامي اين طرح ها پس از مدتي متوقف مي گردد. مانند پرداخت پول به نوزادان
Latvia
آقاي احمدي نژاد زبان گوياي مطالبات پايمال شده مردم در دهها سال اخير است.
Iran, Islamic Republic of
دکتر درست میگه. مجلس در راس امور نیست
خب به خاطر اینه که ایشون کمتر از 2 سال دیگه کنار میرن و خب عملی کردن این همه وعده هم مشکل رئیس جمهور بعدی است نه ایشون!گرونی مردم را دچار مشکل میکند اونوقت به مردم همش وعده میدن! قبل همین هدفمندی چقدر وعده دادن که اینطور میشه اونطور میشه پس چی شد؟!
مملکت متعلق به مردم است اما برخی گمان می کنند فقط زحمات ونقمات کشور مال مردم است اما منافع آن از آن افراد خاص.
همينطور كه آقاي دكتر فرمودند كه اگر هدفمندي يارانه ها اجراء شود ديگر هيچ فقيري پيدا نمشود همه چيز ارزان ميشود ديديم كه چنين نشد و نتيجه عكس آن شد و همه چيز گران شد ثروتمندان ثروتند تر و فقيران فقير تر شده اند. ولي با اين همه مصائب ما آقاي دكتر و همكاران او را همچنان تا زماني كه واقعا" به فكر مردم و مملكت باشند دوست داريم
Iran, Islamic Republic of
بنام خدا
با تاييد نظرات استاد توكلي بايد عرض شود كارهاي اخير رئيس جمهور دقيقا همان روشهاي بني صدر ملعون شده كه سعي در تخريب مجلس و حضرت امام داشت. اينهم سعي در مخالفت با مجلس و شوراي نگهبان و حتي رهبر معظم انقلاب دارد و با انحاي مختلف برعليه نظم و امنيت مردم توطئه ميكند
Germany
مشایی احمدی نژاد را وارد فاز انتقام گیری کرده آنهم بطور نامحسوس
این وعده های بیجا هم یکی از طرحهای مشایی برای درهم کوبیدن اقتصاد نیمه جان ایران است.
دوسال دیگر آنچه را کاشتید درو خواهید کرد مگر اینکه مجلس هرچه زودتر جلوی این انحرافات را بگیرد
Iran, Islamic Republic of
مطالبات مردم حق آنهاست اگه قبلا" اجرا نشده ضعف قبلي ها بوده واگه الان اجراش مشكله زياده خواهي خواص است كه به مردم حقشان نميرسه. براي سهميه بندي بنزين وحذف يارانه ها ومسكن مهر و.. از اولش همينها ميگفتن نميشه حالا گير دادن به موضوع جديد.!