دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

ولی‌عصر و تالار وحدت ملی شدند

چهارشنبه ۷ دی ۱۳۹۰ ساعت ۱۷:۰۹
کد مطلب: 201253
محمدحسين فرمهيني فراهاني در گفت‌وگو با ایسنا ‌ادامه داد:‌ در چهارمين همايش شوراي سياست‌گذاري ثبت آثار ملي كه در حال حاضر در جزيره‌ي قشم در حال برگزاري است، تا كنون با ثبت ۱۰ اثر تاريخي از استان تهران موافقت شده است.

وي محور خيابان ولي‌عصر (عج)، تالار وحدت، بنياد ايران‌شناسي، مؤسسه‌ي تحقيقات گياه‌پزشكي، تپه‌ي خمارآباد و تپه‌ي صادق‌آباد در شهرستان ري را از جمله آثار تاريخي ثبت‌شده در فهرست آثار ملي دانست.

او همچنين با اشاره به ثبت شدن چهار اثر معنوي از استان تهران گفت:‌ آثار بافت‌نوشته، حوله‌بافي، ميناي خانه‌بندي ‌و مليله‌ي كاغذي از جمله آثار صنايع دستي هستند كه با توجه به در معرض خطر بودن آن‌ها و اين‌كه زادگاه اين آثار، استان تهران است در فهرست آثار ملي به ثبت رسيدند.

وي با بيان اين‌كه محور خيابان ولي‌عصر (عج) در تهران حدود پنج دوره‌ي تاريخي را شامل مي‌شود اظهار كرد: تالار وحدت، تالاري است كه بحث مدرنيته در آن براي نخستين‌بار در كشور اتفاق افتاد. همچنين بنياد ايران‌شناسي و مؤسسه‌ي تحقيقات گياه‌پزشكي نيز به‌دليل حضور شخصيت‌هاي بزرگ و شأن ملي آن‌ها در فهرست آثار ملي به ثبت رسيدند.

فراهاني همچنين با اشاره به ثبت نشدن برج ميلاد در فهرست آثار ملي، بيان كرد: پرونده‌ي اين اثر توسط كارشناسان اداره كل ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران تكميل شده است، ولي چون سازه‌ي بخشي از اين بنا و آثار جانبي‌اش كامل نشده‌اند، در اين دوره از جلسات ثبت، در فهرست آثار ملي به ثبت نرسيد. اميدواريم با تكميل شدن سازه‌ي اين بنا، برج ميلاد در دوره‌هاي بعدي ثبت شود.

خيابان ولي‌عصر به‌عنوان طولاني‌ترين خيابان شهر تهران و خاورميانه با چنارهاي قديمي و تالار وحدت به‌دليل ويژگي‌هاي معماري و هنري در فهرست آثار ملي قرار گرفته‌اند.

تالار وحدت با ۲۱۰۰۰ مترمربع زيربنا در سال ۱۳۴۶ توسط يوگينا آفتاندليس و براساس مدل نمونه‌ي اپراهال وين ساخته شده و يکي از منحصربه‌فردترين بناهاي کشور به‌لحاظ معماري، فرهنگي و ساختاري است. اين تالار که در حال حاضر از مجهزترين تالارهاي نمايشي و موسيقي ايران است، در زمان تأسيس نيز جزو ۱۰ سالن مجهز دنيا بوده است.

بنياد ايران‌شناسي نيز مؤسسه‌اي علمي و پژوهشي است که در سال ۱۳۷۶ و زير نظر نهاد رياست جمهوري تأسيس شد. اين بنا که با هدف شناخت جلوه‌هاي گوناگون ايران فرهنگي تأسيس شده، معماري متفاوتي نسبت به معماري ۳۰ سال اخير ايران و هويتي ايراني دارد و اين هويت‌بخشي به بنا با استفاده از مواد و مصالح جديد سبب ناهمگوني در بنا نشده است.

طراحي بنا با توجه به قرارگيري معماري معابر و حياط‌هاي آن، درونگرا است. اين مؤسسه دو حياط دارد که نقش محوري در بنا برعهده دارند. ستون‌هاي آن يادآور آجرکاري سلجوقي، آب‌نماهاي موجود در حياط مرکزي و دروني يادآور آب‌نماي ارگ کريم‌خاني شيراز و باغ شازده‌ي کرمان است.

همچنين مؤسسه‌ي تحقيقات گياه‌پزشکي کشور با مساحت ۲۰ هکتار در سال ۱۳۲۲ تأسيس شده است. منحصربه‌فرد بودن اين مجموعه در دنياي اسلام و خاورميانه به‌لحاظ تنوع گونه‌ها و تعداد نمونه‌هاي گياهي، حشرات و ساير جانوران به‌صورت‌هاي زنده و غيرزنده، شأن ملي انتخاب اين اثر براي ثبت در فهرست آثار ملي است.

حضور تعداد کثيري از مشاهير گياه‌شناس، جانورشناس و حشره‌شناس از مراکز تحقيقاتي معتبر جهاني در قالب طرح‌هاي پژوهشي، بازديدها و کارگاه‌هاي آموزشي در مدت شش دهه عمر اين مرکز تحقيقاتي، از شئونات معنوي ثبت اين مؤسسه محسوب مي‌شود.

اين مؤسسه‌ي پژوهشي بيش از ۶۰ آزمايشگاه تحقيقاتي فعال، ۳۵ گلخانه و اتاق حرارت ثابت و ۱۱ بخش پژوهشي ملي در عرصه‌هاي مختلف گياه‌پزشکي دارد كه مشغول دادن خدمات پژوهشي به نظام توليد کشاورزي و عرضه‌ي محصولات سالم در کشور است.

اين مرکز در حال حاضر با برخورداري از چند مجموعه‌ي علمي از ذخاير ژنتيكي در حوزه‌ي تحقيقات حشره‌شناسي، تحقيقات بيماري‌هاي گياهي و علف‌هاي هرز و ... مورد استفاده روزمره‌ي پژوهشگران اين مؤسسه در امر تحقيقات و شناسايي عوامل خسارت‌زاي گياهان مرجع علمي بين‌المللي و ملي براي دانشگاه‌ها و دانشجويان کشور است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *