شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 11 May 2024
 
۳۳
۶۹
انتقاد تند حاتمی کیا از جشنواره فیلم فجر در دانشگاه تهران:

مدیریت جشنواره از آن طرف می آید/ آقای روحانی! جریان فرهنگی مردان بزرگ می‌طلبد

به جای انداختن فرش قرمز روی افکارمان کار کنیم
چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۹:۱۹
کد مطلب: 345137
غیبت معنادار ابراهیم حاتمی‌کیا در اختتامیه جشنواره فجر، امروز در دانشگاه تهران معنای دیگری به خود گرفت. حاتمی‌کیا دوباره سکوت رسانه‌ای اش را شکست.
مدیریت جشنواره از آن طرف می آید/ آقای روحانی! جریان فرهنگی مردان بزرگ می‌طلبد
به گزارش جهان، مراسم تقدیر دانشجویان دانشگاه تهران از فیلم «چ» به همت انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران با حضور مهدی چمران، مریم کاظم زاده، همسر شهید وصالی، ابوالقاسم طالبی و عوامل فیلم «چ» ابراهیم حاتمی‌کیا، مریلا زارعی، پژمان لشگری پور و زواره‌ای در سالن فردوسی دانشگاه تهران برگزار شد.

بعد از سخنرانی مهدی چمران و همسر شهید اصغر وصالی، ابراهیم حاتمی‌کیا به روی سن آمد و سخنان خود را این‌گونه شروع کرد: گفتن این کلمه خیلی تکراری است که از این همه احساسات به وجد آمده‌ام ولی در تمام طول ساخت این فیلم تنها دلمشغولی بزرگ من این بود که نسل جوان و فرزندان ما با فیلم «چ» ارتباط برقرار کنند. چون احساس من این بود که باید این ارتباط برقرار شود و اگر این اتفاق بیفتد «چ» برنده این حرکت است

حاتمی کیا با اشاره به حوادث اوایل تاریخ انقلاب گفت: سالهای نخست انقلاب پر است از حوادث پررنگ دراماتیک که جای گفتن دارد ولی این‌قدر این فراز و نشیب‌ها تند بوده است و بعد از آن هم وقوع جنگ باعث شده است که این مسائل فراموش شود و کمتر از آن‌ها گفته شود. شاید فقط کسانی آن دوره را درک کنند که خیزش‌های عربی این سال‌ها و اتفاقات مصر و تونس و بقیه کشورهای عربی را پیگیری می‌کنند. ما تازه با دیدن این مسائل فهمیدیم که چه اتفاقات مهمی در آن دوره رخ داده است.

اگر نبود کسی که سکان پرتلاطم انقلاب را ناخدایی کند قطعا به وضع امروز انقلاب کشورهای عربی دچار می‌شدیم.

او با اشاره به حوادث سال‌های اخیر کشورهای عربی گفت: اگر به مساله تونس، مصر، لیبی و تراژدی سوریه به دقت نگاه کنیم، کاملا واضح می‌شود که حقانیت خون بچه‌هایی که در ابتدای انقلاب جانانه ایستادند و با مظلومیت خودشان از انقلاب دفاع کردند چه قدر موثر بوده است و اگر نبود کسی که سکان پرتلاطم انقلاب را ناخدایی کند قطعا به همین بلایی دچار می شدیم که این کشورها دچارش شده اند. از این نظر هم شاید بتواند «چ» قابل تفسیر باشد که نشان می‌دهد چه بر ما گذشته است.

حاتمی‌کیا با اشاره به اینکه ممکن است عزیزان کردی از اشاره به حواث پاوه در «چ» دلگیر شده باشند گفت: من شنیده‌ام که بعضی دوستان ناراحت شده‌اند که این فیلم نگاه مهربانانه‌ای نسبت به نژاد مطلوم کرد ندارد اما واقعیت این است که پاوه و امثال اصغر وصالی ها و چمران‌ها به کمک تظلم خواهی مردم پاوه که خالص کرد هستند و اکثریت اهل تسنن آمدند و من می‌خواستم همین را در فیلم تصویر کنم.تصویر هم بعضی وقت‌ها خالص می‌شود و بعض‌وقت‌ها می‌شود اسلحه‌ای که شلیک می‌کند و اسلحه‌ای که پاسخ می‌دهد و هر دو دست دو نفری است که یک لباس پوشیده‌اند و این جاست که موقعیت را تراژیک می‌کند و همان ماجرایی پیش می‌اید که در عملیات مرصاد بود که در مقابل ما کسانی بودند که به زبان خود ما حرف می‌زدند . این هم از طوفان‌های انقلاب بود و مگر در دوره صدر اسلام و دوران حضرت علی غیر از این بود؟

«چ» تمام انرژی‌ام بود برای فریاد تظلم‌‌خواهی عزیزان کرد

کاگردان «چ» افزود:‌من برای عزیزان کرد بسیار احترام قائل هستم، مخصوصا اهالی پاوه و دلم می خواست تمام انرژی‌ام را به کار ببرم که فریاد تظلم خواهی این عزیزان را نمایش دهد، اما به هر حال خناسانی هستند که این مورد را می‌‌خواهند به جلوه دیگری نشان دهند.

چمران برای همه ایران و همه افکار است/ خودمان او را مصادره نکنیم

حاتمی‌کیا با ابراز خوشحالی از قرار گرفتن بین دانشجویان گفت:‌من کم دانشگاه می‌آیم چون با حضور در جمع جوانان یا باید با صراحت لهجه، همان‌جور که عزیزان مرا می‌شناسند حرف بزنم و یا اینکه سکوت کنم و حرفی نزنم. من وقتی پای صحبت یک جوان می‌نشینم اهل مدارا کردن نیستم و صریح و جسور صحبت می‌کنم و بعضی وقت‌ها فکر می‌کنم به همین دلیل مشکلاتی پیش می‌اید بنابراین ترجیح می‌دهم به شکلی رسمی در این محفل‌ها حضور نداشته باشم.به هر حال تبرکا این آغاز اکران فیلم در دانشگاه‌ها و آمدن جوان‌ها پای این فیلم است و خواهش من این است که به همین لحن و لهجه چمران در فیلم بدانیم که چمران برای همه است، چمران برای همه ایران و همه افکار است و خدای ناکرده خودمان او را به نوعی مصادره نکنیم که همین مصادره کردن به نوعی کم کردن این عظمت است.امیدواریم که تک تک شما خانواده‌ها را تشویق کنید که این فیلم را ببینند .

به اختتامیه نرفتم چون احساس کردم آرایشی از پیش چیده شده است

او اشاره به نرفتن خود در اختتامیه فیلم فجر گفت: من به اختتامیه نرفتم چون احساسا کردم که آرایشی چیده شده است چه آگاهانه و چه ناآگاهانه که به نظر برسد که من مقبول جریان سینما نیستم به تعبیر کسانی که قبلا در جشنواره هم گفته بودند.

وقتی می‌بینم از طرف مدیریت جشنواره به «چ» اعتنایی نمی‌شود و دوستان الگوهایشان را از آن ور آب از ردکارپت می‌گیرند گوشه‌ای می‌ایستم

او گفت: ورود به مسائل پیچیده دفاع مقدس در «چ» لازم بود تا ببنیم چه چیزی به درد امروز من می‌خورد و کدام بخش از زندگی چمران به درد امروز من می‌خورد.اما وقتی می‌بینم که از طرف جریان خود جشنواره به این اعتنا نمی‌شود، چیزی که برمی‌گردد به شیوه مدیریت جشنواره فجر ترجیح می‌دهم گوشه‌ای بایستم. وقتی این دوستان الگوهایشان را از آن ور آب می‌گیرند، الگویشان را از نوع زمین می‌گیرند و از ردکارپت، دیگر چه کار می‌شود کرد.. من فکر می‌کنم به جای اینکه به زیر کفش ها و رنگی که زیر کفش‌ها قرار می‌گیرد، دقت شود باید به افکار و تفکر دنیای شرق توجه کنند.

وقتی فیلم «چ» حتی در حوزه فیلمنامه هم انتخاب نمی‌شود، معنی‌اش این است که «چ» مساله دوستان نیست و قرار است اعتماد نشود

افزود: واقعیت این است که وقتی فیلم «چ» حتی در حوزه فیلمنامه به عنوان مضمون واجد شرایط هنری و فرهنگی هم انتخاب نمی‌شود، این معنی دارد و معنی‌اش این است که این مساله مساله دوستان ما نیست.اینجا همان پاشنه‌اشیلی است که من با آن مشکل دارم. ورود به دوران اول انقلاب که دورانی به شدت پیچیده است همانند ورود به میدان مین است و کار بسیار سختی است و بسیاری از چیزها را باید رعایت کرد. وقتی که من می‌بینم توجهی نمی‌کنند و قرار است اعتنایی نشود و فقط به وجه تکنیکی کار توجه می‌کنند دیگر چه کار می‌توانم انجام دهم.

وقتی سوال می‌شود چرا «چ» را در نظر نگرفتید، می‌گویند احتیاجی نیست که جایزه بگیرید رئیس‌جمهوری به آن جایزه می‌دهد/هوشمندی من به من می‌گوید به نام نامی بچه‌های جنگ غریب بایستم کنار و جلو نیایم

حاتمی‌کیا افزود: وقتی هم سوال می‌شود چرا «چ» را در نظر نگرفتید، می‌گویند احتیاجی نیست که جایزه بگیرید رئیس‌جمهوری به آن جایزه می‌دهد جایزه ‌ای که انکار هم شد. چیزی که قرار بود بدهند و بعد هم منکرش شدند.من وقتی می بینم یک نوع اراده‌ای هست که از من به عنوان یک فیلمساز وابسته تعبیر کنند و من را وابسته تعریف کنند و علاقه‌مندند که من از دست رئیس‌جمهور جایزه بگیرند و نه از دست همکارانم، خب هوشمندی به من می‌گوید که به نام نامی بچه‌های جنگ غریب بایستم کنار و جلو نیایم.

ساده‌لوحی دوستان جشنواره را که می‌بینم نمی‌توانم ساکت بنشینم/ نه عزیزان همه چیز نگاه سلیقه‌ای نیست

وی با اشاره به جوایز متعددی که از جشنواره های فجر گرفته است گفت من از این شیشه‌ها زیاد دارم و اصلا جایی هم ندارم که این شیشه‌ها را آنجا بگذارم. بحث من اصلا سیمرغ نیست. بسیار وسیع‌تر از این است.وقتی می‌بینیم جشنواره‌ای مثل برلین قرار است که با جهان غرب و آمریکا آشتی کند رئیس هیئت داوران را اسپیلبرگ قرار می‌دهد و وقتی که می‌خواهد با خاورمیانه آشتی کند رئیس داوری را انتخاب می‌کند از بین جریانی که نهایتا آنچه آنها می‌خواهند بشود نمی‌توانم ساکت بنشینم. ساده لوحی دوستان جشنواره را می بینیم که خیلی ساده لوحانه اشاره می‌کنند که اینگونه نیست و اینها همه نگاه سلیقه‌ای است. نه عزیزان سلیقه‌ای نیست.

باید به بی‌اعتنایی به جریان فیلم‌های مثل «شیار ۱۴۳» توجه می‌شد

حاتمی‌کیا در ادامه عنوان کرد: من دیدم بعضی از دوستان از هیئت انتخاب آزرده شدند که چرا من موضوعی در مورد فیلم شیار ۱۴۳ مطرح کردم ولی باید این موضوع را می‌گفتم چون این اتفاق آنجا باید رخ می‌داد و توجه می‌شد که اعتنایی به جریان فیلم‌های شیار ۱۴۳ نمی‌شود جریانی که می‌آید اولین جایزه را از دستان مردم می‌گیرد و همه داوران جشنواره متفق القول بر بازی مریلا زارعی در این فیلم تأکید دارند بحث من در باره همین نکته است که چه میشود که چنین اتفاقی می‌افتد و همین موضوع باید آسیب شناسی شود.

نامه‌ می‌نویسند و به من می‌گویند که قیم‌مآبی/ من قیم‌مآبم یا عزیزی که هر دولتی می‌رود و می‌آید به هر شکلی هست

وی در ادامه با اشاره به اینکه من احترام خاصی به هیئت انتخاب قائل هستم، اضافه کرد: پس از اظهار نظر من در مورد شیار ۱۴۳ آقای معلم در نامه‌ای اشاره می‌کند که من به گونه‌ای قیم‌مآب هستم. من فقط یک حرف در مورد این فیلم زدم. این عزیزی که هر دولتی می‌آید سرجای خود هست و کارش را انجام می‌دهد در دوره‌ی آقای احمدی‌نژاد حضور دارد و در دوره آقای روحانی هم حضور دارد و به هر شکلی در همه محافل با پاپیون و با کراوات حضور دارد، من از ایشان می‌پرسم که من قیم‌مآب هستم یا ایشان. که مرا متهم به قیم‌مـآبی می کند. من فقط یک اعتراض کردم که ایهاالناس به داد این جریان فرهنگی برسید که در کشور می‌گذرد.

آقای روحانی! فرهنگی مردانی بزرگ می‌طلبد نه کسانی که ۲۴ ساعت هم پای حرف‌هایشان نایستند

حاتمی‌کیا سخنانش را این‌گونه پایان داد: می‌دانم این حرف سبب ناراحتی می‌شود اما مجبورم بگویم که جناب آقای روحانی جریان فرهنگی مردان بزرگ می‌طلبد نه کسانی که نمی‌توانند ۲۴ ساعت پای حرف‌های خود بایستند. من بابت این نوع سخن گفتن هزینه دادم و افتخار من این است که با همین ها هست که اسم من پیش شما جوانان عزیز است.
مرجع : تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مجید مجد
Iran, Islamic Republic of
من خودم امروز در این برنامه حضور داشتم و از نزدیک فیلم ایشون رو دیدم
انصافا گل کاشت
واقعا تنها کسی می تونست این فیلم رو خوب بسازه که چمران رو به طور واقعی شناخته باشه
خدا رحمت کنه اون شهید بزرگوار مظلوم رو
درباره سخنان حاتمی کیا هم که همه چی مشخصه تکلیف این دولت هم معلومه
منفی زن های جیره خور یه عده بدویید که یه شرایط مشتی براتون ردیف کردم منفی بزنید و لذت ببرید می دونم شما حرف شهید و رزمنده که می شه ....بگذریم.جهان به امید انتشار
یا علی
صفر سوخته سرائی اصل
Iran, Islamic Republic of
آقای حاتمی کیا انصافا انتظاری غیر از این از شما نیست و امیدوارم همچنان در میدان بمانید و به راه خود ادامه دهید
رضی
Iran, Islamic Republic of
کاش می شد به این کامنت حداقل ده مثبت بدم
ممنونم
درود بر رسانه اصولگرا
مثبت دادم. عالي بود.
مطمئناً انتخاب آقاي جنتي به عنوان وزير فرهنگ و ارشاد، استفادهز از عناصر پشت پرده براي هدايت جريان فرهنگي كشور به سمت نادرست است. آقاي جنتي كجاي اين فرهنگ و هنر بوده است؟! كجا نظرات ايشان منطبق بر فاهنگ اسلامي- ايراني بوده يا هست؟!
....
محمد
ابراهيم جان؛ خوب شد به اختتاميه جشنواره فجر نرفتي.
يك مشت بچه ميجزگو، فقط مجيز روحاني را گفتند. همان‌ها كه در دولت احمدي نژاد مي‌گفتند هنراز سياست جداست- و حرفشان به غايت غلط و بي محتوا بود- الان شده بودند مردان هنر- سياست!
نمايشي چاپلوسانه از اقدامات نكرده وزارت فرهنگ در جهت اعتلاي فرهنگ در جريان بود و البته پخش مستقيم هم شد!
خوب شد نرفتيد.
جهاد
درود بر زنده کنندگان یاد جهاد و مبارزه
سلام بر روندگان را ه خدا

درود بر چمران بر حاتمی کیا

و سلام بر بزرگ بانوانی چون آبیار و زارعی و ...
جوان ایرانی
احسنت - بالاخره یک مرد در عرصه فرهنگ پیداشد که حرف دل مردم رابزنه .
کسانی را باید قدر دانست که ایرانی را در دنیا سرفراز نشان دهند مثل این مرد - نه آن کسانی که ایرانی را ذلیل نشان میدهند که غرب آنها را قدر بداند ...
مجید مجد
Iran, Islamic Republic of
این صفحه انقلاب تا حالا تنها یک منفی زن ضد انقلاب داشته
درود بر بصیرت شما نظر دهندگان انقلابی
مجید مجد
Iran, Islamic Republic of
وطنم جانم فدایت
درود بر جان های پاک رزمندگانی که رفتند و رزمندگانی که از آن جانفشانی ها حمایت می کنند و یاد آن را به زیبایی زنده نگه می دارند
در یک کلام درود بر حاتمی کیا
اینجا صفحه انقلابه هرکسی حرفی داره بیاد انقلابی ها بدویید
بنده گناهکار خدا
Iran, Islamic Republic of
دستت رو می بوسم. خدا رو شکر. نگرانی من و امثال من در مورد شما بی مورد بود. امیدوارم شفاعت ما رو هم بکنی حاج ابراهیم دوست داشتنی.
سالم
به وجودت افتخار میکنم و امیدوارم قسمی که به خون پاک شهدا خورده ای فراموشت فراموشمان نشود
با افتخار بر پیشانی پاکت بوسه میزنم
Iran, Islamic Republic of
احسنت ما هم دلمان به حضور شما وفیلمهای شما به عنوان یک رزمنده جامونده از قافله خوشه
Iran, Islamic Republic of
حاتمی کیا آزادمرد - شجاع و بی ریا
ممنون از ایستادگی شما ابراهیم مهربان
Iran, Islamic Republic of
... .امیدوارم خود را در این عرصه مانند چمران ها و ... فدا کنید و جاودانه شوید...
Iran, Islamic Republic of
سلام
آقای حاتمی کیا خواهش میکنم تحت هیچ شرایطی از صراحت لهجه تون کم نکنید. حقیقت را بگید حتی اگه به ضررتون باشه
حاتمی کیا مچکریم بابت این مواضع
ابوالفضل
روزگار غریبیست. در روزگار غربت شیران دلیر عرصه های پیکار و جهاد و شهادت ومردانگی، .... میان دارندو زنجیر پاره میکنند. این نیز بگذرد
....
مصطفی
.... قرار نیست که برای شما هر سال نصف جایزه های رو بذارن کنار....
چقدر مادی فکر میکنید!! آخه بحث آقای حاتمی کیا کلا غیر از جایزه و مسائل مادی بوده... اینجوری فکر کردید که جای هنرمند و هنرمندنما عوض شده...
عبدالله
آقای حاتمی کیا به عنوان یک معلم که دغدغه فرهنگی دارد. دغدغه دین دارد. به عنوان یک خوزستانی که 8 سال زیر فشار جنگ بود. به عنوان یک رزمنده ساده بسیجی که زحمت ناچیزی در دوران دفاع مقدس کشید. به عنوان یک مقلد امام و آیت الله خامنه ای، که با 55سال سن اگر بازهم جنگ بشود خواهد ایستاد و به هر عنوان دیگری در راستای انتظار و تمهید مقدمات ظهور، از دفاع جانانه ، نجیبانه و شجاعت همیشگی ات که وامدار هیچ جریان سیاسی نبودی تشکر می کنم.
آقای جنتی به گوش باش
سالم
جنتی از خون شهدا شرم کن
مگر اینکه حاتمی کیا و دو سه تا کارگردان دیگه فیلم بدرد بخور بسازن
وگرنه باید بریم فیلمای صد من یه غاز یه مشت متوهم رو ببینیم که فقط بلدن در مورد عشق و عاشقی و فحشا فیلم بسازن
saed
دمت گرم...خیلی باحالی بردار خیلی دوست دارم
درود بر حاج ابراهیم
ازدل اون خاکسترا چه ققنوسی بلند شده مردی که با ازکرخه تاراین منو به سینما علاقه مند کرد وبا تمجیدش ازشیار143وچمران منو به سینماامیدوارکرد ادمی بامسوولیتی که دست بهروز شعیبی وده نمکی وگرفت
حاج ابراهیم دوست دارم
مهدی
حاتمی کیای عزیز! غریبی و تنهایی شما هم از جنس تنهایی و مظلومیت حضرت آقاست... شما سرباز واقعی ولایت در جبهه فرهنگی هستید...
Sweden
من میدونم برای اقای خاتمی کیا خیلی سخت بوده که سکوتش را بشکند و این نشان از جریان نفاقیست که دارد ارام ارام بر عرصه فرهنگ و سینما سایه میافکند. درود بیکران به امثال حا تمی کیا سلحشورها و ده نمکی ها و پرستویی ها که هیچوقت بر سر ارزش های راستین این مرز و بوم کهن معامله نکرده و نمیکنند.
ثریا
وقتی آقای حاتمی کیا اینطور صحبت می کند باور کنید نمی تونم جلوی اشکامو بگیرم آخه این مرد بزرگ این فیلمساز دلسوز باید این حرفها رو بزنه دلم می سوزه که چرا فیلمسازهای ارزشی ما در این سینما جایی ندارند.خدا به داد فرهنگ این مملکت برسه
Iran, Islamic Republic of
واقعا باید دستان امثال حاتمی کیا رو بوسید...

کسی که در این آشفته بازار دین فروشی و اجنبی پرستی.. بر سر باورهای الهی خود محکم ایستاده است... هیچ گاه از دل مردم مظلوم شهید پرور بیرون نخواهد رفت...
بگذارید آنها که دلشان با خدا و دوستان خدا نیست... بغض او را داشته باشند... چه باک!
جواد
سلام بر پیروان حسین....
سلام بر محبان مهدی....
سلام بر پیروان علی خامنه ای....
پروردگارا قدر دانان شهدا را جزوی از آنها کن...
درود بر ايم مرد بزرگ
محبعلییزدی
بگو حاجی که حرف دل مارو می زنی. دمت گرم
مسعود
جهان لطفا درج کن حتما درج کن
اقاي ابراهيم
يادت نره که يادمون هست ....
خوبي چمران و چمرانها به اين بود که تا اخر کم نياوردند....
.... از توجه به مضمون ارجمندی مثل شهید چمران متشکرم
....
Iran, Islamic Republic of
مثلا کی؟ آقای حسینی؟ یا اون ...شمقدری؟ یکی رو مثال بزن دیگه تا ما بدونیم حرف حسابت کیه؟

جریان فرهنگی مدیر نمی خواد،
نه پس شما!
پس یعنی هرکی هرکیه؟>
United States
انشاالله در پناه حق موفق و سر بلند باشی.
علی
سلام نمیدونم جناب آقای حاتمی کیا این نوشته هارو میبینند یانه . میخواستم خدمت ایشون عرض کنم لطف کنید ....از نام نامی بچه های جنگ صحبت نکنید چون خاطر شریفتون باشه اولین شیشه ایی که گرفتید فرمودی حقم را گرفتم.
یک بیسواد غریب جا مانده از ان سالهای مهربانی
یه کم بی انصافیه حرف شما
amir.12
چیزی که جالبه امتیازدهی برخی سایت ها به بعضی فیلم هاست که طوری وانمود کنند که بعضی فیلم ها چقدر ارزش داشتند وچقدر حرف مردم رو می زدند... متاسفانه سینمای دفاع مقدس این دوره جشنواره مظلوم بود و خود مردم حامی این فیلم ها بودن...
علیرضا
مشکل حاج ابراهیم هم مثل اینکه با دولت قبل بود
حالا که دولت عوض شده اونهم برگشت رو فاز اصلیش
نه بابا ...
عباس
سلام به آقای حاتمی کیا که خیلی خوب فیلم می سازه ولی در مورد حرفاهایش در دانشگاه تهران : می خواستم بگویم آقای حاتمی کیا آن زمانی که بسیاری از همکاران دیروز و حتی امروز شما برای زنده ماندن سینما فریاد بیداد سر می دادند کجا بودید؟ آنهایی که گفتی حرف حق اگر باشد! ....
درود بر مردانگی شما
Canada
من موندم ایهنمه نامزدی و اونهمه سیمرغ داده شده به فیلمش ... سیمرغای اصلی رو هم دادن به رستاخیز چون مضمون دینی داشت ... دیگه چیکار باید می کردن؟ کل جوایز اصلی رو دادن به فیلمای شما دو نفر ....
گرچه بازم به نظر من اصل انتخابها با داور ها بوده و اونها می تونستن اگه نظرشون چیز دیگه ای بوده اعلام کنن ...

ولی زیادی طلبکار شده ایشون
جوجه سلحشور
بسم الله حاجي 4 سال جنگ نرم رو دير شروع كردي تو اگر بنشيني چه كسي برخيزد ؟؟؟؟؟؟؟؟
ابراهیم ایشالا سیمرغ می گیری ناراحتی نداره که
متاسفم که اینقدر سطحی نگر هستید.
ستایش
آقای حاتمی کیا فیلم چ که قطعا اثری پرارزش و ماندگار خواهد بود اما حمایت شما و فریاد شما در مورد فیلم شیار 143 ارزشی کمتر از فیلمسازی شما ندارد. دنیا دنیا از شما به خاطر این شجاعت سپاسگزارم.
صادق موحد
نگرفتی آقا نگرفتی ناراحتی ایشان از نگرفتن سیمرغ نیست بلکه ازاینست که بعضی ها دارند ارزشهای دینی وانقلابی را جاروب می کنند تا دل امثال شما هارا بدست اورند این است مشکل جامعه فرهنگی ما
یعنی واقعا داریم آدمایی که این قدر کوته فکرن !!!!!
ابراهیم سینمای ایران درون آتشی که گلستان خواهد شد برایش در آخرت
وی با اشاره به جوایز متعددی که از جشنواره های فجر گرفته است گفت من از این شیشه‌ها زیاد دارم و اصلا جایی هم ندارم که این شیشه‌ها را آنجا بگذارم. بحث من اصلا سیمرغ نیست. بسیار وسیع‌تر از این است.وقتی می‌بینیم جشنواره‌ای مثل برلین قرار است که با جهان غرب و آمریکا آشتی کند رئیس هیئت داوران را اسپیلبرگ قرار می‌دهد و وقتی که می‌خواهد با خاورمیانه آشتی کند رئیس داوری را انتخاب می‌کند از بین جریانی که نهایتا آنچه آنها می‌خواهند بشود نمی‌توانم ساکت بنشینم. ساده لوحی دوستان جشنواره را می بینیم که خیلی ساده لوحانه اشاره می‌کنند که اینگونه نیست و اینها همه نگاه سلیقه‌ای است. نه عزیزان سلیقه‌ای نیست.
سعید
Iran, Islamic Republic of
حاتمی کیا هم سبد کالا نگرفته ؟
تا تو سر گرم سبد تخم مرغت بودي اون يكي چيزا رو بردن؟!!!!!!!متاسفم
احمد
آقای حاتمی کیا بسیاری از کارگردانان مظلوم ما سالها فدا شدند تا شما جایزه بگیرید و سکوت کنید
مینا
من اینکار رو هنوز ندیدم اما زمانی که اکران شد حتما میرم سینما و فیلم رو میبینم بعد از 14 سال به خاطر شهید چمران نه به خاطر آقای حاتمی کیا تو دوران دانشگاه توی اردوی راهیان نور که به اصرار دوستم رفتم با این شهید آشنا شدم
Iran, Islamic Republic of
....تبریک بهتره شاید باعث بشه بیدار بشی. البته اگه خواب و بیدارت فرقی داشته باشه. من نمیدونم.
آفتاب
ابن ابراهیم عزیز حاتمی کیا مرا یاد ارزشی ترین ارزش های دوران خوش انقلابی بودن مردم می ندازه ... یادش به خیر
ali
Russian Federation
حاتمی کیا می خواهد دیده شود اما با کنار ایستادن. دوست دارد جایزه بگیرد اما با اعلام این که دوست ندارد جایزه بگیرد. دوست دارد روابط خود را با یک طیف سیاسی حفظ کند اما چون می داند به محبوبیت او لطمه می زند خود را تنها سخنگوی بچه های جنگ معرفی می کند. اما مگر جنگی که 300 هزار شهید و 500 هزار جانباز و 70 هزار آزاده بر جای گذاشت محدود به یک یا دو قشر بود؟
ابراهیم جان درود بر شرفت
علی جنتی به نظر شما بزرگه؟؟؟
حسین
بهتر است ..اسعفا بدهد ...
درود بر همه فیلمسازان ارزشی
طاهره
بسم رب الشهداء
ای بلبل عاشق،ای ققنوسی که در دهانه اتشفشان منزل گرفته ای،،جز برای بسیجیهای عاشق مخوان چرا که مصطفای عارف فرمود:هنگام نواختن شیپور جنگ شناختن مرد از نامرد اسان میشود.
خدایا ما را جزء سربازان و شهدای جنگ امروز قرار ده
امین
مردان بزرگ رفتند
بايد واقعيت را نشان داد نه دروغ