دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰
۴

جاودانی "یه جورایی" حرف می زنه!

دوشنبه ۵ تير ۱۳۹۱ ساعت ۰۸:۰۹
کد مطلب: 230279
جاودانی هر شب حداقل پنج یا شش بار از عبارت " یه جورایی " استفاده می کند و با این عبارت کج و کوله، ناخواسته بر روی اعصاب بیننده فرهیخته راه می رود!
به گزارش جهان به نقل از عصر ایران، رضا جاودانی، مجری برنامه جام چهاردهم، فارغ التصیل رشته حقوق است و سالهاست که به عنوان مجری در تلویزیون فعالیت می کند.
 
او اگر چه فوتبال را چنانکه باید و شاید نمی شناسد و این نکته را از لابلای سوالاتی که از مهمانان برنامه اش می کند، می توان دریافت، اما هر چه هست، منفور نیست! یعنی بیننده تلویزیون با دیدن جاودانی، به حال روز ناشی از دیدن برخی از همکاران جاودانی دچار نمی شود!
 
جاودانی فارسی را نیز نسبتاً خوب حرف می زند و به عنوان مجری، اگر چه زیاد و گاهی بی دلیل می خندد، ولی کلمات را سریع و شمرده و بدون تپق و مکث های بیجا، بیان می کند.
 
معمولاً فارغ التحصیلان رشته حقوق، و نیز مجریان رادیو و تلویزیون، گفتار قابل قبولی دارند. جاودانی هم از این حیث وضع نامطلوبی ندارد اما او تقریباً هر شب در حین اجرا، بارها و بارها از عبارت نچسب و عامیانه " یه جورایی " استفاده می کند که اصلاً به گوش مخاطب فرهیخته خوش نمی نشیند.
 
جاودانی هر شب، از آغاز تا پایان برنامه اش، حداقل پنج یا شش بار از عبارت " یه جورایی " استفاده می کند.
 
معلوم نیست که در آن صدا و سیمای عریض و طویل، کسی نیست که به آقای جاودانی بگوید واژه ها و عبارات خیلی بهتری هم در زبان فارسی وجود دارد و اگر شما مثلاً می خواهی در جمله ات بگویی "اوکراین و فرانسه تا حدی شبیه هم بازی کردند"، لازم نیست بگویی: اوکراین و فرانسه یه جورایی شبیه هم بازی کردند!
 
جناب جاودانی می توانند به جای عبارت شلخته و ناخوشایند "یه جورایی"، گاهی از عباراتی نظیر "به نوعی"، "به گونه ای"، "تا حدی"، " به شکلی"، "کمابیش" و ... استفاده کنند.
 
فارغ از اینکه عبارت "یه جورایی" عبارت درستی نیست، تکرار بیش از حد آن از سوی جاودانی نیز اعصاب خرد کن است.  
 
امیدواریم که در آینده شاهد رفع این نقص ادبیات رضا جاودانی باشیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
ای جانم! مشکل ما یه جورایی جاودانی نیست! اونایی هستن که یه جورایی باعث شدن جاودانی توی قحطی مجری بشه مجری! یعنی میدونی، یه جورایی کل مملکت ما شبیه هم بازی می کنند....
Latvia
خیلی هم خوب اجرا میکنند...شما خودتون تکه کلام ندارید؟...خوبه خیابانی اجرا کنه و تو اجراش گریه کنه
Iran, Islamic Republic of
سالهاست تمام برنامه های مناسبتی ورزشی شبکه 3 را رضا جاودانی اجرا میکند و عجیب است که آنچنان هم معروف نشده است اتفاقا برعکس مجری خوبی هم نیست فقط متاسفانه صداوسیما به مجریان دیگرش اعتماد ندارد والا مجریان دیگری هستند که بسیار بهتر از جاودانی برنامه اجرا میکنند یکی از آنها همین محمد رضا احمدی جوان است که خوب است یا بهتر از او بهزاد کاویانی که سالهاست برنامه های مختلف را به بهترین شکل ممکن اجرا میکند بدون تپق یا حتی مزدک میرزایی اگرچه در مقایسه با کاویانی یا حتی احمدی توان کمتری دارد اما میتواند برنامه اینچنینی را اجرا کند بهر حال ما در برخی کارهای صدا و سیما یکجور انحصار بی دلیل را میبینیم
آقاي نويسنده فرهيخته واقعا براي گفتن يك عبارت «يه جورايي» نوشتن اين همه مطلب درسته؟!