يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰

آغاز مذاکرات طالبان و امريکا در قطر

يکشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۰ ساعت ۱۹:۳۵
کد مطلب: 206177
با عملياتي شدن دفتر گروه طالبان در قطر، مذاکره کنندگان اين گروه و مقامات امريکايي گفت‌وگوهاي خود را در اين کشور حوزه خليج فارس آغاز کرده‌اند.

به گزارش پرس تی وی به نقل از نيويورک تايمز، اين مذاکرات روز يکشنبه (۹ بهمن) در شهر دوحه، پايتخت قطر آغاز شد.

پيش‌تر چهار تا هشت نماينده طالبان از پاکستان عازم قطر شده بودند تا دفتر سياسي اين گروه را در دوحه راه‌اندازي کنند.

اين گزارش به نقل از مقامات پيشين طالبان مي‌افزايد، اين اقدمات شامل تبادل احتمالي زندانيان خواهد بود.

يکي از مقامات پيشين طالبان در کابل روز شنبه (۸ بهمن) در مصاحبه‌‎اي هشدار داده بود که نبايد اين مذاکرات، مذاکرات صلح خوانده شود.

مولوي قلم‌الدين لطيفي از وزيران پيشين رژيم طالبان گفت: "هم اکنون هيچ مذاکرات صلحي در جريان نيست. تنها مسئله مورد بحث در مذاکرات قطر، آزادي زندانيان طالبان از زندان گوانتانامو است."

همچنين مولوي ارسلا رحماني از مقامات پيشين طالبان که هم اکنون از مذاکره‌کنندگان ارشد اين گروه است، گفت مذاکرات سري ميان نمايندگان امريکا، طالبان، آلمان و قطر که در سال ۲۰۱۰ آغاز شده بود، احتمالا از سر گرفته خواهد شد.

بيش از يک سال است که مقامات امريکا و طالبان با حضور در مذاکراتي سري درباره راه‌اندازي دفتر طالبان در قطر در ازاي آزادي اعضاي ارشد اين گروه شبه نظامي از زندان‌هاي امريکا گفت‌وگو مي‌کنند.

به گفته کارشناسان، حامد کرزي رئيس جمهور افغانستان سرانجام تحت فشارهاي کاخ سفيد، پيشنهاد امريکا براي راه‌اندازي دفتر گروه طالبان در خارج از مرزهاي افغانستان را پذيرفته است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *