چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 1 May 2024
 
۸
۱۶

ضرب المثلی که با کلام خدا و رسولش در تضاد است

يکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۲۳
کد مطلب: 409473
در اون روزها اگر با یکی از سبزها در فضای سایبر یا مستقیما به بحث می نشستی که چرا این شعار رو سر دادی ، اولین جمله ای که از دهانش خارج می شد این بود : چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است ، ما وقتی خودمون مشکل داریم چرا باید به بقیه کمک کنیم؟
به گزارش جهان، مجتبی رنجی در وبلاگ خود نوشت:
بسیار شنیده ایم که می گویند : چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است...این ضرب المثل چند وقتی ست که حتی مورد سوء استفاده های سیاسی نیز قرار می گیرد ، ضرب المثلی که در بین مردم مسلمان ایران جا افتاده اما در عین حال با مبانی دینی همین مردم در تضاد کامل است. 
 
سال 88 عده ای معدود که از جای معدود نیز تغذیه می شدند ، شعارهایی سر دادند که مستقیما مبانی دینی را هدف گرفته بود :
 
مرگ بر اصل ولایت فقیه  ،   استقلال آزادی جمهوری ایرانی(به حذف عبارت اسلامی توجه کنید)  ،   نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران   ،   شعار ملت ما، دین از سیاست جدا  و دیگر شعارهایی که مورد بحث ما نیست.
 
 در این چند شعاری که اشاره کردم ، مستقیما یا غیر مستقیم آموزه های اسلامی مورد حمله قرار گرفته ، در این یادداشت بنده فقط با یکی از این ها کار دارم آن هم شعار نه غزه نه لبنان هست.
 
در اون روزها اگر با یکی از سبزها در فضای سایبر یا مستقیما به بحث می نشستی که چرا این شعار رو سر دادی ، اولین جمله ای که از دهانش خارج می شد این بود : چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است ، ما وقتی خودمون مشکل داریم چرا باید به بقیه کمک کنیم؟
 
حتی بعضی از این سبز ها میگفتند که این جمله که چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است در قرآن آمده و یا برخی می گفتند حدیث پیامبر است!
 
حال اینکه این عبارت نه در قرآن آمده ، نه حدیث پیامبر اسلام(ع) است و نه با مبانی اسلامی سازگار است بلکه با آموزه های شریعت نبوی در تضاد کامل و صد در صدی ست.
 
سبزها در سال 88 گاف های اساسی دادند که ثابت کرد خیلی از آنها نه تنها با آموزه های اسلام آشنایی ندارند بلکه برخی شان حتی با این آموزه ها دشمنی نیز می کنند ، یک مورد این دشمنی ها ماجرای تلخ عاشورای سال 88 بود.
 
بنده می خواهم ضرب المثل چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است رو مقایسه کنم با کلام خداوند ، کلام اهل بیت و نیز سیره اهل بیت(ع)  ، نتیجه گیری با خودتان.
 
الَّذِینَ یُنفِقُونَ فِی السَّرَّاءِ وَالضَّرَّاءِ وَالْکَاظِمِینَ الْغَیْظَ وَالْعَافِینَ عَنِ النَّاسِ ۗ وَاللَّهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ (آل عمران 134)
 
کسانی که در تنگدستی و توانگری انفاق می کنند ، و خشم خود را فرو می‌برند؛ و از خطای مردم درمی‌گذرند؛ و خدا نیکوکاران را دوست دارد
 
(انفاق در تنگدستی از صفات بارز نیکوکاران است ، در سوره یونس آیه 26 پاداش نیکوکاران آمده است ، حال بگویید حرام بودن چراغی که به خانه رواست با این آیه چگونه قابل جمع است؟ )
 
وَمَا لَکُمْ لَا تُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَالْمُسْتَضْعَفِینَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاءِ وَالْوِلْدَانِ الَّذِینَ یَقُولُونَ رَبَّنَا أَخْرِجْنَا مِنْ هَٰذِهِ الْقَرْیَةِ الظَّالِمِ أَهْلُهَا وَاجْعَل لَّنَا مِن لَّدُنکَ وَلِیًّا وَاجْعَل لَّنَا مِن لَّدُنکَ نَصِیرًا (نساء آیه 75)
 
چرا در راه خدا، و  مردان و زنان و کودکانی که (به دست ستمگران) تضعیف شده‌اند، پیکار نمی‌کنید؟! همان افراد (مظلومی) که می‌گویند: «پروردگارا! ما را از این شهر (مکه)، که اهلش ستمگرند، بیرون ببر! و از طرف خود، برای ما سرپرستی قرار ده! و از جانب خود، یار و یاوری برای ما تعیین فرما.
 
(سفارش به جهاد در راه خدا و به قصد رهانیدن مظلومان از ستم ظالمان ، از آیات صریح قرآن است)
 
قال رسول الله (ص):
مَن أصبَحَ لا یَهتَمُّ بِاُمورِ المُسلمینَ فَلَیسَ مِنهُم ، و مَن سَمِعَ رَجلاً یُنادِی : یا لَلمسلمینَ ! فَلَم یُجِبهُ فلَیسَ بمُسلِمٍ .( میزان الحکمة ج5 ص 377)
  هـر که صبح کند در حالى که به امور مسلمانان اهتمام ندارد ، از آنان نیست وهر که فریاد کمک خواهى شخصی را بشنود و به کمکش نشتابد ، مسلمان نیست.
   
و نیز رسول الله فرمودند : « همه مسلمانان برادر یکدیگرند، به همدیگر ظلم نمی کنند و در مقابل دشمنان یکدیگر را رها نمی کنند و به خود وا نمی گذارند» (فتح الباری، ج 12، ص 323)
   
و نیز حضرت فرمودند : هر کس نزد او مؤمنی خوار شود ولی او را یاری نکند، در حالی که قادر بر نصرت او باشد، خداوند عزو جل، روز قیامت نزد تمام خلایق او را خوار خواهد نمود (مسند احمدبن حنبل، ج 3، ص 487)
   
امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب(علیه السلام) فرمودند : کُونا لِلظّالِمِ خَصْماً، وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْناً .
 
همواره دشمن ظالم و یار و یاور مظلوم باشید .(نامه 47 نهج البلاغه)
   
سوالی که از سبز ها دارم این است که امیرالمومنین علی(ع) برای چه در نهج البلاغه فرمودند : اگر مردی از شنیدن این خبر که خلخال از پای یک پیرزن یهودی کندند بمیرد مرگ بر او رواست؟ مگر در زمان امیرالمومنین تمام مشکلات مسلمین حل و فصل شده بود که حضرت اینگونه در مورد مشکل یک پیرزن یهودی سخن گفتند؟ شاید بگویید چون آن پیرزن در حیطه سرزمین های اسلامی تحت فرمان امیرالمومنین بود ، خیلی خوب اگر امروز یک پیرزن مسلمان در کشوری مانند فرانسه مورد ظلم قرار بگیرد واکنش امام زمان(عج) چگونه خواهد بود؟ آیا ایشان خواهند فرمود که چراغی که به خانه رواست بر مسجد حرام است و ما تا امور مسلمین خودمان را حل و فصل نکنیم کاری به کار دیگر مسلمانان نداریم؟!
 
اینها را بیان کردم تا وجدان ها را بیدار کنم تا دوباره برخی را به فکر وا دارم که آیا شعر نه غزه نه لبنان شعار اسلامی بود ؟ و آیا ممکن است که موضع ائمه(ع) در قبال چنین مسائلی همان موضع شما یعنی بی تفاوتی باشد؟
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


محمد
United States
مثلا من پدرم و پسرم در آستانه ازدواج است
مقداری پول دارم و میرم به فرد دیگری که در آستانه ازدواج است کمک می کنم و به پسرم اهمیت نمیدم !
خوب الان من به فردی کمک کردم آیا کمک من درست بوده ؟ بهتر نبود به پسر خودم کمک می کردم تا ازدواج کند ؟

شما دو تا مسئله متفاوت رو با هم قاطی کردید.

من الان نیازمندم ولی تا حدی می توانم کمک کنم ، خوب این کمک رو به غریبه بکنم یا به نزدیکان خودم ؟
طبیعی است که نزدیکان خودم ارجعیت دارن.

پس چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است.

رسول الله (ص) :

«ان الصدقة علی ذی القرابة یضعف اجرها مرتین »
پاداش صدقه ای که به نزدیکان و خویشان داده می شود دو برابر است. (کنزالعمال، حدیث 16226)
تفاوت اهم و مهم
سوره دهر را هم بخوانيد . رسيدگي به مرزداران كه امنيت همگي به آنان بستگي دارد مهمتر است يا بهبود وضع برخي از افراد جامعه ؟ به گناه افتادن فرزند شما مضرتر است يا تسلط دشمن بر اثر آسيب ديدن مرزها ؟ شما قاطي نكرديد ؟
ممنون از این نظر منطقی
در جستجوی حقیقت
Iran, Islamic Republic of
جناب محمد اگر شما مقداری پول دارید برای انفاق و میخواهید به نزدیکان خود بدهید برای تهیه جهیزیه و امثالهم اما غریبه ای در آستانه مرگ و نابودی است در این صورت آیا شما کمک خود را به نزدیکان خود میکنید به صرف خویشاوندی یا غزیبه ای را از مرگ نجات میدهید؟؟؟شما هنوز متوجه نشدید که اهم و مهم چیست پس چراغی که به خانه رواست میتواند به مسجد هم روا باشد.
محمود
Iran, Islamic Republic of
آفرین بسیار عالی بود
باید از مدعیان این اشعار پرسید که اگر خود شما دچار همان مصیبتها بودید آیا از مسلمانان سایر کشورها توقع همدردی نداشتید ؟
م
United Kingdom
در تفسير دو واژه «سرّا» و «ضرّا» دو نظر ارائه شده است:
1. بعضى اين دو واژه را به‏معناى «تنگدستى و گشايش» گرفته‏اند.
2. و برخى آن دو را به «شادمانى و اندوه» معنا كرده‏اند و معتقدند آيه شريفه بيانگر اين واقعيت است كه اين فراز و نشيبها وحالات گوناگون روحى، هرگز آنان را از انفاق در راه خدا باز نمى‏دارد.
محمد
United States
ایران وقتی به کشورهای همسایه کمک می کند برای راحتی خود مردم کشور است و ربطی به آن ضرب المثل ندارد.

ایران جلوی دشمنان را در کشورهای همسایه میگیرد تا به مرزهای ایران نزدیک نشوند ، پس دو هدف را با هم دنبال می کند :
1. جلوگیری از نزدیک شدن جنگ در مرزهای ایران. (دلیل اصلی)
2. کمک به کشورهای مسلمان همسایه. (دلیل فرعی)

خوب سوال اینجاست که آیا اگر صاحب مال (مردم) ناراضی باشند آیا این کمک است درست است ؟
باید گفت بله درست است زیرا اکثر مردم هدف اصلی ایران را نمی دانند که اگر دشمن همسایه ما را شکست دهد ، جنگ به مرز ما می رسد و هدف اصلی برای کمک به خودشان است.

پس هیچ بحثی درباره کمک ایران نیست و هیچ ربطی به ضرب المثلی که به آن نسبت می دهند ندارد.

اگر منافقی از حدیث ، ضرب المثل ، قرآن سو استفاده کند دلیل اشتباه بودن آن نمی باشد.

داعش لواط کاران را از ساختمان پرت می کند ، دست دزدان را قطع می کند و ....

در نگاه اول همه این ها را به قرآن ربط می دهد و می گوید دستور قرآن است و ممکن است افرادی باور کنند !!

درحالی که تمام این ها دارای شرایط ویژه ای هستند.

امام علی (ع) برای اینکه شخص لواط کار را مجازات نکند چندین بار به او گفت توبه نماید وقتی فرد راضی نشد آتش را به او نشان داد و وقتی شخص توبه کرد حد را اجرا نکرد و گفت خدا او را بخشید.

پس وقتی فردی منافق از قرآن سو برداشت نماید دلیلی بر رد قرآن نیست ، او بد متوجه شده است.

وقتی فتنه گران از این ضرب المثل اسفاده کرده اند دلیلی بر رد ضرب المثل نیست آنها ضرب المثل را بد تشخیص داده اند.

خوب حالا فرض کنید من لقمه ای دارم که اگر نخورم باز هم زنده می مانم ، پس می توانم آن به فرد دیگری بدهم.

حالا فرض کنید من لقمه ای غذا برای کودکم دارم که اگر این لقمه را به او ندهم فوت می کند ، اگر من این لقمه را به فقیری کمک کنم و کودک من فوت کند من قاتل هستم و کمک من نه تنها جایز نبود بلکه حرام بود. (چراغی که به خانه رواست و به مسجد حرام است )
مجتبی رنجی
خب مومن نظر من و شما که یکی ست!

من هم اول مطلب گفتم که از این ضرب المثل سو استفاده سیاسی می شود...

در اینکه باید هم به نزدیکان توجه داشت همه به دیگران و الویت نزدیکان اند شکی نیست ، اما آیا این ضرب المثل این مسئله را تایید می کند؟

ضرب المثل می گوید چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است! یعنی تا نزدیکان هستند مطلقا نباید به سایرین کمک کرد! در حالی که نظر اسلام چیز دیگری ست.
همین موضوع باعث شد که بازی خوردگان سال 88 به این ضرب المثل تسمک بجویند و حقیر خوب می دانم که اوایل چه کسانی این ضرب المثل ها و شعار ها را به معترضان یاد می داد ، آن هم در فضای سایبر.

در مورد اینکه فرمودید : ما کمک می کنیم به خاطر خودمان نه به خاطر رضای خدا ؛
ما به بوسنی هم به خاطر خودمان کمک می کردیم؟ هنگامه ی جنگ صربستان و بوسنی مردم کمک هایشان را به واسطه دولت و سپاه به مسلمانان اهل سنت بوسنی میرساندند آیا آن کمک ها به خاطر این بود که مبادا صربستان پیروز شود و به ایران حمله کند؟

بله این هنر جمهوری اسلامی ست که راه تامین امنیت مردمش را در راستای آموزه های دینی قرار داده و با یک تیر چند هدف را می زند ، ما کمک می کنیم چون به فکر خودمانیم و نیز چون به فکر دیگرانیم.

یک سوال : بعد از انقلاب دلیل به رسمیت نشناختن اسرائیل و کمک به غزه چه بود؟ آیا بدین خاطر به غزه کمک می کردیم که مبادا شکست بخورد و اسرائیل به ما حمله کند؟ درست اگر این طور بود که اصلا چرا از همان اول اسرائیل را به رسمیت نشناختیم که امنیت مان هم تامین باشد؟

خیر اسرائیل را به خاطر آموزه های دینی به رسمیت نشناختیم همانگونه که آفریقای جنوبی را به خاطر تضاد رفتاری اش با آموزه های اهلی به رسمیت نشناخته بودیم. این جا دیگر بحث بر سر امنیت داخلی نیست بلکه بحث دین و شریعت است.

اینکه ایران می تواند به دیگران کمک کند با همین کار امنیت خودش را نیز حفظ کند ، هنر عملیاتی اش را نشان می دهد اینگونه نیست که بگوییم اگر لبنانی ها وهابی بودند یا غزه ای ها ناصبی هم بودند ما به آن ها کمک می کردیم چون به فکر امنیت مان هستیم! اتفاقا ما به خاطر همین ارزش های دینی امنیت مان را به خطر انداختیم ، اگر اسرائیل را قبول می داشتیم دیگری نیازی نبود با این کمک ها تامین امنیتی صورت بگیرد .

در خصوص بخش آخر فرمایشاتتان :
بنده مکرر عرض کردم:
اینکه فقط هوای خودمان را داشته باشیم اسلامی نیست.
این هم که فقط هوای دیگران را داشته باشیم باز هم اسلامی نیست.
هم خودمان و هم دیگران ، خودمان در اولویت هستیم اما این به این معنا نیست که دیگران را فراموش کنیم.

لقمه برای کودکمان بگیریم چون در اولویت هستند ، اما این باعث نشود که کودکان دیگر را فراموش کنیم و با تکیه بر ضرب المثل چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است ، نسبت به آنان بی تفاوت باشیم.
Iran, Islamic Republic of
لایک
Iran, Islamic Republic of
از قران استفاده ابزاری نکنیم . قران در باره نحوه انفاق میفرماید ... و لذی القربی و الیتاما و المساکین وابن السبیل . پس اول نیازمندان خانواده وفامیل بعد یتیم
نياز تا نياز داريم
قرآن را بدانيم سپس ...
تقدم در نام بردن نشانه واضحي مبني تقدم در اختصاص باشد نيست آيه خمس را بنگريد كه در عين تقدم ذي القربي بر موارد بعدي اما همه مي دانند كه خمس دو قسمت مي شود نصف آن سهم امام ( سهم خدا و رسول و ذي القربي ) و نصف ديگر سهم سادات ( ايتام و مساكين و ابن السبيل هاي از سادات ) يتيم مشروط بر فقير بودن سهم مي برد و ابن السبيل ( در سفر مانده ) مشروط به فقر نيست در بين او و فقير رتبه اي وجود ندارد
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز موارد را تفسیر به نظر خود کرده و بع عبارت دیگر هرکه تنها به پیش قاضی برود راضی برمی گردد،...م
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا يه سرچ ساده در اينترنت و کتب بکني بد نيست...
Romania
چرا به ایه۳۶ سوره نسا استناد نمیکنید که صراحتا اولویتها را بیان کرده که حتی همسایه نزدیک برهمسایه دور اولویت دارد
Iran, Islamic Republic of
کل منابع ایران مال بیت المال هست که متعلق به مردم هستن...