دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۳
همراه با استان‌ها؛ شماره ۳۶

بسته استانی جهان نیوز// زیباترین قلمرو لک لک‌های جهان در ایران/ حشیش با طعم رب گوجه/ پلنگ آذربایجان به دام افتاد/ انبار احتکار روغن هیدرولیک شناسایی شد/ رونمایی از بزرگترین گلدان ملیله در زنجان

جمعه ۱۸ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۲۴
کد مطلب: 872848
سی و ششمین بسته استانی جهان نیوز در اختیار مخاطبان قرار گرفت.
بسته استانی جهان نیوز// زیباترین قلمرو لک لک‌های جهان در ایران/ حشیش با طعم رب گوجه/ پلنگ آذربایجان به دام افتاد/ انبار احتکار روغن هیدرولیک شناسایی شد/ رونمایی از بزرگترین گلدان ملیله در زنجان
گروه جامعه جهان نيوز: تمرکز اخبار بر روی وقایع شکل گرفته در پایتخت شاید ناخواسته باعث شود تا اخبار سی و یک استان دیگر کشور کمتر مورد توجه قرار بگیرد. بسته استانی جهان نيوز تلاشی است تا بتواند اخبار جذاب استان‌ها را در فاصله کمی به صورت یک بسته خبری برجسته کند.

سعی خواهد شد که این بسته به صورت هفتگی در اختیار مخاطبان قرار بگیرد.

آذربایجان غربی - اراذل و اوباش خویی معروف به پلنگ آذربایجان دستگیر شد
چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - بر اساس گزارش مهر، رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی گفت: اراذل و اوباش خویی که به پلنگ آذربایجان معروف بوده و اتهام قتل نیز در پرونده دارد، دستگیر شد.

ناصر عتباتی رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی روز چهارشنبه در این خصوص اظهار کرد: «ص-ب» متهم به قتل و از اراذل و اوباش شهرستان خوی که دارای سابقه حبس نیز بوده و سه سال متواری شده بود، بالاخره در چنگال قانون افتاد.

وی اضافه کرد: این فرد، در ارومیه دستگیر و روانه زندان شد.

رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی ادامه داد: این استان برای اراذل و اوباش ناامن است و اجازه خودنمایی و جولان به چنین افرادی نمی‌دهیم و با قاطعیت حکم قانون را درباره آنها اجرا می‌کنیم.


اردبیل - صافکار و نجار متخلف در اردبیل بیش از پنج میلیارد ریال جریمه شدند
چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - مدیرکل تعزیرات حکومتی استان اردبیل گفت: صافکار خودرو و نجار متقلب در اردبیل در مجموع پنج میلیارد و ۲۸۰ میلیون ریال جریمه شدند.
 
علی رحیمی‌آذر مدیرکل تعزیرات حکومتی استان اردبیل روز چهارشنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: با شکایت شاکی خصوصی پرونده کم فروشی یک واحد صنفی صافکار خودرو پیرامون تخلف به ارزش ۱۰۰ میلیون ریال در شعبه چهارم بدوی تعزیرات حکومتی شهر اردبیل رسیدگی شد.

وی اظهار کرد: با توجه به محتویات پرونده و انجام تحقیقات لازم توسط شعبه و اخذ آخرین دفاع، اتهام انتسابی محرز و متهم علاوه بر پرداخت ۱۰۰ میلیون ریال به عنوان جبران خسارت به شاکی به پرداخت مبلغ یک میلیارد ریال جریمه نقدی در حق دولت محکوم شد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان اردبیل بیان کرد: با شکایت شاکی خصوصی پرونده دیگری نیز به علت گرانفروشی و تقلب یک واحد صنفی نجاری پیرامون تخلف در اجرای چوبکاری پله و نرده چوبی به ارزش ۴۲۸ میلیون ریال در شعبه چهارم بدوی تعزیرات حکومتی شهر اردبیل رسیدگی شد.

رحیمی‌آذر اضافه کرد: با توجه به محتویات پرونده و انجام تحقیقات لازم توسط شعبه و اخذ آخرین دفاع، اتهام انتسابی محرز و متهم علاوه بر پرداخت ۴۲۸ میلیون ریال به عنوان جبران خسارت به شاکی خصوصی به پرداخت مبلغ چهار میلیارد و ۲۸۰ میلیون ریال جریمه نقدی در حق دولت محکوم شد.



 
اصفهان - قاتل فراری در کاشان طی کمتر از ۱۲ ساعت دستگیر شد
دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - فرمانده انتظامی کاشان گفت: قاتلی که جوان ۲۵ ساله را کشته بود، در کمتر از ۱۲ ساعت در این شهرستان دستگیر شد.
 
سرهنگ ایرج کاکاوند فرمانده انتظامی کاشان روز دوشنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: این فرد به خاطر اختلاف شخصی با جوان ۲۵ ساله در یکی از مناطق شهری کاشان، او را با ضربه چاقو به گردن مصدوم کرد که فرد مقتول به دلیل جراحات وارده جان خود را از دست داد.

وی اظهار کرد: با تلاش ماموران انتظامی شهرستان کاشان، قاتل فراری در محل اختفا شناسایی و پس از هماهنگی قضایی، طی کمتر از ۱۲ ساعت روز گذشته ۱۳ اسفند در یک عملیات ضربتی دستگیر شد.

فرمانده انتظامی کاشان ادامه داد: متهم در بازجویی و تحقیقات پلیس، به جرم ارتکابی خود با انگیزه مشکلات شخصی و خانوادگی اعتراف و جهت سیر مراحل قانونی تحویل مرجع قضایی شد.


خراسان جنوبی - انبار احتکار روغن هیدرولیک در بیرجند شناسایی شد
دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - رئیس پلیس امنیت اقتصادی خراسان جنوبی از شناسایی انبار احتکار روغن هیدرولیک در شهر بیرجند و کشف ۲ هزار و ۴۰۰ لیتر روغن خبر داد.

بر اساس گزارش پایگاه خبری پلیس، سرهنگ یدالله دهقان رئیس پلیس امنیت اقتصادی خراسان جنوبی روز دوشنبه بیان کرد: ماموران پلیس امنیت اقتصادی استان اخباری مبنی بر احتکار روغن هیدرولیک در انبار یک واحد صنفی در شهرستان بیرجند دریافت کردند که پیگیری موضوع در دستور کار پلیس قرار گرفت.

وی افزود: ماموران پس از انجام تحقیقات همه جانبه و اطمینان از صحت موضوع، پس از شناسایی محل مورد نظر با هماهنگی مقام قضایی در یک عملیات ضربتی انبار شناسایی شده را بازدید کردند.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی خراسان جنوبی گفت: در بازرسی دقیق انبار، مقدار ۲ هزار و ۴۰۰ لیتر روغن هیدرولیک احتکاری کشف شد که کارشناسان ارزش ریالی آن را بیش از ۲ میلیارد و ۱۶۰ میلیون ریال برآورد کردند.

وی با بیان اینکه متهم دستگیر شده با تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی شد، ادامه داد: شهروندان به محض اطلاع از هرگونه فعالیت‌های اقتصادی غیر مجاز، مراتب را از طریق سامانه خبری ۰۹۶۳۰۰ یا به پلیس ۱۱۰ اعلام کنند تا در اسرع وقت با متخلفان برخورد قانونی شود.


زنجان - بزرگترین گلدان ملیله در زنجان رونمایی شد
سه شنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - بر اساس گزارش ایرنا، در آستانه عید نوروز و ماه مبارک رمضان بزرگترین المان گلدان ملیله جهان شامگاه سه شنبه در باغ آستانه سبزه میدان شهر زنجان رونمایی شد تا از این پس مبین هنری و جهانی زنجان به عنوان استان و شهر دست آفرینه‌های هنری ملیله باشد.
 
برنج فروش متقلب در زنجان محکوم شد
چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - مدیرکل تعزیرات حکومتی زنجان از رسیدگی به پرونده فروش برنج تقلبی در کیسه‌های برنج درجه یک ایرانی خبر داد و گفت: متهم علاوه بر الزام به عرضه کالا با نرخ مصوب به پرداخت سه میلیارد و ۶۲۷ میلیون ریال جزای نقدی معادل ۱۰ برابر ارزش تقلب محکوم شد.

رضا مظفری مدیرکل تعزیرات حکومتی زنجان روز چهارشنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: پرونده برنج تقلبی به ارزش ۳۶۲ میلیون و ۷۰۰ هزار ریال در شعبه سیار تعزیرات حکومتی مستقر در نمایشگاه بهاره زنجان رسیدگی شد.

وی اضافه کرد: شعبه سیار با توجه به تحقیقات لازم و مدارک موجود در پرونده و نظریه کارشناسی، اتهام تقلب را محرز و متهم را علاوه بر الزام به عرضه کالا با نرخ مصوب به پرداخت سه میلیارد و ۶۲۷ میلیون ریال جزای نقدی معادل ۱۰ برابر ارزش تقلب محکوم کرد.

مظفری گفت: مأموران پلیس امنیت اقتصادی در بازرسی از یک غرفه برنج فروشی این تخلف را کشف و گزارش آن را به شعبه سیار تعزیرات حکومتی مستقر در نمایشگاه بهاره کاسپین ارسال کردند.


سیستان و بلوچستان - جاسازی حرفه‌ای حشیش داخل قوطی‌های رب گوجه فرنگی!
دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - یک تن و ۲۳۰ کیلوگرم ماده مخدر از نوع حشیش در مرزهای خروجی استان سیستان و بلوچستان کشف شد.

بر اساس گزارش خبرگزاری صدا و سیما، گمرک ایران از کشف بیش از یک تن مواد مخدر از نوع حشیش در مرزهای خروجی استان سیستان و بلوچستان خبر داد.

روابط عمومی گمرک ایران اعلام کرد که مأموران گمرک میلک با کمک پلیس مرزبانی استان سیستان و بلوچستان با بهره‌گیری از رصد سامانه‌ای به یک کامیون حامل بار ترانزیتی رب گوجه فرنگی مشکوک و در بازرسی از داخل قوطی‌های رب گوجه فرنگی موفق به کشف ماده مخدر از نوع حشیش می‌شوند که به طرز ماهرانه‌ای در داخل قوطی‌های رب گوجه فرنگی جاسازی شده بود.

بنابر این گزارش، ماموران در بازرسی داخل قوطی‌های رب گوجه فرنگی موفق به کشف یک تن و ۲۳۰ کیلوگرم ماده مخدر از نوع حشیش می‌شوند که به طرز ماهرانه‌ای در داخل قوطی‌های رب گوجه فرنگی جاسازی شده بود.
کردستان - زیباترین قلمرو لک لک‌های جهان در ایران/ تصاویر شگفت انگیز آرامش لک لک‌ها در کنار مردم یک روستا
پنجشنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ - روستای «بیلو» در حاشیه دریاچه زریبار مریوان به دلیل پوشش جنگلی، هر سال در آستانه فرا رسیدن فصل بهار میزبان صدها لک لک مهاجر می‌‌شود.

بر اساس گزارش تسنیم، هر سال با فرا رسیدن فصل بهار، روستاهای اطراف دریاچه زریبار به ویژه بیلو در شهر مریوان میزبان لک‌لک‌های مهاجر هستند.

جنگل‌های بلوط اطراف این روستا در نزدیکی دریاچه زریبار اصلی‌ترین محل لانه سازی لک لک‌هاست.

اهالی این روستا معتقدند، لک‌لک‌های سفید برای مردم این دیار نماد خوش‌اقبالی و صلح هستند و به همین دلیل سال‌هاست در بیشتر روستاهای اطراف دریاچه با کمک روستانشینان لانه‌سازی می‌کنند و اکنون به بخشی از فرهنگ مردم منطقه تبدیل شده است.

همزیستی با این پرنده‌های زیبا و مراقبت از آنها به فرهنگ مردم منطقه تبدیل شده است. برخی از اهالی این روستاها هر سال قبل از مهاجرت لک‌لک‌ها به این منطقه، روی مکان‌های بلند با نصب تیرهای فلزی مخصوص شرایط لازم برای درست کردن لانه را برای آنها فراهم می‌کنند.

در 15 کیلومتری شهرستان مریوان، دشت زیبای بیلو قرار گرفته است. این دشت با پوشش گیاهی دلپذیر، چشمه‌های بسیار و جنگل‌هایی که اطرافش را احاطه کرده‌اند، مقصد مورد علاقه بسیاری از مسافران است. روستای «بیلو» در کنار این دشت و کنار دریاچه زریبار جای دارد که هر ساله هزاران نفر برای دیدن این پرندگان زیبا به این روستای مرزی سفر می‌کنند.

احتمال آن وجود دارد که این پرندگان هر سال در فصل بهار از تالاب‌ها و زیستگاه‌هایی در عراق، سوریه، اردن و سواحل دریای مدیترانه به سوی کردستان می‌آیند.
 
مرکزی - عطار در ساوه دستگیر شد
چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - فرمانده انتظامی ساوه گفت: فردی که در پوشش عطاری در این شهر اقدام به فروش موادمخدر می‌کرد دستگیر و عطاری نیز مهر و موم (پلمپ) شد.

بر اساس گزارش ایرنا، سرهنگ مجتبی جمالی فرمانده انتظامی ساوه روز چهارشنبه اظهار کرد: ماموران پلیس امنیت عمومی شهرستان ساوه روز گذشته (سه‌شنبه) در تحقیقی از فعالیت یک واحد عطاری در زمینه تهیه و توزیع موادمخدر در حاشیه این شهرستان مطلع شدند.

وی افزود: ماموران پلیس امنیت عمومی شهرستان پس از اطمینان از صحت و سقم موضوع و با هماهنگی مقام قضایی از واحد صنفی مورد نظر بازرسی و از آن مقادیری تریاک، یک‌هزار و ۸۸۰ عدد قرص و ۲ دستگاه ترازوی دیجیتال مخصوص توزین موادمخدر کشف شد.

این مقام انتظامی با اشاره به اینکه واحد متخلف پلمپ و یک نفر متهم در این رابطه دستگیر و با تشکیل پرونده قضایی راهی دادسرا شد، افزود: شهروندان در صورت مشاهده هرگونه فعالیت مشکوک به ویژه در زمینه توزیع هر نوع موادمخدر، موضوع را بلافاصله به مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ اطلاع دهند.


هرمزگان - خانه عود در قشم ساخته می‌شود
سه شنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم گفت: خانه عود با هدف تثبیت برگزاری جشنواره‌های ملی و بین‌المللی و همچنین کمک به ارتقای سطح علمی هنرمندان این ساز، در قشم ساخته می‌شود.

بر اساس گزارش فارس، ادریس راموز معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد قشم در نشست با خبرنگاران جزیره و در آستانه برگزاری نخستین‌ جشنواره ملی عودنوازی، اظهار کرد: سیاست سازمان منطقه آزاد قشم در رابطه با هنر و هنرمندان، حفظ و حمایت از میراث ملموس و ناملموس در این‌ منطقه مستعد است.

وی با اعلام اینکه در این جزیره هنرمندان عودنواز زیادی حضور دارند، افزود: این جشنواره سال آینده در سطح بین‌المللی با حضور نمایندگانی از کشورهای عربی و آفریقایی در قشم برگزار خواهد شد.

به گفته معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان‌ منطقه آزاد قشم، سال گذشته موفق به ثبت جهانی ساز عود در سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) شدیم و امیدواریم با ساخت خانه عود و ادامه برگزاری جشنوار‌های ملی و بین‌المللی در این جزیره، نام قشم بیش از گذشته در نقاط مختلف جهان بدرخشد.

وی با اشاره به اینکه ساز عود از ایران به کشورهای عربی و آفریقایی منتقل شده است، ادامه داد: با داشتن میراثی با ارزش و زبان هنر می‌توانیم در ارتباطات میان فرهنگی در منطقه و فرامنطقه‌ای نسبت به معرفی فرهنگ اصیل کشورمان اقدام کنیم.

https://jahannews.com/vdceew8vvjh8fvi.b9bj.html
jahannews.com/vdceew8vvjh8fvi.b9bj.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *