يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۲
۱۴
در حاشیه یک موضع گیری ناپخته؛

گروه‌های تازه تاسیس سیاسی می‌توانند با پختگی عمل کنند/ چه کسانی در مجلس آینده تصمیم‌گیر هستند؟

چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۲۵
کد مطلب: 862262
جریان انقلاب رویه وحدت و ائتلاف دارد و اینکه برخی جریان های سیاسی با تفکرات خاصی به رقابت درون جناحی فکر می کنند و یا سعی دارند وزن سیاسی خود را بسنجند برای رقیب سیاسی و سنتی یک امتیاز محسوب می شود.
گروه‌های تازه تاسیس سیاسی می‌توانند با پختگی عمل کنند/ چه کسانی در مجلس آینده تصمیم‌گیر هستند؟
گروه سیاسی جهان نيوز: جریان‌های سیاسی مختلف در آستانه برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی آرایش انتخاباتی به خود گرفته‌اند. جریان اصلاحات وضعیت نسبتا نامشخصی در تهران اما مشخصی در استان‌های مختلف دارد. درواقع این جریان در استان‌های مختلف کاندیداهای اصلاح طلب را به خود جذب کرده است و در تهران نیز به نظر می رسد با محوریت حزب کارگزاران سازندگی لیستی را ارائه کند؛ چراکه فعلا آنچه مشخص است کارگزارانی ها از جمله احزاب و گروه های اصلاح طلبی هستند که همواره بر حضور در انتخابات تاکید می کنند.

از سوی دیگر نیز در جریان اصولگرایی نیز تکلیف مشخص است. این جریان که حضور در انتخابات را به عنوان یک اصل اساسی دموکراسی در سرلوحه کار خود قرار داده است، با وحدت نظر و ارائه لیستی واحد قرار است در انتخابات مجلس شورای اسلامی شرکت کند که ذیل شورای ائتلاف نیروهای انقلاب تعریف می‌شود.

تجربه مجلس فعلی نیز نشان می‌دهد که ائتلاف و وحدت گروه‌ها و احزاب مختلف انقلابی باعث ایجاد نتیجه مثبت در کشور می‌شود؛ چه اینکه گروه‌های مختلف اصولگرایی در این لیست بر اساس وزن خود قرار گرفتند و بر اساس همین اوزان بود که نمایندگانی از گروه‌های مختلف انقلابی در مجلس حضور یافتند. جالب اینجاست که بسیاری از گروه‌های سیاسی که پیشترها شاید عقیده داشتند که در این حوزه خود لیست دهند، نیز بعد از تجربه‌های متعدد از جمله چهار سال گذشته به این نتیجه رسیدند که ائتلاف فواید بسیاری برای کشور دارد.

«صادق محصولی» دبیر کل جبهه پایداری نیز در این حوزه بر وحدت تاکید کرده است. این گروه سیاسی در آخرین کنش سیاسی خود در انتخابات با لیست مشترک شورای ائتلاف نیروهای انقلاب حضور پیدا کرد که به واسطه پیروزی کامل این لیست انتخاباتی نمایندگان این جبهه نیز در مجلس حضور پیدا کردند.

دبیرکل جبهه پایداری در این زمینه مطرح می‌کند: « گرایش کلی و استراتژی کلی‌مان با حفظ اصول، به سمت وحدت است مگر اینکه مجبور بشویم به خاطر حفظ اصول لیست مستقل بدهیم.»

اخیرا تشکل جدیدی با نام شریان که خود را در دل جریان انقلابی تعریف می‌کند بوجود آمده است که هنوز از این جریان سربرنداشته موضوعات غیراصولی را تعریف می کند که ممکن است اینطور یک طرفه رفتن باعث ایجاد آسیب هایی هم شود.

در همین رابطه، در روزهای اخیر «فاطمه سادات حمیدیان»، سخنگوی شریان در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفته است: «اولین راهبرد شریان، رقابت انتخاباتی در درون جبهه انقلاب و نه با جریان اپوزیسیون غرب‌گرا است»!

شریان که تشکلی تازه ساخته شده و جدید و ترکیبی از برخی نزدیکان «مهرداد بذرپاش» وزیر راه و شهرسازی در دیوان محاسبات و برخی دیگر از چهره‌هاست، سال گذشته اعلام موجودیت کرده است. به نظر می‌رسد در این حوزه اولین موضوعی که باید رعایت کند قواعد و اصول سیاسی حاکم بر جریانی است که در آن بوجود آمده است. قطعا یک گروه تازه تاسیس آنچنان که باید نه پایگاه مردمی دارد و نه می‌تواند جریان ساز باشد اما اینکه برای حضور در یک جریانی موضوعاتی چون رقابت درون جناحی مطرح شود، به زعم بسیاری از کارشناسان تلاش برای جا انداختن بدون ضابطه خود و با ایجاد آنارشی و جنجال خبری است که به نظر نمی رسد با توجه به روح حاکم بر جریان انقلابی و اصول آن چندان مورد توجه قرار بگیرد و همچنین بتواند با این شرایط برای خود جایی باز کند.

این درحالی است که نگاه اصلی در این جریان خدمت رسانی و همچنین حفظ ارزش‌هاست و پیشتر گروه‌هایی بوده‌اند که با بی قاعدگی حرکت کردند اما تجربه نشان داد که با اصول و همراهی گروه‌های انقلابی به نتایج بهتری و اصولی و انقلابی تری دست می یابند.

جبهه انقلابی بویژه در چند سال اخیر با تجربه سیاسی که کسب کرده است، به طور عقلانی تری قدم بر می‌دارد و نگاه عقلانی این است که درفضایی که ضدانقلاب به هر وسیله‌ای برای بهم ریختن جریان عادی و رو به پیشرفت کشور عمل می‌کند، با یک لیست واحد و با ائتلاف برای ورود به مجلس گام برداشته شود و اختلافات سلائق سیاسی را برای شرایط دیگری بگذارند. این وحدت نظر به خوبی در جریان اصولگرایی دیده می‌شود و همه می‌دانند تشتت آرا در زمان انتخابات کارساز نیست و اختلافاتی بوجود می آورد.

موضوع دیگری که وجود دارد مساله اثرگذاری و نفوذ گروه های مختلف در جریان انقلاب است که به تعبیر بهتر وزن سیاسی آنان را مشخص می‌کند. گروه‌های سیاسی مختلف در این حوزه اوزانی دارند که بر اساس آن مردم نیز انتظار دارند لیستی که ارائه می شود هم جامع بوده و سلائق مختلف در آن وجود داشته باشد و هم وزن های سیاسی افراد و گروه‌ها در آن حفظ شود و بنابراین با بی قاعدگی در این حوزه نیز نمی توان لیست داد. از سوی دیگر همین وزن سیاسی نیز در جریان انتخابات اثرگذار است و مردم به جریان‌ها و گروه‌های گذشته بیشتر اعتماد دارند و آنان را به عنوان سنگ زیرین آسیاب در فضای سیاسی کشور شناخته و امتحان کرده اند.

نکته اثرگذار دیگری که بسیار مهم است همگرایی برای ائتلاف در دقایق اولیه است. اینکه برخی از گروه‌های سیاسی با سنجش جامعه و اقبال عمومی نسبت به خود وقتی دیدند که آنچنان که باید نمی‌توانند در فضای سیاسی انتخابات که  گروه‌ها و جریان های مختلف در آن حضور دارند شرکت کنند و نتیجه بگیرند و به این نتیجه برسند که باید وحدت و ائتلاف کنند و در دقیقه نود به همگرایی برسند، این هم به خود آنان آسیب می زند و هم باعث ایجاد آسیبی به فضای جریان انقلاب می‌شود. بنابراین تصمیم برای وحدت و همگرایی باید قدرتمندانه و اولیه باشد؛ چراکه سازوکار وحدت و ائتلاف نیز به نوبه خود وقت گیر است و نباید زمان در این حوزه هدر برود و نمی توان در روزهای آخر لیست را بهم ریخت.

به هر حال جریان انقلاب رویه وحدت و ائتلاف دارد و اینکه برخی جریان های سیاسی با تفکرات خاصی به رقابت درون جناحی فکر می کنند و یا سعی دارند وزن سیاسی خود را بسنجند برای رقیب سیاسی و سنتی یک امتیاز محسوب می شود و آنرا با وجود اینکه این گروه ها تازه تاسیس هستند به تشتت میان جریان انقلاب تعبیر و در این زمینه فضاسازی رسانه‌ای می‌کنند. بنابراین به جای اینگونه مانورهای سیاسی بی نتیجه باید این گروه ها خود را در سازوکار ائتلاف جریان انقلابی تعریف کنند و مقید به اصول سیاسی باشند که می تواند فضا را از رقیب بگیرد. چه اینکه انتخابات یک رقابت اولیه برای تصمیمات محوری مجلس است؛ چراکه تصمیمات خاص مجلس همچنان با حضور 290 نماینده گرفته می‌شود و در این حوزه تصمیم گیری جمعی و جریانی است و مثلا با 30 نماینده هم نمی توان چندان تصمیم خاصی در مجلس گرفت و تصمیمات باید ائتلافی و جریانی باشد.
https://jahannews.com/vdcd9x0jxyt09x6.2a2y.html
jahannews.com/vdcd9x0jxyt09x6.2a2y.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
اقای بذرپاش خوب داره کار میکنه
بهش بگین با این سیاسی بازی خودشو تو حاشیه نبره
رئیسی هم زیر سوال نبره
Iran, Islamic Republic of
نباید با ایجاد اختلاف در جریان انقلاب؛ راه شهدا را نادیده گرفت.
صراط مستقیم یکی است.
Iran, Islamic Republic of
جمعیت رو نیگا کن
اخه این وزن سیاسی دارن
همایش پایداری رو دیدی؟؟؟
رضایی
Iran, Islamic Republic of
پس ائتلاف رو ندیدی با 4 هزار نفر

سری پیش هم اگه به پایداری راه نمیدادن الان هیچ کدومشون تو مجلس نبودن
مردم بهلیست قالیباف رای دادن نه اقا تهرانی و ...
سعید
Iran, Islamic Republic of
مردم که رای نمیدن مگر اینکه خاتمی بگه
حال دلتونو خوش کنید
حسینی
Iran, Islamic Republic of
توهم زدی؟ خود اصلاح طلبا میگن باید بازنشسته بشه
دیگه اثر نداره... تو ایران نیستی ظاهرا

تو روزنامه هاشون رسما نقدش میکنن
امید
Iran, Islamic Republic of
مردم هر چی خاتمی بگه بر عکس عمل می کنند.
Iran, Islamic Republic of
نویسنده محترم این متن لطفا مواضع آقای مجتبی توانگر از لیست شورای ائتلاف را بررسی و نسبت آن با انقلابی بودن رو بفرمایند. متاسفاته مواضع بعضی افراد این شورا از اصلاح طلبان غرب زده تر است
Iran, Islamic Republic of
از تهران نبویان قالیباف شریعتی خضریان خوب بودن
دمشون گرم
Iran, Islamic Republic of
نه عزیزم
پس پیرهادی و تالارپشتی و روح الامینی و میرسلیم چی؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
الان جهان نیوز یعنی داره شریان رو میزنه؟؟؟
غیر بذرپاش و رساییمعروفشون کیه؟
محمد
Iran, Islamic Republic of
مردم دیگه لیستی رای نمیدن
چه اصلاح طلب چه اصولگرا
Iran, Islamic Republic of
"تجربه مجلس فعلی نیز نشان می‌دهد که ائتلاف و وحدت گروه‌ها و احزاب مختلف انقلابی باعث ایجاد نتیجه مثبت در کشور می‌شود"..