دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰
۲
لزوم تلمذ از زاکربرگ و آمریکایی‌ها؛

درباره تمهیدات مجازی آمریکایی‌ها برای برگزاری انتخابات/ ای کاش مسئولان فضای مجازی ایران، آمریکایی فکر کنند!

دوشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۱۲
کد مطلب: 743963
اگر کسی بگوید که فضای اینترنت و شبکه های اجتماعی صرفاً وسیله ای برای ارتباط مردم است، قطعاً چندین دهه از دنیا عقب مانده است!
درباره تمهیدات مجازی آمریکایی‌ها برای برگزاری انتخابات/ ای کاش مسئولان فضای مجازی ایران، آمریکایی فکر کنند!
گروه سیاسی جهان نيوز، رضا صفری: اخیراً برخی منابع خبری به نقل از روزنامه واشنگتن پست خبر دادند که وزارت امنیت داخلی آمریکا برای جلوگیری از مداخله کشورهای خارجی در روند انتخاباتی 2020، «اتاق جنگ مجازی» تشکیل می‌دهد.

همچنین چند ماه قبل، ایندیپندنت گزارش داد که زاکربرگ در اولین مصاحبه تلویزیونی خود در پنج سال اخیر، به شبکه بی بی سی گفت که از سال 2016 میلادی، او و شرکتش «تجربه زیادی در باره چگونگی کارکرد سیاست در دنیای مجازی کسب کرده‌اند» و فیس‌بوک با دولت‌های مختلف در سراسر جهان همکاری کرده تا در مقابل یورش مداخله‌جویانه پیش رو از هم اکنون تا ماه نوامبر آماده شود.
 
او گفت: «یکی از بخش‌هایی که ما در سال 2016 از آن عقب ماندیم و حالا در آن پیشرفت‌های زیادی کرده‌ایم، شناسایی و مبارزه با کارزارهای اطلاعاتی هماهنگ شده‌ای‌ است که از سوی بازیگران مختلف در سراسر جهان برنامه‌ریزی می‌شود».

اسپوتنیک نیز در ماه سپتامبر خبر داد که مالک فیسبوک گفته است که این شبکه اجتماعی پست هایی را هدف قرار می دهد که هدف آنها "سلب نتایج قانونی از انتخابات" است. پست های نامزدهایی که قبل از ظاهر شدن نتایج رسمی رأی گیری پیروزی خود را اعلام می کنند نیز با علامت خاصی مشخص می شود.

در سوم سپتامبر، زاکربرگ اعلام کرد که فیسبوک یک سری اقدامات " برای محافظت از دموکراسی" در ایالات متحده را انجام خواهد داد. یک هفته قبل از انتخابات، شبکه اجتماعی ارسال تبلیغات سیاسی را متوقف می کند، تعداد چت‌ها را در مسنجر که یک پیام را بارها ارسال می کنند برای جلوگیری از انتشار اطلاعات جعلی، محدود می کند و همچنین پست هایی را که به دلیل خطر همه‌گیری کووید – 19 خواستار خودداری از رای دادن هستند، حذف می کند.

بیشتر بخوانید:
ماجرای «زاکربرگ» و چند حساب کاربری/ کاش مسئولان کمی غربی فکر کنند!
وزیر جمهوری اسلامی: دسترسی ایرانی‌ها به توئیتر ضامن امنیت ملی است!

 
اما سؤال اینجاست که این همه تهدید که از سوی زاکربرگ و آمریکایی ها ذکر می شود، آیا برای جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورها وجود ندارد؟

اول اینکه باید توجه کنیم که این سخنان و اقدامات از سوی کسانی است که خود بنیانگذار شبکه های اجتماعی هستند و صفر تا صد مدیریت شبکه های اجتماعی نظیر فیسبوک، اینستاگرام و ... دست خودشان است. اما به دلیل آنکه خود از ماهیت و پشت پرده ها خبر دارند و می دانند که این ظرفیت وجود دارد که حتی از ابزار خودشان علیه خودشان استفاده شود، به همین دلیل از حاکمیتی که بر فضای سایبری دارند نهایت استفاده را می کنند تا به کشورشان ضربه وارد نشود.

البته مسدود کردن حساب های کاربری که علیه آمریکایی ها و صهیونیست ها فعالیت می کنند و همچنین جلوگیری از انتشار مطالب جبهه مقاومت در بزنگاه ها، جزو برنامه های ثابت شبکه های اجتماعی خارجی بوده است. ظاهراً این بار قضیه بسیار فرق کرده است و صاحبان آنها به فراتر از این موضوعات فکر کرده اند.

اما همین تهدیداتی که آنها تصور می کنند به مراتب برای سایر کشورها از جمله ایران نیز وجود دارد. تجربه نیز نشان داده که فیسبوک که مالک اینستاگرام و واتس اپ نیز است، در سایر کشورها خود آتش بیار معرکه بوده است. البته این تهدیدات مختص به زمان انتخابات هم نیست و همه حوزه های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی و ... در تمام روزهای سال متأثر از فضای سایبری نیز هستند. اما در این میان باید بپرسیم که چه تدبیری برای عرصه مدیریتی و حاکمیتی کشور در فضای مجازی اندیشیده شده است؟

در هر صورت باید به وزیر ارتباطات و همچنین برخی از اعضای شورای عالی فضای مجازی پیشنهاد کنیم که کمی پای درس زاکربرگ ها و آمریکایی ها بنشینند.

نکته پایانی اینکه با مشاهده این اقدامات، اگر کسی بگوید که فضای اینترنت و شبکه های اجتماعی صرفاً وسیله ای برای ارتباط مردم است، قطعاً چندین دهه از دنیا عقب مانده است!

 ما نمی گوییم که باید مثل آمریکایی ها باشیم، اما ظاهراً عده ای هنوز از الفبای فضای مجازی هم بی خبرند و گمان می کنند که با چند توییت و پست گذاشتن دارند سقف آسمان را سوراخ می کنند!
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
انگار آزادی بیان واقعی را فقط ما در جهان پیاده کردیم.
هر کشور خارجی دلش بخواهد دخالت می کند.
United States
از قیاسش خنده آمد خلق را.!!