پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
 
۰
۱۵
فضای سیاست زده حاکم بر تهران؛

شورا و شهرداری در اختیار اصلاح طلبان برای محرم چه کرده است؟/ پایتخت حال و هوای محرم دارد؟ +تصاویر

شنبه ۱ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۲۲
کد مطلب: 737616
شورای شهر تهران اهتمام ویژه ای برای تغییر نام سیاسی معابر و خیابان های شهر تهران دارد اما کم توجهی معناداری را به مناسبت های مذهبی و انقلابی از سوی شهرداری و شورای شهر اصلاح طلب به وضوح مشاهده می کنیم.
شورا و شهرداری در اختیار اصلاح طلبان برای محرم چه کرده است؟/ پایتخت حال و هوای محرم دارد؟ +تصاویر
گروه سیاسی جهان نيوز: فضای معنوی شهر تهران چقدر با وجود بیماری کرونا به سمت برگزاری مراسم عزاداری محرم رفته است؟ متولی اصلی عزاداری سید الشهدا مردم هستند. مردم به صورت خودجوش همواره با نصب کتیبه و پرچم های سیاه عزاداری امام حسین (ع) فضای معنوی کوچه و شهر را به سمت برگزاری مراسمات مختلف هدایت می کنند. هر شهری بنا بر سنن و شیوه عزاداری خود مهیای برگزاری مراسمات مختلف می شود. از تشت گذاری در شهر اردبیل تا نخل گردانی و تعزیه گردانی در شهر یزد مردم هر یک از شهرهای مختلف کشورمان ارادت  قلبی خود را با  شیوه خاصی به امام حسین(ع) و یاران باوفای ایشان ابراز می کنند.
 

اما محدوده شهری فقط به تلاش مردم برای برگزاری آیین عزاداری سید و سالار شهیدان منحصر نمی شود و ارگان ها و سازمان های مختلف خصوصا شهرداری ها در این زمینه بایستی بسیاری از محدوده های شهری و تبلیغاتی که در دست دارند در این حوزه فعال کنند.

در همین زمینه اما مشاهدات میدانی خبرنگار جهان نيوز و همچنین اخباری که مخاطبان و کاربران شبکه های اجتماعی بیان می کنند حاکی از این است که در برخی از مناطق تهران نسبت به این موضوع قصور شده است. قصور در این زمینه تا جایی که حتی کالبدی شهری که پیشتر در حوزه مناسبت های مذهبی اعیاد و ولادت ها بوده است هنوز برداشته نشده تا چه برسد به موضوع عزاداری برای سید و سالار شهیدان.
 
آنچه امروز در شهر تهران دیده می شود یا ایجاد فضای ضعیفی از عزاداری یا متاسفانه  بی اعتنایی معناداری نسبت به این امر است. متاسفانه هر ساله و با هر مناسبت مذهبی و انقلابی دغدغه مندان نسبت به عدم توجه مجموعه فرهنگی شهرداری تهران به این موضوعات گلایه مند هستند اما بازهم با انتقادات این روند ضعیف در توجه به مناسبت های مذهبی و انقلابی ادامه پیدا می کند. این درحالی است که امسال و باتوجه به شیوع ویروس کرونا و عدم راه اندازی برخی تکایا، انتظار از مجموعه شهرداری برای فضاسازی حسینی پایتخت دو چندان بوده است.


در همین رابطه، موضوع دیگری نیز در حوزه مذهبی رخ داده که حتی صدای اعضای شورای شهر تهران را هم در آورده است. حذف کلمه اسلامی از نام میدان جمهوری یکی از همین قصورهاست. از سوی دیگر پیشتر شاهد حذف پیشوند شهید از نام شهدایی که نام خیابان ها مزین به نام آنها شده است، اقدام انحرافی دیگری را شاهد بودیم که در این حوزه پیمانکار مقصر جلوه داده شد.


متاسفانه بعد از اینکه اتفاقات عجیب اینچنینی رخ می دهد مسئولان ذی ربط که احساس نگرانی اجتماعی را می بینند و فشار انتقادات را حس می کنند در حالت منجی پای به میدان می گذارند و مدیریت پایین تر را مسبب این نقیصه ها معرفی می کنند و قول پیگیری این موارد را به افکارعمومی می دهند. منتها این شیوه مدیریتی برای برون سپاری مسئولیت ناقض وظیفه و قصور مدیریتی این مدیران نمی شود. اینکه چطور شده است که مجموعه پایین دستی و پیمانکار مربوطه این مسائل مهم و اساسی را رعایت نکرده و بدون فیلتر و نظارت لازم دست به این اشتباهات فاحش زده‌اند، خود نشان دهنده نقص آشکار مدیریتی است که با انداختن تقصیر به گردن مجموعه پایین دستی حل و فصل نمی شود.
 

جالب اینجاست که شورای شهر تماما اصلاح طلب و شهرداری که رئیس آن را این شورا تعیین کرده است، در مسیری غیر از مسائل انقلابی و مذهبی دغدغه های خود را برای تغییر نام و اسامی معابر و خیابان های تهران به شدت نشان داده است. استفاده از نام هنرمندان، بازیگران و روشنفکران و توجه به این قشر و فضای سیاسی جالبی چون اهتمام برای اینکه نام یکی از خیابان های تهران را به نام مصدق و بازرگان تغییر دهند، به طور یکطرفه آنچنان احساس می شود که بسیار قابل توجه است. 

اما اینکه در حوزه مسائل مذهبی و انقلابی قصور صورت می گیرد نشان دهنده این ماجراست که عدم توجه کافی در مسائل اصلی انقلاب اسلامی صورت نمی گیرد و این قصور به نوعی بعد ازمدتی معنی دار است که اعضای شورای شهر تهران و همچنین شهردار تهران باید نسبت به آن به افکارعمومی پاسخ بدهند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مرتضی
Iran, Islamic Republic of
به نظر من هم ، سیاهی ها اصلا در شان محرم نیست
خیلی کم است
مردم خودتون دست به کار بشید ، هر کس لااقل یک پرچم در خونش بزنه
Iran, Islamic Republic of
حذف اسلام از اسامی تا شعایر!؟
هرشخصی یه وظیفه وهرنهادی واداره ای وظیفه خودشوداره....
علی
Iran, Islamic Republic of
....
بی تدبیری
Iran, Islamic Republic of
در شرایطی که کمبود برق داریم و ایام عزاداری محرم است چراغانی را جمع نکرده اند که هیچ خاموش هم نکرده اند !
Iran, Islamic Republic of
مقصر بالا رفتن آمار زیاد شدن ابتلا به کرونا و تعداد بالای تلفات کرونا از مردم و کادر درمانی فداکارمان هم ، همین. تصمیمات غلط.
Iran, Islamic Republic of
من دل خوشی از این نحوه مدیریت ندارم اما انصاف داشته باش خوب چکار کنه اصلا گفته چرا جاده های شمال رو نمیگی یا بازارها رو و.... که ر از جمعیت هست خوب نرو نگیر عده ای میخوان عادی زندگیشون رو بکنن و یک کادر درمانی هم همراهشون باشه و تا حال و هولشون تموم شد و کرونا گرفتن بدادشون برسن کمی انصاف هم خوبه
Iran, Islamic Republic of
.از شنیدن خبر حذف عنوان شهید از کوچه ها،حذف قید اسلامی از نام میدان جمهوری اسلامی خوشحال نمی شوم.از انجام این کارها بدست مدعیان اصلاح و امکان انتقاد از انها نیز خشنود نیستم.چه کنیم که مدعیان اصلاح و اعتدال در این امور بدسابقه اند و احتمال تعمدی بودن اینگونه اقدامات بسیار زیاد است.
Iran, Islamic Republic of
صدا سیما هم همواره در سالهای گذشته تمام سخنرانی های دهه محرم و ماه رمضان را به بهانه اینکه اکثر مردم شبها هیئت هستند از صبح زود تا بعد از ظهر پخش میکرده و طبیعتا خیلی از مردم نمیتوانند در این بازه زمانی تلویزیون تماشا کنند.
Iran, Islamic Republic of
تقسیم بندی احزاب در حوزه عمل، به اصلاح طلب و اصولگرا بسیار تمسخرآمیز است؛اما در صورت تقسیم بندی،اصلاح طلبان معاصر مایه بدبختی تاریخ ایران هستند.
Iran, Islamic Republic of
فقط باید پاک و صادقانه به مردم خدمت کرد ... معنی اصولگرا و اصلاح طلب چیست ؟!
شکر خدا سال اخرشونه
محسن
United Kingdom
از دولت...اصلاح طلبی که رهبری دائم به وی تذکر میدهد چه انتظاری دارید .....
Iran, Islamic Republic of
کم کاری در ایجاد فضای محرم در سطح شهر بسیار مشهود است .
Iran, Islamic Republic of
"ما ملت امام حسینیم"
هنوز هم دیر نشده ،
لطفا کسی در اقامه عزای حسینی کم نگذارد.
هرچه سریعتر فضای پایتخت را حسینی کنید.