سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۳
۳۰
مدیران آموزش و پرورش در کجا سیر می‌کنند؟

راه باز و جاده دراز؛ پول بیشتر، آموزش خوب‌تر و محیط بهتر!/ مدارس خاص و لاکچری چه بلایی بر سر سیستم آموزشی می‌آورند؟/ مدرسه اسلامی چه صیغه‌ای است؟

شنبه ۱۴ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۲۷
کد مطلب: 732647
آیا غیر از این است که مدرسه در نظام اسلامی باید محیطی آکنده از مفاهیم ناب اسلامی و محلی برای تربیت فرهنگی و اجتماعی دانش آموزان و آشنایی دقیق آنها با مبانی انقلاب اسلامی باشد؟
راه باز و جاده دراز؛ پول بیشتر، آموزش خوب‌تر و محیط بهتر!/ مدارس خاص و لاکچری چه بلایی بر سر سیستم آموزشی می‌آورند؟/ مدرسه اسلامی چه صیغه‌ای است؟
گروه جامعه جهان نيوز: این روزها شاهد رشد قارچ گونه مدارس غیر دولتی(مشهور به غیرانتفاعی!) و در سایه آن، مدارس به اصطلاح لاکچری در کشور هستیم. موضوعی که اگر به همین صورت ادامه پیدا کند، ضربات عمیق تری بر پیکر نظام آموزشی کشور خواهد زد. کار به جایی رسیده است که بعضی از خانواده ها، یکی از دلایل تک فرزندی خود را  - در کنار سایر دلایل - روانه کردن او به مدارس غیر دولتی و هزینه های بالای آموزشی می دانند! اما اگر از رقابت های ناسالمی که در این زمینه بین خانواده ها صورت گرفته – که خود معضلی دیگر است - بگذریم، باید گفت که متأسفانه نظام آموزشی کشور توسط مدارس غیر دولتی و همچنین موسسات کنکور، در حال بلعیده شدن است؛ به گونه ای که درصد قبولی و ورودی رتبه های برتر دانشگاهی در سال های اخیر، در بسیاری از موارد از مدارس غیر دولتی و مؤسسات کنکور بوده اند.

از طرفی موسسات کنکور نیز به عنوان تکمیل کننده این پازل، نقش مهمی در منحرف کردن نظام آموزشی کشور داشته اند. امروز بسیاری از دانش آموزان و والدین آنها به این نتیجه رسیده اند که اگر به مدارس غیر دولتی و مؤسسات کنکور  نروند، باید قید قبول شدن در رتبه های برتر را بزنند. البته موارد استثناء را باید از این قضیه جدا دانست، اما در هر صورت این ذهنیت برای بسیاری از دانش آموزان و والدین آنها به وجود آمده است که باید پول بیشتری بدهی تا خدمات آموزشی بیشتر و بهتری دریافت کنی. در ذیل این موضوع، سوءاستفاده مدارس غیردولتی و موسسات کنکور را  هم شاهد هستیم که با تبلیغات پرزرق و برق خود و در سایه ضعف آموزشی مدارس دولتی، کیسه ای بزرگ برای پول بی زبان مردم دوخته اند. روند فعلی یعنی اینکه اگر پول نداشته باشی و یا در منطقه ای محروم زندگی کنی، محکوم به شکست هستی! مگر آنکه معجزه ای رخ بدهد.

این در حالی است که بر اساس بند سوم اصل 3 قانون اساسی، دولت موظف است که امکانات خود را برای آموزش و پرورش و تربيت بدني رايگان براي همه، در تمام سطوح به کار گیرد.

همچنین بر اساس اصل 19 قانون اساسی، ‎‎‎‎مردم‏ ایران‏ از هر قوم‏ و قبیله‏ که‏ باشند از حقوق‏ مساوی‏ برخوردارند و رنگ‏، نژاد، زبان‏ و مانند اینها سبب‏ امتیاز نخواهد بود.

بر اساس اصل 30 قانون اساسی نیز دولت موظف است وسائل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد.
 
اما از همه اینها گذشته، حضور و یا نقش برخی مدیران قبلی و یا فعلی نظام آموزش و پرورش و یا برخی مسئولان کشور در رأس و مدیریت این مدارس، تعارض منافع بزرگی ایجاد کرده است که نظام آموزشی کشور را به گروگان گرفته است. در واقع کسانی که خود در نظام آموزشی جزو تصمیم گیران و یا سیاستگذاران محسوب می شوند، خود، صاحب نفع هستند. هر چند اخیراً شاهد قدم های مثبتی از سوی وزارت آموزش و پرورش در جهت حل این موضوع بوده ایم، اما این موضوع بسیار جای کار کردن دارد و قطعاً با مخالفت هایی  نیز روبرو خواهد شد.

نکته دیگر اینکه بعضاً شاهد رشد و تبلیغ مدارس غیر دولتی با محوریت اسلامی بودن هستیم. یعنی والدین می دانند که اگر فرزند آنها برای تحصیل به این مدارس بروند، به نوعی با فضای سالم تر، با آسیب های اجتماعی و فرهنگی کمتر و به نوعی با رویکرد مذهبی و انقلابی بیشتری رشد خواهند یافت.

ضمن اینکه این مدارس نیز هزینه های بیشتری به خانواده ها تحمیل می کنند، باید گفت که از دلایل اصلی روی آوردن برخی از والدین و دانش آموزان به این نوع مدارس، آسیب های اجتماعی و فرهنگی و آموزشی موجود در مدارس فعلی است.

در نگاه اول ممکن است که وجود این مدارس، خیلی هم خوب به نظر بیاید، اما با تأمل بیشتر درمی یابیم که اتفاقاً وجود این مدارس هم از چند جهت مشکل آفرین است.

آیا غیر از این است که مدرسه در نظام اسلامی باید محیطی آکنده از مفاهیم ناب اسلامی و محلی برای تربیت فرهنگی و اجتماعی دانش آموزان و آشنایی دقیق آنها با مبانی انقلاب اسلامی باشد؟ اگر قرار بر این باشد که این رویکرد در محیط آموزشی خصوصی وجود داشته باشد، آنگاه وظیفه وزارت آموزش و پرورش چیست؟

با ادامه همین روند خطرناک، این بار از دوش آموزش و پرورش برداشته شده و کم کم نظام آموزشی کشور، عقیم و بی فایده خواهد شد و به عبارتی دیگر، مدارس فعلی به محلی برای گذراندن وقت فرزندان تبدیل می شود. زیرا مدارس غیر دولتی به اصطلاح لاکچری، و یا حتی مذهبی  این گونه به مردم تلقین می کنند که هر کس پول بیشتری بدهد، از هر نظر خدمات آموزشی مناسبت تر و بهتری دریافت می کند. در این میان، در کنار همه آسیب هایی که ممکن است وجود داشته باشد،  آموزش و پرورش هم می تواند نفس راحتی کشیده و شانه خالی کند. اگر کسی اعتراضی دارد راه باز است و جاده دراز، پول بیشتر، آموزش بهتر!
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
هركي پول نداره بميره ديگه رعيت نون خور هم نمي خواهيم
Iran, Islamic Republic of
يك زماني رعيت بعنوان سپر انساني و فرستادن براي شل و پت شدن بدرد ميخورد امروز كه كلي دلار داريم نوكر و رعيت كيلويي چند
Iran, Islamic Republic of
.......
Iran, Islamic Republic of
طبق قانون اساسی که مردم ایران به آن رای دادند مدارس همه باید تا پایان دوره متوسطه دولتی و رایگان باشد مدارس غیر دولتی غیر قانونی است و باید جمع شوند این خواسته ما از نمایندگان مجلس است
Iran, Islamic Republic of
اگر از همان اول مدارس آقازاده‌پرور مثل علوی و نیکان و و.... بسته میشدند، بسیاری ازمشکلات فرهنگی به وجود نمیآمد.....
Iran, Islamic Republic of
الان که دیگه شده:
ز گهواره تا گور قسط بده..
Iran, Islamic Republic of
الان سرانه مدارس دولتی به قدری است که جواب هزینه آب وبرق را هم نمی دهد. ...
محمد
Iran, Islamic Republic of
مگر مدارس حالا اینطور شده اند از زمان تاسیس مدارس غیر انتفاعی که بعدا تغییر نام دادند و شدند غیر دولتی
وضع اینطور شد....
Iran, Islamic Republic of
آيا مي دانيد ايجاد مدارس غير دولتي بر مبناي تفسير غير قانوني وزير آموزش و پرورش آقاي رفسنجاني ( دكتر نجفي ) از مشاركت مردم در اداره آموزش و پرورش بوده و اساسا ايجاد اين مدارس غير قانوني است ؟!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
به عنوان يكي از مولفان كتابهاي درسي از اين مطلب شما تشكر مي‌كنم. واقعا عدالت آموزشي و مهمتر از آن عدالت تربيتي بسيار خدشه ديده و در وضعيت بحراني است.همه چيز فقط ختم به پول شده است.
Iran, Islamic Republic of
مدارس غیر دولتی باید جمع شود
Iran, Islamic Republic of
مجلس سریعا باید طرح حذف مدارس غیر دولتی را آماده کند
Iran, Islamic Republic of
ای کاش همه معلم ها مثل شما فکر می کردند.
یه معلم
Iran, Islamic Republic of
من بیش از20سال که معلم هستم، همکاران درمدارس دولتی،بسیاریشون بی خیال هستند، من ازجیب خودم وسایل آزمایشگاهی تهیه کردم، مديرنار احت شد،چون سایرمعلمین علوم حاضربه اینکارنبودندواینکونه دانش آموزان سایرکلاس ها متوجه تفاوت معلم هامی شدن وجوري بامن برخورد کردندکه ازآزمایشگاه بردن دانش آموزان احساس گناه میکردم...
Iran, Islamic Republic of
ای کاش همه معلم های ما مثل شما دلسوز بودند. اون وقت وضعیت اینطور نبودش.
Iran, Islamic Republic of
در مدارس تیزهوشان،نمونه دولتی، شاهد و به اصطلاح خاص یه سری دانش آموزانی را تربیت می کنند عموماً جدا از جامعه بیشتر طلبکار هستند..
Iran, Islamic Republic of
...
United States
.....
محمد
Iran, Islamic Republic of
بعنوان یک مدیر که در مدارس راهنمائی و دبیرستان و هنرستان توفیق خدمت داشته ام عرض می کنم :
حلقه ی مفقوده ی امروز در آموزش وپرورش مسئله ی بسیار مهم کنترل و نظارت و بازرسی است .
امر کنترل و نظارت امروز به دست کسانی سپرده شده است که محترمانه عرض کنم توان انجام آن را ندارند .
البته نوعی از عمدی بودن این مسئله را احساس میکنیم . یعنی سپردن امر نظارت و بازرسی به دست افراد ضعیف و نا کار آمد به نوعی عمدی است .
نتیجه ی آن آزادی بیشتر مسئولان آموزش و پرورش در اتخاذ راهکارهایی است که با شیوه نامه های آموزش و پروش همخوانی ندارد ....
Iran, Islamic Republic of
شما رو نمی شناسم. اما من به عنوان کسی که سالها از نزدیک با آموزش و پرورش آشناست عرض میکنم مهمترین مشکل در این سازمان، قرار دادن افراد بی لیاقت در پستهای مهم نظارتی از جمله و به خصوص در مدیریت مدارس است. به وضوح دیدم که زنان قلدر و بی ادب و بی نزاکت و بیسواد و با روحیات حقیرانه را در مناصب مدیریتی قرار داده اند که موجبات آزار و اذیت معلمان تحصیلکرده و باسواد و نجیب را فراهم کرده اند. این افراد متاسفانه باندهایی در اطراف خود دارند و هیچ شکایتی هم از آنها به جایی نمی رسد.
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه اغلب مدیران مدارسی که بنده دیده ام؛ نه بر اساس شایستگی بلکه بر اساس توان زورگویی شان به زیر دستان! یا همان قلدری! انتخاب می شوند..
Iran, Islamic Republic of
بسیار موضوع به جا و درستی است
مصلح
.....
مهدي
Iran, Islamic Republic of
از مدارس اسلامي ، جامعه تعليمات اسلامي است كه از اهداف اوليه خود دور شده و محلي براي آدم هاي پولدار و آقازاده ها شده . از آموزش و پرورش ميخواهم كنترل و نظارت روي مديريت اين نوع مدارس به لحاظ شهريه، انتخاب معلم ،امور پرورشي و ديني و اخلاقي داشته باشند . .
مهدي
Iran, Islamic Republic of
چرا نظرات بنده نصفه نيمه منتشر شد. بنده اطلاع دقيقي از وضع اين مدارس از قبل از انقلاب دارم ، حتي محصل اين مدارس بودم. متاسفانه بخش تجربه ي تلخي كه از تحصيل فرزندم در اين مدارس داشتم حذف كرديد، مردم بايد بدانند و از تجربيات هم استفاده كنند !!!
۰
Iran, Islamic Republic of
چرا باید مدارس غیر انتفاعی تعطیل بشه شما برو مدرسه های دولتی رو نگاه کن .
یعقوبی
Iran, Islamic Republic of
از نشانه های آشکار «حضور و یا نقش برخی مدیران قبلی و یا فعلی نظام آموزش و پرورش و یا برخی مسئولان کشور در رأس و مدیریت این مدارس» تصمیم گیری "سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش" در باره برگشت ناپذیر بودن شهریه مدارس غیر انتفاعی در سال پیش است .
Iran, Islamic Republic of
در ایام کرونا باید فرق این دو مدرسه را میدیدید. پسرم که دولتی بود اموزش تقریبا صفر.
معلم پسرم حتی گوشی نداشت و از همان چه که قبل از کرونا تدریس کرده بود امتحان گرفت..
Iran, Islamic Republic of
وقتی واردیک مدرسه میشوی می بینی که برروی میزمدیرمدرسه بخصوص دبیرستانها،همانندفروسگاه وبقالی چنددستگاه پوزقرارداردو نتیجه تمام صحبتهایشان به این مرسدکه فعلاکارت کشیده وحساب مدرسه شارژشودتابعد!!!!
همشهری
Iran, Islamic Republic of
تازه رسیدیم به زمانهای قدیم که تحصیل حق طبقه اشراف واعیان و لشکریان و راهبان بود!!!