سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۵
۲۲
شکست مدعیان در آزمون جهانی؛

کرونا در ایران و غرب چه کرد؟/ ده نکته پیرامون حاشیه‌های ماندگارتر از متن کرونا +تصاویر

سه شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۲۴
کد مطلب: 727431
هر چقدر هالیوود و رسانه های اجاره ای برای بزرگنمایی آمریکا و غرب در ذهن مردم ریسیده بودند، کرونا یک شبه آنها را پنبه کرد و پرده از برخی حقایق در دنیای خارج برداشت
کرونا در ایران و غرب چه کرد؟/ ده نکته پیرامون حاشیه‌های ماندگارتر از متن کرونا +تصاویر
گروه جامعه جهان نيوز، رضا صفری: کرونا هر چقدر که کوچک بود، اما باعث شد تا صحنه های بزرگی در زندگی ما ایرانی ها خلق شود. بعد از ورود کرونا به ایران، از مدافعان سلامت که در خط مقدم مبارزه بودند تا مردم عادی در پشت خط، صحنه هایی را خلق کردند که مانند آن را در تاریخ معاصر کشورمان باید در هشت سال دفاع مقدس جستجو کرد. اما چند نکته درباره اتفاقات این روزها باید گفته شود:

1. در زمانی که برخی کشورهای غربی بر سر ماسک دعوا می کنند و یکدیگر را به سرقت ماسک متهم می کنند و حتی در بعضی از کشورها بحران دستمال توالت به وجود آمده است، در ایران ما کارگاه های «جهادی» تولید ماسک و لباس های محافظتی(گان) راه افتاد. حتی داخل برخی حرم های مطهر نظیر حرم حضرت احمد بن موسی(شاهچراغ) در شیراز، یک کارگاه خیاطی راه افتاد و خدام حرم، به صورت سه شیفت، به تولید ماسک مشغول شدند. در کنار اینها اقدامات آستان قدس رضوی برای تهیه و توزیع لوازم مقابله با این ویروس هم می توان ذکر کرد.


در زمانی که غربی ها به دلیل فلسفه اجتماعی استوارشان بر مادیات، به سالمندان، افراد مریض، بی‌پول و عقب‌مانده بی‌اعتنایی کردند، در ایران جدای از کادر درمانی متعهد، بسیاری از طلاب و بسیجیان، داوطلبانه لباس جهاد به تن کرده و کادر درمانی را در این حجم مراجعات تنها نگذاشتند. ایران اجازه نداد شبه بحران کرونا باعث بی توجهی به هیچ گروهی شود و حتی هیچ فردی در انتظار یک تخت بیمارستانی بماند.
 
2. یورونیوز اروپا گزارش داده است که مقامات شهر نیویورک آمریکا به تدفین شماری از جان باختگان بر اثر ابتلا به ویروس جدید کرونا در گورهای دسته جمعی روی آورده اند. وظیفه تدفین افرادی که در گورستان جزیره هارت به خاک سپرده می شوند اغلب بر عهده زندانیان محبوس در زندان معروف جزیره رایکرز است.

این اقدام را بگذارید در کنار فعالیت های جهادی طلاب که با احترام مشغول غسل و کفن، اقامه نماز و دفن امواتی بودند که بر اثر ابتلا به کرونا جان باختند. همچنین در ایران هیچ گاه خبر از گور دسته جمعی نشد و محل های ویژه ای در قبرستان ها برای این اموات تدارک دیده شد.


از طرف دیگر، قوه قضائیه به جای استفاده ابزاری از زندانیان، حتی به بسیاری از مجرمان اجازه مرخصی داد تا در این ایام در کنار خانواده های خود باشند. از آن بالاتر اینکه رئیس قوه قضائیه، در اوایل اردیبهشت خبر داد: «با امر رهبر معظم انقلاب و اقدام بنیاد مستضعفان دهها هزارخانواده نیازمند زندانیان مورد حمایت معیشتی قرارمی گیرند. مجرمان زندانی مجازات میشوند اماخانواده های آنها بایدمشمول کمک های مومنانه قرار گیرند». پرویز فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان نیز چند روز بعد، در خصوص همین خبر گفت: «بر اساس تعامل با رئیس قوه قضائیه و سازمان امور زندان‌ها، کارت هدیه به ۳۸ هزار زندانی نیازمند با اعتبار ۲۰ میلیارد تومان از هفته گذشته توزیع شده و در حال اجراست».

3. رزمایش همدلی و مواسات ایجاد شده با کمک مردم و نیروهای جهادی و ...  با این گستردگی در سطح کشور و آن هم در شرایط کرونایی، نشان از زیرساخت های تربیتی و پرورشی است که در طول تاریخ و نسل به نسل به ما منتقل شده است. آنچه که دشمنان ما را بیش از همه می ترساند همین زیرساخت های فرهنگی و تربیتی است و آنها در این سال ها تلاش کردند تا مانع نفوذ این فرهنگ غنی اسلامی در سایر نقاط دنیا شوند.

4. به تازگی رویترز گزارش داده است که به دلیل شیوع کرونا، بانک های غذا در سراسر آمریکا تحت فشار عرضه کم مواد غذایی و صف های کیلومتری از طرف خانواده های نیازمند قرار گرفته اند. همچنین رویترز در گزارش جداگانه ای نوشت که هر روز بیش از هزار نفر در شهر ثروتمند ژنو سوییس برای گرفتن بسته های رایگان غذا صف می کشند. مردم از ساعت پنج صبح در مقابل یکی از سالن های ورزشی در یک صف کیلومتری ایستاده بودند تا 1500 بسته غذایی را دریافت کنند.


اما در ایران شاهد صحنه هایی بودیم که داوطلبان و نیروهای مردمی، به درب خانه ها مراجعه کرده و با احترام بسته های غذایی را به آنها تحویل دادند.


5. کشوری که در یک جنگ تمام عیار سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، رسانه ای و روانی و زیر بار شدیدترین فشارهای امپریالیسم جهانی قرار دارد، شاید به همین راحتی نتواند از بار ویروسی مانند کرونا با همه متن و حواشی همراه آن، کمر راست کند.

اما جالب اینجاست که اخیراً یک شرکت دانش بنیان ایرانی با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی تولید ۳ هزار دستگاه ونتیلاتور (تنفس مصنوعی) را تا پایان سال جاری در دستور کار خود قرار داده‌ است؛ جالب تر اینکه محصول این شرکت به ۴۵ کشور جهان صادر می شود.
 
محمد جواد ظریف، وزیر امورخارجه هم نیز گفته است که «ما ۴۰ هزار کیت تست پیشرفته ساخت ایران را به آلمان، ‌ترکیه و دیگران ارسال کردیم». همچنین، چند روز قبل دبیر کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا از تقاضای ۴۰ کشور دنیا برای خرید کیت‌های تشخیص کرونای کشور، خبر داد.


6. از اوایل انقلاب، به دلیل سیاست های خصمانه غرب علیه ایران، همواره ما با تحریم ها دست و پنجه نرم کرده ایم. این تحریم ها در سال های اخیر به حدی رسید که غربی ها بر روی کاغذ انتظار داشتند که ایران به زانو بیفتد و برای نیل به این هدف حتی به داروی بیماران هم رحم نکردند.

حتی در این شرایط بحرانی که موضوع زندگی میلیون ها انسان در میان است، نه تنها تحریم های خود علیه ایران را لغو و یا حتی تعلیق نکردند، بلکه به کرونای میکروسکوپی نیز برای از پا درآوردن ایران دل بستند. به گونه ای که مارک دوبوویتز، مدیر اجرایی بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها (FDD) که یک اندیشکده صهیونیستی در آمریکا به شمار می‌آید، در صفحه توییتر خود نوشت: «کرونا ویروس کاری با ایران کرده که تحریم‌های آمریکا نکرده است: متوقف کردن صادرات غیر نفتی(ایران)»
    
غافل از اینکه امروز و در اوج تحریم و فتنه های داخلی و خارجی طراحی شده، نه تنها  با قدرت در کنار یکدیگر هستیم و تا این لحظه توانسته ایم به طور نسبی بر یک بحران جهانی غلبه پیداکنیم، بلکه در این میان، بر اساس آمارها، یکی از موفق ترین کشورهای دنیا در پیشگیری و مبارزه با کرونا بوده ایم و علاوه بر آن، کمک حال کشورهای دوست و حتی دشمن خود هم شده ایم!
 
7. چند روز پیش، رهبر انقلاب با مشاهده این رزمایش بزرگ ملی فرمودند: «کاش افرادی بتوانند مانند شهید آوینی جهاد عظیم مقابله با کرونا را روایت کنند». در واقع، روایت فتح دفاع مقدس با روایت فتح کرونا در ایران مشابهت های زیادی دارد. کرونا باعث شد که یک بار دیگر ایمان، عمل خالصانه، ایثار و مجاهدت هایی از جنس دفاع مقدس را آن هم در دهه نود و در دورانی که بشر امروز به انسانیت و اخلاق پشت کرده است، نظاره گر باشیم.


8. هر چقدر هالیوود و رسانه های اجاره ای برای بزرگنمایی آمریکا و غرب در ذهن مردم ریسیده بودند، کرونا یک شبه آنها را پنبه کرد و پرده از برخی حقایق در دنیای خارج برداشت که میلیون ها دوربین و رسانه نتوانسته بودند و یا نمی خواستند اینگونه برای مردم عریان شود.

9. شاید هر کشور دیگری که جای ایران بود با ورود و شیوع کرونا در آن کشور، قحطی، گرسنگی، فتنه و ناآرامی های اجتماعی صورت می گرفت؛ اما اکنون شرایط به عکس شده و اخبار حکایت از ناآرامی ها در خود آمریکا دارند، به گونه ای که حتی زمزمه جدایی بعضی از ایالت های آن هم این روزها مطرح می شود.

10. عجیب اینجاست که مردم آمریکا برای خرید اسلحه به صف شدند! و در اینجا مردم ما برای یاری رساندن به بیماران کرونایی و نجات هموطنان از ابتلا به بیماری به خط شده اند. نیروهای جهادی و مردمی، سپاه، بسیج، ارتش، نیروی انتظامی، صاحبان مشاغل و ... هر کس به اندازه خود، قطره ای از این دریای بزرگ پرمهر و محبت به هم نوع خود بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
آره در ایران اصلا تلفات زیاد نبود!!!!
Iran, Islamic Republic of
اولاً مگه کسی ادعا کرده که آمار تلفات تو ایران پایینه- برای ما مرگ یک نفر هم زیاده - یا تلفات نبوده؟ ثانیاً درصد ابتلا به بیماری و تعداد جانباختگان و همچننین بهبودیافتگان در برابر کشورهایی که ادعاشون میشه فوق العاده هست.اون هم با شرایطی که برای ایران به وجود آوردند.
Iran, Islamic Republic of
بیشترین تعداد مبتلایان و مرگ و میر کرونا مربوط به امریکا و اروپاست و کرونا ویروس نشان داد که این کشورهای مدعی پیشرفت و تکنولوژی چقدر عقب افتاده اند.
Iran, Islamic Republic of
خدا رو شکر که بیشترش تو اروپا و آمریکا بود اما اینا چه مشکلی از ما رفع میکنه ؟.....
Iran, Islamic Republic of
برای ما فرقی نداره در امریکا یا اروپا وایران باشه همه مردم عزیزند .....
Iran, Islamic Republic of
...........
33 بر 0
Iran, Islamic Republic of
خیلی ناراحتی نه؟فکر نمی کردی غرب وضعش اون بشه و ایران هم این.
به قول شهید بهشتی ناراحت بمان و ...
جلیل
Iran, Islamic Republic of
....
مطلع
Iran, Islamic Republic of
بیشترین تعداد جان باختگان کرونا در قاره آسیا مربوط به ایران است و این بدلیل سوء مدیریت دولت است.
33 بر 0
Iran, Islamic Republic of
نه دوست عزیز.کشور های زیادی هستن که توانایی انجام آزمایش ندارن.....
راد
Iran, Islamic Republic of
اینجا ایران است مهد تمدن و نوع دوستی
حقیقت گو
Iran, Islamic Republic of
باسلام - ایران مهد دلیران و تمدن است . غربی ها بویی از تمدن نبرده اند که حالا بخواهند هم دیگر را درک کنند .
United States
کرونا باید همه ی مردم جهان را متحد کند و نه اینکه بستری برای انتقام گیری و کینه باشد.... همه ی مردم جهان مسئول هستند، از هر نوعی که باشند.
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
......
Iran, Islamic Republic of
در اينجا با كرونا كلي حال كرديم نه بر سلامت و نه بر اقتصاد هيچ تاثيري نداشت.....
Iran, Islamic Republic of
مگر كرونا هم اينجا اومد ببم جان پس كي رفت
United States
اين روزها يادأور سالهاي اغاز جنگ و صميميت مردم است.
Iran, Islamic Republic of
اینجاست که هویت تمدنی ریشه دار، تاریخی و ممتد البته در کنار مذهبی متعالی اینچنین متجلی می‌شود و تفاوت ها با شبه فرهنگ های پوچ و مادی‌گرا و ظاهری را نمایان می‌کند
Iran, Islamic Republic of
اولا برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
ثانیا معدل همت و تلاش ملت و دولت ایران بویژه در نوع دوستی و کمک به یکدیگر و دیگران در بلاها و گرفتاریها، از همه دنیا بالاتر است.
ایمان
Iran, Islamic Republic of
دوم خردادماه دلیل اصلی این اتفاقات بود. .........