چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 8 May 2024
 
۳
۷
روایت خواندنی فرمانده نیروی دریایی ارتش؛

رهبرانقلاب به ما گفتند تحقیر شدید؟! حالا اگر غیرت دارید بروید و ناوشکن بسازید/ ساخت ناوشکن با قابلیت حمل بالگرد و پرتاب موشک دستور ایشان بود

پنجشنبه ۷ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۱۸
کد مطلب: 709100
روس‌ها گفتند اجازه نمی‌دهیم هیچ شناوری را از ولگادون عبور بدهید و با شناور‌های خود در دریای خزر رزمایش انجام دهید.
رهبرانقلاب به ما گفتند تحقیر شدید؟! حالا اگر غیرت دارید بروید و ناوشکن بسازید/ ساخت ناوشکن با قابلیت حمل بالگرد و پرتاب موشک دستور ایشان بود
به گزارش جهان نيوز، هفتم آذرماه که سالروز آغاز عملیات مروارید در دفاع مقدس، که منجر به فلج گشتن نیروی دریایی عراق، و منهدم سازی کامل دو پایانه عظیم نفتی البکر و الامیه، واقع در مصب اروندرود شد را به نام نیروی دریایی ارتش نامگذاری کرده‌اند. این نیرو چندین سال قبل از سوی فرمانده معظم کل قوا نیروی راهبردی نام گرفت.

در ادامه بخشی از گفتگوی باشگاه خبرنگاران با امیر دریادار حسین خانزادی، فرمانده نیروی دریایی راهبردی را خواهید خواند:

*در خانه اگر کس هست یک حرف بس است رجوع می‌دهم. یعنی اگر یک مجموعه‌ای صاحب دارد همه باید به دستور صاحب آنجا گوش کنند که صاحب کشور ما حضرت صاحب الزمان (عج) و رهبر انقلاب هم به عنوان نائب ایشان این کشور را اداره می‌کند. تمام آنچه باعث توفیقات نیروی دریایی در این سال‌ها شده این بوده که تلاش کردیم تا مو به مو تدابیر و فرامین رهبر انقلاب را گوش کرده و به آن عمل کنیم. البته باید به آن موضوع به عنوان یک دستور و فرمان راهبردی نگاه کنیم که در نیروی دریایی این کار انجام شد. پیش از این تمام تجهیزات نیروی دریایی ارتش خارجی بود و به همین دلیل امنیت ما نیز عاریه‌ای بود و آن‌ها نیز از تمام تجهیزات ما و نحوه کارکرد آن‌ها اطلاع داشتند. از یک زمانی فرمان رهبر انقلاب به م

رهبرانقلاب گفتند تحقیر شدید؟
سال‌های قبل نیروی دریایی روسیه از ما برای انجام رزمایش دعوت کرد. این در حالی است که روسیه از این موضوع مطلع بود که ما در دریای خزر هیچ شناور رزمی نداریم. چون تا زمان انقلاب که هیچ شناوری از ایران در آنجا حضور نداشت و پس از آن به واسطه معاهداتی که با فروپاشی شوروی از بین رفت ما امکان داشتن شناور نظامی در دریای خزر را نداشتیم. در همین زمان فرمانده کل قوا فرمودند که هدف آن‌ها تحقیر شما بود پس باید به هر نحوی که شده ناوشکن‌های خود را به دریای خزر منتقل کنید.

به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا یکی از ناو‌های خود را با حرکت از سوی کانال سوئز به دریای سیاه منتقل کنیم که پیش از رسیدن به کانال سوئز، روس‌ها گفتند اجازه نمی‌دهیم هیچ شناوری را از ولگادون عبور بدهید و با شناور‌های خود در دریای خزر رزمایش انجام دهید. این مورد را به خدمت فرمانده کل قوا رساندیم و ایشان هم دستور دادند تا به هر نحو که شده یک ناوشکن را از جنوب به شمال منتقل کنیم. البته ما این موضوع را پیش از این می‌دانستیم، چون اندازه ناو‌ها به صورتی است که با هیچ سیستمی امکان جابجایی آن‌ها وجود ندارد. ایشان فرمودند اگر شده آن را به چند قسمت جداکرده و متقل کنید. البته این موضوع ممکن بود، اما به دلیل زمان کم برای انجام رزمایش این موضوع شدنی نبود. بعد از این که به ایشان اطلاع دادیم که این کار هم اجرایی نشد، به ما گفتند تحقیر شدید؟! حالا اگر غیرت دارید بروید و ناوشکن بسازید.

این کار باعث آغاز ساخت ناوشکن در دریای خزر شد. اولین حاصل این کار ساخت ناو‌های توپدار کلاس قائم بودند که هم اکنون همه  آن‌ها عملیاتی شده و بخشی از گشت‌ها و امنیت دریایی برعهده آنهاست. پس از این کار، ساخت ناو‌های موشک انداز کلاس پیکان در دهه ۸۰ آغاز شد. پیکان که در عملیات مروارید که در مقابله با دشمن بعثی غرق شده بود دوباره در دریای خزر احیاء شد. البته این کار به صورت متوالی هم در ناوگان شمال و هم در ناوگان جنوب ادامه پیداکرد. همزمان کار ساخت ناوشکن جماران در جنوب براساس تدبیر دوم رهبرانقلاب که گفته بودند ناوشکن با قابلیت حمل بالگرد و شلیک موشک بسازید به سمت ساخت این ناوشکن رفتیم. این در حالیکه بود که هیچکدام از ناوشکن‌های ما توانایی حمل بالگرد نداشت و اگر کسی ادعا کند که این ناوشکن با الگوگیری از یک ناوشکن دیگر ساخته شده؛ ادعای بی معنای داشته است. چون این ناوشکن برای این طراحی شد که بالگرد موجود ایرانی را حمل کند.  

اما در موضوع موشک‌ها نیز باید بگوییم که همه موشک‌های ما BEAM RIDER بود یعنی موشک‌های ما براساس تابیده شدن اشعه بر روی هدف شلیک می‌شد. یعنی هنگامی که موشک را شلیک می‌کردیم ممکن بود عملیات جنگال موشک را منحرف کرده و مانع به هدف خوردن آن می‌شد. امروز به سطحی از پیشرفت رسیده ایم که تمام موشک‌های که بر روی ناوشکن‌های کلاس موج نصب شده بدون استثنا از انواع HOMING و یا FIRE & FORGET است. البته باید این مطلب را بگویم که ساخت نخستین شناور‌ها بسیار سخت و زمان بر بود. به طور مثال ساخت ناوشکن قبلی در حدود ۱۲ سال طول کشید. اما ساخت دماوند ۲ فقط در دو سال انجام شد.

این سرعت در ساخت تجهیزات در ناوگان جنوب نیز جریان دارد. ناوشکن سهند سال گذشته رونمایی و الحاق شد بلافاصله ناوشکن دنا را بهمن ماه امسال به ناوگان جنوب الحاق خواهیم کرد. آنچه باعث تحقق این موضوع شد، اول توکل به خداوند و سپس هم باور کردن توانایی‌های ذهنی و هوش جوانان این سرزمین و همچنین استفاده از ظرفیت‌های صنعتی که در مراکز صنعتی و دانشگاهی کشور بود. این کار نتیجه‌ای جز خودکفائی برای ما نداشت. البته موضوع مهم دیگر این بود که دیگر نمی‌خواهیم امنیت ما توسط بیگانگان تامین شود.  

امروز پیشرفته‌ترین تجهیزات دفاعی و نظامی توسط جوانان همین سرزمین طراحی و ساخته می‌شود. ۲۶ خردادماه امسال خدمت فرمانده معظم کل قوا رسیدم و گزارشی از وضعیت نیروی دریایی خدمت ایشان ارائه کردم و ایشان درباره برخی موضوعات گفتند که خودتان بروید و آن‌ها را بسازید. چون که ما در برنامه خود داشتیم که برخی از تجهیزات را از خارج کشور تهیه کنیم و ایشان بر داخلی سازی این تجهیزات تاکید کردند.
نکته جالب این بود که خود ایشان برای این کار گرا دادند که برای هر کدام از کار‌ها به سراغ چه گروه، چه افرادی و یا حتی گروهی از جوانان از یکی از دانشگاه‌های کشور برویم. هنگامی که من با آن جوان‌ها تماس گرفتم و به دفتر من در ستاد نیروی دریایی آمدند دیدم که آن‌ها گنجینه‌ای از توانمندی هستند که ما تاکنون به آن‌ها توجهی نکرده بودیم. این در حالیست که رویکرد ما استفاده از ظرفیت‌های داخلی، اما از این ظرفیت غافل شده بودیم. در آینده نزدیک همین جوانان در نیروی دریایی اتفاقات بزرگی را رقم خواهند زد.

*اگر با افرادی که کشتی آن‌ها توسط دزدان دریایی اشغال شده صحبت کنید، آن‌ها به قدری آسیب روحی می‌بینند که تا سرحد مرگ می‌روند. حالا این فضا را تصور کنید که این اتفاقات دیگر رخ نمی‌دهد، چون که نیروی دریایی ارتش در آن مناطق حضور دارد و امنیت و آرامش را برای شناور تجاری به ارمغان می‌آورد. البته ما همواره این موضوع را به عنوان یک تعهد و تکلیف برای خود دانسته و همواره در کنار ناوگان تجاری خود هستیم.

*آمار اسکورت کشتی‌های تجاری در هر ناوگروه متفاوت است، اما نیروی دریایی ارتش به طور کلی بیش از ۶ هزار کشتی تجاری را در آب‌های آزاد به ویزه خلیج عدن اسکورت کرده ایم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
درود و سلام خدا بر مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای حفظه الله تعالی
Iran, Islamic Republic of
به خاطر اسکورت کشتی های کشورهای دیگر باید از آنها هزینه بگیرید
Iran, Islamic Republic of
وجود مبارک و پر برکت رهبر معظم انقلاب بزرگترین نعمت مادی و معنویست و مهمترین عامل وحدت و پیشرفت و امنیت میباشد.
Iran, Islamic Republic of
درود بر دلاوران ارتشی ، لطفن در اطلاع رسانی از دستاوردهاتون فعالیت بیشتری به خرج بدهید.
Mohamad
Iran, Islamic Republic of
تنها راه نجات کشور = اطاعت از رهبری
این فرمانده انقلابی نیز با اطاعت از رهبری صنعت ناوشکن کشور را تا حدود زیادی به خودکفایی رسوندن
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
دمش گرم که فقط نگاه به داخل واستفاده از نبوغ وتفکر بچه هاو دانشجویان ونخبگان ایران زمین هستش خدا را شکر که بلاخره این طرزفکر به لطف وهوشیاری رهبری به گردش وحرکت افتاده به امید خدا تا ابد ادامه داشته باشد ایران کشور صنعتی سربلند وبا امنیت وبیکاری صفر وقوی باشه