کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

علی مطهری:

با شفافیت آرا دست نمایندگان مجلس بسته می‌شود/ آرای شورای نگهبان، مجمع تشخیص و شورای عالی امنیت ملی خوب است شفاف شود!

9 مهر 1398 ساعت 10:46

با شفافیت آرای نمایندگان مجلس موافق نیستم، چون اگر نماینده‌ای رأیی در موضوع مورد اختلاف بدهد و به حوزه انتخابیه خود برود، اذیتش می‌کنند.


گروه سیاسی جهان نیوز: علی مطهری، نماینده تهران که به لطف لیست امید تواسنت وارد مجلس دهم شود، و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به تصویب یک فوریت طرح شفافیت آرای نظام تقنینی، گفت: این طرح یک طرح عکس‌العملی و جواب نمایندگان در مقابل تبلیغاتی بود که طرف مقابل راجع به شفافیت انجام می‌داد، اما به نظر من این نوع رفتار عکس‌العملی درست نیست.

او با تاکید بر اینکه شفافیت را برای نمایندگان مجلس قبول ندارد، گفت: با شفافیت آرای نمایندگان مجلس، دست نمایندگان بسته می‌شود و تحت فشار تبلیغات گروه‌های فشار قرار می‌گیرند. بنابراین رأی واقعی خود را اعلام نمی‌کنند که این موضوع به ضرر کشور است.

این نماینده مجلس توضیح داد: در مقابل کسانی که می‌گفتند رای مجلس باید شفاف باشد، نمایندگان مجلس جواب دادند باید رأی همه نهادهای تصمیم‌گیر شفاف باشد. البته در برخی از نهادها ممکن است شفافیت خوب باشد، اما شفافیت آرا برای مجلس مطلوب نیست.

بیشتر بخوانید:
یک عده دنبال ایجاد قداست بیجا برای جمهوری اسلامی هستند
فکر می کنند کسی مخالف ولی فقیه نظر داد از دین خارج شده


مطهری در پاسخِ اینکه آرای کدام نهادها باید شفاف باشد گفت: در نهادهایی آرا باید شفاف باشد که اعضای آن تحت فشار قرار نمی‌گیرند و مصون از تعرض هستند. در این شرایط اگر رأی آنها آشکار شود، ایرادی ندارد. اما با شفافیت آرای نمایندگان مجلس موافق نیستم، چون اگر نماینده‌ای رأیی در موضوع مورد اختلاف بدهد و به حوزه انتخابیه خود برود، اذیتش می‌کنند و مجبور می‌شود رأی واقعی خود را ندهد. اما در نهادهایی که این مشکل وجود ندارد آرا می‌تواند شفاف باشد.

او در پایان گفت: شورای نگهبان و مجمع تشخیص در جایگاهی هستند که تحت فشار واقع نمی‌شوند و شفافیت آرای اعضای این دو نهاد مطلوب است. شفافیت آرای شورای عالی امنیت ملی هم خوب است، البته به جز مسائل امنیتی که نباید افشا شود.

قطعا علی مطهری به آن دسته نمایندگانی که در ظاهر خود را موافق شفافیت آرا نشان داده اما در باطن مخالف هستند و برای مخفی ماندن آرا تلاش هم می کنند، ترجیح دارد؛ گرچه هر دوگروه در دسته «مخالفان شفافیت» قرار می‌گیرند. مطهری به سادگی و با یک استدلال سطحی نمایندگان مجلس را از شفافیت آرا معاف می‌کند در صورتی که نمایندگان مجلس با آرای مستقیم مردم انتخاب شده و این حق بدیهی مردم است که بدانند نمایندگانی که به نام آنها در مجلس حاضر شده و از طرف آنان رای می‌دهند، چه نظری دارند. مطهری در اظهاراتی قابل تامل این خواسته مردم را سبب فشار بر نمایندگان دانسته(!) و جالب تر آنکه پیشنهاد می دهد این شفافیت برای نهادهای نظارتی و امنیتی اجرا شود.


کد مطلب: 702711

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/702711/شفافیت-آرا-دست-نمایندگان-مجلس-بسته-می-شود-آرای-شورای-نگهبان-مجمع-تشخیص-عالی-امنیت-ملی-خوب-شفاف-شود

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com