سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۴
۳۵
پنج لایه از نامه رئیس دفتر سیاسی حماس به رهبر انقلاب اسلامی

چرا نامه اسماعیل هنیه به رهبری در چهل سال اخیر بی نظیر بود؟

چهارشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۰۶
کد مطلب: 585291
دیپلماسی مقاومت نشان داد که توانایی عجیبی برای حفظ متحدین خود در پیچیده ترین شرایط سیاسی و منطقه ای دارد. به تعبیر دیگر، این نامه دارای ابعاد بزرگتری است و آن، گزاره ای است که می گوید:"خط مقاومت خط اصیلی در منطقه است که حتی پرونده های پیچیده منطقه ای که ظاهرا تضاد منافع در آن شدید است، نیز نمی تواند بر روی آن اثر عمیق بگذارد."
چرا نامه اسماعیل هنیه به رهبری در چهل سال اخیر بی نظیر بود؟
گروه بین الملل جهان نيوز، مهدی جهان تیغی: نامه اخیر اسماعیل هنیه به رهبر معظم انقلاب بی شک یکی از بی نظیرترین نامه های- علنی شده - بعد از انقلاب در مساله فلسطین محسوب می شود که در روزهای گذشته کمتر  مورد توجه جامعه تحلیلی کشور قرار گرفت. نامه مذکور گرچه در محتوا و پیام های نهفته در آن دارای شفافیت کم سابقه ای است ولی به نظر می رسد که همچنان از عمق ابعاد راهبردی این نامه در افکار عمومی لایه برداری نشده است. این نامه اگر به درستی تحلیل بشود می توان گفت که در چهل سال اخیر پس از انقلاب اسلامی بی نظیر بوده است. در همین راستا نکات ذیل قابل تامل است:

1) بی شک نامه مذکور حاصل دیپلماسی مقاومت است. صدور این نامه و انتشار علنی آن خروجی دیپلماسی است که توانسته بر چالش ها و یا حتی تضادهای موجود در منطقه پرآشوب و بی ثبات غرب آسیا فائق بیایید . دیپلماسی مقاومت نشان داد که توانایی عجیبی برای حفظ متحدین خود در پیچیده ترین شرایط سیاسی و منطقه ای دارد. به تعبیر دیگر، این نامه دارای ابعاد بزرگتری است و آن، گزاره ای است که می گوید:"خط مقاومت خط اصیلی در منطقه است که حتی پرونده های پیچیده منطقه ای که ظاهرا تضاد منافع در آن شدید است، نیز نمی تواند بر روی آن اثر عمیق بگذارد."

2) محتوا و زمان نامه نشان می دهد که پرونده فلسطین  به یک مقطع حساس تاریخی و استراتژیکی نزدیک شده است که شفاف شدن جبهه بندی ها و مواضع کشورهای منطقه اولین اثر آن خواهد بود. بدیهی است که از دل این مقطع حساس – که به نظر می رسد فاصله زمانی چندانی با آن نداریم- دو جبهه سازش و مقاومت وارد نبرد نهایی و یا حداقل جدی ترین نبرد خود خواهند شد. این نبرد لزوما لشکرکشی و یا نظامی نیست بلکه آغاز دوره ای خواهد بود که محور سازش روی کمپ دیوید را حتی سفید خواهد کرد و جریان مقاومت یاران حقیقی خود را با خلوص بیشتری در کنار خود خواهد دید. هرچند در نگاه بدبینانه سرنوشت عملی نامه مذکور قابل پیش بینی دقیق نیست ولی حتی مهمتر از تحلیل چرایی و نیات نامه مذکور این است که این نامه بی شک نقطه عطفی در طی طریق محور مقاومت در غرب آسیا خواهد بود.

3) نامه فوق نشان می دهد که هرچه صحنه سیاسی منطقه شفاف تر می شود کلید راه حل نهایی و ریشه ای فلسطین به ایران نزدیکتر می شود. گرچه در تمام این سالها در هرصورت مساله فلسطین به نوعی به ایران ختم شده ولی اینبار شرایط به نوعی در حال شفاف شدن است که ختم مساله فلسطین به تهران، برای دوست و دشمن به یقین بیشتری تبدیل شده است. ضمن اینکه همه نوساناتی که در سالهای اخیر در منطقه اتفاق افتاده نیز نشان می دهد که مسله فلسطین برای جمهوری اسلام قلب سیاست خارجه اش بوده و هیچگاه از اولویت خارج نشده و حتی در روزهای که تصور میشد ایران و آمریکا وارد گفتگوهایی شده اند که تعدیل مواضع دوطرف یکی از خروجی های آن باشد، جمهوری اسلامی پرونده فلسطین را پیچیده تر و خاص تر دنبال کرده است. همچنانکه برای بسیاری از تحلیلگران در داخل و خارج از جهان اسلام رفتار ایران در قبال فلسطین یک امر قابل پیش بینی شده است و اصول مادی گرایانه دیپلماسی همانند هزینه – فایده کردن های محافظه کارانه در آن دخالت خاصی ندارد. پیام صبوری و تحمل ایران در برابر برخی از گروه های مقاومت، این است که آغوش ایران برای همه گروه ها و کشورهای که حاضر به دفاع از آرمان فلسطین هستند باز است و البته دقیق تر اینکه هر گروه و کشوری که اراده کمک به آرمان فلسطین را داشته باشد -حتی با کارنامه ای که قابل نقد باشد- می تواند بر روی ایران حساب کند.

4) درباره ابعاد این نامه یک مساله جانبی – البته کاملا مرتبط – مساله سوریه  و حوادث چند سال اخیر این کشور است. این نامه نشان می دهد که ایران نه تنها توانسته ابعاد نظامی پرونده مذکور را مدیریت کند بلکه تبعات دیپلماتیک – که پیچیده تر از ابعاد نظامی آن است – را نیز هوشیارانه مدیریت کرده است. این خود یک پیروزی چشمگیر در بعد سیاسی برای محور مقاومت محسوب می شود. اینکه پرونده سوریه بر خلاف پیش بینی همه تحلیلگران نه تنها محور مقاومت را تضعیف نکرده بلکه بعد چند سال به تقویت غیرمنتظره آن نیز افزوده است. زیرا علاوه بر تجریبات گرانبها نظامی که محور مقاومت کسب کرده، اینک متحدینش را نیز بی ریاتر از قبل در کنار خود می‌بیند.

5) ایران در سیاست خارجه کشور مستقلی است در تمام سالهای حساس اخیر علاوه بر دشمنان، حتی متحدترین دوستانش نیز نتوانستد مسیر استقلال جمهوری اسلامی  و یا تخطی از منافع ملی اش – همانند تحولات سوریه- را دچار خدشه ولو کوچک کنند. این مساله نیز به خاطر این است که ایران کشوری مقتدر و در عین حال صبور و دارای بالاترین حد انعطاف اصولی در مباحث دیپلماتیک است. مهم تر نیز اینکه پرونده فلسطین و نوع مواجه با حماس نشان می دهد که متولیان دیپلماسی مقاومت در جمهوری اسلامی بیش از خیلی مدعیان به درستی به استفاده از ظرفیت مباحث دیپلماتیک در عمل اعتقاد دارند.

*سردبیر جهان نيوز
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
جواب سوال تیتر:
چون رهبری رهبری بی نظیره
France
چون به بی پولی خوردن و کی بهتر از ایران ؟ یک مدت بود بخاطر عراق و سوریه و لبنان و یمن عقب مونده بودن . دیدن همه میبرن بزار اینها هم ببرن
Iran, Islamic Republic of
توصیه می کنم در کتاب های درسی سال آینده این نامه گنجانده بشه و عنوانش رو هم بذارن سمج ترین و پررو ترین گدایان عالم و خوش خیال ترین صاحب خانه ی جیب گشاد .
آخه اسی جون : تو بابا بزرگت زمبن هاشو رو فروخته و رفته تو لندن و پاریس و زوریخ ویلا و مزرعه و پیست اسکی خریده . الان کل دنیا بابت این جریان باید خسارت بدن و دو قورت و نیم تون هم باقی. اسم شما رو باید به عنوان شیردوش ترین مردم دنیا در کتاب گینس ثبت کنن. راستش خیلی از مواقع بهتون حسودیم میشه. شما که دولت خودگران تون رو اسرائیل هزینه هاشو با کیفیت عالی میده . می مونه دار و دسته غزه ای ها . که اونم تیغ آمریکا و عربستان و امارات و مصر و تونس و الجزایر و قطر و عمان و اردن رو می زنید . ایران هم که همیشه زمین خورده تون هست .
حسن
Iran, Islamic Republic of
کاش شما هم قانون اراضی مصوب سال ۱۹۲۰ توسط ساموئل حاکم بریتانیایی فلسطین بعد از فروپاشی امپراطوری عثمانی را بخوانید. کاش دلایل بسته شدن بانک عثمانی در فلسطین را در آن سال بخوانید.بعدا می توان این ادعای دروغ را باور نکرد.
این ادعای فروش زمینها دروغ صهیونیستها است.
جدا از این مباحث ، خاورمیانه شبیه هیچ یک از مناطق جهان نیست. آشوب در نظم خاورمیانه، معمای بزرگ امنیتی است که طرفین درگیر منطقه ای و فرامنطقه ای دارد. چرا آمریکا و اروپا هزاران کیلومتر دورتر در حال اقدام در منطقه اند آنوقت ایران که تماما متاثر از آشوبهای منطقه ای است دخالتی نداشته باشد.
چگونه است آمریکا مرزهای امنیت ملی اش را هزاران کیلومتر دورتر جستجو می کند ما چند صد کیلومتر نتوانیم.
چگونه است آمریکا می تواند سلاحهای مختلف به دشمنان ما بفروشد ما نمی توانیم قدرت دفاعی خود را افزایش دهیم.
درست است سیاست داخلی و خارجی هم پیوسته است ولی عقل راهبردی اجازه نمی دهد گرانی، بیکاری و معظلات اجتماعی را به سیاست خارجی و مسئله فلسطین گره زد.
اگر ما کل نظام را هم بدهیم تاثیری آنچنانی در اقتصاد ما نخواهد داشت. چون بیماری اقتصاد ما ساختاری است.
فلسطین کلید گم شده امنیت خاورمیانه و ایران است . غرب به غیر از اسراییل هژمونی دیگری را نمی خواهد.
اما در نهایت اگر کلان روندها را ارزیابی کنیم سیاست خارجی مقاومت سیاست خارجی موفقی است.کافی است کمی منصف باشیم. مسایل داخلی را باید دولتها حل کنند نه حواله به مسئله فلسطین.
مقاومت ، خالد مشعل یا هنیه و... نیست مقاومت یک واقعیت است . انشالله خواهیم دید مقاومت پیروز نهایی این آشوبها خواهد بود. ما داریم بر روی امنیت ملی خود هزینه می کنبم.
France
چون پول ایران لذت بخش هست
Romania
جهان و هموطنان عزیز جالبه که قبلتر حماس برای برقراری دوباره رابطه با سوریه هم ابراز آمادگی کرده بود اما جواب کاربران سوری درست مثل هموطنان خودمون تند بود و از دولت سوریه خواستن از حماس به هیچ عنوان حمایت نکنه و البته حقم داشتن حماس کم خیانت نکرد حماس در حق سوریه و حزب الله در یمن هم حماس شریک جرم عربستان و امارات و مصر و اردن و ائتلاف عربیه . حماس تا فرصت پیدا میکنه مسچرخه طرف عربستان و هروقت ضعیف میشه ایران و سوریه رو میخواد
امیر
Iran, Islamic Republic of
این اقای هنیه ادم درستی نیستن...
هومن
Iran, Islamic Republic of
نامه ی حماس به ایران، پس از حمایت این فرقه از وقوع جنایات در سوریه، نمایش دهنده ی آن است که این گروه، ایران را دارای مغز خر، پستان گاو و گوشت گوسفند می دانند. به نظر من هم این که ایران ترکیبی از خر و گاو و گوسفند تلقی شود، در چهل سال اخیر بی نظیر است.
حماس یک گروه فرقه گرا است.
تنها متحدان ما کسانی هستند که در بحران ها لااقل بی طرف ماندند. جهاد اسلامی فلسطین در سنی ها، حزب الله لبنان در شیعیان، جبهه ی خلق برای آزادی فلسطین در میان مسیحیان، و دولت سوریه، آن هم در حد ظرفیتش، تنها متحدان ما هستند که تاکنون حسن نیت خود را اثبات نموده اند.
ما به هیچ کس و هیچ چیز امید نداریم، تنها خدا را داریم و با فضل خودش، در مسیر ولایت قدم بر می داریم و تنها از او یاری می جوییم. اگر کسانی هم مسیر ما هستند، این مسیر ولایت، بسم الله ...
Iran, Islamic Republic of
آفرین به شما هومن جواب تیتر بالا فقط یه جمله است چون حماس الان در موقعیت شکننده بی نظیریه.
با خیانتهای هنیه و حماس به اسد و محور مقاومت و دور افتخار زدنشون با پرچم معارضان سوری که همون پرچم زمان استعمار فرانسه بر سوریه بود حماس خیانت و وقاحت و در حق سوریه و محور مقاومت تموم کرد در جنگ یمن هم از عربستان و جنایات ۱۰ کشور عربی سنی در حق یمن حمایت کرد وقتی حماس دید اوضاع به نفع اسد داره برمیگرده خواستار برقراری رابطه مجدد با دولت سوریه شد حزب باد بودن حماس همینه محمود الزهار از سران حماس هم با وقاحت چند سال پیش اعلام کرد تا زمانیکه ایران به ما کمک کنه با ایران رابطه داریم حماس از جنگ سوریه فرقی با عربستان نداره الانم التماس دعا داره وگرنه حماسم و هنیه هم مثل مرسی و اخوانیهان
سرور
Iran, Islamic Republic of
آقا یا خانم هومن اگر اردوگاه یرموک تسلیم اسد شد آن وقت شما چه می فرمایید؟ باید به خدا امید داشت اما آیا فقط امید یا شعار امید کفایت می کند و نیازی به تدبیر(البته ورژن غیر شعاری آن) و حرکت نیست؟
Iran, Islamic Republic of
چون بعد اونهمه امید به سعودی ها و خوردن سرشون به سنگ بالاخره فهمیدن که هیچ کس براشون جمهوری اسلامی ایران نمیشه
انشاالله بر سر این موضعش پایدار بمونه
به امید پیروزی و آزادی قدس شریف و مسجدالاقصی
Iran, Islamic Republic of
باز اومده پولی جدا بکنه برهپی کارش
Iran, Islamic Republic of
در در چهل سال اخیر یا در در چهل و دو سال اخیر؟
Iran, Islamic Republic of
بخاطر تو دهنی که به عربستان زد
Iran, Islamic Republic of
اگه بلد بود باید تو دهن اسراییل میزد اینا فقط بلد هستند به پول ایران و عربستان و قطر ...با نقشه قبلی حمله کنند بد بخت جوانانی که چشم به راه هستند تا اینها با پول از سفر برگردند تا یا حقوقشان رابگیرند و بعد هم برن زیر آفتاب لم بدن تا ماه بعدی برسه البته کمی هم شعار و چند تا تیر هوایی هم شلیک میکنند .اینا اگه بلد بودند تو این نزدیک به شصت سال که پدرانشان زمینهایشان را به یهودیان فروختند و با پولش در بهترین مکان های دنیا ملک و ویلا خریدن را از آنها پس میگرفتند و میزدند به زخم خود آنها فقط زورشان و کاسه گدایشان را برای ما می آورند و خدا را شکر که همیشه دست خالی برمیگردند مسولین ما هرگز دو بار از یک سوراخ گزیده نمیشوند
هومن
Iran, Islamic Republic of
خدا رحمت کند شیخ احمد یاسین و عبدالعزیز رنتیسی که با شهادت آنان به دست اسراییل کثیف و جعلی و خبیث، حماسی ها چه چهره ای از خود نشان دادند! هیچ تضمینی وجود ندارد که فردا همین حماس از تحریکات مذهبی و یا حتی تروریستی ( خای ناکرده) مانند ریگی در ایران حمایت کند، و هم زمان نامه بنویسد: "خط مقاومت خط اصیلی در منطقه است که حتی پرونده های پیچیده منطقه ای که ظاهرا تضاد منافع در آن شدید است، نیز نمی تواند بر روی آن اثر عمیق بگذارد."
این بند اتفاقا یعنی این که حماس مجوز آن را دارد از هر جنایتی حمایت کند و اسم آن را تضاد ظاهری منافعی بگذارد که اثرات عمیقی ندارد.
خدا را شکر که این ها یک گروه دست ساز خودمان هستند که هیچ مالی هم نیستند و به ما پیام "تضاد منافع" می دهند، اگر یک دولت بودند چه پیامی می دادند! شاید حتی ما را تهدید می کردند! که ایران علی رغم تضاد منافع، مجبور است از آنان حمایت کند!

به نظرم همان بهتر است که حماسی ها گدایانی باشند که بین امان و قاهره و تونس در پی اندک پولی در حرکت باشند. همان ها بهتر این ها را می شناسند که در فرودگاه دیپورتشان می کنند.

اتفاقا باید برای محور مقاومت تاسف خورد که کسانی مانند عرفات و مشعل و هنیه را در خود داشت، و از سرنوشت طبل توخالی مانند عرفات درس بگیریم و از یک نامه ی نفاق آلود، خود را ذوق زده نشان ندهیم.

"ای ابوعمار (عرفات) ! بدان که قدس ابا دارد از این که به دست غیر مومنین آزاد شود! " (امام موسی صدر، دهه ی 1970 میلادی)
Iran, Islamic Republic of
هومن ! چه عجب يه بار حرف حساب زدى ؟!!
اين بار خودمونيم بصيرتت حسابى گل كرده !!
خخخخخ
Iran, Islamic Republic of
مسیله آزادی قدس به عنوان اولویت جهان اسلام نباید هیچوقت فراموش شود. و انشاالله بزودی شاهد آزادی کل فلسطین از دست امپریالیسم و صهیونیسم باشیم
Iran, Islamic Republic of
ظاهرا برنامه دست شما است لطفا بگید بعد آزادی قدس چکار باید بکنیم .دوباره جنگی دیگر و جنگ دیگر تا کی أین جنگها باید ادامه داشته باشد .بهترین راه شکست دشمن فقط فقط قوی کردن اقتصاد است
Iran, Islamic Republic of
وقتی خاک مقدس اسلامی در دست دشمن است نمی توانی منتظر آینده نامعلوم باشی و باید برای بیرون راندن دشمن تلاش کنی و تمام توانت را چه اقتصادی سیاسی و.... راه آزاد سازی سرزمین مقدست بگذاری
Iran, Islamic Republic of
چون چک های قطری ها و سعودی ها و مصری ها برگشت خورده
مجبورن برای تیغ زدن برگردن سراغ ایران
واسه همین باید یه نامه بی نظیر بنویسن
Romania
احسن
تا کی باید منافع ۸۰ میلیون روفدای ایناکنیم
کاش دوست ودشمنمون روبهتربشناسیم
اسرائیل دشمن ماست شکی نیست
ولی این فلسطین ودیگران هم دوست مانیستن فقط دارن مارو گول می زنن وتیغ می زنن.
هومن
Iran, Islamic Republic of
برخی مسوولین تبلیغاتی ما ، دوست دارند نوستالژیک باشند و هم چنان فکر کنند که حماس، مانند حزب الله است.
نه والله، حماس چون حزب الله نیست، قطر هم مانند سوریه نیست.
Iran, Islamic Republic of
نگران چاپلوسی اینا نباش رهبری هم هوشیار و هم بیدار است
رر
Iran, Islamic Republic of
اين ها كلاه برداراني بيش نيستند اون ياسر عرفات بود كه خانه اش در پاريس بغل خانه حبيب برديبع رهبر قبلي تونس يكي از گرانترين خانه ها در پاريس است و در جنگ صدام عليه ايران بغل صدام ايستاده و اولين توپ را به ايران شليك كرد كسي حق ندارد پول نان ملت را به اين مفت خورها بدهد!؟
Iran, Islamic Republic of
محتدین نه متحدین
Iran, Islamic Republic of
میگن مومن دو بار از یک سوراخ گزیده نمی شود ولی برادران ارزشی ثابت کرده اند هزار بار هم از یک سوراخ گزیده می شوند دیگه حماس با چه زبونی بگه غیرقابل اعتماد است و فقط دنبال پول میگرده هر چند که حکایت ارزشی ها حکایت سنگ و میخه
Iran, Islamic Republic of
برند گم شن همگی الی جهنم ایران و پخمه پیدا کردند
Ireland
به نظر من به هیچ عنوان بی نظیر نبود! اینها باز به بی پولی خوردند و روی آوردند به ایران واگرنه جز خرابکاری و بدنامی سودی برای ایران نداشته اند. پولی که به طور مستقیم از ایران میگیرند یک طرف، خسارت های چندین برابر که در دادگاه های بین المللی بابت حمایت از این ها می دهیم طرف دیگر.
Ireland
اینا تا دیروز رفیق عربستان و مصر بودن، حالا امروز شدن رفیق ایران؟ مشکل براشان پیش آمده، از ترس بی پولیه!!
Iran, Islamic Republic of
اگه از سر اخلاص باشه چه ایرادی داره. ولی مطمئنا نیست. اینا وقتی به ایران نیاز دارند دم تکون میدن و اظهار اخلاص میکنند. همین خالد مشعل اینا چی شد؟ دهه هفتاد ایران در بوسنی چقد هزینه مالی و انسانی کرد الان اصلا میدونن ایران کجاست؟ سالگرد استقلالشون حتی پرچم منحوس اسرائیل برفرازه به جز پرچم ایران!!! چقد تو کشور خودمون فلسطینو یمن و سوریه و عراق و افغانستان داریم؟؟؟
فرهاد
Iran, Islamic Republic of
چون خيانتشون به سوريه جواب نداد و بي پولي مجبور ميكنه كاري بكنند با بي پولي كه نميشه حكومت كرد جنگ كرد
فریاد
Germany
پولهایی که ایشون دریافت کردن و کارهایی که هیچ وقت انجام ندادن منم بودم از بخترس رو براش مینوشتن
فردا پس فردا هم همین آدمکش بیاره مردم رو دوست دیکتاتور حال کنه
به خبرگزاری جهان
Iran, Islamic Republic of
شما فکر کردید اسماعیل هنیه کیست و اون را بزرگ کردید و تیتر چند روزه ی خبرگزاری خویش کرده اید؟چرا شأن و منزلت رهبری را همتراز این مرد مفت خور و باد محور کرده اید ؟ این حرکت ظلم به رهبری و ملت بزرگ ایران است که اون مفت خور را هم سنگ ما قرار داده اید،رهبر ما بزرگتر از این حرف هاست
امیر
Iran, Islamic Republic of
اقای هنیه بچش رو برای درمان فرستاد اسراییل بعد همین گروه حماس منافعشون ایجاب کنه به کشور ما پشت میکنن همونطور که از معارضان سوری حمایت کردند.