کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

خاتمی در بیانیه جدید خود به جای پاسخگویی طلبکار شد

آقای خاتمی کمی هم درباره نقش خود در حمایت از راهبردهای سیاست خارجه و اقتصادی دولت روحانی با مردم سخن بگویید/ چرا پشت صحنه با تمام توان از استمرار وضعیت موجود حمایت می کنید؟

26 دی 1396 ساعت 14:21

در حالیکه خاتمی چند روز قبل در مقام رئیس مجمع روحانیون مبارز آشوب ها و اعتراضات را محکوم و منتسب به ضدانقلاب کرده، در بیانیه ای جدید قصد دارد تا شکاف ذهنیتی ایجاد شده در پایگاه اجتماعی را ترمیم سازد و خود را در نقش مدعی و طلبکار نظام و حکومت قرار داده است


گروه سیاسی جهان نیوز، مجتبی غفاری: در حالیکه نیروهای امنیتی و انتظامی توانستند با تدبیر بی نظیر خود آشوب ها را مدیریت و کنترل کنند، اینک مدعیان پیدا شده اند که به جای پاسخگویی مواضع طلبکارانه می گیرند و خود را خیر نظام نشان می دهند.

به گزارش جهان نیوز، محمد خاتمی، رئیس دولت اصلاحات در بیانیه ای به موضوع حوادث اخیر ایران پرداخته و در آن به نوعی از پاسخگوی دولت و حامیانش سلب مسئولیت کرده است:« در چندین شهر کشور تظاهراتی صورت گرفت، در فضایی که کمبودها و نارسایی‌ها در عرصه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و طبیعی فراوان است و انتظارهایی که نوعاً به حق است، ولی برآوردن آنها بخشی بیرون از قدرت مسؤولان و بخش دیگر ناشی از ضعف‌های ساختاری و رفتاری و سیاست‌ها و رویکردهایی است که همه دستگاهها باید سهم خود را در قصور و تقصیر بپذیرند.»

وی در این بیانیه هیچ نامی از دولت و دولتمردان نبرده و از علت اصلی اعتراضات اقتصادی به راحتی عبور کرده و حکومت را مخاطب قرارداده و می نویسد:« حکومت باید بیش از هر بخش دیگری از جامعه ایفای مسؤولیت و نقش کند. باید از تنگناها و بحران‌ها با تدبیر گذر و مسیر حل و فصل بنیادین مسائل جامعه را هموار کرد.»

اما خاتمی در حالی در بیانیه اخیر خود توصیه های برای توجه به مطالبات مردم به دستگاه های مسئول داشته که خود از کسانی است که در بوجود آمدن شرایط موجود اقتصادی نقش مستقیم با حمایت بی چون و چرا از راهبردهای اقتصادی و سیاسی دولت داشته است. خاتمی همواره از کسانی بود که تمام قد از برجام و حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم از طریق گفتگو با کشورهای قدرتمند غربی و گره زدن به دستان دولتمردان آمریکایی حمایت کرده بود. تلخ تر آنکه، اینک که ضعف ها و ناتوانی دولت روحانی در عدم برآورده کردن مطالبات اقتصادی و معیشتی مردم و اشتباه بودن روش های این دولت برای حل مشکلات بر بسیاری روشن شده باز هم خاتمی  است که در پشت صحنه  از اصلاح طلبان خواسته از دولت روحانی و در اصل ادامه وضعیت موجود حمایت تمام عیار داشته باشند!

رئیس دولت اصلاحات در نهایت خواهان آن شده که گفتگوی ملی برای عبور از بحران در نظر گرفته شود:« باید راه گفت‌وگو و تعامل گشوده شود و عرصه بیان مطالبه‌ها و حتی اعتراض‌های قانونی باز شود و نخبگان و مردم چون گذشته نسبت به امنیت کشور و ثبات آن که شرط لازم برای توسعه پایدار و همه جانبه و تحقق آزادی و عدالت و اسقرار مردم سالاری است هوشیار باشند»

این در حالیست که بیشتر امور اجرایی کشور در دست دولت مورد حمایت اصلاح طلبان است. اصلاح طلبان در مجلس شورای اسلامی توانسته اند کرسی های بسیاری را نصیب خود کنند و در برخی از کلانشهرهای کشور نیز اعضای شورای شهر اصلاح طلب هستند و به تبع آن نیز شهردار منتخب از این جریان است.

خاتمی در حالی خود را مدعی جلوه می دهد و به نوعی دولت و اصلاح طلبان را به عنوان مطالبه گر قالب می سازد که در 5 سال گذشته بسیاری از مطالبات برخواسته از مردم به خاطر شعارها و وعده هایی بوده که حسن روحانی و اصلاح طلبان در مجلس و شوراها مطرح کرده بودند. اینک باید پس از اینهمه مدت این طیف پاسخگوی وعده ها و تحقق یا عدم عملی شدن آنها باشد، خود را به عنوان اپوزیسیون داخلی در مقابل دستگاه های دیگر قرار داده  است.

رئیس دولت اصلاحات یکی از بانیان اصلی ورود دولتمردان به پاستور است و سیاست های همین دولت بوده که در 5 سال گذشته علی رغم هیاهوهای بسیار پیرامون برجام و طرح هایی چون نظام سلامت، مشکلات و معضلات اقتصادی و اجتماعی را دامن زده است.

در یکسال گذشته حجم اعتراضات معیشتی و اقتصادی اقشار کم درآمد و کارگران بسیار بالا بوده ولی گوش شنوایی برای آنها وجود نداشت. با این حال سواستفاده ضدانقلاب از اعتراضات اخیر و تبدیل آنها به آشوب ها، فضای تنفسی را برای دولت  ایجاد کرد که خود را از مظان اتهام خارج کند و خود و حامیانش در نقش مطالبه گر و مدعی ظاهر شوند.

حجم مشکلات و مدیریت غیراصولی دولت در حوزه های اقتصادی تا به آن حد بالا  است که برخی از فعالین اصلاح طلب را نیز ناچار به اعتراف به آن کرده است. عبدالله ناصری اخیرا در گفتگویی به آن اذعان داشته وعنوان کرده : «به نظر من الان حوزه اقتصادی آقای روحانی بسیار به هم ریخته است... به نظر من آقای روحانی قدری در حوزه فراگیری و مشاوره‌پذیری حوزه اقتصادی موفق و رضایتمند عمل نکرد.»

به نظر می رسد اصلاح طلبان در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی سیاستی را پیگیری می کنند تا دامنه نارضایتی ها اقتصادی و معیشتی را به زمین دستگاه ها ونهادهایی غیر از دولت بیاندازند و با تبرئه دولت به گونه ای از مسئولیت خود نیز در بر روی کار آوردن حسن روحانی بگریزند.

اصلاح طلبان در هفته های اخیر همچنین با حجم انبوهی از انتقادات بابت سیاست کج دار و مریز خود در مقابل آشوب ها روبه رو بوده اند و احساس کردند که حجم وسیعی از اقشار خاکستری و پایگاه اجتماعی آنها ریزش داشته است.

اما در حالیکه خاتمی چند روز قبل در مقام رئیس مجمع روحانیون مبارز آشوب ها و اعتراضات را محکوم و منتسب به ضدانقلاب کرده، در بیانیه ای جدید قصد دارد تا شکاف ذهنیتی ایجاد شده در پایگاه اجتماعی را ترمیم سازد و خود را در نقش مدعی و طلبکار نظام و حکومت قرار داده است.


کد مطلب: 582681

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/582681/آقای-خاتمی-کمی-هم-درباره-نقش-خود-حمایت-راهبردهای-سیاست-خارجه-اقتصادی-دولت-روحانی-مردم-سخن-بگویید-چرا-پشت-صحنه-تمام-توان-استمرار-وضعیت-موجود-می-کنید

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com