کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

فروپاشي آرمان شهر تدبير و اميد:

روحاني از چه چيزي سخن مي گويد كه مردم آن را لمس نمي كنند!؟

11 اسفند 1395 ساعت 11:17

سخنراني هاي پر آب و تاب رئيس جمهور فضاي ديگري را به وجود آورده است. در روزهاي اخير به صورت بي سابقه اي حسن روحاني پشت تريبون همايش ها و كنگره هاي دولتي حاضر مي شود و با عصبانيت،‌ دستاوردهاي دولتش را همچون پتكي بر سر منتقدانش مي كوبد. او حتي به چينش اخبار صداو سيما در پرداختن به موضوعاتي مانند گراني گوشت و مصاحبه با قصابي ها نيز واكنش نشان مي دهد و آن را به استهزاء مي گيرد.


گروه سیاسی جهان نیوز: سخنراني هاي سلسله وار رئيس جمهور در روزهاي اخير گوياي فاصله قابل تامل ميان واقعيات و تصوراتي است كه در جامعه ساري و جاري است.

به گزارش جهان نیوز، دولت يازدهم به پايان كار خود نزديك شده و حسن روحاني قصد دارد تا براي دور دوم نيز نامزد انتخابات شود و كليد پاستور را تا سال 1400 در جيب خود نگاه دارد. بارقه هاي اميدي كه كه ستاد تبليغاتي روحاني در سال 92 براي افكار عمومي در آسمان سياسي ايران ترسيم كرده بودند، با شروع كار دولت كم فروغ شدند و حاصل آن نشد كه انتظاراتش را ايجاد كرده بودند! ولي در اين ميان مسئولان دولتي بر اين باور نيستند و بر گمانه هايي اصرار دارند كه مابه ازاي واقعيش تنها در همان اتوپياي روياگونه دولتي ها جاريست.

به نظر مي رسد با نزديك شدن به انتخابات رياست جهوري در ارديبهشت 96، از چندماه گذشته اقدامات تبليغاتي دولت مستقر به تدريج در حال اوج گرفتن است و از تقسيم قوطي هاي تن ماهي در استان هاي جنوبي گرفته تا پرداخت سود سهام عدالت در هفته هاي منتهي به انتخابات،‌ همگي با هدف دستيابي مجدد به پاستور در حال انجام است.

اما در كنار اين موارد، سخنراني هاي پر آب و تاب رئيس جمهور فضاي ديگري را به وجود آورده است. در روزهاي اخير به صورت بي سابقه اي حسن روحاني پشت تريبون همايش ها و كنگره هاي دولتي حاضر مي شود و با عصبانيت،‌ دستاوردهاي دولتش را همچون پتكي بر سر منتقدانش مي كوبد. او حتي به چينش اخبار صداو سيما در پرداختن به موضوعاتي مانند گراني گوشت و مصاحبه با قصابي ها نيز واكنش نشان مي دهد و آن را به استهزاء مي گيرد.

مستعمان اين سخنراني ها نيز تماما از مقامات و حقوق بگيران دولت هستند كه با سوت و كف از جملات قصار رئيس جمهور استقبال مي كنند و وي پس از هر نوبت كف زدن حاضران با شور و حال بيشتري به كنايه انداختن به رقباي سياسي اش،‌ ادامه مي دهد.

پنج شنبه متفاوت رئيس جمهور

روز پنج شنبه هفته گذشته، سخنراني روحاني با حواشي فراواني همراه بود و آنجاييكه وي ريزگردهاي خوزستان را به عذاب الهي نسبت داد، همچون آب سردي بود بر سر خوزستاني هايي كه انتظار راه حل داشتند! رئيس جمهور پس از هفته ها و با فشار افكار عمومي و افزايش اعتراضات خوزستاني ها به خاطر گردو غبار و قطعي آب و برق راهي اين استان شد ولي در نهايت به جاي آنكه بپذير عملكرد دولتش منتهي به افزايش گردوغبار و تبعات ناشي از آن شده، اين جملات را بر زبان راند: برای حل این مشکل یک طرح این است که حقابه‌ها را بدهیم.

حق را که ندهیم،‌ نتیجه این می‌شود. حقابه نیز جزو حقوق است، مانند حق رای که یک حق‌الناس است حقابه نیز ‌حق‌الطبیعه  و حق‌الارض و حق سرزمین است. طبیعت هم سنت خداست، آب و‌ هوا از قوانین و سنت‌های الهی هستند و اگر با طبیعت بجنگیم، طبیعت هم با ما می‌جنگد و اگر حق طبیعت را ندهیم از ما باز می‌ستاند. در برخی روایات آمده اگر معروف را زیر پا گذاشتید و منکر ترویج شد، عذاب الهی نازل می‌شود و برخی عذاب‌ها نیز همین است که ما می‌بینیم.

شرمنده مردم نيستيم!

با شروع نخستين روز كاري هفته، اين بار مردم شاهد سخنراني پر آب و تاب رئيس جمهور كشورشان بودند كه عصبانيت ناشي از سياه نمايي منتقدان نيز چاشني آن بود. وي اعلام كرد كه دولت در تحقق وعده هاي اقتصادي و معيشتي اش موفق عمل كرده و به همين خاطر شرمنده مردم نيست! : من خوشحالم خدمت ملت ایران اعلام کنم دولت نسبت به قول‌هایی که به مردم داده شرمنده نبوده است... به محض اینکه اولین هواپیمای نو وارد کشور می‌شود، نوشته‌هایی می‌نویسند که من نمی‌دانم چه ذهنیتی دارند، البته فکر می‌کنم اینها از نو شدن بدشان می‌آید...كسانی که با برجام بد هستند مثل اسرائیل و آمریکایی‌ها، می‌گویند سر طرف مقابل کلاه رفته است البته این غلط است چون از اول گفته بودیم که این قرارداد برد- برد است.

انتقاد از دولت گذشته و عصبانيت به خاطر عدم تبليغ كارهاي دولت

يك روز پس از سخنراني در جمع دستاندكاران اجرايي انتخابات، در مجمع ملي سلامت نيز به تعريف و تمجيد از عملكرد مجموعه اش پرداخت و با لحن تندتر و گاهي با استهزاء منتقدان را نواخت. وی از صدا و سیما به خاطر انتشار گزارشاتی درباره وضعیت نامساعد معیشتی انتقاد کرد.

روحانی گفت خودش دیده است در یکی از بخش‌های خبری، خبرنگار صدا و سیما سراغ یک قصابی رفته و از قصاب درباره دلایل گرانی گوشت پرسیده است:  اگر از تعامل‌مان با جهان بگوییم بعضی‌ها بدشان می‌آید، برخی فقط از تقابل خوش‌شان می‌آید. نمی‌دانم تقابل برای آنها چه چیزی دارد البته تقابل با جهان برای بعضی‌ها نان آورده است. اگر برگردم به ابتدای سال‌های 91 و 92 بعضی‌ها ناراحت می‌شوند.

چراکه آمار و ارقام خیلی مشعشع و درخشان است! اگر از آن زمان بگویی، به ما می‌گویند چرا به قبل از این دولت رفته‌اید و چه‌کار دارید به قبل از این دولت؟ آن وقتی که آن دولت بود و می‌خواستیم انتقاد کنیم، می‌گفتند انتقاد نکنید؛ چراکه دولت تضعیف می‌شود. گفتیم چشم، امروز که آن دولت رفته و می‌خواهیم انتقاد کنیم می‌گویند آن‌که رفته، آن را رها کنید، پس ما به آن زمان برنمی‌گردیم.

حرف زدن از سر سيري

روز دوشنبه هم با سخنراني رئيس جمهور عجين شد و رئيس جمهور خستگي ناپذير كشورمان،‌ با حضور در پنجاه و ششمین مجمع سالانه بانک مرکزی به ايراد سخنراني پرداخت تا بازهم از برجام و كفران اين نعمت توسط منتقدان بگويد: شما دیدید که ما یک‌مرتبه به 100 سال قبل برگشتیم، تمام تعاملات ما با دنیا از طریق بانک بود، یک‌دفعه سراغ صرافی‌ها رفتیم، برگشتیم به‌ زمان قاجار! .. يكي از آدم هاي معروف اقتصاد به من نامه داده بود كه این سیستم ارتباط بین‌المللی سوئیفت امکان ندارد برقرار شود.

شما هم مشاهده کردید که چه تبلیغاتی راه افتاد، در کشور که بانک مرکزی ناچار شد خبرنگار را به اتاق بیاورد به آنان نشان دهد تا اینها باور کنند... امروز شاهد یک ثبات در بازار هستیم، بعلاوه شروع رونق و شکستن رکود و حرکت به سمت رشد اقتصادی. .. امروز در کشور شاهد تورم تک رقمی همراه رشد اقتصادی در کشور هستیم.

این اتفاق بعد از انقلاب برای اولین بار رخ می‌دهد. اگر برجام ‏نبود، امروز بجای 2 میلیون و 200 هزار بشکه 200 هزار بشکه می‌توانستیم صادر کنیم و با این شرایط درآمد ‏کشورمان به شدت کاهش می‌یافت اما بعضی‌ها ظاهراً از سر سیری در این موضوع سخن می‌گویند و بهانه‌های این ‏عده به مانند این است که بیماری که بهبود یافته و در حال طی روند عادی زندگی خود است، می‌گویند چرا ‏نمی‌تواند در مسابقات دو شرکت کند.... دروغ گفتن مثل نوشیدن آب شور است، هیچ جناحی در طول تاریخ با دروغ گفتن ‏پیروزی به دست نیاورده است هر چقدر آب شور خورده شود، عطششان نیز بیشتر خواهد شد و  بیشتر فریاد ‏خواهند زد.‏

سخن پاياني
به نظر مي رسد مسئولان دولتي از واقعيات جامعه بي اطلاع هستند و براساس وعده هايي كه در زمان تبليغات انتخابات رياست جمهوري سال 92 و در حين مذاكرات هسته اي براي رونق و گشايش به مردم داده اند،‌ در ذهن خود جامعه اي آرماني ساخته اند و با نظاره گر شدن به آن همه چيز را گل و بلبل مي بينند. اينكه رئيس جمهور با عصبانيت در سخنراني هاي مداومش به منتقدان وضع موجود مي تازد، گوياي اين است كه واقعا گمان مي كند، مردم تورم تك رقمي، خروج از ركود و افزايش قدرت خريد را لمس مي كنند و اين رسانه ها و منتقدان دولت هستند كه سياه نمايي مي كنند!

اما بايد اذعان كرد كه حال جامعه خوب نيست، بسياري با سيلي صورت خود را سرخ نگه مي دارند و اقشار مختلف مردم با مشكلات ريز و درشت دست و پنجه نرم مي كنند. ميليون ها بيكار در كشور وجود دارند،‌كارخانه ها و كارگاه هاي بسياري تعطيل يا نيمه تعطيل اند، دهها هزار كارگر حقوق هاي معوق چندماهه دارند، حاشيه نشيني به معضل وحشتناكي در كشور تبديل شده، طلاق افزايش يافته،‌ فقر از در و ديوار برخی روستا ها وشهرها بالا مي رود،‌ فاصله طبقاتي افزايش يافته و ...، اينها واقعيات امروز جامعه است كه براي كساني كه در برج عاج نشسته اند،‌قابل مشاهده نيستند! آرمان شهر تدبير و اميد، در ميان افكار عمومي چندين سال است كه رنگ باخته اما كساني كه پايه گذاران اين شهر خيالي بوده اند، خود رابه خواب زده اند و نمي خواهند حقايق جامعه را ببينند!
 


کد مطلب: 505500

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/505500/روحاني-چيزي-سخن-مي-گويد-مردم-لمس-نمي-كنند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com