دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

رستاخیز فاشیسم در اروپا

اولین گردهمایی رسمی راست های افراطی در قاره سبز
يکشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۴۱
کد مطلب: 499214
موج راست گرایی اروپا را در برگرفته، تاریخ دارد گام به گام به عقب باز می گردد. اروپایی ها سالها پیش مرگ ناسیونالیسم را اعلام کرده بودند اما ظاهرا روح ملی گرایی به قاره سبز بازگشته است. این روزها اروپاییان شاهد رستاخیز فاشیسم تحت نام راست افراطی در اروپا هستند.
رستاخیز فاشیسم در اروپا
 موج راست گرایی اروپا را در برگرفته، تاریخ دارد گام به گام به عقب باز می گردد. اروپایی ها سالها پیش مرگ ناسیونالیسم را اعلام کرده بودند اما ظاهرا روح ملی گرایی به قاره سبز بازگشته است. این روزها اروپاییان شاهد رستاخیز فاشیسم تحت نام راست افراطی در اروپا هستند. برای نخستین بار و در آستانه برگزاری انتخابات مهم سرنوشت ساز در کشورهای مختلف اروپایی، گرو‌ه‌های راست پوپولیست آلمان، ایتالیا، فرانسه و هلند به صورت مشترک در آلمان یک "کنفرانس" رسمی برگزار کردند.
برگزاری کنفرانس راست های افراطی در اروپا آن هم یک روز بعد از تحلیف دونالد ترامپ در آمریکا می توان نشانه ای بر تغییر نظم جدید در عرصه بین المللی باشد. بی جهت نیست که "فرانک والتر اشتاین
سال ۲۰۱۷ سال انتخاباتی پراهمیت برای آلمان، فرانسه و هلند است. در هر سه کشور گروه‌های راست‌گرا و ناسیونالیست‌های افراطی در حال رشد هستند.
مایر"، وزیر امور خارجه آلمان  در مقاله‌ای که در نشریه "بیلد" به چاپ رسیده است از به وجود آمدن یک نقطه عطف با روی کار آمدن "دونالد ترامپ" به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا سخن گفته است.  اشتاین مایر با بیان این که با انتخاب "دونالد ترامپ" دنیای قدیمی قرن بیستم قطعا پایان می یابد، می نویسد:" دنیا باید خود را برای دورانی ناآرام آماده کند".

ما در حال تجربه پایان یک جهان و تولد جهانی نو هستیم
"تغییر جهان" و" پایان نظم قدیم" ایده و پیش بینی است که ظاهرا تنها نقطه اشتراک وزیر امور خارجه آلمان با مارین لوین رهبر حزب راستگرای "جبهه ملی" فرانسه است. لوپن در گردهمایی اخیر راست های افراطی در آلمان عنوان داشته است که، برکسیت و پیروزی دونالد ترامپ زمینه‌ساز تولد "جهانی نو" هستند. سال ۲۰۱۷ سال انتخاباتی پراهمیت برای آلمان، فرانسه و هلند است. در هر سه کشور گروه‌های راست‌گرا و ناسیونالیست‌های افراطی در حال رشد هستند. به همین دلیل گردهمایی احزاب دست راستی این کشورها در آلمان
"تغییر جهان" و" پایان نظم قدیم" ایده و پیش بینی است که ظاهرا تنها نقطه اشتراک وزیر امور خارجه آلمان با مارین لوین رهبر حزب راستگرای "جبهه ملی" فرانسه است.
در روز شنبه (۲۱ ژانویه / ۲ بهمن) توجه رسانه‌های جهان را به خود جلب کرد.
به گفته خبرنگار روزنامه پرتیراژ "بیلد" آلمان، این "کنفرانس" که در شهر کوبلنتس در ایالت رایندلند فالتس برگزار شد، در اصل یک "شو" انتخاباتی بوده است. گروه‌های راست و  پوپولیست اروپایی تاکنون در خفا با هم "کنفرانس" برگزار می‌کردند. چنین نشستی، یک روز پس از آغاز به‌کار رئیس‌جمهوری ایالات متحده، نشانه‌ی عزم راسخ احزاب راست‌گرای اروپایی برای کمک‌به یکدیگر در انتخابات پیش‌رو به‌شمار می‌رود.

رویای بیداری خلق‌های اروپا
نخستین سخنران این نشست مارین لوپن، رهبر حزب راست‌گرای "جبهه ملی" فرانسه بود. او ضمن تکرار بخشی از حمله‌های لفظی‌همیشگی‌اش به سیاستمداران اروپایی، بار دیگر آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان را به دلیل پذیرش پناهجویان سرزنش کرد. او وعده داد که اروپا به‌زودی شاهد فعل‌وانفعالات تازه‌ای خواهد بود. لوپن اظهار داشت: «ما در حال تجربه پایان یک جهان و تولد جهانی نو هستیم". لوپن می گوید که او و
موج راست گرایی اروپا را در برگرفته، تاریخ دارد گام به گام به عقب باز می گردد. اروپایی ها سالها پیش مرگ ناسیونالیسم را اعلام کرده بودند اما ظاهرا روح ملی گرایی به قاره سبز بازگشته است. این روزها اروپاییان شاهد رستاخیز فاشیسم تحت نام راست افراطی در اروپا هستند.
دیگر راست‌گرایان پوپولیست در اروپا باعث رشد و شکوفایی "جهان نو" خواهند شد. مارین لوپن بار دیگر یادآور شد که رویای "بیداری خلق‌های اروپا" را در سر می‌پروراند.

پوپولیست‌های آلمان و هلند
پس از لوپن، فراوکه پِتری، رهبر حزب راست پوپولیست "آلترناتیو برای آلمان" و خیرت ویلدرز، رهبر "حزب آزادی" هلند سخنرانی کردند. پتری نیز ضمن حمله به دولت‌های اروپایی اظهار داشت که اروپا را باید از نو تعریف کرد و شکل داد. پتری خواهان "هویت ملی" و "روح اروپایی" برای اروپاییان است و برای جدایی آلمان از اتحادیه اروپا تلاش می‌کند. خیرت ویلدرس، رهبر "حزب آزادی" هلند که بخشی از فعالیت خود را صرف مبارزه با اسلام و اسلام‌گرایی می‌کند، ضمن تبریک به دونالد ترامپ اظهار داشت که "زمان تغییر" برای اروپا هم فرارسیده است.

تظاهرات مخالفان
نشست سران احزاب راست پوپولیست اروپایی بدون مخالفت هم نبود و با اعتراض شماری از ساکنان کوبلنتس روبرو شد. در طول روز هزاران نفر در تظاهراتی که توسط گروهی متشکل از فعالان سندیکایی، سیاسی و دینی برگزار شده بود شرکت کردند. در این حرکت اعتراضی که عنوان آن "کوبلنتس رنگارنگ می‌ماند" بود، مالو درایر، رئیس دولت ایالتی راینلندفالتس، و دیتمار موشاید، رئیس اتحادیه سندیکاهای آلمان (DGB) نیز سخنرانی کردند.
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *