کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

وقتی اغراق‌گویی جای تمجید و گرامیداشت واقع بینانه را می گیرد/ سید حسن، مرحوم هاشمی را بالاتر از امام ره می داند؟

2 بهمن 1395 ساعت 15:32

سید حسن خمینی در سخنانی اظهار داشت در پنجاه سال گذشته شخصیتی نظیر آیت الله هاشمی نداشتیم، امری که به واقع جایگاه آیت الله را بزرگتر امام راحل نیز قرار می دهد.


گروه سیاست جهان نیوز: رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی را بی گمان می توان به عنوان بزرگترین رخداد سیاسی سال 1395 دانست، واقعه ناگواری که زمینه بهت و حیرت دوست داران انقلاب اسلامی را فراهم آورد. مقام معظم رهبری در پیام تسلیت خویش، جایگاه آیت الله هاشمی را نزد رهبری انقلاب این چنین ترسیم می نماید: «با فقدان هاشمی اینجانب هیچ شخصیت دیگری را نمی‌شناسم که تجربه‌ای مشترک و چنین درازمدت را با او در نشیب و فرازهای این دوران تاریخ‌ساز به یاد داشته باشم.

با این حال و با وجود عظمت شخصیت فکری و سیاسی آیت الله هاشمی، شماری از جریان ها، احزاب و شخصیت های سیاسی یا در پی مصادره ایشان برآمده و یا تعاریف و تمجیدهای اغراق آمیز از آیت الله به زبان آورده اند.

چنانچه اغراق گویی‌ها درباره هاشمی از طرف برخی گاهی به قدری بالا گرفت که کسانی در سخنرانی خود مرحوم هاشمی را مصداق تمام آیات قرآن بیان کردند!

اما اظهارات اخیر حجت الاسلام سید حسن خمینی در بیست و چهارمین مجمع عمومی انجمن اسلامی پزشکی ایران مصداق بارز یکی از این تعاریف اغراق آمیز می باشد.

بر پایه گزارش خبرگزاری اصلاح طلب ایلنا، سید حسن خمینی در این نشست با بیان اینکه واقعیت این است که آیت‌الله‌هاشمی بزرگترین شخصیت سیاسی چند صد ساله ایران است، گفت: بی تردید در پنجاه سال گذشته شخصی مثل آقای هاشمی نداشتیم.

با نگاه موشکافانه به این بیانات حجت الاسلام و المسلمین حسن خمینی یا سهوا چنین اظهاراتی را بر زبان آورده اند و یا با اغراق شخصیت مرحوم هاشمی را از بزرگانی چون امام راحل، شهید مطهری و مقام معظم رهبری بالاتر قلمداد نموده اند، این در حالی است که شخص هاشمی رفسنجانی در زمان حیات خویش، خود را همچون شاگردی در برابر امام راحل دانسته و رابطه اش با امام خمینی را مرید ومرادی توصیف نموده است.
 

همچنین مقام معظم رهبری در توصیف جایگاه سیاسی- اجتماعی امام راحل در عصر کنونی می فرماید: «اين عصر را بايد عصر امام خميني (رحمت الله علیه) ناميد و ويژگی آن عبارت است از بيداري و جرأت ملت‌ها در برابر زورگويي ابر قدرت‌ها... و سر بر آوردن ارزش‌‌‌‌‌هاي معنوي والهي ». ایشان ادامه می دهند: « با آغاز دوران جديد نه تنها در ايران يا كشور‌‌‌‌هاي اسلامي‌مردم به باور‌‌‌‌هاي الهي بازگشته‌اند بلكه در سطح جهان «عقيدةمذهبي»وگرايش معنوي درميان جوامعي كه ده‌ها سال تحت سلطة حكومت‌‌‌‌‌هاي ضد مذهب زندگي كرده بودند رشد نموده است.»

حال بایستی از سید حسن خمینی سوال نمود، که چگونه است که در حضور شخصیتی عظیم چون امام راحل، که سیدحسن خمینی ادعای به ارث بودن تبار او را همواره در سخنان خویش متذکر می شود، مرحوم هاشمی بزرگترین چهره قرن های اخیر نامیده می شود.

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000498/nf00498952-1.jpg

البته سیدحسن خمینی در جای دیگری از این سخنرانی مطلبی را بیان می کند که با نکته ابتدائی اش هر چند کم رنگ سازگاری ندارد.

وی با بیان اینکه "آیت‌الله هاشمی به شدت به امام علاقه داشت و این علاقه مانند پسر به پدر بود"، گفت: «این علاقه عمیق و مجتهدانه بود، او معتقد بود امام را باید مانند مکتب خواند. امام را به عنوان یک مکتب فکری می‌دید که باید به اصولش اتکا کرد و با این فکر مسیر را هموار کرد. ما هم نباید از چیزی بترسیم و به وظیفه خودمان عمل کنیم.»

اما ارائه تصویری اغراق آمیز از کارنامه آیت الله، با وجود تمامی خدمت های گسترده شان به نظام و انقلاب عاری از واقعیت است. همچنانکه بر کسی پوشیده نیست که مرحوم هاشمی در طول یک دهه آخر عمرشان، در برخی بزنگاه ها به تبعیت از گفتمان انقلاب و میراث امام خمینی (ره) در مقاطعی نپرداخته و برخی رفتار و مواضع شان مورد بهره برداری دشمنان نظام و انقلاب قرار گرفت.

لازم به ذکر است در نشست فوق چهره های وابسته به فتنه 88 از قبیل محمد علی نجفی، محمد رضا خاتمی، مصطفی معین، شکوری راد، محمد سلامتی در کنار حجت الاسلام خمینی قرار گرفته و مکررا به تشویق ایشان مبادرت می ورزیدند. چهره هایی که کارنامه آنان هیچ سنخیتی با مرام و مسلک امام خمینی وآیت الله هاشمی نداشته و بارها تلویحا از این مسلک انتقاد نموده اند.


کد مطلب: 498952

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/498952/وقتی-اغراق-گویی-جای-تمجید-گرامیداشت-واقع-بینانه-می-گیرد-سید-حسن-مرحوم-هاشمی-بالاتر-امام-ره-داند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com