پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۶
۱۱

وقتی اغراق‌گویی جای تمجید و گرامیداشت واقع بینانه را می گیرد/ سید حسن، مرحوم هاشمی را بالاتر از امام ره می داند؟

شنبه ۲ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۳۲
کد مطلب: 498952
سید حسن خمینی در سخنانی اظهار داشت در پنجاه سال گذشته شخصیتی نظیر آیت الله هاشمی نداشتیم، امری که به واقع جایگاه آیت الله را بزرگتر امام راحل نیز قرار می دهد.
وقتی اغراق‌گویی جای تمجید و گرامیداشت واقع بینانه را می گیرد/ سید حسن، مرحوم هاشمی را بالاتر از امام ره می داند؟
گروه سیاست جهان نيوز: رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی را بی گمان می توان به عنوان بزرگترین رخداد سیاسی سال 1395 دانست، واقعه ناگواری که زمینه بهت و حیرت دوست داران انقلاب اسلامی را فراهم آورد. مقام معظم رهبری در پیام تسلیت خویش، جایگاه آیت الله هاشمی را نزد رهبری انقلاب این چنین ترسیم می نماید: «با فقدان هاشمی اینجانب هیچ شخصیت دیگری را نمی‌شناسم که تجربه‌ای مشترک و چنین درازمدت را با او در نشیب و فرازهای این دوران تاریخ‌ساز به یاد داشته باشم.

با این حال و با وجود عظمت شخصیت فکری و سیاسی آیت الله هاشمی، شماری از جریان ها، احزاب و شخصیت های سیاسی یا در پی مصادره ایشان برآمده و یا تعاریف و تمجیدهای اغراق آمیز از آیت الله به زبان آورده اند.

چنانچه اغراق گویی‌ها درباره هاشمی از طرف برخی گاهی به قدری بالا گرفت که کسانی در سخنرانی خود مرحوم هاشمی را مصداق تمام آیات قرآن بیان کردند!

اما اظهارات اخیر حجت الاسلام سید حسن خمینی در بیست و چهارمین مجمع عمومی انجمن اسلامی پزشکی ایران مصداق بارز یکی از این تعاریف اغراق آمیز می باشد.

بر پایه گزارش خبرگزاری اصلاح طلب ایلنا، سید حسن خمینی در این نشست با بیان اینکه واقعیت این است که آیت‌الله‌هاشمی بزرگترین شخصیت سیاسی چند صد ساله ایران است، گفت: بی تردید در پنجاه سال گذشته شخصی مثل آقای هاشمی نداشتیم.

با نگاه موشکافانه به این بیانات حجت الاسلام و المسلمین حسن خمینی یا سهوا چنین اظهاراتی را بر زبان آورده اند و یا با اغراق شخصیت مرحوم هاشمی را از بزرگانی چون امام راحل، شهید مطهری و مقام معظم رهبری بالاتر قلمداد نموده اند، این در حالی است که شخص هاشمی رفسنجانی در زمان حیات خویش، خود را همچون شاگردی در برابر امام راحل دانسته و رابطه اش با امام خمینی را مرید ومرادی توصیف نموده است.
 

همچنین مقام معظم رهبری در توصیف جایگاه سیاسی- اجتماعی امام راحل در عصر کنونی می فرماید: «اين عصر را بايد عصر امام خميني (رحمت الله علیه) ناميد و ويژگی آن عبارت است از بيداري و جرأت ملت‌ها در برابر زورگويي ابر قدرت‌ها... و سر بر آوردن ارزش‌‌‌‌‌هاي معنوي والهي ». ایشان ادامه می دهند: « با آغاز دوران جديد نه تنها در ايران يا كشور‌‌‌‌هاي اسلامي‌مردم به باور‌‌‌‌هاي الهي بازگشته‌اند بلكه در سطح جهان «عقيدةمذهبي»وگرايش معنوي درميان جوامعي كه ده‌ها سال تحت سلطة حكومت‌‌‌‌‌هاي ضد مذهب زندگي كرده بودند رشد نموده است.»

حال بایستی از سید حسن خمینی سوال نمود، که چگونه است که در حضور شخصیتی عظیم چون امام راحل، که سیدحسن خمینی ادعای به ارث بودن تبار او را همواره در سخنان خویش متذکر می شود، مرحوم هاشمی بزرگترین چهره قرن های اخیر نامیده می شود.

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000498/nf00498952-1.jpg

البته سیدحسن خمینی در جای دیگری از این سخنرانی مطلبی را بیان می کند که با نکته ابتدائی اش هر چند کم رنگ سازگاری ندارد.

وی با بیان اینکه "آیت‌الله هاشمی به شدت به امام علاقه داشت و این علاقه مانند پسر به پدر بود"، گفت: «این علاقه عمیق و مجتهدانه بود، او معتقد بود امام را باید مانند مکتب خواند. امام را به عنوان یک مکتب فکری می‌دید که باید به اصولش اتکا کرد و با این فکر مسیر را هموار کرد. ما هم نباید از چیزی بترسیم و به وظیفه خودمان عمل کنیم.»

اما ارائه تصویری اغراق آمیز از کارنامه آیت الله، با وجود تمامی خدمت های گسترده شان به نظام و انقلاب عاری از واقعیت است. همچنانکه بر کسی پوشیده نیست که مرحوم هاشمی در طول یک دهه آخر عمرشان، در برخی بزنگاه ها به تبعیت از گفتمان انقلاب و میراث امام خمینی (ره) در مقاطعی نپرداخته و برخی رفتار و مواضع شان مورد بهره برداری دشمنان نظام و انقلاب قرار گرفت.

لازم به ذکر است در نشست فوق چهره های وابسته به فتنه 88 از قبیل محمد علی نجفی، محمد رضا خاتمی، مصطفی معین، شکوری راد، محمد سلامتی در کنار حجت الاسلام خمینی قرار گرفته و مکررا به تشویق ایشان مبادرت می ورزیدند. چهره هایی که کارنامه آنان هیچ سنخیتی با مرام و مسلک امام خمینی وآیت الله هاشمی نداشته و بارها تلویحا از این مسلک انتقاد نموده اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


جواد
Iran, Islamic Republic of
تو دنياي نون بيار كباب ببر ، در پاسخ به لقب اعطايي و محير العقول علامه به سيد حسن از سوي مرحوم هاشمي ، نيك ترين پاسخ سيد حسن همينه : بی تردید در پنجاه سال گذشته شخصی مثل آقای هاشمی نداشتیم . هل جزاء الإحسان إلا الإحسان
Iran, Islamic Republic of
ای کاش خبر گزاری شما شعور این را داشت تا بدون اغراض سیاسی قضاوت کنید.ایشان گفتند،جز امام خمینی که با فاصله زیاد از بقیه هستند.دست از این بیشعورریهای سیاسی بردارید و مردم را الاغ فرض نکنید.
افسوس که رسالت خبر بر عهده بیخبرا ن افتاده است
مهدی عبداللهی
Iran, Islamic Republic of
حتی اگر هم گفته باشد به جز امام اغراق کرده چرا که رهبری از آقای هاشمی بالاتر بودن حتی شهدایی نظیر بهستی و مطهری و امثالهم
توضیح جهان نیوز:
Iran, Islamic Republic of
با تشکر از شما خواننده محترم به اطلاع می رساند، خبر جهان عینا از خبرگزاری اصلاح طلب ایلنا نقل قول شده است.
مجید آقا
Iran, Islamic Republic of
بسم الله الرحمن الرحیم
نظر شما محترم لیکن باید توجّه داشت که چه شخصی در مورد چه شخصی اظهار نظر می کند.
آز آنجائیکه جایگاه جناب آقای سید حسن خمینی از نظر علمی و سیاسی و اجتماعی کاملاً روشن است نتیجۀ نظرات ایشان بطور قطع سیاسی است، و این سیاست یعنی سیاست به معنای غربی آن ،نه آن تعریفی که مرحوم آیت الله مدرّس از سیاست و دیانت دارند.با این وصف که ایشان ( سید حسن خمینی) متولّد 1351 هجری شمسی هستند چه درکی از پنجاه سال پیش دارند بجز آنچه دیگران برای ایشان تعریف کرده باشند و یا در کتابها خوانده باشند؟
سیاست گاهی ما را به سمت و سوهایی می کشاند که فقط نفس خودمان بر آن حاکم است و لاغیر بخصوص که هیچ دلیل و حجّتی هم نداشته باشیم و شنونده گان ما هم بشوند کسانی که برای حفظ شغلشان محتاج ارادت نسبت به ما باشند.
شخصیت آقای هاشمی رفسنجانی در کتابهای علمی متعددی که از ایشان بجا مانده کاملا برای اهلش معلوم است. کافی است بروید و جستجو کنید و ببینید که چه تعداد تصنیفات علمی از ایشان بجا مانده و ایشان چه تعداد شاگرد مبرّز در علوم گوناگون ( بجز سیاست غربی) دارند که به درجۀ استادی رسیده اند.
اینها خود گواه همه چیز است و نیازی به سخنان بنده و شما نیست بسم الله
Iran, Islamic Republic of
۹۵/۱۱/۰۳ :: ۱۳:۳۳ مشروح صد و هفتمین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییهارتباط دانیال زاده و حسین فریدون روشن است/ علاءالدین هم غیراستاندارد بود اما فرمانداری با پلمبش مخالفت کرد/ شهرداری به تنهایی نمی‌توانسته پلاسکو را پلمب کند/ پرونده ای به سنگینی تخلفات صندوق فرهنگیان ندیده‌ام
ميراب
«با فقدان هاشمی اینجانب هیچ شخصیت دیگری را نمی‌شناسم که تجربه‌ای مشترک و چنین درازمدت را با او در نشیب و فرازهای این دوران تاریخ‌ساز به یاد داشته باشم.
آسيد حسن شما چند سالتونه مگه؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
خوب راست گفته چون حسن موسوی (خمینی )در مکتب امام بزرگ نشده
قدیمی
Iran, Islamic Republic of
امام خمینی در نامه ای خطاب به آیه الله خامنه ای می فرماید : شما در میان امثال خود بمانند خورشید میدرخشید . همین یک کلام امام همه مسیرها ورهروان آنها را مشخص می کند
Iran, Islamic Republic of
کاری به صحت و سقم مطالب آقای سید حسن خمینی ندارم و ایشان نظری می دهند و مردم قضاوت می کنند. لکن زیبنده سایت های خبری ما نیست که بدون پیگیری، هر مطلبی را فارغ از صدق و کذب پراکنده کنند. آقای خمینی در صحبتهاشون تصریح کردند: "بی تردید در ٥٠ سال گذشته به جز امام که در فاصله زیادی با دیگران هستند، نمی توانیم شخصیتی را به اندازه آقای هاشمی در همه صحنه های سیاسی حاضر ببینیم".
Iran, Islamic Republic of
بقول امام خمينى همه اين اشخاص خدمت گذار من وتو هستن پس بهتر است بيخودى شخص پرست نشويم