کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تحلیل جهان نیوز از وضعیت اقبال به برجام در کنگره

این بار دبه دموکرات‌ها درباره برجام!/ درخواست مذاکره مجدد برای اصلاح متن توافقنامه

30 مرداد 1394 ساعت 12:25

انتشار یک مقاله توسط یکی از موثرترین سناتورهای دوموکرات در یکی از نشریات آمریکایی نشان می دهد که نه تنها برخی موثرین دموکرات درباره برجام با اوباما هم عقیده نیستند بلکه با دبه جدیدی از طرف آمریکا این بار البته از طرف بخشی از دموکرات ها روبه رو هستیم.


گروه بین الملل جهان نیوز ـ در حالی که برخی اخبار حاکی از اتحاد جمهوریخواهان برای رد توافق هسته ای ایران و گروه ۱+۵ خبر می دهند، امید اوباما تنها به دموکرات ها دوخته شده است. البته اوباما به حق وتوی مصوبه کنگره نیز نیم نگاهی دارد. با این وجود هنوز هم خیلی از مسائل قابل پیش بینی وجود دارد. این در حالی است که به نظر می رسد دموکرات ها نیز برخلاف جمهوریخواهان نظر واحدی درباره توافق هسته ای ندارند.

در این مدت برخی جمهوریخواهان تلاش کرده اند که برخی دموکرات را با خود همراه کنند. در این میان البته لابی صهیونیستی در یارگیری از نمایندگان دموکرات بسیار موفق تر بوده است. دموکرات ها از یک سو، با برجامی روبه رو هستند که رییس جمهور هم حزبی آنها مسبب اصلی آن بوده و قواعد و مصلحت های حزبی برای آنها محدودیت هایی ایجاد کرده و از سوی دیگر با پیش رو بودن انتخابات ریاست جمهوری نگران تبلیغات جمهوریخواهان درباره برجام و تاثیرگزاری آن در افکار عمومی هستند.

با این وجود اوباما معتقد است که برجام هسته ای می تواند خروجی مثبت سیاست خارجه دموکرات ها در هشت سال ریاست جمهوری‌شان باشد. وی معتقد است در مدیریت پرونده هسته ای ایران جمهوریخواهان نه تنها نتوانستند از طریق آن ایران را در این حوزه مهار کنند بلکه سبب جهش های علمی بزرگی نیز در این کشور شدند. هم اینک وی تاکید دارد که توانسته بدون راه اندازی یک جنگ و با هزینه بسیار کمتری پیشرفت های هسته ای ایران را متوقف و در برخی حوزه ها دچار عقبگرد کند.

در هر صورت تکیه اصلی اوباما در کنگره به هم حزبی های خودش است و شرایط نشان می دهد که وی نمی تواند چندان برخی از جمهوریخواهان مستقل تر را با خود همراه کند.

اما انتشار یک مقاله توسط یکی از موثرترین سناتورهای دموکرات در یکی از نشریات آمریکایی نشان می دهد که نه تنها برخی موثرین دموکرات درباره برجام با اوباما هم عقیده نیستند بلکه با دبه جدیدی از طرف آمریکا این بار البته از طرف بخشی از دموکرات ها روبه رو هستیم.

سناتور رابرت منندز طی مقاله ای در نیویورک پست نه تنها با برجام مخالفت کرده بلکه خواستار مذاکره دوباره ایران و آمریکا و اضافه شدن برخی مفاد به برجام شده است!

وی معتقد است که برخلاف نظر اوباما، در صورت عدم توافق با ایران، جنگی صورت نمی گیرد و باید نه توافق هسته ای را رد و نه تایید کنیم بلکه باید به آن خواسته های جدیدی از طرف آمریکا اضافه کنیم.

وی مواردی همچون تصویب فوری پروتکل الحاقی در ایران، توقف تحقیق و توسعه هسته ای، تعطیلی فردو، حل و فصل کامل ابعاد نظامی هسته ای ایران قبل از برداشتن تحریم ها، ۲۰ ساله شدن دوره محدودیت های ایران، صدور نفت به شرکای آمریکا که از ایران نفت می خرند و برخی خواسته ها منطقه ای را به عنوان مصوبات جدید توافق هسته ای را پیشنهاد می دهد.

هرچند مسأله بازگشت دوباره مذاکرات امری بسیار دور از ذهن است ولی این موضوع به خوبی نشان می دهد که در سال های پس از توافق باید منتظر چنین دبه های عجیب و غریب و غیرمنطقی از طرف آمریکایی به صورت متعدد بود. قطعا در پاسخ به این اقدام، جمهوری اسلامی ایران نیز می تواند از طریق نهادهای قانونی مذاکره مجدد را برای اصلاح متن توافقنامه به نفع کشورمان تصویب و به وزارت امور خارجه نماید.

از همین الان باید وزارت خارجه برای دبه های جدید آمریکایی ها خود را آماده کند... دبه هایی که به نظر می رسد از طرف آمریکایی ها هیچگاه تمام شدنی نیست.


کد مطلب: 439871

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/439871/این-بار-دبه-دموکرات-ها-درباره-برجام-درخواست-مذاکره-مجدد-اصلاح-متن-توافقنامه

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com