شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۵
۱۴
تحلیل جهان نیوز از وضعیت اقبال به برجام در کنگره

این بار دبه دموکرات‌ها درباره برجام!/ درخواست مذاکره مجدد برای اصلاح متن توافقنامه

جمعه ۳۰ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۲۵
کد مطلب: 439871
انتشار یک مقاله توسط یکی از موثرترین سناتورهای دوموکرات در یکی از نشریات آمریکایی نشان می دهد که نه تنها برخی موثرین دموکرات درباره برجام با اوباما هم عقیده نیستند بلکه با دبه جدیدی از طرف آمریکا این بار البته از طرف بخشی از دموکرات ها روبه رو هستیم.
این بار دبه دموکرات‌ها درباره برجام!/ درخواست مذاکره مجدد برای اصلاح متن توافقنامه
گروه بین الملل جهان نيوز ـ در حالی که برخی اخبار حاکی از اتحاد جمهوریخواهان برای رد توافق هسته ای ایران و گروه ۱+۵ خبر می دهند، امید اوباما تنها به دموکرات ها دوخته شده است. البته اوباما به حق وتوی مصوبه کنگره نیز نیم نگاهی دارد. با این وجود هنوز هم خیلی از مسائل قابل پیش بینی وجود دارد. این در حالی است که به نظر می رسد دموکرات ها نیز برخلاف جمهوریخواهان نظر واحدی درباره توافق هسته ای ندارند.

در این مدت برخی جمهوریخواهان تلاش کرده اند که برخی دموکرات را با خود همراه کنند. در این میان البته لابی صهیونیستی در یارگیری از نمایندگان دموکرات بسیار موفق تر بوده است. دموکرات ها از یک سو، با برجامی روبه رو هستند که رییس جمهور هم حزبی آنها مسبب اصلی آن بوده و قواعد و مصلحت های حزبی برای آنها محدودیت هایی ایجاد کرده و از سوی دیگر با پیش رو بودن انتخابات ریاست جمهوری نگران تبلیغات جمهوریخواهان درباره برجام و تاثیرگزاری آن در افکار عمومی هستند.

با این وجود اوباما معتقد است که برجام هسته ای می تواند خروجی مثبت سیاست خارجه دموکرات ها در هشت سال ریاست جمهوری‌شان باشد. وی معتقد است در مدیریت پرونده هسته ای ایران جمهوریخواهان نه تنها نتوانستند از طریق آن ایران را در این حوزه مهار کنند بلکه سبب جهش های علمی بزرگی نیز در این کشور شدند. هم اینک وی تاکید دارد که توانسته بدون راه اندازی یک جنگ و با هزینه بسیار کمتری پیشرفت های هسته ای ایران را متوقف و در برخی حوزه ها دچار عقبگرد کند.

در هر صورت تکیه اصلی اوباما در کنگره به هم حزبی های خودش است و شرایط نشان می دهد که وی نمی تواند چندان برخی از جمهوریخواهان مستقل تر را با خود همراه کند.

اما انتشار یک مقاله توسط یکی از موثرترین سناتورهای دموکرات در یکی از نشریات آمریکایی نشان می دهد که نه تنها برخی موثرین دموکرات درباره برجام با اوباما هم عقیده نیستند بلکه با دبه جدیدی از طرف آمریکا این بار البته از طرف بخشی از دموکرات ها روبه رو هستیم.

سناتور رابرت منندز طی مقاله ای در نیویورک پست نه تنها با برجام مخالفت کرده بلکه خواستار مذاکره دوباره ایران و آمریکا و اضافه شدن برخی مفاد به برجام شده است!

وی معتقد است که برخلاف نظر اوباما، در صورت عدم توافق با ایران، جنگی صورت نمی گیرد و باید نه توافق هسته ای را رد و نه تایید کنیم بلکه باید به آن خواسته های جدیدی از طرف آمریکا اضافه کنیم.

وی مواردی همچون تصویب فوری پروتکل الحاقی در ایران، توقف تحقیق و توسعه هسته ای، تعطیلی فردو، حل و فصل کامل ابعاد نظامی هسته ای ایران قبل از برداشتن تحریم ها، ۲۰ ساله شدن دوره محدودیت های ایران، صدور نفت به شرکای آمریکا که از ایران نفت می خرند و برخی خواسته ها منطقه ای را به عنوان مصوبات جدید توافق هسته ای را پیشنهاد می دهد.

هرچند مسأله بازگشت دوباره مذاکرات امری بسیار دور از ذهن است ولی این موضوع به خوبی نشان می دهد که در سال های پس از توافق باید منتظر چنین دبه های عجیب و غریب و غیرمنطقی از طرف آمریکایی به صورت متعدد بود. قطعا در پاسخ به این اقدام، جمهوری اسلامی ایران نیز می تواند از طریق نهادهای قانونی مذاکره مجدد را برای اصلاح متن توافقنامه به نفع کشورمان تصویب و به وزارت امور خارجه نماید.

از همین الان باید وزارت خارجه برای دبه های جدید آمریکایی ها خود را آماده کند... دبه هایی که به نظر می رسد از طرف آمریکایی ها هیچگاه تمام شدنی نیست.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


علی
آقای ظریف وتیم هسته ای!فریب این سیاه بازی ونمایش آمریکایی هارانخورید،این هاپشت پرده بادمشان گردومی شکنند.حواستان باشدیک قدم عقب برنگردیدکه مردم ...
همین جوری هم زیادی ...
کسی بلده با سگ زرد و شغال جمله بسازه؟!
Norway
نخیر
دوباره سناریو شروع می شود . میروند مذاکره و دوباره جملات همه چیز ارام است و تفاهم و تعامل بین اعضا وجود دارد و حضور پاشکسته در سوییس و خنده و لبخند و صفا ، به اسم کوچک همو صدابزنند و ............ دوباره برمی گردند و یک سری امتیازات دیگر می دهند و امریکاییه فکت شیت صادر می کند و اینطرف لسانی انرا تحت عنوان اینکه مصرف داخلی دارد رد می کند و توافق بردبرد هم می شود و غیرو
امیدوارم مشکلی نباشد این کامنت را پخش کنید . فعلا دور دور منندز است و امثالهم .
امید
هنوز خیلی مونده بدونیم که چرا اقا گفته من به توافق خوشبین نیستم وامریکایی ها قابل اعتماد نیستند
مجید
بابا بزارید ببینم این پست فطرت ها میخوان چه غلطی بکنن.................................................................
ايماني
عدو شود سبب خير اگر خدا خواهد...
مصطفوی
اینها فیلمشونه، این ادا اصول ها رو در میارن تا مخالفان توافق در ایران به متن توافق و تصویب در مجلس و... زیاد دقت نکنن.
پیرو رهبر
مصطفوی جان اسرائیل و اذنابش که دارن از زور مجاهدتهای تیم هسته ای دق می کنند تو چرا آدرس را غلط میری؟
امیرسعیدابوزهرا
علی آقا حواس چه کسی رابرای گول نخوردن جلب کردی ؟......
خودآقای ظریف ...
برای اینکه به مردم ایران ثابت کنندکه خودآمریکایی ها "ان قلت " دارند ازاین کارهاانجام می دهند .....
Italy
اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا روز 29مرداد 94 در یک کنفرانس مطبوعاتی در پنتاگون گفت: ما هم‌چنان حضور بسیار قوی در خلیج (فارس) خواهیم داشت. ناوهای هواپیمابری که ما داریم، می‌توانند به سرعت به خلیج (فارس) اعزام شوند. توانمندی ما برای زورآزمایی، افزایش نیرو و واکنش در مقابل تجاوز رژیم ایران بسیار قوی است و قوی باقی خواهد ماند. این تنها یکی از اقدامهایی است که ما هم برای بازداشتن تجاوزگری رژیم ایران و برای مقابله با نفوذ بدطینت آن انجام می‌دهیم تا بتوانیم همانطوری که رئیس‌جمهور ما را موظف کرده است، گزینه نظامی را در رابطه با برنامه هسته‌یی رژیم ایران روی میز حفظ کنیم، تا با درجه اهمیت بالا بتوانیم از دوستان و متحدانمان در منطقه حمایت کنیم.
مسعود دیپلمات
عمرا" اگر با این توافقی که شده است بخواهند دبه در بیاورند. همه اش خالی بندی است تا یک منتی هم سر ایران بگذارند.
ناشناس
جهان نيوز ديگه بسه...
Iran, Islamic Republic of
توافق از این باقلوا تر برای آمریکا وجود نداره.
احمد
جشن های الکی و تعریفهای نابجای مسئولین دشمن را به طمع انداخته است .

مطمئن باشید از این توافیق هیچ چیز نصیب ایران نمی شود