دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 6 May 2024
 
۹
۱۳
در کمیسیون امنیت چه گذشت؟

متن کامل طرح مجلس برای مقابله با کارشکنی غرب در مذاکرات

سه شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۵۵
کد مطلب: 427049
طرح هسته ای نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای مقابله با کارشکنی طرف های غربی مذاکرات هسته ای، در حالی امروز در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به سرانجام رسید که اخیراً روزهای نفس‌گیری را گذرانده بود.
متن کامل طرح مجلس برای مقابله با کارشکنی غرب در مذاکرات
گروه سیاست جهان نيوز ـ بهمن ماه سال گذشته بود که یک فوریت «طرح الزام دولت به حفظ حقوق و دستاوردهای هسته ای ملت ایران» در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.

در پی مصوبه سنای آمریکا و تهدیدات آمریکا و نیز تأکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه مذاکرات زیر شبح تهدید پذیرفتنی نیست، دو طرح دیگر نیز در بین نمایندگان مجلس شورای اسلامی مطرح شد؛ بر اساس یک طرح سه فوریتی، دولت و مسئولان دیپلماسی کشور و اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای موظف می‌شدند که هرگونه مذاکره با آمریکایی‌ها در موضوع هسته‌ای را تا زمانی که دولت آمریکا رسماً و علناً تهدید ملت ایران را کنار نگذارد، قطع کرده و مذاکره را با بقیه گروه ۱+۵ بدون حضور آمریکایی‌ها ادامه دهند.

همچنین بر اساس طرح دیگری نیز که به صورت دو فوریتی مطرح شده بود، توافق نهایی ایران و ۱+۵ باید به تصویب مجلس می رسید و کارگروهی از نمایندگان نیز بر اجرای تعهدات ایران در توافق نظارت می کردند.

پس از جمع آوری امضا برای این دو طرح، در جلسه ای با حضور عناصر مؤثر فراکسیون های اصولگرای مجلس، طراحان سه طرح و ریاست مجلس، مقرر شد فعالیت های جدیدی در خصوص مواجهه با زیاده خواهی های آمریکایی ها انجام شود. علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در همین جلسه اعلام کرده بود که مخالف قانونگذاری در زمینه مذاکرات نیست، اما معتقد است باید طرحی جامع در این زمینه تدوین شود.

اما در ادامه، پس از پایان هفته سرکشی نمایندگان به حوزه های انتخابیه در جلسه صبح روز یکشنبه شورای مرکزی فراکسیون رهروان ولایت، رئیس مجلس اعلام کرده بود که طرح فعلی را مناسب نمی داند. پس از آن برخی از اعضای فراکسیون رهروان ولایت عضو کمیسیون امنیت ملی، طرح پیشنهادی گذشته مطرح شده در کمیسیون و مورد قبول واقع نشده آن را مجددا ارائه دادند که این پیشنهاد ـ که به نوعی نظر ریاست مجلس بود ـ به علت مغایرت با آئین نامه، مورد قبول واقع نشد. در همین جلسه برخی از نمایندگان معتقد بودند این پیشنهاد هیچ فایده و خاصیتی ندارد.

در جلسه روز یکشنبه کمیسیون امنیت ملی نیز این نظر اعلام و با اعتراض جدی نمایندگان حاضر در کمیسیون روبرو می شود. معترضان اعلام کرده بودند «اینجا قوه مجریه نیست که یک عده تصمیم بگیرند و بقیه تبعیت کنند؛ ما در کمیسیون طرح را مورد بررسی قرار خواهیم داد و به صحن علنی مجلس ارائه می کنیم تا نمایندگان تصمیم بگیرند».

در ادامه، بررسی پیشنهادات و جزئیات طرح در دستور کار کمیسیون قرار می گیرد اما تعدادی از نمایندگان یک جریان جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی را ترک کردند و امکان رای گیری برای پیشنهادات مطروحه فراهم نشد!

در جلسه علنی سه شنبه نیز به اعضای کمیسیون امنیت ملی اعلام شد که برای تعیین تکلیف این طرح در کمیسیون حضور یابند. همزمان با این اعلام، جمعی از نمایندگان برای جلوگیری از اقدام برخی چهره های خاص و اثرگذار مجلس و وقت کشی آنها در مسیر تصویب طرح یک فوریتی قبل از توافق نهایی، اقدام به جمع آوری امضا برای یک طرح دو فوریتی کردند که این طرح نیز مانند طرح یک فوریتی «الزام دولت به حفظ حقوق و دستاوردهای هسته ای ملت ایران» است، اما فقط به صورت دو فوریتی بررسی خواهد شد.

در واقع، این طرح دو فوریتی اهرم فشاری بر جریان نزدیک به دولت است که به دنبال وقت کشی در بررسی طرح الزام دولت به حفظ حقوق هسته ای هستند. طبق آیین نامه داخلی مجلس پس از بررسی دوفوریت طرح در صحن علنی، بلافاصله طرح در اولویت بررسی کمیسیون مربوطه قرار می گیرد و باید در اولین جلسه علنی مجلس، گزارش کمیسیون در دستور کار صحن قرار گیرد؛ بنابراین امکان هرگونه وقت کشی سلب می شود.

بررسی های حاکی از آن است که نمایندگان طراح این طرح دو فوریتی منتظر بوده اند تا در صورتی که بنا به هر علتی کلیات و جزئیات طرح یک فوریتی امروز در کمیسیون امنیت ملی به تصویب نرسد، فردا طرح دو فوریتی را در دستور کار مجلس قرار دهند.

اما عصر امروز سیدحسین نقوی حسینی نماینده ورامین و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگو با مهر، از نهایی شدن طرح یک فوریتی «الزام دولت به حفظ حقوق و دستاوردهای هسته ای» در جلسه کمیسیون امنیت خبر داد و اعلام کرد که «این مصوبه کمیسیون، فردا به هیات رئیسه مجلس تقدیم می شود»؛ بنابراین، با پیشرفت مسیر طرح، نوبت به طرح دو فوریتی نرسید.

صرفنظر از آنچه در فراز و نشیب تصویب این طرح تاکنون گذشته است، باید انتقاد برخی نمایندگان را نسبت به غیرعلنی بودن جلسات مجلس با وزیر امور خارجه و تیم هسته ای را نیز یادآور شد؛ این نمایندگان معتقدند، با توجه به اینکه دراین جلسات غیرعلنی چیزی بیش از آنچه در رسانه ها از سوی تیم مذاکره کنده گفته شده، بیان نمی شود، بنابراین غیرعلنی کردن جلسات باعث قرار گرفتن خانه ملت در موضع انفعال می شود.

طرح یک فوریتی الزامات ضروری توافق‌نامه هسته‌ای ایران با ۱+۵

ریاست محترم مجلس شورای اسلامی

با احترام طرح ذیل که به امضای ۲۲۵ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسیده است جهت طی مراحل قانونی تقدیم می‌شود.

مقدمه (دلایل توجیهی):‌

در راستای صیانت از عزت، استقلال و حقوق مسلم ملت رشید ایران اسلامی، دستاوردهای هسته‌ای دانشمندان این مرز و بوم و ضرورت حمایت از تیم مذاکره‌کننده کشور عزیزمان در برابر تهدیدات و زیاده‌خواهی نظام سلطه به رهبری آمریکا و جهت تسهیل در انجام توافق نهایی ایران با کشورهای ۱+۵، طرح الزامات ضروری توافقنامه هسته‌ای ایران با کشورهای ۱+۵ با تأکید بر رفع تحریم‌های ظالمانه تحمیلی، جلوگیری از رخنه امنیتی عوامل استکبار و توسعه دانش و پژوهش با قید یک فوریت تقدیم مجلس شورای اسلامی می‌شود.

ماده واحده:

در راستای تعهد و تأکید بر رعایت مقررات پادمان معاهده منع گسترش سلاح‌هسته‌ای و بر اساس اصول ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی، هرگونه نتایج مذاکره هسته‌ای با کشورهای۱+۵ در صورتی معتبر است که الزامات زیر ر ا بصورت شفاف رعایت کرده و به تصویب مجلس شورای اسلامی برساند.

۱. لغو کامل و یکپارچه همه تحریم‌های مقرر در قطعنامه‌های شورای امنیت، مصوبات اتحادیه اروپا، کنگره و دولت آمریکا در روز توافق انجام پذیرد.

۲. آژانس انرژی اتمی مجاز به انجام نظارت‌های متعارف از سایت‌های هسته‌ای است و دسترسی به کلیه اسناد دانشمندان و اماکن نظامی، امنیتی و مکان‌های حساس غیر هسته‌ای با هر بهانه‌ای ممنوع است.

۳. هیچ محدودیتی برای کسب دانش و فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای و زنجیره تأمین و تولید در تحقیق و توسعه پذیرفته نیست.

تبصره: نظارت بر حسن اجرای توافقنامه توسط هیأتی ۷ نفره از نمایندگان مجلس شورای اسلامی منتخب نمایندگان مجلس انجام خواهد شد. این هیأت موظف است هر سه ماه یک بار گزارش روند اجرای توافق را به صحن علنی ارایه خواهد کرد.
منبع: مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Germany
وقتی آقایان در ژنو دارند سر این بند یا آن بند متن توافقنامه چک و چانه می زنند، درست وسط تعیین قیمت، آقای رئیس جمهور می آید با کمال شجاعت می گوید که آبخوردن در مملکت ایران هم به این توافق وابسته است.
شما خودت بگو، اگر شما صاحب یک شرکت بزرگ بودی و می خواستی جایی معامله کنی و مشغول چک و چانه زدن با طرف تجاری خود بودی و یکی از کارمندان شما (مثلا رئیس بخش تولید) می آمد جلوی خبرنگارها و اعلام می کرد که آبخوردن شرکت شما هم به این قرارداد وابسته است، با آن کارمندت پر"تدبیر" ات چکار می کردی. آخر این هم شد عقل؟ این اسمش "تدبیر" است؟ خدایا به داد این ملت بیچاره برس! آمین یا رب العالمین
Iran, Islamic Republic of
خیانت مگه شاخ و دم داره؟!!!!
United States
نه
Iran, Islamic Republic of
مسئله مهم دیگری طوالانی کردن مذاکرات برای اهداف سیاسی است چه از طرف غربی‌ها و چه متأسفانه از سوی دولت...

به نظر میرسد دولت تمایل دارد مذاکرات را به حدی طولانی کند تا بتواند در زمان‌هایی نظیر انتخابات مجلس از آن بهره برداری سیاسی کند

که نمایندگان مجلس باید روی این موضوع حساس باشند و برای زمان مذاکرات نیز محدوده‌ای تعیین کنند
ملت بيچاره خودشان تقصير دارن كه چنين افرادي را بر مسند قدرت مي نشانند!!
م.م
امیدوارم براشون تجربه ای باشه که در انتخابات آینده بیشتر دقت کنند و این اشتباه رو تکرار نکنند.
جمشید سیاح
Iran, Islamic Republic of
این طرح بسیار خوب است و چون امنیت ملی کشورمان در خطر است نیاز به ۳ فوریتی می باشد.
پس آنرا به ۳ فوریتی تغییر و سریع اجرایی کنید
خدا نگهدار
چرا دچار خود سانسوری شدید خوب بگید چه کسایی هستند که توی جلسه کمسیون سنگ اندازی میکنن ملت اینا رو بشناسن
تعجب کردم چطور از زیر دست جناب صلح کل ...، این طرح جون سالم به در برده و مطرح شده. مجلس دیگه دربست شده ... بعضیها و بقیه نمایندگان ... محسوب میشوند.
سید
United States
طرح یک فوریتی به موقع می رسه؟
یعنی قبل از توافق تصویب میشه یا بعدش و ...
مسعود دیپلمات
اصلاحیه بند 2 ماده واحده:
ماده 2 طرح دو فوریتی به شرح زیر اصلاح می گردد:
2- آژانس انرژی اتمی فقط مجاز به انجام نظارت‌های متعارف از سایت‌های هسته‌ای اعلام شده است و دسترسی به کلیه اسناد، دانشمندان و اماکن نظامی، امنیتی و مکان‌های حساس غیر هسته‌ای با هر بهانه‌ای ممنوع است.
وقتی مجلس آمریکا گفته توافق رو باید تائید کنه خوب طبیعی است که مجلس ما هم این کار رو بکنه یعنی باید این کار رو بکنه وگر نه کوتاهی کرده
احمد
سخت ترین شرایط و سخت ترین تحریمها رو تحمل کردیم و تحمل میکنیم و لی هرگز زیر بار ذلت و خواری نمی رویم.