چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 1 May 2024
 
۴
صحبت های داغ فراستی در برنامه ققنوس؛

ابتدال ارزشی ها در سینما به دلیل عدم شناخت سینما است

چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۳۳
کد مطلب: 271781
یک منتقد سینما تأکید کرد: با ساز و کارهای فعلی در امر سینمای کشور، چیزی که مطلوب ما و انقلاب اسلامی است استخراج نخواهد شد.
ابتدال ارزشی ها در سینما به دلیل عدم شناخت سینما است
به گزارش سرویس فرهنگی جهان، مسعود فراستی، منتقد سینما، سه شنبه شب در برنامه تلویزیونی ققنوس که با موضوع گفتمان انقلاب اسلامی و مقوله سینما پخش شد طی سخنانی با بیان اینکه ما باید تلاش کنیم تا دوربین ها را به مدارس بیاوریم و بچه ها را از کودکی با مفهوم صحیح فیلمسازی آشنا کنیم، گفت: چرا باید شهری مثل کرمان با یکصد سینماگر جوان سالی یک میلیون تومان بودجه داشته باشد اما دولت فقط به یک پروژه که هیچ مخاطبی هم نخواهد داشت ۸ میلیارد تومان اختصاص می دهد؟

وی افزود: "تربیت" رکن اصلی (فهم صحیح سینما در گفتمان انقلاب اسلامی) است و البته باید گفت که از نسل فعلی چیزی درنخواهد آمد.

این منتقد سینما همچنین با بیان اینکه مخاطب خوب باید با فیلم سفارشی خوب تربیت شود تصریح کرد: فیلمی که سرمایه خود را بر نگرداند یک فیلم ناحق است حتی اگر حرف خوب بزند.

فراستی با تأکید بر اینکه بدون مخاطب هیچ سینمایی در کار نیست، گفت: اینکه ما مخاطب خوب را تربیت نکرده ایم و با ول کردن مدارس و دانشگاه ها اینطور گفته ایم که هرکس خویشاوند ماست سینماگر است یک روند غلط است.

وی تأکید کرد: بسیاری از دلسوزان نظام خواستند که در این زمینه سیاستگذاری کنند اما نشد؛ به این دلیل که اجرا کنندگان سیاست ها چندان متوجه ماجرا نبودند و لذا این سنگر هنوز فتح نشده است.

این منتقد سینما گفت: با ساز و کارهای فعلی در امر سینمای کشور، چیزی که مطلوب ما و انقلاب اسلامی است استخراج نخواهد شد.

وی ادامه داد: مشکل ما با افزایش بودجه حل نمی شود. ما به فیلم فاخر نیاز نداریم بلکه به فیلم کم خرج نیاز داریم.

فراستی در بخش دیگری از برنامه ققنوس با بیان اینکه همه ما باید بپذیریم که سیما به درد می خورد و برای تزئین نیست، گفت: ما باید بتوانیم با سینما صحبت کنیم و از این کار نترسیم. وقتی سینما را بفهمیم دیگر بحث مچ گیری و ول کردن بیخودی هم در کار نخواهد بود.

وی ادامه داد: فلاسفه ما با سینما مأنوس نیستند و نمی خواهند آن را یاد بگیرند. این در حالی است که سینما یک موجود مستقل است که قواعد خاص خودش را دارد که باید آنها را آموخت.

این منتقد سینما همچنین تصریح کرد: کسانی که به خودشان مدال ارزشی می زنند اما (در سینما) به ابتذال می رسند به این دلیل است که پدیده سینما را نمی شناسند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *