سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۰

احتمال جدایی ولاسکو از تیم ملی واليبال

دوشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۵۵
کد مطلب: 340196
محمدرضا داورزنی از نیمه دوم مردادماه سال ۱۳۸۵ تاکنون ریاست یکی از موفق‌ترین فدراسیون‌های کشور را به عهده دارد که به‌خوبی از پس این مهم برآمده که قهرمانی‌های پی در پی و تبدیل شدن تیم ملی والیبال کشورمان به یکی از کشورهای صاحب‌نام در این رشته ورزشی گویای این مطلب است.
به گزارش جهان به نقل از رجا، آنچه از صحبت‌های وی برمی‌آید ذهن مدیریتی، فعال و جستجوگر او برای یافتن راه‌های مختلف در جهت تأمین نیازهای این فدراسیون موفق است که به‌خوبی نقش یک مدیر کارآمد، کاربلد و توانا را در پیشبرد اهداف سازمان تحت مدیریت او به‌خوبی آشکار می‌سازد.

در حال حاضر اولویت‌های فدراسیون والیبال چیست؟


ما انتظار معجزه از کسی نداریم. در شرایطی هستیم که باید این را بپذیریم و همه باید کمک کنیم از بحرانی که از لحاظ اقتصادی در کشور ما هست و الحمدلله رفته‌رفته بارقه‌های امیدی زده می‌شود که تحریم‌ها و مسائل مختلف از بین بروند، عبور کنیم و این امیدواری وجود دارد که شرایط رو به بهبود باشد، ولی برنامه‌ریزی‌مان در فدراسیون والیبال در جهت حذف وابستگی‌مان از منابع دولتی است.

اعتقاد داریم که بایستی تلاش و از ظرفیت‌های مختلف کشور استفاده کنیم و به این سمت برویم که وابستگی‌مان را به منابع دولتی به حداقل برسانیم و توانسته‌ایم در بخش‌هایی از آن در فدراسیون موفق عمل کنیم. یک روزی همه منابعمان را از دولت می‌گرفتیم و شاید پنج الی ده درصد درآمد فدراسیون از طریق کمک‌ها، اسپانسر و.... تأمین می‌شد، ولی الان این میزان به ۶۵ـ۷۰ درصد رسیده است. به‌تدریج به سمتی می‌رویم که ان‌شاءالله در آینده این عدد را به سمت صد در صد ببریم، یعنی اگر قرار است دولت کمکی کند به زیرساخت‌ها و هیئت‌های استانی یاری برساند که بتوانیم در استان‌ها از کمک دولت بهره ببریم، ولی در حوزه فدراسیون و قهرمانی‌مان از ظرفیت والیبال در کشور و ظرفیت آن در حوزه بازاریابی به‌خوبی و از منابع دولتی کمتر استفاده کنیم.

البته طبیعی است همواره بین نیازها و منابع فاصله وجود دارد و با وضعیتی که در کشور داریم نهایتاً دولت می‌تواند ۵۰ میلیارد بودجه به وزارت ورزش و جوانان اختصاص بدهد و وزارتخانه هم می‌بایست این مبلغ را بین همه فدراسیون‌ها تُقس کند، طبیعتاً با کلی صحبت کردن و چانه زدن می‌توانیم دو و نیم میلیارد بودجه‌مان را سه میلیارد کنیم.

ولی هزینه‌ها به‌قدری بالاست که این مبلغ کفاف آن را نمی‌دهد و به جای این که تلاشمان در جهت رساندن دو و نیم میلیارد سهممان از بودجه وزارتخانه به سه میلیارد باشد، وقت و انرژی‌‌مان را جایی صرف می‌کنیم که بتوانیم از منابع بیشتری نیازهایمان را تأمین کنیم.

با این اوصاف منابع غیردولتی فدراسیون والیبال چیست؟


دو بحث وجود دارد، یکی بحث بازاریابی و تأمین منابع از راه‌های مختلف که بخشی‌اش اسپانسر و قسمتی‌اش اختیاراتی است که داریم و بخشی هم مدل برنامه‌ریزی ماست که در آن از همه ظرفیت‌ها استفاده و برای فدراسیون کسب درآمد می‌کنیم. بخش دیگر اسپانسر اصلی تیم ملی ماست که سال گذشته و امسال بانک سامان بوده و هست، یک مقدار بانک سامان و بحث دیگر کارکردمان در برنامه‌هایی است که داریم مثلاً برگزاری لیگ برتر، ورودیه تیم‌ها و... در واقع هزینه‌های برنامه‌های اجرایی جاری‌مان را از خودشان تأمین می‌کنیم. تعداد زیادی کلاس‌های آموزشی، کلاس‌های داوری و مسابقاتی که برگزار می‌کنیم با پول دولت انجام می‌دهیم. اینها بحث‌هایی هستند که بایستی مفصلاً در مورد آنها صحبت شود. بعضی از رشته‌های ورزشی در کشور وضعیت بازاریابی خوبی دارند...

مثل والیبال...

بسکتبال، هندبال و فوتبال که این قابلیت را دارند و باید از آنها به‌خوبی استفاده کرد. ما دنبال این هستیم این قابلیت‌ها و ظرفیت‌های بالقوه را به کار ببریم و آنها را بالفعل کنیم و توانستیم منابع بیشتری را برای فدراسیون تأمین کنیم که موفق هم بوده‌ایم. اگر قرار باشد همه نیازمندی‌مان را از دولت تأمین کنیم قاعدتاً باید در فدراسیون را می‌بستیم و نمی‌توانستیم کارهایمان را پیش ببریم و به نتیجه برسانیم. دیدارهای تدارکاتی، اعزام‌ها و سفرها از جمله هزینه‌های فدراسیون هستند که از منابع غیردولتی تأمین شده‌اند. در سال ۹۲ چندین برابر پولی را که دولت به ما داده است، خودمان تأمین و طرح‌ها و برنامه‌هایمان را اجرا کردیم که این روند در سال آینده هم ادامه خواهد داشت.

در سال ۹۳ برنامه‌های بیشتری داریم نظیر لیگ جهانی، قهرمانی جهان، بازی‌های آسیایی و اعزام‌های متعدد در رده‌های مختلف سنی که همه و همه شرایطی را برایمان ایجاد می‌کند که نمی‌توانیم خودمان را به پول دولت وابسته کنیم، چون در این صورت اگر به وزارت ورزش و جوانان برویم و کلی صحبت کنیم و چانه بزنیم که دو میلیارد تومان امسال ما را سه میلیارد تومان کنید، وقتی سیزده چهارده میلیارد تومان پول لازم داریم، برای یک میلیارد خیلی وقت و انرژی‌مان را صرف نمی‌کنیم و به‌جای آن تلاش می‌کنیم از منابع دیگر تأمین درآمد کنیم تا بتوانیم کارمان را انجام بدهیم.

با این اوصاف انتظارات شما از وزیر ورزش و جوانان برای بهتر شدن وضعیت فدراسیون والیبال چیست؟

انتظار ما از دولت توسعه زیرساخت‌هاست و این که ما را در اجرای برنامه‌هایمان کمک معنوی و ساختاری کند.

منظورتان از کمک معنوی چیست؟

همراهی دولت و وزارتخانه در برنامه‌هایی که برای بازی‌های تدارکاتی و اعزام‌ها داریم مثمرثمر خواهد بود، چون این قضیه بحث حاکمیتی است و لازم است حاکمیت در این حوزه به ما کمک کند که مشکلی در آوردن تیم‌ها و اعزام تیم به کشورها نداشته باشیم. منهای رژیم صهیونیستی که آن را به رسمیت نمی‌شناسیم با همه دنیا ارتباط داریم.

لازم است این امکان وجود داشته باشد که بتوانیم تیم به کشورهای مختلف اعزام و تیم‌های کشورهای دیگر را دعوت کنیم؛ برای بازی‌های تدارکاتی تیم‌ها به ایران بیایند و ما به کشورهای مختلف برویم. طبیعی است در این موارد نباید با مشکل سیاسی مواجه شویم. اینجا می‌شود حمایت معنوی دولت.

از طرف دیگر وقتی تیم‌هایی را دعوت می‌کنیم، برای دادن ویزا و انجام چند بازی تدارکاتی در ایران دولت کمک کند که تسهیلات لازم فراهم شود تا به تعهداتمان در خصوص میزبانی عمل کنیم و طبق مقررات سریع به آنها ویزا بدهیم.

انتظار دیگر ما از وزارتخانه در زمینه زیرساخت‌هاست. ما شش هفت تیم ملی در رده‌های مختلف سنی داریم. این امر می‌طلبد که امکانات زیرساختی برای برگزاری اردوها در داخل کشور را داشته باشیم. اگر آکادمی ملی المپیک و اردوگاهی هست، باید توسعه یابند. نمی‌توانیم خودمان هتلداری کنیم، بلکه این امر باید توسط دولت انجام شود. نمی‌توانیم همه جا کمپ درست کنیم. ظرفیت کمپ برای والیبال کشور نهایتاً ۵۰ نفر است، ولی ۲۰۰ـ۲۵۰ نفر در یک اردو داریم. ما برای رده‌های نوجوانان، جوانان، زیر ۲۳ سال، تیم الف، تیم ب، تیم والیبال ساحلی و تیم بانوانمان نیاز به زیرساخت داریم و لازم است دولت در این زمینه‌ها به ما کمک کند.

یکی از مشکلات جدی‌مان نه‌تنها در والیبال بلکه ورزش کشور بحث کمپ‌ها و مکان مناسب و استاندارد کمپ‌های تیم‌های ملی است که در کشورهای پیشرفته این کمپینگ‌ها وجود دارند و تعریف شده‌اند و تعداد زیادی از آنها را بخش خصوصی تأمین کرده است. این انتظار را داریم که دولت تسهیلات لازم و امکانات مورد نیاز را در استان‌های مختلف، شهر تهران، شهرهای خوش آب و هوا و مناطق اقلیمی مناسب کشور در اختیارمان قرار بدهد و خود بخش خصوصی رغبت دارد بیاید و آنها را بسازد، مثل هتل، سالن استاندارد، سالن بدنسازی و استخر. در نهایت مکانی ایجاد شود که بتوان کمپ‌های مختلف تیم‌های ملی را در آن برگزار کرد. اگر این اتفاق بیفتد و داخل کشور خودمان این شرایط فراهم شود رشته‌های مختلف به‌جای این که نفری ۸۰ـ۱۰۰ یورو پول بدهند و تیم‌ها را به اروپا و کشورهایی مثل ترکیه ببرند و در کشورهای دیگر کمپ بگذارند، در ایران کمپ‌ها را برگزار خواهند کرد که به مراتب صرفه‌جویی‌ها، انگیزه‌ها و بازدهی بیشتر و هزینه‌ها کمتر خواهد شد؛ ضمن این که از لحاظ شرایط فرهنگی هم با مشکل مواجه نمی‌شویم.

آیا فدراسیون برای روزهای بعد از ولاسکو هم تمهیداتی اندیشیده است؟

پایه‌های والبیال کشورمان با مربیان داخلی ریخته و در میانه راه آقای ولاسکو به آنها اضافه شد، احتمال دارد در آینده آقای ولاسکو جدا شود و یک نفر کار ایشان را ادامه بدهد. سیستمی که تعریف شده سیستمی است که قائل به آدم‌ها نیست، نه سرمربی و نه بازیکن؛ بلکه سیستمی است که همه عوامل در آن مؤثرند و کمک می‌کنند و طبیعتاً بر اساس برنامه‌ریزی‌ای که شده است عمل خواهند کرد و همه اینها بر اساس این برنامه تعریف می‌شوند و چه آقای ولاسکو و چه مربیان دیگری که با تیم ملی ما کار خواهند کرد، چون مدل برنامه‌ریزی ما به‌گونه‌ای است که مبتنی بر شخص نیست، بلکه مبتنی بر سیستمی است که آدم‌هایش را در اختیار داریم که می‌تواند آقای ولاسکو باشد یا در مورد بازیکنان می‌توانند همین بازیکنانی باشند که الان در تیم ملی هستند و یا در آینده هم می‌تواند اتفاقاتی بیفتد که هم آقای ولاسکو و هم بازیکنان جایگزین داشته باشند.

مربیان داخلی چقدر از حضور ولاسکو استفاده و خود را به والیبال روز نزدیک کرده‌اند؟


تعدادی از مربیان ما دارند از آقای ولاسکو و شیوه‌های ایشان در تمریناتشان استفاده می‌کنند. در آینده باید دید چه تعداد از این مربیان عملاً می‌توانند راه، سیستم تمرین و Coaching ایشان را دنبال کنند. نتایج را باید در عمل دید. الان تعدادی از مربیانی که دارند با تیم‌های لیگ ما کار می‌کنند از شیوه‌های آقای ولاسکو در تمریناتشان استفاده می‌کنند و وضعیت‌ تیم‌های مختلف لیگ را باید بررسی کرد و منتظر ماند تا در آینده چه نتایجی به دست می‌آیند. تغییراتی که در تیم‌ها به وجود آمده مبتنی بر مدلی است که آقای ولاسکو کار می‌کنند.

تفاوت بازی‌های بازیکنان تیم ملی در هنگام بازی در تیم ملی و بازی در لیگ به دلیل تفاوت مربی نیست؟


باید به این نکته توجه کنید که تیم ملی با تیم باشگاهی متفاوت است. تیم ملی متشکل از دوازده بازیکن برتر و بهتر ما هستند. رمز موفقیت هر بازیکنی در یک تیم این است که سایر بازیکنان تیم هم بتوانند خوب کار کنند. بازیکن به‌تنهایی در یک پست نمی‌تواند نمایش خوبی از خودش نشان بدهد. مثلاً یک پاسور خیلی خوب، یک دریافت‌کننده خیلی خوب، یک اسپکر و دفاع خیلی خوب در کنار هم می‌توانند بازی خوبی را ارائه دهند. به‌تنهایی نمی‌شود کاری کرد. نمی‌شود گفت بازیکنی که اسپکر خوبی است، در تیم باشگاهی هم به‌خوبی تیم ملی بازی کند، برای این که سایر عوامل باید در کنارش باشد. ارزیابی از یک بازیکن باید با سایر موارد دیده شود. بازیکنی که پاسور خوبی است، اگر در کنار او دریافت‌کننده خوبی نباشد و دریافت خوبی صورت نگیرد، طبیعتاً او هم نمی‌تواند پاس خوبی بدهد.

الان در لیگ بازیکنان خوب فراوان‌اند. چگونه است که آنها توسط آقای ولاسکو انتخاب نشده‌اند؟

مهم این است که بازی‌ها دیده شوند که دیده می‌شوند. عملکرد بازیکنان در تمام بازی‌های لیگ برتر توسط سرمربی تیم ملی دیده می‌شود و این نگران‌کننده نیست که بازیکنان برتر دیده نشده‌اند.

مثلاً الان که فرهاد ظریف از تیم ملی کناره‌گیری کرده‌اند، چه کسی قرار است جای او بیاید که کارآمدی ایشان را داشته باشد؟


این برمی‌گردد به توانایی لیبروهایی که الان دارند در تیم‌ها کار می‌کنند و طبیعی است آقای ولاسکو و سایر کادر فنی وضعیت همه لیبروها را دقیقاً بررسی خواهند کرد که کدام یک از لیبروها مناسب‌ترند. الان در لیگ برتر ۲۰ الی ۲۴ لیبرو دارند بازی می‌کنند، چه لیبروهای اصلی، چه لیبروهای نسل دوم. طبیعی است این موضوع باید با بررسی عملکرد لیبروها مطالعه شود. معمولاً چهار نفر به تیم ملی دعوت می‌شوند و دو نفر باقی می‌مانند و نهایتاً یک نفر همراه تیم ملی خواهد رفت. امیدواریم بتوانیم کماکان آقای ظریف را در تیم ملی داشته باشیم.

در مورد کانون‌ها توضیح دهید که چه شد اوج گرفتند و بعد افول کردند؟

نه، افول نکردند. مدل اداره کانون‌ها در گذشته را مقداری تغییر دادیم و هیئت‌های ما در استان‌های مختلف مدارس والیبال دارند. کانون‌ها قبلاً به شکل متمرکز از تهران مدیریت می‌شدند که این روش را چندان نمی‌پسندیم. در استان‌ها هیئت‌های والیبال را داریم که بازوی اجرایی ما هستند. خود هیئت‌ها کارهایش را انجام می‌دهند و در طول سال طرح استعدادیابی را اجرا می‌کنیم. تعدادی از بازیکنان برجسته ما بر اساس همین مدل جدید انتخاب شده‌اند. همه ساله طرح استعدادیابی را با کمک هیئت‌های مختلف استان که مدرسه و کلاس والیبال دارند اجرا می‌کنیم. در گذشته نام اینها کانون‌ بود که وصل به فدراسیون بودند و الان همان کار را هیئت‌های استان‌هایمان دارند انجام می‌دهند و عملکرد بازیکنان مختلف را ارزیابی و استعدادها را شناسایی و به اردوی تیم ملی دعوت می‌کنند. هر ساله از بین ۱۰۰۰ـ۱۵۰۰ بازیکن مستعد کشور که در همین مدارس و کانون‌های استان‌ها کار کرده‌اند، عده‌ای انتخاب می‌شوند و به اردوهای مختلف می‌آیند و تیم‌های ملی‌ای را تشکیل می‌دهند که شاهد آن هستید و بسیاری از بازیکنانی که هم اکنون عضو تیم ملی هستند از همین طریق وارد تیم ملی شده‌اند.

پس با توجه به توضیحات شما کانون‌های والیبال منحل نشده‌اند.

همین طور است و وجود دارند، اما یک مقدار تغییر کرده‌اند. قبلاً مستقیماً زیر نظر فدراسیون بودند، ولی الان بازوان اجرایی ما، هیئت‌های استان‌ها این مسئولیت را به عهده دارند.

گویا FIVB جوایز تیم ملی ایران را نگه داشته تا صدا و سیما بدهی خود را که مربوط به پخش بازی‌ها بوده است به FIVB بپردازد. این قضیه به کجا رسید؟


فدراسیون والیبال جمهوری اسلامی ایران مطالباتی از FIVB دارد که فقط هم مربوط به بازیکنان نیست و منتظریم تسویه حساب صورت بگیرد تا بعداً مطالباتمان را بگیریم. دوستان صدا و سیما اعلام کرده‌اند پرداخت مطالبات FIVB در دستور کارشان قرار دارد و معاونت مربوطه دارد تلاش می‌کند مبلغ ۲۵۰ هزار دلار پرداخت شود.

در باره دعوت فدراسیون والیبال ایالات متحده برای برگزاری دو بازی تدارکاتی از تیم ملی والیبال کشورمان بفرمایید.

فدراسیون ملی والیبال امریکا دو ماه پیش با من مذاکره‌ای کرد که قبل از لیگ جهانی با تیم امریکا دیدار تدارکاتی داشته باشیم، با توجه به این که در لیگ جهانی با تیم ملی امریکا جزو هشت تیم هستیم، ترجیح دادیم به لحاظ زمانی قبل از لیگ جهانی این دیدار مناسب نیست، ولی قبل از قهرمانی جهان مناسب دیدیم که با تیم امریکا بازی کنیم و این اتفاق خواهد افتاد. دعوت رسمی از طرف امریکایی‌ها صورت گرفته است و ان‌شاءالله اگر مشکل خاصی پیش نیاید مردادماه تیم ملی‌مان به امریکا خواهد رفت.

در خصوص برنامه‌های سفر هفتم بهمن‌ماه به لهستان توضیح بدهید.


روز دوشنبه قرعه‌کشی مسابقات قهرمانی جهان سال آینده است و من به عنوان یکی از کشورهای صاحب‌نام در والیبال دنیا و شرکت‌کننده در مسابقات قهرمانی جهان در سال آتی به این مراسم دعوت شده‌ام تا در برنامه‌ای که برای قرعه‌کشی تنظیم کرده‌اند شرکت کنم و در این قرعه‌کشی مشخص خواهد شد حریفان ما در مسابقات قهرمانی جهان سال آینده چه کسانی هستند. من از تهران می‌روم و آقای ولاسکو هم از ایتالیا می‌آیند و در لهستان دیدار و جلسه‌ای هم در باره برنامه‌هایمان خواهیم داشت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *