دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

آشی که هوا برای ریه‎ها می‌پزد

پنجشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۵۵
کد مطلب: 339252
سالیانه ۳ میلیون نفر در اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند که ۹۰ درصد آنان در کشورهای توسعه یافته هستند.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، در بعضی کشورها تعداد افرادی که در اثر همین عامل جان خود را از دست می‌دهند، بیش‎تر از قربانیان سوانح رانندگی است. این مرگ و میر بطور خاص مربوط به آسم، برونشیت، تنگی نفس، حملات قلبی و آلرژی‌های مختلف تنفسی است.

آلودگی هوا به طرق گوناگونی می‌تواند آثار زیانبار درازمدت و کوتاه مدتی بر سلامت انسان‎ها بگذارد. تأثیر آلودگی هوا بر افراد مختلف متفاوت است. آسیب‎پذیری برخی افراد در برابر آلودگی هوا بسیار بیش‎تر از سایرین است. کودکان کم سن و سال و سالمندان بیش‎تر از دیگران از آلودگی هوا آسیب می‌بینند.

معمولاً میزان آسیب‎ها بستگی به میزان قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی زیانبار دارد، یعنی مدت تماس با آلاینده‌ها و غلظت مواد شیمیایی، صدمات ریوی ناشی از هوای آلوده به اوزون، خطری است که هر۳ نفر از ۵ نفر با آن روبرو هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان در این باره به خبرنگار ایسنا گفت: حضور یک یا بیش‎تر از چند آلاینده در هوا یا ترکیبی از آن‎ها در هوا به مقدار و تداومی که باعث آسیب رساندن به انسان، حیوان، گیاهان و اموال شود ‌یا اینکه در زندگی روزمره ایجاد تداخل کند را آلودگی هوا می‎گویند.

دکتر عظیمی با بیان اینکه منابع آلودگی هوا، طبیعی و ساخته دست بشر هستند، اضافه کرد: منابع ساخت دست بشر به دو صورت منابع ثابت و منابع متحرک دسته‎بندی می‎شود که یکی از مهم‎ترین آن‎ها احتراق است. غالباً از احتراق جهت تبدیل انرژی شیمیایی به حرارتی استفاده می‎کنیم، این عمل معمولاً در نیروگاه‎های سوخت فسیلی، کوره خانگی و موتور اتومبیل صورت می‎گیرد.

وی ادامه داد: همچنین ممکن است از فرآیند احتراق برای سوزاندن مواد زاید(زباله‎سوزها) هم استفاده کنیم که مقادیر زیادی آلاینده وارد اتمسفر می‎شود. احتراق می‎تواند به صورت کامل ‌یا ناخالص انجام گیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان بیان کرد: برخی دیگر از ناخالصی‎های موجود در سوخت می‎تواند طی فرآیند احتراق وارد اتمسفر شود به عنوان مثال سرب موجود در بنزین یا برخی هیدروکربن‎های نسوخته این گونه است.

وی تصریح کرد: آلاینده‎های معیار در مورد بررسی کیفیت هوا، CO، HC،SO۲ ،NO۲ ،PM۱۰ , PM۲.۵ ، سرب و O۳ هستند. برای سوختن کامل مواد سوختی عواملی چون توربولانس، زمان، دما، اکسیژن و RVPسوخت مورد نیاز است.

عظیمی افزود: نوع سوخت مورد استفاده در نیروگاه‎ها و دیگر منابع ثابت تأثیر زیادی در وارد کردن آلاینده‎ها به اتمسفر دارد. در این خصوص از سوخت‎های مازوت و نفت کوره و گازوئیل، نفت سفید، بنزین، گاز و سوخت‎های پاک می‎توان استفاده کرد که در حال حاضر بیش‎تر از سوخت‎های فسیلی استفاده می‎شود، اما در چند سال اخیر توجه زیادی نیز به استفاده از سوخت‎های پاک شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان یادآور شد: عوامل زیادی باعث افزایش آلاینده‎های خروجی از اتومبیل می‎شود که از جمله می‎توان به افزایش سرعت، کاهش سرعت و کار در حال توقف است.

وی اظهار کرد: با افزایش سرعت بیش‎ترین میزان اکسیدهای نیتروژن، کاهش سرعت بیش‎ترین میزان منوکسیدکربن و هیدروکربن‎های نسوخته وارد اتمسفر می‎شود و کار در حال توقف بدترین حالت از نظر وارد کردن آلاینده‎ها به محیط است.

عظیمی خاطرنشان کرد: بیش‎ترین میزان آلاینده‎های خروجی از یک ماشین به عنوان منابع متحرک از طریق اگزوز وارد اتمسفر می‎شود که از این طریق حدود ۱۰۰ درصد منوکسید کربن خروجی، اکسیدهای نیتروژن و سرب وارد اتمسفر شده و ۹۰ درصد ذرات از این طریق وارد اتمسفر می‎شوند و ۱۰ درصد باقی‎مانده نیز از طریق میل لنگ است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان اذعان کرد: ۶۲ درصد هیدروکربن‎ها از طریق اگزوز وارد اتمسفر می‎شود و ۳۸ درصد باقی‎مانده از طریق تانک سوخت، تبخیر کاربراتور ۱۸ درصد و از طریق میل لنگ ۲۰ درصد است.

وی گفت: منابع ثابت عمدتاً فرآیندهای صنعتی است که بسیاری از آلاینده‎ها را وارد اتمسفر می‎کنند. نوع آلاینده و مقدار آلاینده‎ای که توسط منابع ثابت وارد اتمسفر می‎شود عمدتاً بستگی به نوع صنعت و نوع تکنولوژی به کار گرفته شده دارند.

عظیمی اضافه کرد: از مهم‎ترین منابع ثابت که در آلودگی هوا مطرح هستند و می‎توانند مقادیر قابل توجهی آلاینده را وارد اتمسفر کنند می‎توان به صنایع پتروشیمی و شیمیایی، صنایع رنگ رزین و پلاستیک، صنایع شیمیایی غیر آلی، صنایع نفت و زغال، کارخانجات فلزات آهنی و غیرآهنی، زباله‎سوزها، وسایل گرمایش خانگی، نیروگاه‎ها، بخارات فلزات و دیگر صنایع که حاوی مقادیر زیادی هیدروکربن‎ها و حلال‎ها اشاره کرد که ممکن است ایجاد کننده آلودگی هوا باشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان بیان کرد: در حال حاضر برای تشخیص نوع آلاینده‎های موجود در اتمسفر شاخص استانداردهای کیفیت هوا تعیین شده‎اند که شامل منوکسید کربن، دی اکسید نیتروژن، دی اکسید گوگرد، ازن و ذرات معلق(قطر ۱۰ میکرون و یا ۵.۲ کمتر) است.

وی گفت: در سال ۱۹۷۶، EPA برای منسجم و یکپارچه کردن اثرات آلاینده‌های هوا شاخص استاندارد آلودگی هوا(PSI) را تعریف کرد که بر اساس غلظت آلاینده‎های شاخص محاسبه می‎شود، ولی در سال ۲۰۰۰ بر اساس تغییرات استانداردها، تغییراتی نیز در PSI دادند و آن را به صورت AQI تعریف کردند. AQI شاخصی است که جهت گزارش روزانه کیفیت هوا کاربرد دارد.

عظیمی یادآور شد: EPA شاخص کیفیت هوا را برای پنج آلاینده اصلی تنظیم کرده و برای هر کدام از این آلاینده‌ها EPA استانداردهایی را جهت محافظت از بهداشت عمومی وضع کرده است.

او با بیان اینکه شاخص آلودگی هوا از صفر تا ۵۰۰ درجه‎بندی شده است، تصریح کرد: در رنج صفر تا ۵۰۰ کیفیت هوا خوب است و این بازه، کمترین پتانسیل را به لحاظ تأثیر سوء بر بهداشت عمومی دارد، رنج بالاتر از ۳۰۰ کیفیت هوا خطرناک و زمانی که AQI بالاتر از ۱۰۰ باشد کیفیت هوا غیربهداشتی در نظر گرفته می‎شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *