پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
 
۰

دلایل ایران برای نپذیرفتن بیانیه ژنو ۱

چهارشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۰۰
کد مطلب: 339135
معاون عربی و افریقای وزیر امور خارجه با اشاره به برخی اشکالات پیرامون نشست ژنو۲ گفت: اشکال ساختاری و جوهری نشست ژنو ۲ این است که واقع بینانه مسایل و واقعیت های سوریه را مورد توجه قرار نداده، ما منتظر هستیم ببینیم چه نتیجه ای از این نشست حاصل خواهد شد اما امیدوار و خوشبین نیستیم.
به گزارش جهان به نقل از مهر، حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و افریقای وزیر امور خارجه روز چهارشنبه در گفتگو با خبرنگار مهر به تشریح مواضع ایران در خصوص تحولات منطقه و به خصوص اجلاس ژنو۲ پرداخت.

خبرنگار مهر سوال کرد در پی بازپس گیری دعوت دبیرکل سازمان ملل از ایران برای شرکت در نشست ژنو ۲ این موضوع از طرف بان کی مون مطرح شده که ایران در ابتدا بیانیه نشست ژنو ۱ را پذیرفته است و امروز نیز معاون دبیرکل اعلام کرده که ایران قرار بوده بیانیه مکتوب ارایه دهد و اعلام کند که ژنو ۱ را پذیرفته است و این در حالی است که ایران همواره گفته بود که پیش شرط را نمی پذیرد. این مواضع این تصور را ایجاد کرده که ایران در مذاکرات خصوصی موضع گیری متفاوتی داشته است که امیرعبداللهیان پاسخ داد: ما از ابتدا یعنی از زمانی که بیانیه ژنو ۱ صادر شد یک موضع کلی گرفتیم و گفتیم روح کلی حاکم بر بیانیه ژنو به عنوان یک راهکار سیاسی مورد توجه ما است.

معاون وزیر خارجه افزود: آن چه که مورد توجه ما بود و همچنان نیز هست این است که بیانیه ژنو همواره بر راهکار سیاسی تاکید می کرد که جمهوری اسلامی ایران نیز همواره بر راهکار سیاسی تاکید داشته اما برخی از کشورها اصرار بر راهکار نظامی داشتند لذا ما راهکار سیاسی را مورد تایید قرار دادیم.

موضع ایران درباره ژنو۱صریح اعلام شده بود

وی افزود: در تحولات اخیر تماس های مختلفی بین آقای دکتر ظریف و آقای بان کی مون صورت گرفته و در گفتگوهای متعدد چه در سطح آقای دکتر ظریف و چه در سطح بنده با آقای اخضر ابراهیمی و همچنین در دیدار ما در تهران با آقای فیلتمن معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل همواره بر این مواضع تاکید کردیم و به صراحت به آنها اعلام کردیم.

امیرعبداللهیان گفت: آخرین بار نیز سه شنبه هفته گذشته در کویت در ملاقات بنده با آقای بان کی مون و دستیاران و همراهان ایشان به صراحت به آقای بان کی مون گفته شد که ما نمی توانیم اعلام کنیم بیانیه ژنو ۱ را با جزئیات قبول می کنیم . آقای بان کی مون پرسیدند که منظور شما از جزئیات چیست و ما گفتیم به عنوان یک نمونه در بیانیه ژنو ۱ پیش بینی شده دولت انتقالی با صلاحیت کامل تشکیل شود که این امر مداخله در امور سوریه است و مردم سوریه باید نسبت به آینده سیاسی خود در این کشور تصمیم بگیرند.

وی ادامه داد: در تماس تلفنی ۴ روز قبل آقای بان کی مون با آقای دکتر ظریف نیز، آقای ظریف همین مواضع را تکرار کردند و گفتند که ما هیچ پیش شرطی برای حضور در ژنو ۲ نمی پذیریم اما چه در گفتگوهای حضوری من با آقای بان کی مون و چه در گفتگوهای آقای دکتر ظریف ما گفتیم که اگر دعوتی از جمهوری اسلامی ایران به عمل بیاید و شرطی در آن نباشد در نشست ژنو حضور خواهیم داشت.

معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه تمام چیزی که در این رابطه گذشت ذکر شد گفت: البته ما درک می کنیم آقای دبیر کل تلاش کرد یک نقش میانجی و مثبتی ایفا کند برای اینکه حضور ایران را در نشست ژنو ۲ به عنوان یکی از طرف های موثر در تحولات سوریه داشته باشند.

اشکالات اجلاس ژنو۲


وی در پاسخ به سوالی در ارزیابی نشست ژنو ۲ گفت: این نشست دارای چند اشکال است. اشکال اول به وضعیت گروه های معارض سیاسی در سوریه باز می گردد. تاکنون ۵۰ درصد طرف هایی که قرار بوده در این نشست حضور داشته باشند به دلایل مختلف اعلام انصراف دادند و در این نشست حضور پیدا نکردند.

امیرعبداللهیان ادامه داد: مشکل دوم در سطح معارضه سوریه به این مساله باز می گردد که حداکثر کسانی که قصد حضور در این نشست را به عنوان گروه های معارض خواهند داشت و حتی اگر کسانی که اعلام کرده اند شرکت نمی کند نیز به این نشست اضافه شوند مجموعاً حداکثر ۳ درصد می توانند جامعه سوریه را نمایندگی کنند و نمایندگان ۹۷ درصد در جامعه سوریه در این اجلاس غایب هستند و این یک اشکال ساختاری برای طرف گفتگوی حکومت سوریه است.

وی خاطرنشان کرد: مشکل دیگر این است که برخی طرف های خارجی فکر می کنند می توانند در قالب یک نشست بین المللی بحران سه ساله، شرایط پیچیده سوریه، حضور نیروهای القاعده و تکفیری، حمایت برخی کشورها از ارسال سلاح و تروریست، سرایت ناامنی به کشورهای همسایه و روند سیاسی در سوریه را به طور کلی در یک نشست حل و فصل کنند که این امر واقع بینانه نیست.

معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه تصریح کرد: حتی اگر کشورهایی که خود را هژمون می دانند قادر بودند در ارتباط با تحولات منطقه چنین نقشی را ایفا کنند امروز نباید بعد از گذشت بیش از ۱۳ سال در افغانستان شاهد این باشیم که آمریکا یک روز علیه طالبان جنگید و امروز با طالبان مذاکره می کند و در عراق نیز نباید شاهد تداوم ناامنی ها باشیم و همچنین در بخش های دیگر در حوزه خاورمیانه.

وی ادامه داد: اشکال ساختاری و جوهری نشست ژنو ۲ این است که واقع بینانه مسایل و واقعیت های سوریه را مورد توجه قرار نداده اما در این نهاد به عنوان اینکه نشست ژنو بتواند کمک کند گفتگوهای سوری- سوری شکل بگیرد و منتهی به رای و نظر مردم از طریق صندوق های انتخاباتی بشود از این نظر می تواند کمک کننده باشد و ما منتظر هستیم ببینیم چه نتیجه ای از این نشست حاصل خواهد شد اما امیدوار و خوشبین نیستیم.

احد جربا شخصیت ضعیفی است


خبرنگار مهر این سوال را مطرح کرد که ایران در گذشته با الخطیب رئیس معارضین سوری در دوره ای ارتباط بر قرار کرده بود اما اکنون به نظر می رسد که با احمد جربا به عنوان معارضه نمی توان ارتباط برقرار کرد چرا که اعلام کرده بودند اگر ایران باشد در ژنو شرکت نمی کنیم. آیا اساساً با این فرد و گروه جدید ایران تا کنون ارتباطی داشته است؟

که امیرعبداللهیان پاسخ داد: آقای احمد جربا شخصیت ضعیفی است که قدرت نمایندگی معارضه سیاسی سوریه را ندارد. مواضع غیرواقع بینانه وی نسبت به تحولات سوریه تایید کننده این موضوع است. ما با همه طرف هایی که معارض سیاسی سوریه هستند و در داخل سوریه دارای پایگاه و نفوذ هستند و یک بخش وسیعی از جامعه سوریه را نمایندگی می کنند ارتباط داریم.

وی افزود: با این افراد به عنوان این که در گفتگوهای سوری- سوری و در چارچوب راهکار سیاسی بتوانیم دیدگاه های آن ها را داشته باشیم ارتباط داریم اما با معارضه ای که ساختگی هستند و دارای نفوذ در داخل سوریه نیستند و پایگاهی ندارند و معارضه ای که اقدامات مسلحانه علیه مردم سوریه انجام داده و از جمله با القاعده و گروه تکفیری همراه هستند هیچ ارتباطی نداریم.

حامی ریاست مادام العمر اسد نیستیم

خبرنگار مهر سوال کرد یکی از مباحث اصلی مطرح اکنون در مورد بشار اسد این است که نباید تصور شود که وی در قدرت باقی می ماند، اما خودش اعلام کرده هیچ منعی برای اینکه در انتخابات آینده نامزد شود، وجود ندارد ایران در مورد باقی ماندن و نماندن اسد چه موضعی دارد؟ که معاون وزیر امور خارجه گفت: ما معتقدیم آینده سوریه نه به آمریکا نه به هیچ طرف دیگری ارتباط ندارد. معتقدیم اگر در روند ارتباطی سالم کسی از جمله آقای بشار اسد این شرایط را داشت که کاندید شود باید فرصت برای بشار اسد و همه طرف ها فراهم شود. هر آنچه مردم سوریه در یک روند انتخاباتی و سالم تصمیم بگیرند مورد تایید ما خواهد بود. اینکه برخی طرف ها اصرار دارند در ژنو ۲ بگویند بشار در آینده سوریه جایی ندارد، به دلیل این است که این طرف ها نگران هستند که اگر بشار اسد کاندیدا بشود، مجددا رای بیاورد.

وی ادامه داد: ما در گفتگوهای دیپلماتیکی که داریم می دانیم که بسیاری از طرف های غربی معتقدند اگر بشار اسد در این شرایط کاندیدا شود، قطعا رئیس جمهور خواهد بود. البته به دلیل واقعیت های موجود در سوریه با ۹۰ یا ۹۵ درصد رای نخواهد بود، ولی آنقدر رای می آورد که رئیس جمهور باقی بماند.

امیر عبداللهیان تاکید کرد: ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران حمایت های خود را از سوریه و مردم این کشور ادامه می‌دهیم و از روند سیاسی مورد تایید مردم سوریه حمایت می کنیم. ما به دنبال این نیستیم که آقای بشار اسد رئیس جمهور مادام‌العمر در سوریه بماند. الان به صراحت می گوییم که بشار اسد رئیس جمهور قانونی سوریه است که با رای مردم روی کار آمده و مادامی که وی رئیس جمهور قانونی سوریه باشد از او حمایت می کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *