دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

دیدار مخفیانه فرمانده داعش با سعودی‌ها

شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۱۷
کد مطلب: 336705
گفته می‌شود یک فرمانده ارشد گروه موسوم به «دولت اسلامی عراق و شام» (داعش) چند هفته پیش از این که در درگیری با نیروهای عراقی کشته شود در استان الانبار در غرب عراق با یک مقام اطلاعاتی عالی‌رتبه سعودی دیدار کرده بود.
به گزارش جهان به نقل از پرس تی وی، شبکه تلویزیونی خبری السوماریه به نقل از یک مقام امنیتی ارشد عراقی اعلام کرد یکی از اسرای عالی‌رتبه عضو دولت اسلامی عراق و شام اعتراف کرده است که شاکر وهیب الفهداوی ۲۰ روز پیش از مرگش در باغی در استان الانبار به طور مخفیانه با این مقام اطلاعاتی ارشد سعودی دیدار کرده بود.

گروهی از تروریست‌های القاعده به سرکردگی الفهداوی در آگوست سال ۲۰۱۳ از صحنه اعدام ۳ راننده بیگناه در نزدیکی مرز عراق با سوریه فیلم برداری کردند و این تصاویر را در اینترنت قرار دارند.

فهداوی سال ۲۰۰۶ به اسارت نیروهای امریکایی درآمد و در زندانی در شهر بصره بازداشت شد اما ۲ سال بعد به زندانی در شهر تکریت منتقل شد. وی در سال ۲۰۱۳ با کمک القاعده از زندان گریخت و با پیوستن به این گروه تروریستی جنایاتی نظیر ربودن ۱۳ سرباز عراقی در رمادی، مرکز استان الانبار را مرتکب شد.

زندانی یادشده که به نامش اشاره نشد و یکی از اعضای ارشد القاعده است که اخیرا به اسارت نیروهای عراقی درآمد افزود دولت اسلامی عراق و شام که در داخل عراق و سوریه فعالیت می‌کند یک روز پیش از برچیده شدن اردوگاه ضد دولتی از سوی نیروهای عراقی در رمادی، ۱۵۰ میلیون دلار و ۶۰ خودرو از عربستان سعودی دریافت کرده بود.

خشونت‌ها در استان الانبار از ۳۰ دسامبر ۲۰۱۳ پس از آن آغاز شد که نیروهای امنیتی اردوگاه مخالفان دولت در شهر رمادی را از بین بردند. مقام‌های عراقی پیش‌تر گفته بودند از این اردوگاه به عنوان «مقری برای رهبری القاعده» استفاده می‌شود. دامنه این درگیری‌ها سپس به شهر فلوجه نیز کشیده شد.

نیروهای امنیتی عراق با حمایت قبیله‌نشینان سنی به مقابله با این شبه‌نظامیان پرداخته‌اند.

شورای امنیت سازمان ملل نیز حمایت خود را از مقابله دولت عراق با شبه‌نظامیان وابسته به القاعده در این کشور اعلام کرده است.

این نهاد که متشکل از ۱۵ کشور است جمعه شب (۲۰ دی) با انتشار بیانیه‌ای حمایت خود را از نوری المالکی، نخست وزیر عراق در مقابله با شبه‌نظامیان وابسته به دولت اسلامی عراق و شام در استان الانبار اعلام کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *