چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 8 May 2024
 
۰

انیمیشن سینمایی نوح تولید می‌شود

شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۱۷
کد مطلب: 332724
مدیر گروه عروسکی تک فریم مرکز صبا گفت: برای سال آینده تله فیلم سینمایی با محوریت زندگی «حضرت نوح(ع)» داریم که برنامه‌ریزی‌های آن انجام شده ولی با توجه به بحران بودجه و مراحل کار بر روی فیلم نامه سال آینده کلید می‌خورد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، حسین مرادی‌زاده مدیر گروه عروسکی تک فریم مرکز پویانمایی صبا تولید پروژه‌های بسیاری را بر عهده دارد که گفت‌وگو با وی را در ادامه می‌خوانید:

**با توجه به محدود بودن تعداد استودیوهای انیمیشن عروسکی در ایران و تعداد نفراتی که در این زمینه مشغول به کار هستند تعداد پروژه‌های عروسکی تک‌فریم محدودتر از تکنیک‌های دیگر انیمیشن است.


-قدیمی‌ترین همکاری که افتخار همکاری با ایشان را داریم، استاد رازانی است که از سال ١٣٤٩ با تلویزیون مشغول به همکاری هستند. برنامه‌ای که در دست تولید دارند با نام «بازی کنیم، بخندیم» در رابطه با بازی‌های ایرانی است و در ٢٦ قسمت ٤ دقیقه‌ای در حال تولید است که ٢٠ قسمت آن به پایان رسیده و مراحل موسیقی و صداگذاری را پشت سر می‌گذارد و انشالله برای ایام نوروز از شبکه پویا پخش خواهد شد.

همچنین برنامه بعدی با نام «خانه ما» که سری چهارم آن صداگذاری و دوبله شده، در ٥٢ قسمت ١٣ دقیقه‌ای تهیه و تولید شد و سری پنجم آن مراحل ساخت را پشت سر می‌گذارد و در سال ٩٤ برای پخش آماده خواهد شد. این برنامه و برنامه‌ای با نام «موزه» که در رابطه با موزه‌های کشور است با کارگردانی آقای یغماییان در حال تولید است.

پروژه‌ای با نام «پ مثل پولاد»، «قصه‌های من و آقاجون» به کارگردانی آقای امیر فیضی تولید شد که به مناسبت ماه مبارک رمضان و در رابطه با احکام روزه بود. این برنامه در مدت زمان ٢٠٠ دقیقه (٢٠ قسمت ١٠ دقیقه‌ای) در ماه مبارک رمضان از رسانه ملی پخش شد.

پروژه بعدی با نام «دهکده پرماجرا» که زیر نظر خانم کشانی در حال تولید است در مدت زمان ١٣٠ دقیقه (١٣ قسمت ١٠ دقیقه‌ای) با یاری خدا سال آینده پخش خواهد شد.

**در مرحله پیش تولید چه پروژه‌هایی دارید؟


-چون تکنیک عروسکی زمان بر و نیاز به ساخت عروسک‌ها و لوکیشن‌ها در مدت زمان طولانی است پیش تولید آن زمان زیادی را طلب می‌کند.

در حال حاضر در این مرحله ما یک کار جشنواره‌ای کوتاه هنری پیش رو داریم که کار خانم شعبانی است که نام آن «اختیار» است.

پروژه دیگر «گالش» توسط خانم پرداختی در حال تولید است و موضوعی فرهنگی در رابطه با معلولیت کودکان دارد این کار یک کار کوتاه ١٠ دقیقه‌ای است.

پروژه دیگر «بچه‌های محله ما» نام دارد که توسط استاد رازانی مراحل پیش تولید را پشت سر می‌گذارد.

و در نهایت پروژه‌ای با نام «مبارک» که توسط آقای خرمیان در حال تهیه است که از افراد با سابقه سازمان و صبا است. داستان این مجموعه در ارتباط با یک عروسک مبارک است که در یک گروه خیمه شب بازی مشغول اجرای برنامه هستند و اتفاقات متفاوتی برای آن‌ها رقم می‌خورد.

در نهایت پروژه «مردی که نیافتاد» که کاری کوتاه و ١٠ دقیقه‌ای است که توسط آقای ارژنگ تولید می‌شود.

به طور کلی گروه ما در مجموع ۲۹۶۴ دقیقه کار عروسکی تک فریم در دست تولید و برنامه‌ریزی تولید داریم.

برنامه بعدی با نام «دانی» در ارتباط با کاربرد عملی بازیافت است که کودکان می‌توانند با استفاده از مواد قابل بازیافت اسباب بازی‌هایی مناسب سن خود بسازند. این پروژه در ٥٢ قسمت ٢ دقیقه‌ای و تحت نظارت آقای رفیع‌زاده برنامه‌ریزی شده است.

**برای عید نوروز چه برنامه‌های تدارک دیده است؟

-به یاری خدا سعی ما بر این است که برنامه «بازی کنیم، بخندیم» استاد رازانی برای عید نوروز آنتن شبکه پویا را به خود اختصاص دهد.

متاسفانه پروژه‌هایی که در سال گذشته برنامه ریزی کرده بودیم به دلیل مسایل کمبود بودجه مراحل تولید خود را آنچنان که باید و شاید طی نکرد از این رو ما در برحه‌ای به سر میبریم که هدف اصلی ما حفظ استودیوهای موجود و جلوگیری از بسته شدن آن‌هاست در حالیکه قبل از بروز بحران هدف ما ارتقاء تعداد استودیوها از ٦ به ١٥استودیو بود.

همچنین برای سال آینده یک برنامه ویژه و عظیم را در نظر داریم. یک تله فیلم سینمایی با محوریت زندگی «حضرت نوح(ع)» که برنامه‌ریزی‌های آن انجام شده ولی با توجه بحران بودجه و مراحل کار بر روی فیلم نامه سال آینده کلید خواهد خورد که یکی از کارهای فاخر این حوزه به شمار می‌رود.

علاوه بر آن یک برنامه با موضوعیت دفاع مقدس هم داریم که «آرزو» نام دارد و توسط آقای کیهانی تولید خواهد شد و در قالب تله فیلم برای سال آینده کلید خواهد خورد.

**شما در جشنواره رشد هم حضور چشمگیری داشتید؟

-از گروه عروسکی در جشنواره امسال کار «قصه‌های من و آقاجون» که توسط آقای امیر فیضی کارگردانی شده بود در بخش بین الملل حضور داشت. حقیقتی که وجود دارد این است که جشنواره رشد جزو قدیمی ترین جشنواره‌های داخل ایران است و سیاست‌های خاص خود را همانند تمام جشنواره‌های دنیا داراست. ما نمی‌توانیم توقع داشته باشیم که اگر کاری خلاف سیاست‌ها به جشنواره فرستاده می‌شود، قطعا مورد تقدیر قرار گیرد. اساس بوجود آمدن جشنواره‌های مختلف در دنیا تعدد سیاست‌ها و خطوط فکری متفاوت در پس زمینه آن هاست. برفرض مثال ما می‌توانیم کاری را برای جشنواره کودک اصفهان که بودجه بسیار وسیع‌تری را به خود اختصاص می‌دهد، ارسال کنیم و در آن جشنواره به دستاوردهای خوبی دست یابیم اما اگر همان کار را برای جشنواره دیگری بفرستیم حتی انتخاب هم نشود. در دنیا هم همین است. هر جشنواره‌ای سیاست های خاص خود را داراست و اساس تمایز جشنواره ها همین سیاست هاست.

**در جشنواره جام جم چطور؟

-در دوره اول این جشنواره اتفاقات بسیار خوبی با توجه به تعدد آثار شرکت کننده در جشنواره برای بخش عروسکی افتاد و دو جایزه این جشنواره به کارهای ماردوش و انگشتر سحر آمیز رسید. برای امسال با توجه به دوسالانه بودن جشنواره ما چند برنامه را در جشنواره خواهیم داشت. داستان‌های فرشته با کارگردانی آقای کیهانی بود که عید سال ٩٢ از شبکه دوم سیما پخش شد و دیگری قصه های من و آقا جون با کارگردانی آقای امیرفیضی ماجراهای بهادر آقای خرمیان ، بز و بزغاله خانم کشانی، وقت دیدار به کارگردانی آقای معماری که در جشنواره جام جم امسال حضور پیدا خواهند کرد.

**الان موقعیت شبکه پویا را چطور ارزیابی می‌کنید؟


-شبکه پویا یک شبکه جوان است.این شبکه در مدت کوتاه عمر فعالیت خود توانسته به جایگاه نسبتا قابل قبولی در شبکه های فعلی دست یابد که جای بسی خرسندیست. برای اینکه بتوانیم این جایگاه را هم ارتقاء دهیم باید برنامه ریزی دقیق و مدونی را در نظر بگیریم. اینکه مخاطب بتواند در زمان مشخص برنامه مورد علاقه خود را مشاهده کند. برای اینکه بهتر این شبکه دیده شود باید پخش آن به صورت ٢٤ ساعته ادامه یابد ثانیا پیشنهاد بنده این است که این شبکه بر روی ماهواره هم قرار داده شود تا بچه‌های فارسی زبان سراسر دنیا هم بتوانند شاهد برنامه های مورد علاقه خود به زبان فارسی از این شبکه باشند.

متاسفانه از نظر رویکرد تکنیکی به این زودی ها نمیتوان به جایگاه انیمیشن در جهان رسید زیرا ما از نظر تکنولوژی این تکنیک عقب هستیم.نه تنها ما بلکه خیلی از کشورها هم راه بسیار طولانی را برای رسیدن به این مهم در پیش دارند.میشود تا حدی و با گذر زمان تکنولوژی را بدست آورد ولی از دیدگاه تکنیک همچنان راه درازی در پیش است.کشورهای اروپایی هم همین شرایط را دارا هستند.بطور مثال کیفیت کار یک استودیوی آلمانی یا انگلیسی به هیچ وجه با حتی یک کمپانی تازه تاسیس امریکایی هم قابل مقایسه نیست.هدف ما این است که بتوانیم خود را به اتفاقاتی که در اروپای شرقی می افتد نزدیک کنیم. ما امیدواریم با بومی سازی سبک خاص آن ها بتوانیم به کارهایی همانند «پت و مت» دست یابیم.

یکی از دلایلی که نمیشود با انیمیشن امریکا رقابت کرد این است که چون انیمیشن تک فریم یک کار کاملا صنعتی است،باید ارتباط مناسبی بین صنعت و استودیو های تولید انیمیشن وجود داشته باشد ولی متاسفانه در ایران این ارتباط وجود ندارد.

انیمیشن عروسکی نوع خاصی از تکنیک انیمیشن است که به خاطر نزدیکی تکنیک آن به سینما، مخاطبان زیادی را به خود جلب می‌کند که این مخاطبان طیف زیادی از سنین را تشکیل می‌دهند. این تکنیک به دلیل حساسیت ویژه آن نیاز به حمایت زیادی دارد کمااینکه در نقاط مختلف دنیا نظیر انگلیس و امریکا هم این تکنیک حمایت بسیاری میشود. این حمایت هم مبحث مالی را شامل میشود هم حمایت بخش های صنعتی مرتبط.متاسفانه تا زمانیکه این حمایت صورت نگیرد ما از این حد فراتر نخواهیم رفت و توان رقابت با بخش‌های جهانی را نخواهیم داشت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *