دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

رشد منفی جمعیت جوان ۱۵ تا ۲۹ سال

چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۴۱
کد مطلب: 332167
رییس مرکز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی وزارت ورزش و جوانان نسبت به رشد منفی جمعیت جوان ۱۵ تا ۲۹ سال هشدار داد.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، محمد تقی حسن زاده صبح امروز چهارشنبه در نشست تخصصی پژوهش و برنامه ریزی در حوزه جوانان، چالش‌ها و راهکارها که با حضور صاحبنظران و کارشناسان مسائل جوانان سراسر کشور برگزار شد، افزود: براساس سرشماری صورت گرفته ۲۳،۶۹۴،۱۹۴ نفر از جمعیت بیش از۷۵ میلیونی کل کشور را جوانان ۱۵ تا ۲۹ سال تشکیل می‌دهند.

وی افزود: متوسط رشد سالانه جمعیت جوان در بین دو سرشماری متوالی برای جمعیت جوان کشور(۰/۹۴-) است که این خطر بزرگی برای کشور محسوب می‌شود.

حسن زاده تصریح کرد: سن جوان به سه رده تقسیم می‌شود که در رده سنی ۲۵ تا ۲۹ سال ما با بحران مواجه هستیم. این رده نقطه خطر و خط قرمز ماست که عمده مشکلات جوانان مانند اشتغال و ازدواج در این سن بروز می کند و باید با بسیج عمومی و همکاری تمامی دستگاه‌ها و فعالان حوزه جوانان برای این جمعیت ۱۰ میلیونی برنامه ریزی کنیم و مسائل آنان را حل کنیم. بحران و نیاز جمعیتی و چالشی ما در این رده سنی بیش از دیگر سنین متمرکز شده است.

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی وزارت جوانان پرداختن به موضوع جوان و جوانی ادامه داد: مسائل اصلی کشور و باور و اعتماد به جوانان مولفه‌های اساسی کارآمدی نظام جمهوری اسلامی ایران هستند و نکته راهبردی ما در وزارت ورزش و جوانان مثبت اندیشی، اعتماد و باور به جوانان است.

حسن زاده با اشاره شاخص‌های ساماندهی امور جوانان گفت: مهمترین مسئله ما بند (ب) ماده ۴۱ قانون برنامه پنجم توسعه است که بر تحقق شاخص‌های مصوب شورای عالی جوانان تاکید دارد و شاخص‌های ساماندهی در ۱۷ حوزه تدوین شده است. ضمن آنکه هدف کلان تدوین شاخص‌ها، رشد و پیشرفت همه جانبه جوانان است و براساس این هدف، سه راهبرد اساسی تقویت هویت دینی، ملی و انقلابی جوانان با تاکید بر نقش خانواده، بسترسازی برای ارتقای شاخص‌های توانمندسازی جوانان و غنی سازی دوره جوانی توام با نشاط و شادابی مورد نظر ماست.

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی وزارت جوانان نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ تا ۲۹ ساله کشور را ۲۳.۹۲ درصد دانست و اظهارکرد:از این تعداد۴۰.۳۱ درصد زنان و ۲۰.۰۶ درصد مردان هستند.

وی تصریح کرد: نرخ بیکاری، نسبت جمعیت بیکار ۱۵ تا ۲۹ ساله به جمعیت فعال (شاغل و بیکار) این رده سنی، ضرب در ۱۰۰ است و بررسی وضعیت نرخ بیکاری جوانان به عنوان یکی از کلیدی ترین شاخص‌های نشان دهنده وضعیت بازار کار جوانان است، بنابراین برای حل این مشکل امروز باید با همکاری تمامی دستگاه‌ها و ارکان نظام، نگاهی یکپارچه و واحد به مسائل جوانان داشته باشیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *