دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

انتقادازعملکردشورای عالی انقلاب فرهنگی

يکشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۱۰
کد مطلب: 328811
ابراهیم فیاض از اساتید جامعه‌شناسی دانشگاه گفت: عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه سیاست‌گذاری علوم انسانی، سطحی و تکراری است که باید این نقص برطرف شود.
به گزارش جهان، ابراهیم فیاض عضو هیئت علمی دانشگاه تهران درباره اولویت‌ها و عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی به فارس گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی شورایی است که باید سیاستگذاری معرفتی کشور را برعهده داشته باشد و مباحث مختلف فرهنگی در این حوزه را برنامه‌ریزی کند یعنی در حقیقت آنچه رهبری به عنوان سیاست‌گذار تعیین می‌کنند در حوزه معرفتی شورای عالی انقلاب فرهنگی باید اجرایی و سیاست‌گذاری شود.

این جامعه‌شناس ادامه داد: شورا، ساماندهی و اجرایی‌کردن سیاست‌های رهبری را در بعد معرفتی و شناختی برعهده دارد که متأسفانه کمتر در این حوزه موفق بوده و علت این است تخصصی که باید در این حوزه وجود داشته باشد در بین اعضای سیاست‌گذار نیست.

وی با اشاره به اینکه در کمیسیون‌ها برای انتخاب افراد از رییس دبیرخانه گرفته تا اعضا باید تخصص‌ها همه مرتبط باشد، افزود: وقتی که اعضای کمیسیون‌ها شامل پزشک و اساتید علوم پایه هستند، هیچ‌گاه درکی از تحولات فرهنگی نخواهند داشت و بنابراین کار‌هایی که در این حوزه هست، روبنایی و تکراری و سطحی می‌شود.

فیاض با تأکید بر اینکه فکر می‌کند آن اندازه که باید به حوزه فرهنگی بها داده شود در شورای عالی انقلاب فرهنگی مباث خوب درک نمی‌شود، اظهار داشت: علوم انسانی بسیار پیچیده است و هیچ کس در علوم انسانی به جز عالمان این حوزه نمی‌باید به راحتی ورود کنند، این مبحث ظاهری نیست چرا که رشته‌های علوم انسانی نامتعین و ظریف است و کوچکترین اشتباهی در این حوزه مهمترین مشکلات را در جامعه ایجاد می‌کند که الان هم همینطور شده است متأسفانه درک در این حوزه کم است و متخصص کمتر پرورش پیدا کرده است.

این استاد جامعه‌شناسی دانشگاه با اشاره به اینکه سال‌هاست به پنج زبان در این مملکت مطالعه و سخت‌ترین کتاب‌ها را زیرورو می‌کند، افزود: همین امروز منطق و متافیزیک کانت را مطالعه می‌کردم اینها خیلی پیچیده است اگر کسانی در سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی این مباحث را متوجه نشوند از رییس تا اعضا نباید انتظار تحول معرفتی داشته باشیم اینها هر سال هم اگر با رهبری دیدار داشته باشند گله‌گذاری خود را دارند و بی اثر هم هست.

وی با بیان اینکه اعضای شورا هر چند به خدمت رهبری می‌روند و آمارهای زیبا ارائه می‌کنند، توضیح داد: بعضی خیال می‌کنند کار کارستان دارد انجام می‌شود اما رهبری آثار را می‌بینند، چون آثار آن در دانشگاه‌ها مشخص است.

* نگاه غیرعلمی علوم انسانی را پرخاشگر کرده است

این استاد جامعه‌شناسی دانشگاه ضمن ابراز تأسف از نبود پشتوانه علوم انسانی در دانشگاه گفت: تمام شاخص‌های امروز علوم انسانی فنی و پزشکی است مثل ISI و این انحراف در علوم انسانی ناکارآمدی ایجاد می‌کند به جای اینکه علوم انسانی را مثبت در جامعه وارد کنیم، منفی و پرخاشگرانه مسائل اجتماعی و سیاسی را به آن می‌افزاییم، علوم سیاسی به جای رشد باعث تخریب می‌شوند، اینها تعریف نشدند وگرنه این مشکلات پیش نمی‌آمد.

فیاض در پاسخ به این سؤال که چقدر ضرورت دارد شورای عالی انقلاب فرهنگی به مسائل و نیازهای ضروری جامعه وارد شود، گفت: الان علوم انسانی بسیار تعدیل شده است ما آنقدر به علوم انسانی فشار وارد کرده‌ و بدون نگاه عالمانه با برنامه‌ریزی تخصصی فنی و علوم پایه سیاست‌گذاری می‌کنیم که این به شدت علوم انسانی را پرخاشگر کرده است.

وی در پایان افزود: کتاب‌های درسی که باید بچه‌ها بخوانند در حوزه علوم انسانی مناسب نیست، من همه تدریس‌هایی در این کشور کردم را خودم یاد گرفتم! باید الان هم خودم بنشینم و کتاب‌های درسی را با قرائت ایرانی بنویسم، متاسفانه الان نگاه می‌کنیم که این کتاب‌ها خوب نیست و اجازه داده نمی‌شود که به خوبی هم کار شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *